Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun tapaatte uusia ihmisiä, miksi kysytte heti aluksi missä henkilö on töissä?

Vierailija
12.09.2022 |

Se on aika kiusallista, jos on poissa työelämästä syystä, jota ei vieraammalla haluaisi heti avata.
Kysykää ennemmin vaikka millä alalla henkilö on. Tällöin työtön, pitkäaikaissairas tms. voi kertoa aiemmasta työhistoriastaan, opiskeluistaan jne. eikä tule vaivaannuttavaa tilannetta.

Kommentit (294)

Vierailija
101/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te sitten keskustelette ihmisten kanssa?

Eihän sitä uskalla kysyä, teetkö pihahommia näin syksyisin, jos toinen ahdistuu kerrostalostaan, tai ei uskalla kysyä ruoan hinnan noususta, kun toinen ahdistuu köyhyydestään.

Mitkä aiheet ovat teistä turvallisia? Ihan oikeesti kysyn.

Sää on oikein hyvä. Siksihän siitä niin paljon puhutaankin.

Entä mistä puhut, kun sää on käyty läpi?

Mistä sinä sen jälkeen puhut, kun olen vastannut olevani it-alalla?

- eri

Kysyn erikoistumistasi. Ja sitten itse opettajan pääsen helposti mukaan it-alan opettamisen erityispiirteisiin ja siihen, onko opettajan ajan tasalla. Sen jälkeen keksin lukemattomia it-väittämiä kahdelta aikuiselta pojaltani, ja kysyn mielelläni mielipidettäsi niistä, onko pojat oikeassa.

Eli pitäisi toimia sinulle ilmaisena konsulttina.

Etkä tajuaisi mitään vihjettä siitä, että tästä ei kiinnosta puhua, kun tätä tekee joka päivä työkseen muutenkin.

Kun sen sanoisi sinulle suoraan, pitäisit toista epäkohteliaana.

Ymmärsit väärin. En tarvitse konsulttiapua. Töissä minulla on helppari. Sinun kanssasi vain virittäisin keskustelua, koska suurin osa tykkää puhua omasta asiantuntijuudestaan. Todennäköisesti minua ei voisi vähempää kiinnostaa vastauksesi.

Niin, kyllähän tuostkin voi mielensä pahoittaa.

Kyllä minulle voi sanoa, ettei vapaa ajalla halua puhua töistään. Minä sitten tunnustelen, mitä haluat tehdä vapaa-ajallasi, josko sieltä löytyisi yhteinen puheenaihe.

Jos huomaan, että et halua jutella, niin sitten olen hiljaa. Mutta se ei ole tämän viestiketjun aihe, vaan oletan tilanteen olevan sellainen, että toisen kanssa pitää keskustella.

Ok, eli sinä ymmärtäisit väärin. Minä en tee samoja asioita kuin helppari ja aivan yhtä lailla minä tarvitsen helpparin apua sellaisiin asioihin, joihin minulla ei käyttöoikeudet riitä. Ei aina osaaminenkaan, ei minua kiinnosta joku printterin lisääminen tietokoneeseen.

Tää onkin tosi yleinen harhaluulo, ja siksi en suin surminkaan halua kertoa olevani IT-alalla.

Ai. Miksi sitten oletit minun tarvitsevan konsulttiapua?

Vierailija
102/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle vastaan että suuri osa suomalaisista on edelleen "työuskovaisia" eli palvovat työntekoa ohi ja yli kaiken järkiajattelun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetelkaa vastaamaan jotain ympäripyöreää, jos ette halua totuutta kerro. Ja lopettakaa se herneen vetäminen nenään.

Juuri näin. Ja sitten voi kysäistä kysyjältä, tykkääkö hän persepanoista. Siitäkään ei pidä vetää hernettä nenään. 

Vertaat sit työpaikkaa ja intiimiasioita samaan kategoriaan kuuluviksi?

Vierailija
104/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätään pitää tentata mitä toinen tekee työkseen tai mikä hänen koulutustaustansa on?

Hyvin sanottu. Tätä itsekin ihmettelen. Ei ole kiva puhua omista työpaikastaan tai koulusta.

Mä ymmärrän työpaikasta kysymisen, jos on esim jossain työhön liittyvässä koulutustilaisuudessa. Tämä tarjoaa mahdollisuuden verkostoitua saman alan ihmisten kanssa.

Vierailija
105/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetelkaa vastaamaan jotain ympäripyöreää, jos ette halua totuutta kerro. Ja lopettakaa se herneen vetäminen nenään.

Juuri näin. Ja sitten voi kysäistä kysyjältä, tykkääkö hän persepanoista. Siitäkään ei pidä vetää hernettä nenään. 

Vertaan. Kaikki eivät halua kertoa työpaikkaansa eikä kaikki halua kertoa persepanoistaan. Voihan siihen persepanokysymykseenkin vastata ympäripyöreästi. 

Vierailija
106/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon tästä lähin, että olen erikoistunut sisällöntuottaja. Tuotan erityistä sisältöä alalleni, josta en kerro ja tai tuotan erityisesti sisältöä vain itselleni. Saatan edetä jopa erityistason sisällöntuottajaksi tai sisällöntuotannon erityisasiantuntijaksi.

Vierailija
107/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko kertoa totuutta. Läheiset ihmiset voi tietää henk.kohtaisia asioita. Tuntemattomille tai tutuille voi sanoa jotakin muuta.

Vierailija
108/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole työelämässä, koska jättäydyin elämään pääomatuloilla 57-vuotiaana. En ole koskaan kokenut mitään ongelmia sanoa, etten ole töissä. Jos joku kysyy, millä elän, vastaan että säästöillä.

Siis kun ihmiset tosiaan kysyy työelämän ulkopuolella olevalta, että millä tämä elää?

Miettikää, miten törkeän henkilökohtaisuuksiin menevä kysymys. Ja silti tätä kysyy itseään hyvinä ihmisinä (koska ovat töissä) pitävät tyypit.

Katsos kun joillain on niin kauhea huoli siitä että jos joku ei ole töissä, saako se perkeles jotain avustusta MINUN verorahoistani!?

Tai omalla kohdallani on vähän ollut havaittavissa että "mieskö sua elättää", kun itselläni on varallisuutta omasta takaa, tosin sekään ei ole tullut hyväksyttävällä tavalla (=työllä) vaan perimällä. 

Saahan sitä ihmetellä. Jos kysyy tuon työ kysymyksen, saahan sitä sen jälkeen ajatella mitä haluaa. Jos haluaa lasjemmin kysyä henkilön elämästä voihan senkin tehdä. Tuskin hirveän kattavaa kuvaa saa kysymällä missä on työssä pelkästään.

Aika harva kehtaa kysyä kuitenkaan lisäkysymyksiä. Esim. tilanne missä luullaan että mies elättää, mutta ei elätä. Eihän se haittaa sinänsä. Ei kovin paheksuttavaa. Itseasiassa voi kun olisikin niin ja tietenkin niin että rahat kanssa riittäisi. Tietenkin säälipisteitä voi mies turhaan saada siinä, mutta jos joku on niin tyhmä,että luulee tietävänsä toisen asiat, vaikka ei tiedä, niin ei oikeastaan kiinnosta tuollaisten luulot tai mielipiteet.

Vierailija
109/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertaan. Kaikki eivät halua kertoa työpaikkaansa eikä kaikki halua kertoa persepanoistaan. Voihan siihen persepanokysymykseenkin vastata ympäripyöreästi. 

Ja nykyäänhän toisaalta aika monet haluaa nimenomaan tuoda julki omia perse- ym.panojaan, kun ollaan niin seksuaalisesti vapautuneita. 

Vierailija
110/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätään pitää tentata mitä toinen tekee työkseen tai mikä hänen koulutustaustansa on?

Hyvin sanottu. Tätä itsekin ihmettelen. Ei ole kiva puhua omista työpaikastaan tai koulusta.

Mistä asioista sinä haluat puhua, jos tapaat uuden ihmisen ja jotain on puhuttava? Tässä ketjussa on jo mainittu sää, uutisotsikot ja harrastukset.

Jostain rennomasta eli vaikka se sää tai ulkoilu

Vierailija
111/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten voi vastata totuudenmukaisesti: ei kiinnosta eikä ole tullut kokeiltua. Kysymys kertoo jotain kysyjästä kylläkin.

Vierailija
112/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Small talkia. Et varmaan vastaa mitä kuuluu-kysymykseenkään luettelemalla kaikki vaivasi ja harmisi. 

Kyllä vastaa. Mulla oli sellainen kaveri. Jotkut tosiaan ottavat sen ihan kirjaimellisena lupana kaataa kaikki paskansa kuulijan päälle.

Tuo, ei minua ainakaan kiinnostaisi kuulla kenenkään työpaikan ongelmista. En ole siellä, en tunne henkilöitä, siirrytäänkö mukavempaan aiheeseen.

Vierailija
113/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tällainen kysely on vaivaannuttavaa erityisesti jos olet kampaajalla tai ostamassa muuta palvelua. Itsellä on tällä hetkellä sellainen elämäntilanne, jota en haluaisi varsinkaan vieraalle avata, joten tuntuu epämukavalta jos he alkavat työn lomassa kovasti kysellä työ-, perhe- tai asumiseen liittyvistä asioista. Yleensä vastailen lyhyesti jotain epämääräistä, sillä en haluaisi ruveta valehtelemaan ja keksimään mitään tarinoita päästänikään.

