Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun tapaatte uusia ihmisiä, miksi kysytte heti aluksi missä henkilö on töissä?

Vierailija
12.09.2022 |

Se on aika kiusallista, jos on poissa työelämästä syystä, jota ei vieraammalla haluaisi heti avata.
Kysykää ennemmin vaikka millä alalla henkilö on. Tällöin työtön, pitkäaikaissairas tms. voi kertoa aiemmasta työhistoriastaan, opiskeluistaan jne. eikä tule vaivaannuttavaa tilannetta.

Kommentit (294)

Vierailija
61/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te sitten keskustelette ihmisten kanssa?

Eihän sitä uskalla kysyä, teetkö pihahommia näin syksyisin, jos toinen ahdistuu kerrostalostaan, tai ei uskalla kysyä ruoan hinnan noususta, kun toinen ahdistuu köyhyydestään.

Mitkä aiheet ovat teistä turvallisia? Ihan oikeesti kysyn.

Nykyisestä maailmantilanteesta tulee paljon puhuttavaa, kuten Ukrainan sota, energiakriisi, Sanna Marin töppäilyt ja nyt voi puhua Elisabetin kuolemasta. 

Vierailija
62/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä uskalla kysyä, teetkö pihahommia näin syksyisin, jos toinen ahdistuu kerrostalostaan, tai ei uskalla kysyä ruoan hinnan noususta, kun toinen ahdistuu köyhyydestään.

Nykyisestä maailmantilanteesta tulee paljon puhuttavaa, kuten Ukrainan sota, energiakriisi, Sanna Marin töppäilyt ja nyt voi puhua Elisabetin kuolemasta. 

Small talkissa katsotaankin, mistä toinen on kiinnostunut ja mistä juttu jatkuu. Kaikki eivät ole kiinnostuneita uutisista. Silloin mennään harrastus-tai työ-tasolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sää on oikein hyvä. Siksihän siitä niin paljon puhutaankin.

Entä mistä puhut, kun sää on käyty läpi?

Mistä sinä sen jälkeen puhut, kun olen vastannut olevani it-alalla?

- eri

Kysyn erikoistumistasi. Ja sitten itse opettajan pääsen helposti mukaan it-alan opettamisen erityispiirteisiin ja siihen, onko opettajan ajan tasalla. Sen jälkeen keksin lukemattomia it-väittämiä kahdelta aikuiselta pojaltani, ja kysyn mielelläni mielipidettäsi niistä, onko pojat oikeassa.

Eli pitäisi toimia sinulle ilmaisena konsulttina.

Etkä tajuaisi mitään vihjettä siitä, että tästä ei kiinnosta puhua, kun tätä tekee joka päivä työkseen muutenkin.

Kun sen sanoisi sinulle suoraan, pitäisit toista epäkohteliaana.

Vierailija
64/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Small talkia. Et varmaan vastaa mitä kuuluu-kysymykseenkään luettelemalla kaikki vaivasi ja harmisi. 

Kyllä vastaa. Mulla oli sellainen kaveri. Jotkut tosiaan ottavat sen ihan kirjaimellisena lupana kaataa kaikki paskansa kuulijan päälle.

Kaverille ehkä voikin mutta ei tuntemattomalle kuten tässä oli kyse. Sama juttu jos kysyy ammattia niin ei tarvitse tarkkaan selostaa mistä on saanut potkut, miksi ja milloin. Sanoo vain että on kaupan alla tms. Kuten kuulumisiinkin vastataan hyvää kiitos, entä sinulle?

Vierailija
65/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä kysymyksellä arvotetaan uusi tuttavuus sille paikalle johon hän kuuluu. Itse en kerro enää omasta työstäni mitään koska sitä pidetään pilipalihommana. Samasta syystä en kerro myöskään asuinpaikkaani koska silläkin olen saanut pitkiä katseita. Olen väsynyt näihin asenteisiin.

Työlläni pystyn elättämään itseni ja lapseni ja maksamaan asuntolainan, asumme kerrostalossa tavislähiössä.

Kun itse tapaan uuden ihmisen, kiinnostaa hänessä ihan muut asiat kuin mitä hän tekee työkseen.

Vierailija
66/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri

Kysyn erikoistumistasi. Ja sitten itse opettajan pääsen helposti mukaan it-alan opettamisen erityispiirteisiin ja siihen, onko opettajan ajan tasalla. Sen jälkeen keksin lukemattomia it-väittämiä kahdelta aikuiselta pojaltani, ja kysyn mielelläni mielipidettäsi niistä, onko pojat oikeassa.

Miksi kuvittelet, että haluaisin keskustella tuntemattoman ihmisen kanssa työstäni? 

Vierailija
67/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ihmiset, jotka eivät ole työelämässä eivät oikeastaan ole kiinnostavia lainkaan. Jos ajatellaan vaikka treffikumppaneina tai ystävinä tms. Opiskelu on ihan jees, mutta kaiken maailman kuntoutustuet, sairaseläkkeet, pitkäaikaistyöttömyydet karsivat kyllä ihmisen mielenkiintoisuuden täysin. Miksi ihmeessä haaskaisin aikaani esim. treffeillä tämankaltaisen ihmisen kanssa? Mitä ihmeen yhteistä meiltä voisi löytyä?

Entäs jos se treffikumppani ei ole työelämässä koska on rikas? Purjehtii maailman merillä ja ottaisi sinut matkakumppaniksi?

Ja noin muuten, miten ihmeessä vaikka joku sairaus "karsii mielenkiinnon täysin", eli jos joku ystäväsi sairastuu niin lemppaat hänet?

Alkaisitko itse suin surmin esim. treffailemaan sairasta? Siis niin sairasta, että ei ole edes työkykyinen?

Kirjoitat että treffikumppaneina tai ystävinä et suvaitse ihmistä joka ei ole työelämässä, siis jos ystäväsi sairastuu vakavasti, lemppaat hänet koska hän ei ole enää mielenkiintoinen. Ymmärrän että potentiaaliseksi seurustelukumppaniksi ei sairas tai työtön luuseri kelpaa, mutta että ei edes ystäväksi - kuka tahansa kun voi sairastua tai menettää työpaikkansa, myös sinä itse. 

Vierailija
68/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun olet kysynyt minulta, että mitä mä teen työkseni ja mä olen valehdellut sulle, en halua kuulla sinusta enää koskaan yhtään mitään, eikä meistä taatusti tule edes hyvän päivän tuttavia.

Mun kohdalla se menee näin. Kysymys karkoittaa, ei luo tuttavuutta eikä halua tutustua tai jutella mitään lisää.

Vierailija
69/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Small talkissa katsotaankin, mistä toinen on kiinnostunut ja mistä juttu jatkuu. Kaikki eivät ole kiinnostuneita uutisista. Silloin mennään harrastus-tai työ-tasolle.

Ja kaikki eivät ole kiinnostuneita smalltalkaamaan harrastuksistaan tai työstään.

Vierailija
70/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole työelämässä, koska jättäydyin elämään pääomatuloilla 57-vuotiaana. En ole koskaan kokenut mitään ongelmia sanoa, etten ole töissä. Jos joku kysyy, millä elän, vastaan että säästöillä.

Vierailija
71/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatti on ollut ainakin ennen joku tosi tärkeä statusjuttu. Äitini muistaa edelleen kysyä about kaikista, että mitä he tekevät työkseen. Esim. lapsen kavereiden vanhemmista yms. En tosiaan tiedä kuin muutaman ammatin. Heidänkin kanssa on vaan tullut puhetta sitä kautta, että tekeekö vai ei etätöitä. Ei tulisi mieleenkään kysellä uusilta tuttavuuksilta töistä mitään.

Minusta ammatista voi päätellä ikävästi tulotasoa ja koulutusta yms. ja tehdä olettamuksia ihmisestä sen perusteella. Jotenkin ei tuntuisi kivalta, jos joku random-tuttavuus tietäisi minusta mitään sellaista, vaikka olenkin tukevasti työelämässä ja vielä ihan hyvässä ja hyväpalkkaisessa ammatissa.

Vierailija
72/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska näistähän nyt varmaan ollaan samaa mieltä? Voi myös tulla yllättävän lyhyt keskustelu.

Vierailija
73/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet noista uutisista vaikuttavat aivan arkipäiväiseen elämään kuten energiakriisi, inflaatio ja itänaapurin sotaisat toilailut. Olisi aika outoa olla täysin kiinnostumaton ajankohtaisista tapahtumista. Minusta on tosin mielenkiintoista kuulla semmoisia harrastusjuttuja, jotka voivat olla omien vahvuusalueiden ulkopuolelta. Toki samanlaiset harrastukset myös yhdistävät tehokkaasti vaikka makuasiat esimerkiksi musiikin suhteen muuten eroaisivat.

Vierailija
74/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi tuhlata aikaa työttömiin vässyköihin.

Vierailija
75/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en enää kysy keltään mitään. Kaikki koetaan nykyään tungettelevana tai asiattomana tai liian sitä tai tätä ja kysymällä vaaditaan toista tekemään jotain henkistä työtä sun puolesta ja osoitat etuoikeutetun asemasi...

Vierailija
76/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tarkoituksella just en kysy.

Nimenomaan mainitsemistasi syistä. Olen itsekin ollut joskus työtön.

Usein kyllä ihmiset itse tuovat työnsä esille ja silloin onkin luontevaa kysyä siitä sitten lisää.

Vierailija
77/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisessä lähes eniteen kiinnostaa mitä hän tekee työkseen.

Se ja siitä syntyvä keskustelu kertoo heti onko meillä mitään yhteistä, onko hän humanistinen vai tekninen luonne, ihmisläheinen, asiakeskeinen tai yrittäjäpersona ja paljon muuta.

Kysyn aina mitä teet työksesi kun tapaan uuden ihmisen.

Vierailija
78/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän noista saa puhua! Sota ahdistaa, energiakriisi ahdistaa, kuolema ahdistaa.

Vierailija
79/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisessä lähes eniteen kiinnostaa mitä hän tekee työkseen.

Se ja siitä syntyvä keskustelu kertoo heti onko meillä mitään yhteistä, onko hän humanistinen vai tekninen luonne, ihmisläheinen, asiakeskeinen tai yrittäjäpersona ja paljon muuta.

Kysyn aina mitä teet työksesi kun tapaan uuden ihmisen.

Minusta et saa sitä selville työtehtävillä. Koulutuksella saisit jo vähän paremmin.

Vierailija
80/294 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri

Eli pitäisi toimia sinulle ilmaisena konsulttina.

Etkä tajuaisi mitään vihjettä siitä, että tästä ei kiinnosta puhua, kun tätä tekee joka päivä työkseen muutenkin.

Kun sen sanoisi sinulle suoraan, pitäisit toista epäkohteliaana.

Ymmärsit väärin. En tarvitse konsulttiapua. Töissä minulla on helppari. Sinun kanssasi vain virittäisin keskustelua, koska suurin osa tykkää puhua omasta asiantuntijuudestaan. Todennäköisesti minua ei voisi vähempää kiinnostaa vastauksesi.

Niin, kyllähän tuostkin voi mielensä pahoittaa.

Kyllä minulle voi sanoa, ettei vapaa ajalla halua puhua töistään. Minä sitten tunnustelen, mitä haluat tehdä vapaa-ajallasi, josko sieltä löytyisi yhteinen puheenaihe.

Jos huomaan, että et halua jutella, niin sitten olen hiljaa. Mutta se ei ole tämän viestiketjun aihe, vaan oletan tilanteen olevan sellainen, että toisen kanssa pitää keskustella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi