Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka kannatatte hoitajien pakkotyölakia, kertokaa miten heidän pitäisi työtaistella oikeuksiensa puolesta yhtäläisesti muiden ammattiryhmien kanssa?

Vierailija
12.09.2022 |

Vai onko teistä oikein, että Suomessa on ammattiryhmiä joilla ei ole lakko-oikeutta?

Kommentit (2271)

Vierailija
781/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on nyt se että että esim. aivoverenvuoto viisikympisellä jätettiin sairaalaan odottelemaan jos se loppuisi itsekseen, kun leikkaavassa yksikössä ei ollut tilaa, koska ei ollut hoitohenkilöstöä! Luuletko että tätä työtä haluan tehdä? Kutsumuskin saattaa olla vahva, mutta en tätä voi katsella. Me tarvitsemme lisää hoitajia ja alalle saadaan väkeä lisää rahalla. Lisä henkilöstöllä kuormitus kevenee ja saikut vähenevät. Olemme taas motivoituneita ja paremmalla tuulella, kun ei aina väsytä. Ilmapiiri paranee ja kas, hoitoala on taas kunnossa ja potilaat saavat hoitoa.

Ilmapiiriin voi vaikuttaa jokainen ihan ilmaiseksikin.

Joo, kuinka iloinen ja positiivinen olet väsyneenä, kipeänä ja nälkäisenä?

Tuossa on varmaan vaihtelua tuossa kiireessä. Se mitä itse olen sairaalassa ollut niin porukkaa on aika hyvin ollut kahvihuoneissa.

Vierailuajat sijoittuvat aina hoitajan kahvitauoille. Siihen mennessä, kun pääset läheistäsi näkemään, on hänet suihkuteltu, vaippa vaihdettu, lääkitty, syötetty, petivaatteet ja vaatteet vaihdettu ja hänestä on kirjattu. Verinäytteet otetaan myös aamulla osastoilla. Aamu on siis yhtä kiirettä ja hoitajia viipettää menemään kuin muurahaisia. Illalla on samanlainen kiirus ennen iltapalaa.

No eikö siinä sitten voi silloin pitää sen ruokiksen? En minä sitä sano etteikö siellä kahvihuoneessa saisi olla, ihmettelen vaan tuota kun taukoja ei melkein ikinä ehdi kuulemma pitää ja kuitenkin kun sairaalassa käy ja silloinkin kun itse olen siellä ollut mm. synnärillä, niin on jopa useita ihmisiä yhtä aikaa tauolla.

Olin juuri tulossa huomauttamaan, että ei mua kukaan pessyt, ruokkinut tai lakanoita vaihtanut ihan itse sen tein. Hoitajat löytyi aina kahvihuoneesta. (toki reiluuden nimissä osa ainakin kirjasi jotain). Aamulla saattoi nähdä hoitajan huoneessa, mutta ei muuten. Tosin synnäri on tunnetusti yksi helvetin esikartanoista.

Vierailija
782/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on nyt se että että esim. aivoverenvuoto viisikympisellä jätettiin sairaalaan odottelemaan jos se loppuisi itsekseen, kun leikkaavassa yksikössä ei ollut tilaa, koska ei ollut hoitohenkilöstöä! Luuletko että tätä työtä haluan tehdä? Kutsumuskin saattaa olla vahva, mutta en tätä voi katsella. Me tarvitsemme lisää hoitajia ja alalle saadaan väkeä lisää rahalla. Lisä henkilöstöllä kuormitus kevenee ja saikut vähenevät. Olemme taas motivoituneita ja paremmalla tuulella, kun ei aina väsytä. Ilmapiiri paranee ja kas, hoitoala on taas kunnossa ja potilaat saavat hoitoa.

Tuossa on varmaan vaihtelua tuossa kiireessä. Se mitä itse olen sairaalassa ollut niin porukkaa on aika hyvin ollut kahvihuoneissa.

Vierailuajat sijoittuvat aina hoitajan kahvitauoille. Siihen mennessä, kun pääset läheistäsi näkemään, on hänet suihkuteltu, vaippa vaihdettu, lääkitty, syötetty, petivaatteet ja vaatteet vaihdettu ja hänestä on kirjattu. Verinäytteet otetaan myös aamulla osastoilla. Aamu on siis yhtä kiirettä ja hoitajia viipettää menemään kuin muurahaisia. Illalla on samanlainen kiirus ennen iltapalaa.

No eikö siinä sitten voi silloin pitää sen ruokiksen? En minä sitä sano etteikö siellä kahvihuoneessa saisi olla, ihmettelen vaan tuota kun taukoja ei melkein ikinä ehdi kuulemma pitää ja kuitenkin kun sairaalassa käy ja silloinkin kun itse olen siellä ollut mm. synnärillä, niin on jopa useita ihmisiä yhtä aikaa tauolla.

Siihen aikaan juurikin pidetään se ruokis. Kaikki eivät kuitenkaan voi olla yhtä aikaa tauolla, joten hoitajat käyvät siellä pikku hiljaa. Se on totta, että moni tauko jää pitämättä kiireessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse siitä, että hoitajilla ei olisi lakko-oikeutta, vaan siitä, että ns. suojelutyötä pitää tehdä lakonkin aikana, että ihmisten terveys ja turvallisuus taataan. Esimerkiksi poliisit ja palomiehet joutuvat tekemään suojelutyötä vaikka olisivat lakossa.

Valtakunnansovittelija voi esittää yhden kerran lakon siirtämistä kahdella viikolla, josta päättää työministeri.

Vierailija
784/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotyöhön tympääntyneiden hoitajien kannattaisi käydä kokeilemassa myös muiden alojen töitä. On sitä kiirettä, stressiä ja sekoilua muillakin aloilla ja palkka on todennäköisesti matalampi.

Vierailija
785/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin juuri tulossa huomauttamaan, että ei mua kukaan pessyt, ruokkinut tai lakanoita vaihtanut ihan itse sen tein. Hoitajat löytyi aina kahvihuoneesta. (toki reiluuden nimissä osa ainakin kirjasi jotain). Aamulla saattoi nähdä hoitajan huoneessa, mutta ei muuten. Tosin synnäri on tunnetusti yksi helvetin esikartanoista.

Tuollaistahan se on. Ihan hirveää kun oli synnytyksen jälkeen sellaisia hermokipuja ettei jalat meinanneet kantaa, mutta joutuu vaihtamaan omat lakanansa, hoitamaan vauvan ja hakemaan ruoat jostain mistä lie. Ei mitään soveltamista noissa säännöissä synnyttäjän kunnon perusteella. Kylmä meno. Suomi on itäblokin maa. Ei missään sivistysmaassa kohdella synnyttäneitä noin kylmästi.

Vierailija
786/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella olet päätynyt siihen että alalle saadaan lisää väkeä rahalla? Itse asiassa näyttää selvältä, että rahalla nimenomaan ei ole merkitystä, koska miksi muuten selkeästi heikommin palkatuilla aloilla ei kuitenkaan ole työvoimapulaa vaikka olisivat ihan yhtä raskaita töitäkin. Ongelma on selvästi jossain muualla, ja itse veikkaisin sitä että hoitajat ovat antaneet itsestään kuvan todella negatiivisina iänikuisina valittajina joiden työkaveri ei kukaan halua olla. Muutenkin alasta annetaan julkisuuteen aivan todella kurja kuva, joka ei kuitenkaan pidä lainkaan paikkaansa kun keskustelee tuttujen hoitajien kanssa yksityisesti.

Jaa mistäköhän mä sellasen ajatuksen saisin päähäni että rahalla saadaan ihmisiä töihin?

No kun ei selvästikään saada. Hoitajan palkka on yli suomalaisen keskiansion, joten miksi ihmisiä ei saada sinne vaikka heikommin palkatuille aloille saadaan. Raha ei kaikille merkitse kaikkea, vaikka hoitajana sinun voi olla sitä vaikea ymmärtää. Muut kuitenkin arvottavat esim. työhyvinvointia ja ilmapiiriä usein rahaa korkeammalle, ja siksi välttävät hoitoalaa vaikka siellä onkin hyvät palkat. Joten niiden palkkojen nostaminen ei nyt tähän asiaan auta.

Ja miten raha ei korjaisi näitä ongelmia? Kun nuori miettii että opiskelenko hoitajaksi 3-4 vuotta, vaiko joksikin muuksi se vilkaisee palkka taulukkoa. Valitettavasti se raha tätä maailmaa pyörittää, vaikkei se yksinään autuaaksi tee. Helpottaa elämää, eikä tähän kukaan voi muuta väittää.

No sitä palkkataulukkoa vilkaistuaan se nuori kuitenkin menee aivan mielellään menee paljon heikommin palkatulle alalle. Niille aloille joilla ei ole mitään työvoimapulaa vaikka palkka on paljon huonompi kuin hoitajalla.  Se jo todistaa väitteesi vääräksi. Hoitajaksikin hakee opiskelemaan enemmän kuin otetaan sisään, vaikka palkka on tiedossa ja varmasti monelle se on houkuttelevan iso. Mutta silti alalla ei pysytä. Kyse ei  siis ole palkasta ja jos ongelmaa yritetään korjata rahalla, se tulee sekä kestämättömän kalliiksi eikä edes auta mitään.

Ei vähemmän, vaan sama. Jos opiskelet sen kolmesta neljään vuoteen (amk), päädyt samoille liksoille, kuin hoitajana 2500. Varmasti valitset sen toisen, jossa et joudu olemaan aina töissä ja jossa on vähemmän eritteitä ja kuolemaa. Jos palkka olisi isompi voisi nuorta kiinnostaa vähän enemmän suuntautua sinne hoitsu hommiin. Myös näiden "aina kahvilla" ihmisten arvostus hoitajia kohtaan varmasti lisää opiskelijoiden arvostusta alaa kohtaan.

Mistä sinä puhut? Mikä ei ole vähemmän vaan sama? Etkö ymmärrä miten epäloogiselta kuulostat? Jos nuori valitsee alan, jolla on keskipalkka 2500 e sen sijaan että opiskelisi saman ajan hoitajaksi jolla keskipalkka 3400 €, varma työtilanne ja mahdollisuus tienata enemmän lisillä, niin miksi nuori valitsee sen heikommin palkatun alan? Sehän jo suoraan osoittaa että raha ei motivoi tässä asiassa. Hoitoalan ongelmat ovat jossain muualla kuin palkassa, yritä nyt jo uskoa.

Usko sinä että hoitajan palkka on kvtes 2500

Tiedät itsekin että kyseessä on pelkkä peruspalkka, jota korostamalla yritätte saada palkan kuulostamaan pienemmältä kuin se onkaan. Hoitoalan luonteeseen kuitenkin kuuluu vuorotyö joten suuri osa hoitajan palkasta muodostuu lisistä. Ne vaan sopivasti aina unohdetaan mainita.

Syöpäsairaalassa on toimintoja 8-16 sytoja tiputellaan ja kuvantamista tehdään. Naistentaudeilla 8-16, syöpiä diagnosoidaan ja poistellaan sielläkin.

Dialyysit pääasiassa virka-aikana. Että tärkeitä toimintoja ihan vaan päivä duunissa. Terveyskeskukset 8-16. Päivystävät ja vuodeosastot toki 24/7. Kyllä tuolla peruspalkalla moni tärkeän yksikön hoitaja porskuttaa menemään.

Villi veikkaus että noihin työpaikkoihin on kuitenkin tulijoita. Vakituinen työaika on aika kiva juttu. Tuskin noissa paikoissa on työvoimapulaa.

Sitä työvoima pulaa on kaikkialla. Näissä yksiköissä on perinteisesti kohta eläke ikäisiä, joilla on lapset kasvatettu ja asuntolainat maksettu. Palkan takia sinne ei ole tunkua, kun vuorotyössä tienaa enemmän.

Vierailija
787/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitotyöhön tympääntyneiden hoitajien kannattaisi käydä kokeilemassa myös muiden alojen töitä. On sitä kiirettä, stressiä ja sekoilua muillakin aloilla ja palkka on todennäköisesti matalampi.

Niinpä. Mikään ei estä lopettamasta hoitotyötä. Vapaasti voi vaihtaa toimistoon ja taivas aukeaa. Miksi ette vain vaihda? Ja turha sanoa, että jonkun on tehtävä hoitajan työ. Jokainen hoitaja voi käydä kokeilemassa muita töitä.

Vierailija
788/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka pitäisi olla työn vaativuuden mukaan. Sairaalan tehohoitaja saisi enemmän kun terveyskeskuksen sisään kirjaaja joka hänkin sairaanhoitaja ammatiltaan. Kaikkien ei todellakaan pitäisi saada saman verran palkanlisäystä. Kannustimia esim lisäkouluttautumista ym. Sarjasaikuttajat pitäisi kitkeä pois. Kiusaamiselle kova kuri ja aina varoitus. Alan haasteet tuotava esiin jo koulussa ettei tule yllätyksiä. Olen kyllä vieraillut myös leppoisassa vanhusten kodissa jossa jokainen työntekijä viihtyy eikä vaihtuvuutta ole juurikaan. Eli kyllä sen pitäisi olla ihan mahdollista.

Vierailija
789/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mikään ei estä lopettamasta hoitotyötä. Vapaasti voi vaihtaa toimistoon ja taivas aukeaa. Miksi ette vain vaihda? Ja turha sanoa, että jonkun on tehtävä hoitajan työ. Jokainen hoitaja voi käydä kokeilemassa muita töitä.

Miksi te oletatte, että hoitajilla ei olisi työkokemusta muilta aloilta? Mä olin 31 kun valmistuin ja 15 vuotiaana aloitin työnteon. Kaupanalalla oli fyysisesti raskasta ja kiireistä, mutta kun kello löi 14, niin hanskat tippu siihen, eikä tarvinnu työpäivän jälkeen stressata, että meneekö se maito hyllyyn vai ei.

Laitoshuoltajana oli myös rankkaa fyysisesti ja kiirettäkin, mutta ei, en ollut kovin stressaantunut tai kierroksilla töiden jälkeen.

Hoitoala on omista työkokemuksistani ehdottomasti henkisesti kuormittavin ja stressaavin.

Vierailija
790/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on joku ihmeellinen aika, kun on valtava työvoimapula melkeinpä joka alalla.  Työvoimapula ei koske pelkästään hoitajia vaan yritykset alkavat olla pulassa, kun ihmiset eivät tule töihin.

Äkkiä suunnanmuutos tukiin.  Asumistukia ja ainakin ansiosidonnaisia leikattava selvästi. Ansiosidonnaista voisi maksaa hetken enemmän, mutta sitten jyrkkä lasku tukeen, niin kummasti alkaisi työt maistua. Nyt tuo valtava pitkäaikaistyöttömien massa on tehnyt itsensä epäkelvoksi työmarkkinoille.

Ja lopuksi rajat auki työvoimalle. Aasiasta saa päteviä ja hyviä hoitajia; heitä tänne ja suomenkielen kurssitukset käyntiin. Ovat ystävällisiä, osaavia ja heillä on hyvä työmoraali,

Heillä on kysyntää myös muissa maissa, siellä missä on paremmat työolot.

Vierailija
791/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka pitäisi olla työn vaativuuden mukaan. Sairaalan tehohoitaja saisi enemmän kun terveyskeskuksen sisään kirjaaja joka hänkin sairaanhoitaja ammatiltaan. Kaikkien ei todellakaan pitäisi saada saman verran palkanlisäystä. Kannustimia esim lisäkouluttautumista ym. Sarjasaikuttajat pitäisi kitkeä pois. Kiusaamiselle kova kuri ja aina varoitus. Alan haasteet tuotava esiin jo koulussa ettei tule yllätyksiä. Olen kyllä vieraillut myös leppoisassa vanhusten kodissa jossa jokainen työntekijä viihtyy eikä vaihtuvuutta ole juurikaan. Eli kyllä sen pitäisi olla ihan mahdollista.

Se terveyskeskuksen sisäänkirjaajana toimiva saikku (en tiedä missä pelkkään sisäänkirjaamiseen käytetään muka saikun resursseja tällaiseen, kyllä ne yleensä on lähäreitä).tekee myös sitä vastaanottoa ja akuuttihommia siellä terkassa.

Ylipäätänsä teho ja terveyskeskus on tosi huonoja vertailukohteita keskenään. Teholle pitää olla toki oma erikoisosaamisensa, mutta teholla olevista potilaista yleensä jo siinä vaiheessa tiedetään, että mikä on ja miten hoidetaan. Terkassa taas saa pähkäillä, että mikähän olisi ja mitä lähdetään tekemään/ohjaamaan.

Ja ennenkuin tähänkin tulee nyt koku nillittämään kuinka helppoa terkassa työskentely on ja apinakin sen osaisi, niin tervetuloa kokeilemaan.

Osaaminen on se, minkä mukaan sen palkan pitäisi aina nousta. Ei niin, että vasta aloittevalla tehohoitajalla on automaattisesti parempi palkka kuin 30 vuotta terkassa työskennelleellä saikulla vain siksi, että on teho-osastolla. Tosin esh on aina sh-piirien järjestämiä ja perusterveydenhuolto taas kunnan/kaupungin, jotten palkkaukset poikkeaa jo siksikin paljon.

Esim. Hgin kaupunki maksaa parempaa palkkaa saikuille kuin HUS.

Vierailija
792/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suomalaiset tienaavat keskimäärin 3600 e/kk, eivät hoitajat nauti keskipalkkaa.

Lähde: Tilastokeskus

Palkka- ja palkkiotulojen mediaani 2 875 euroa elokuussa 2021

Tilastokeskuksen kokeellisen Tulorekisterin palkat ja palkkiot -tilaston mukaan elokuussa 2021 palkka- ja palkkiotulojen mediaani oli 2 875 euroa. Alin neljännes palkka- ja palkkiotuloja saaneista sai 1 998 euroa tai vähemmän. Ylin neljännes palkka- ja palkkiotuloja saaneista sai 4 000 euroa tai enemmän.

Lähde:  Tehyn neuvotteleva edunvalvonta-asiantuntija Heidi Laurila.

Sairaanhoitajan kokonaisansio on keskimäärin 3 309 euroa kuukaudessa. Kokonaisansiossa on mukana työkokemuslisä, epämukavan työajan vuorolisät (ilta-, yö- ja viikonloppulisät), ylityökorvaukset ja mahdolliset muut korvaukset, esimerkiksi hälytysrahat tai bonukset.

Muutama huomio

1. Jotta vertailu ei vääristyisi, pitää muistaa kaikkien muidenkin kuin terveydenhuolloon työntekijöiden keskipalkkaan lasketaan mukaan lisät yms..

2. Lisäksi huomattava: yllä olevissa lainauksissa kaikkien työntekijöiden osalta on mainittu mediaanipalkka joka on keskiarvoa parempi mittari kun vertaillaan usean eri ammattiryhmän tulotasoa koska tuolloin se ay-pampun 150 000 e/kk ja se osa-aikaisen laitos-apulaisen 500e/kk ei heilauta mittaria mihinkään suuntaan. Yhden ammattiryhmän sisällä palkkahaitari ei ole niin suuri, joten mediaani- ja keskipalkat ovat lähellä toisiaan.

Vierailija
793/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen alalla, jossa ei ole lakko-oikeutta. Neuvottelemalla saisitte kohtuuliset palkankororukset, mutta kun ei kelpaa.

Vierailija
794/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla hoitajista ei kyvyt riitä... siksi he ovatkin hoitajia.

Vierailija
795/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkankorotus ei auta nostamaan hoitajien motivaatiota saatika työssä jaksamista. Oikea ratkaisu olisi palkasta lisää työntekijöitä, mutta sitä ei haluta jostain syystä tehdä. Mieluummin valitetaan keksitystä hoitajapulasta.

Ai ei vai.

Kerro missä on niitä hoitajia,mistä ottaa kun meillä on 20 sairaanhoitajan pula ja ei yhtään hakijaa.

Nyt kannattaa lopettaa tämän p a s k a n jauhaminen. Lisää rahaa,kiitos!

Mutta tulisivatko he töihin vain sillä että saavat vähän lisää palkkaa jos työolot eivät muuten parannu yhtään?

Tuo on juuri se olennainen pointti, alalla olevana voin vastata: ei tulisi. Niin paljon hoitoalan ihmiset vaihtaa muihin töihin tälläkin hetkellä. Veikkaanpa että suurin osa työolojen ja arvostuksen puutteen vuoksi, ei palkan.

Vierailija
796/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt hei! Teen työtä terveyskeskuksessa ja vastaan kaiken muun työn lisäksi päivittäin puhelimeen ja jos ehdin potilastyöltä niin olen myös luukulla. Et koskaan tiedä millainen sairaus, tapaturma tms. on tulossa vastaanotolle. Potilasta näkemättä pitää osata tila arvioida. Ei ole helppo homma. Koko tautien ja tapaturmien skaala pitää osata. Erittäin vastuullinen työ, koska varmasti joudut erheestäsi vastaamaan. Ei ollenkaan vähäarvoisempaa työtä kuin teholla jossa myös olen ollut. Siellä työ oli teknistä laitteiden osaamista, perushoitoa ym. Erilaista. Ei hoitajien työtä voi arvottaa noin vain.

Vierailija
797/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen alalla, jossa ei ole lakko-oikeutta. Neuvottelemalla saisitte kohtuuliset palkankororukset, mutta kun ei kelpaa.

Mistä tiedät ettei kelpaa? Eihän neuvottelujen sisältöä ole mistään saatavilla. Me tyydyttäisiin vähempään kuin mikä se alkuperäinen pyyntö on, mutta jos KT ei tule yhtään vastaan, niin miten silloin voi neuvotella? Toli jos on niin, että kt tarjoaa jotain kompromissia, mutta pj:t pitävät kiinni tuosta yhdestä ainoasta luvusta niin sekään ei ole ok. Mutta mehän ei tiedetä mitä siellä seinien sisällä tapahtuu

Vierailija
798/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lakko oikeus tarkoittaa murhia, niin silloin lakko-oikeus jää kakkoseksi, koska murha on rikos. Ainoa keino on työhön hakeutuessaan vaatia oikeaa palkkaa. Kysynnän ja tarjonnan lait saattavat auttaa. Myös tukilakot on mahdollisia. Kaikki muut suomalaiset työntekijät voivat lakkoilla heidän puolestaan.

Vierailija
799/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajista puhutaan yhtenä yhtenäisenä laumana, jolla on liikaa töitä, vaikka osa vaan istuu peffallaan kahvihuoneessa. Niille hoitajille, joilla on oikeasti vaativa työ, pitää maksaa kunnolla ilman mitään lakkoiluja. Peffallaan istujille riittää vähempikin.

Tietyssä mielessä tämä malli toimiikin jo ihan hyvin, mutta ei siellä kunnan palkkalistoilla.

Vasta valmistunut lähihoitaja (ei siis sh) pääseen helposti yli 3500-4000 euron liksaan kotihoidossa yksityisellä puolella vuorkafirmassa, jolloin tekee samaa työtä yhdessä niiden kunnan palkkalistoilla olevien kanssa, mutta paljon paremmalla liksalla. Haittapuolena toki on, että jos "työnteko" on sitä kahvihuoneessa istumista, niin voi olla ettei niitä työkeikkoja tulekaan sitten enää ensi kuussa...

Vierailija
800/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät ettei kelpaa? Eihän neuvottelujen sisältöä ole mistään saatavilla. Me tyydyttäisiin vähempään kuin mikä se alkuperäinen pyyntö on, mutta jos KT ei tule yhtään vastaan, niin miten silloin voi neuvotella? Toli jos on niin, että kt tarjoaa jotain kompromissia, mutta pj:t pitävät kiinni tuosta yhdestä ainoasta luvusta niin sekään ei ole ok. Mutta mehän ei tiedetä mitä siellä seinien sisällä tapahtuu

No rytkönen on itse sanonut ettei toiveesta jousteta. Eikä mistään muustakaan. Eli suomeksi: Tehy on ilmoittanut, ettei se jousta. Eli se ei neuvottele.