Vierailija
114/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä asioista sinä haluat puhua, jos tapaat uuden ihmisen ja jotain on puhuttava? Tässä ketjussa on jo mainittu sää, uutisotsikot ja harrastukset.

En ole tuo, jolta kysyit, mutta mulla keskustelun aiheeseen vaikuttaa ensisijaisesti se, missä tilanteessa olen tämän tuntemattoman kanssa. Esim istutaanko vierekkäin Atlantin yli lentävässä lentokoneessa, ollaanko kaukalon laidalla katsomassa lasten pelaamista, jonkun häissä tai 60-vuotispäivillä tms. Yleensä on luontevinta aloittaa keskustelu siitä, mitä on ympärillä ja miksi on osunut just siihen aikaan siihen paikkaan. Tällaisten smalltalkien ei ole tarkoituskaan kestää tuntikausia vaan se on vain pieni huomionosoitus toiselle ihmiselle. Sen jälkeen kumpikin ajattelee tai tekee (esim lukee lehteä)  mitä itse haluavat. 

Vierailija
115/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän kysy. Sitten meni itse sanomaan että on työtön joten on nyt ilmaa.

.

.

.

ei vaiksaan ole. Olin itsekin työtön useamman vuoden ja tiedän ettei se aina ole helppoa.

Vierailija
116/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon tästä lähin, että olen erikoistunut sisällöntuottaja. Tuotan erityistä sisältöä alalleni, josta en kerro ja tai tuotan erityisesti sisältöä vain itselleni. Saatan edetä jopa erityistason sisällöntuottajaksi tai sisällöntuotannon erityisasiantuntijaksi.

Tää kävisi myös vauvapalstailijan määritelmäksi.

Vierailija
117/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minuakin hävettää kertoa, että olen kuntoutustuella, mutta kerron sen silti. Se sattuu vaan olemaan totuus, niin mitä sitä kiertelemään

Joo en minäkään hymyssä suin vastannut että halusin irtisanoutua ja nauttia ansiosidonnaisesta ka täsdä sitä ollaan välillä paremmin ja vämillä huonommin sossupummina. En tietenkään myöskään halunnut valehdella jotain itku tarinoita mt ongelmista tai muista kun sellaisia ei ollut.

Paitsi, työttömyyteen kyllä vaikutti muutkin asiat jossain vaiheessa kun vain halu olla sossupummi tai sairaudet. Liian pitkä ja monimutkainen tarina avattavaksi tähän tai kerrottavaksi puolitutuille.

Olen sen verran erakko, että en kyllä jotunut vastailemaan mihinkään koskaan.

Jotkut olivat ilmeisesti kysymysten sijaan päättäneet ihan itse miten asiani ovat ja näitä sitten puhuivat ja ihmettelivät keskenään. No antaa ihmisten puhua ja ihmetellä, kunhan se jää siihen puhumisen asteelle.

Vierailija
118/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo, jolta kysyit, mutta mulla keskustelun aiheeseen vaikuttaa ensisijaisesti se, missä tilanteessa olen tämän tuntemattoman kanssa. Esim istutaanko vierekkäin Atlantin yli lentävässä lentokoneessa, ollaanko kaukalon laidalla katsomassa lasten pelaamista, jonkun häissä tai 60-vuotispäivillä tms. Yleensä on luontevinta aloittaa keskustelu siitä, mitä on ympärillä ja miksi on osunut just siihen aikaan siihen paikkaan. Tällaisten smalltalkien ei ole tarkoituskaan kestää tuntikausia vaan se on vain pieni huomionosoitus toiselle ihmiselle. Sen jälkeen kumpikin ajattelee tai tekee (esim lukee lehteä)  mitä itse haluavat. 

Näinhän se käytännössä meneekin, olin vain kiinnostunut tietämään, mistä aikaisempi vastaaja haluaisi puhua. Kai nyt kaikilla on omat mielenkiinnon kohteensa.

Vierailija
119/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olen virkamies, joten välttelen kysymystä, koska en jaksa väitellä politiikasta yms asioista, jotka eivät minulle mitenkään edes kuulu.

Vierailija
120/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo ketju. Ymmärrän kyllä, ettei joku halua puhua töistään. Mutta sitä en ymmärrä, ettei keskustelua osaa ohjata toisaalle.

Vai oletteko samoja ihmisiä, jotka ette osaa sanoa mitään puhelinmyyjälle? Sekin on outoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi