Te jotka kannatatte hoitajien pakkotyölakia, kertokaa miten heidän pitäisi työtaistella oikeuksiensa puolesta yhtäläisesti muiden ammattiryhmien kanssa?
Vai onko teistä oikein, että Suomessa on ammattiryhmiä joilla ei ole lakko-oikeutta?
Kommentit (2271)
Kunta alahan teki ihan käyvän sopparin ,mutta eihän se näille kahdelle juntalle kelvannu,nyt ne naruttaa
isolla liksallaan hoitsuja rekkuloimaan.Luu tulee jäämään käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen alalla, jossa ei ole lakko-oikeutta. Neuvottelemalla saisitte kohtuuliset palkankororukset, mutta kun ei kelpaa.
Mistä tiedät ettei kelpaa? Eihän neuvottelujen sisältöä ole mistään saatavilla. Me tyydyttäisiin vähempään kuin mikä se alkuperäinen pyyntö on, mutta jos KT ei tule yhtään vastaan, niin miten silloin voi neuvotella? Toli jos on niin, että kt tarjoaa jotain kompromissia, mutta pj:t pitävät kiinni tuosta yhdestä ainoasta luvusta niin sekään ei ole ok. Mutta mehän ei tiedetä mitä siellä seinien sisällä tapahtuu
Hoitajat teki fiksusti kun ymmärsivät jo keväällä tulevan energiakriisin ja laukkaavan inflaation. Nyt on syksyn neuvotteluihin enemmän vipua.
Valtiontalouden näkökulmasta tämä on tietysti hankala homma ja jyrkentää syöksykierrettä. Eipä tämä tässä konkurssissa enää tunnu. Näitä tämän hallituksen sotkuja saadaan siivota vuosikymmeniä jos edes enää pinnalle päästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitotyöhön tympääntyneiden hoitajien kannattaisi käydä kokeilemassa myös muiden alojen töitä. On sitä kiirettä, stressiä ja sekoilua muillakin aloilla ja palkka on todennäköisesti matalampi.
Niinpä. Mikään ei estä lopettamasta hoitotyötä. Vapaasti voi vaihtaa toimistoon ja taivas aukeaa. Miksi ette vain vaihda? Ja turha sanoa, että jonkun on tehtävä hoitajan työ. Jokainen hoitaja voi käydä kokeilemassa muita töitä.
Miksi te oletatte, että hoitajilla ei olisi työkokemusta muilta aloilta? Mä olin 31 kun valmistuin ja 15 vuotiaana aloitin työnteon. Kaupanalalla oli fyysisesti raskasta ja kiireistä, mutta kun kello löi 14, niin hanskat tippu siihen, eikä tarvinnu työpäivän jälkeen stressata, että meneekö se maito hyllyyn vai ei.
Laitoshuoltajana oli myös rankkaa fyysisesti ja kiirettäkin, mutta ei, en ollut kovin stressaantunut tai kierroksilla töiden jälkeen.Hoitoala on omista työkokemuksistani ehdottomasti henkisesti kuormittavin ja stressaavin.
Mutta esim toimiston asiantuntijatyöstä sulla ei ole kokemusta. Silti veikkaan vahvasti, että se on sun mielestä (kuten hoitajien mielestä yleensä) täysin kevyttä ja ylipalkattua ja turhaa.
Itse olen tuhat kertaa väsyneempi nyt, kuin siivoojana, kaupassa, mäkkärillä, laikkarina. Ja olen toimistossa töissä. Se vain imee mehut ihan loppuun ihan eri tavalla, kuin fyysinen työ. Voi hoitajankin työ imeä toki. En ole ollut hoitaja.
Lisäksi. Sun työssä vaarantuu ihmishenki. Mun työssä oikeusturva. Väärä paperi menemään ja syytön on vankilassa tai syyllinen vapaana. Mutta kevyttähän tämä kaikin puolin. Ei yhtään stressaa vahingossa päästää joku murhaaja vapaalle jalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitotyöhön tympääntyneiden hoitajien kannattaisi käydä kokeilemassa myös muiden alojen töitä. On sitä kiirettä, stressiä ja sekoilua muillakin aloilla ja palkka on todennäköisesti matalampi.
Niinpä. Mikään ei estä lopettamasta hoitotyötä. Vapaasti voi vaihtaa toimistoon ja taivas aukeaa. Miksi ette vain vaihda? Ja turha sanoa, että jonkun on tehtävä hoitajan työ. Jokainen hoitaja voi käydä kokeilemassa muita töitä.
Miksi te oletatte, että hoitajilla ei olisi työkokemusta muilta aloilta? Mä olin 31 kun valmistuin ja 15 vuotiaana aloitin työnteon. Kaupanalalla oli fyysisesti raskasta ja kiireistä, mutta kun kello löi 14, niin hanskat tippu siihen, eikä tarvinnu työpäivän jälkeen stressata, että meneekö se maito hyllyyn vai ei.
Laitoshuoltajana oli myös rankkaa fyysisesti ja kiirettäkin, mutta ei, en ollut kovin stressaantunut tai kierroksilla töiden jälkeen.Hoitoala on omista työkokemuksistani ehdottomasti henkisesti kuormittavin ja stressaavin.
Aika pitkälle siitä, miten hoitajat puhuu muista ammateista. Aivan utopistisia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen alalla, jossa ei ole lakko-oikeutta. Neuvottelemalla saisitte kohtuuliset palkankororukset, mutta kun ei kelpaa.
Mistä tiedät ettei kelpaa? Eihän neuvottelujen sisältöä ole mistään saatavilla. Me tyydyttäisiin vähempään kuin mikä se alkuperäinen pyyntö on, mutta jos KT ei tule yhtään vastaan, niin miten silloin voi neuvotella? Toli jos on niin, että kt tarjoaa jotain kompromissia, mutta pj:t pitävät kiinni tuosta yhdestä ainoasta luvusta niin sekään ei ole ok. Mutta mehän ei tiedetä mitä siellä seinien sisällä tapahtuu
Hoitajat teki fiksusti kun ymmärsivät jo keväällä tulevan energiakriisin ja laukkaavan inflaation. Nyt on syksyn neuvotteluihin enemmän vipua.
Valtiontalouden näkökulmasta tämä on tietysti hankala homma ja jyrkentää syöksykierrettä. Eipä tämä tässä konkurssissa enää tunnu. Näitä tämän hallituksen sotkuja saadaan siivota vuosikymmeniä jos edes enää pinnalle päästään.
Eihän ole enemmän. Vaan vähemmän.
Rahaa on vielä vähemmän käytettävissä kuin keväällä. Ei teille tule mitään korotuksia. Ne rahat mitkä olisi voitu käyttää korotuksiin, menevät nyt kaikkien tukemiseen sähkönhintojen noustessa talvea vasten niin ylös ettei täällä pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta esim toimiston asiantuntijatyöstä sulla ei ole kokemusta. Silti veikkaan vahvasti, että se on sun mielestä (kuten hoitajien mielestä yleensä) täysin kevyttä ja ylipalkattua ja turhaa.
Itse olen tuhat kertaa väsyneempi nyt, kuin siivoojana, kaupassa, mäkkärillä, laikkarina. Ja olen toimistossa töissä. Se vain imee mehut ihan loppuun ihan eri tavalla, kuin fyysinen työ. Voi hoitajankin työ imeä toki. En ole ollut hoitaja.
Lisäksi. Sun työssä vaarantuu ihmishenki. Mun työssä oikeusturva. Väärä paperi menemään ja syytön on vankilassa tai syyllinen vapaana. Mutta kevyttähän tämä kaikin puolin. Ei yhtään stressaa vahingossa päästää joku murhaaja vapaalle jalalle.
Ei olekaan, mutta en mä silti sitä väheksy millään tavalla. Kai te nyt ymmärrätte, että täällä palstoilla kirjoittaa aika marginaalinen määrä hoitajia. Kyllä suurin osa hoitajista tiedostaa, että muillakin aloilla on rankkaa. Itse en lähtökohtaisesti pidä mitään työtä tai ammattia turhana. Jos jokin ammatti tai työpaikka on kehitetty, niin kaipa silöe on jokin kysyntä ollut.
Kun olin kouluterkkana, niin totesin, etten ikinä kykenisi olemaan peruskoulun opettaja, se on ihan hiton rankkaa tänä päivänä, paljon rankempaa kuin oma työni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiontalouden näkökulmasta tämä on tietysti hankala homma ja jyrkentää syöksykierrettä. Eipä tämä tässä konkurssissa enää tunnu. Näitä tämän hallituksen sotkuja saadaan siivota vuosikymmeniä jos edes enää pinnalle päästään.Eihän ole enemmän. Vaan vähemmän.
Rahaa on vielä vähemmän käytettävissä kuin keväällä. Ei teille tule mitään korotuksia. Ne rahat mitkä olisi voitu käyttää korotuksiin, menevät nyt kaikkien tukemiseen sähkönhintojen noustessa talvea vasten niin ylös ettei täällä pärjätä.
Tulee ne korotukset, mitkä on tavoitteina. Tämä lakko voi kestää vaikka monta vuotta.....
Vierailija kirjoitti:
Kunta alahan teki ihan käyvän sopparin ,mutta eihän se näille kahdelle juntalle kelvannu,nyt ne naruttaa
isolla liksallaan hoitsuja rekkuloimaan.Luu tulee jäämään käteen.
Ei tule, mikä on sinulle valtava pettymys. Lakko jatkuu niin kauan, kuin on tarvis.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma hoitajien palkankorotuksissa on se, että Suomella ei ole varaa niihin. Hoitajat on lietsottu itsepetokseen, jonka mukaan koko ammattikunta on sorrettu, alipalkattu ja hyväksikäytetty. Suomalaisten keskipalkkaa nauttivat, sisätyössä olevat ja kansan arvostusta nauttivat hoitsut ovatkin yhtäkkiä se kaikkein sorretuin "vähemmistö". Eniten tässä ärsyttää Suomeen pesiytynyt uhrimentaliteetti, jossa kaikki pilalle lellityt ihmisryhmät uhriutuvat vuorotollen.
Mihin tarkalleen ottaen hoitajien palkkavaatimukset perustuvat? Jossain on vain keksitty että nyt otetaan 20 prosentin palkankorotukset. Miksi tyytyä sihen? Miksei ponnisteta suoraan jääkiekkoilijen palkkatasolle. Palkkaa kuuluu saada osaamisen ja työtehtävien mukaan. Siksi kaikilla järkevillä aloilla on suuret palkkavaihtelut alan sisällä; ei ole mitään diplomi-insinöörin, myyjän tai asiantuntijan palkkaa. Kaikille maksettavat jättikorotukset tuhoavat Suomen.
Oikea tapa palkkataisteluun on vaihtaa alaa. Siinäpähän näkevät, kuinka paljon muilla aloilla ihmiset tienaavat ja kuinka helppoa se on. Sen jälkeen oma, arvostettu ammatti saattaakin vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta.
Olet hakoteillä. Siitä tiedetään hoitajien olevan palkkakuopassa, että tällä korvauksella työhön ei löydy riittävästi tekijöitä. Ihmiset yksinkertaisesti valitsevat mieluummin muun alan (kuten minä, ja luultavasti sinäkin). Ketä sitten pakotetaan töihin, kun uusia alalle tulijoita ei enää ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma hoitajien palkankorotuksissa on se, että Suomella ei ole varaa niihin. Hoitajat on lietsottu itsepetokseen, jonka mukaan koko ammattikunta on sorrettu, alipalkattu ja hyväksikäytetty. Suomalaisten keskipalkkaa nauttivat, sisätyössä olevat ja kansan arvostusta nauttivat hoitsut ovatkin yhtäkkiä se kaikkein sorretuin "vähemmistö". Eniten tässä ärsyttää Suomeen pesiytynyt uhrimentaliteetti, jossa kaikki pilalle lellityt ihmisryhmät uhriutuvat vuorotollen.
Mihin tarkalleen ottaen hoitajien palkkavaatimukset perustuvat? Jossain on vain keksitty että nyt otetaan 20 prosentin palkankorotukset. Miksi tyytyä sihen? Miksei ponnisteta suoraan jääkiekkoilijen palkkatasolle. Palkkaa kuuluu saada osaamisen ja työtehtävien mukaan. Siksi kaikilla järkevillä aloilla on suuret palkkavaihtelut alan sisällä; ei ole mitään diplomi-insinöörin, myyjän tai asiantuntijan palkkaa. Kaikille maksettavat jättikorotukset tuhoavat Suomen.
Oikea tapa palkkataisteluun on vaihtaa alaa. Siinäpähän näkevät, kuinka paljon muilla aloilla ihmiset tienaavat ja kuinka helppoa se on. Sen jälkeen oma, arvostettu ammatti saattaakin vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta.
Olet hakoteillä. Siitä tiedetään hoitajien olevan palkkakuopassa, että tällä korvauksella työhön ei löydy riittävästi tekijöitä. Ihmiset yksinkertaisesti valitsevat mieluummin muun alan (kuten minä, ja luultavasti sinäkin). Ketä sitten pakotetaan töihin, kun uusia alalle tulijoita ei enää ole?
Tänäkin vuonna, kuten joka vuosi aiemmin, halukkaita opiskelijoita oli alalle pyrkimässä paljon enemmän kuin opiskelupaikkoja oli tarjolla.
No, saavatko muut ammattiryhmät vaarantaa toisten ihmisten hengen ja terveyden omien etujensa ajamisessa?
Terveydenhoitoalalla voi lakkoilla siinä kuin muuallakin, mutta ihmisten ei pidä joutua kuolemanvaaraan sen vuoksi että hoitaja kieltäytyy tekemästä työtään!
Hoitoalalla on ollut lakkoja ennenkin, ei ole kielletty lakkoilemasta. Mutta lakot on toteutettu vähemmän härskillä tavalla!
Ja hoitajat voisivat hoitaa ne työnsä niin, että tosiaan voisi heitä erinomaisiksi kehua! Mukamas olevinaan niin hyviä ja erinomaisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänäkin vuonna, kuten joka vuosi aiemmin, halukkaita opiskelijoita oli alalle pyrkimässä paljon enemmän kuin opiskelupaikkoja oli tarjolla.
Yksi valtaisa ongelma on että nykyisin moni nuori pian valmistumisen jälkeen tai jopa jo opiskeluaikana päättää vaihtaa alaa.
Aika monella alalla työ on vieläkin kriittisempää isommalle porukalle kuin tehohoidossa. Mitäs, jos talvipakkasella sähkölaitokset rampätään alas, ellei tipu lisää liksaa? Mites vesilaitokset? Laitetaanko pois toiminnasta? Juokaa vettä kuraojasta!
Hoitajat eivät ole ainoa ryhmä, joka pystyy aiheuttamaan lyhyen aikavälin kiusaa ja jopa vaaran. Sitten on lukuisia aloja, joiden pitkä lakko tuhoaisi koko yhteiskunnan rahoituspohjan. Myös terveydenhuollon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi valtaisa ongelma on että nykyisin moni nuori pian valmistumisen jälkeen tai jopa jo opiskeluaikana päättää vaihtaa alaa.
Yksi valtaisa ongelma on hoitoalan ongelmien liioittelu. Löytyykö sulta jotain tilastoa tuon väitteesi tueksi, jotta näkisimme kuinka valtaisasta ongelmasta ihan oikeasti on kyse eikä vain mutulla mentäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä minuakin huvittaa, kun muka hoitajaksi ei ole tulijoita. Onhan. Ihan riittämiin.
Mitä hoitoalaan tulee, niin joissain yksiköissä tilanne on kriisiytynyt huonon johtamisen ja huono resurssoinnin takia, mutta valtaosassa paikoista on aivan riittämiin henkilöstöä. Tässä vaan jokainen nyt huutaa samaa. Jopa osastoilla, joissa tilanne on hyvä, on yhtäkkiä alettu itkeä pulaa ja työn hirveyttä. Mikään objektiivinen mittari ei tue tuota huutoa. Kyse on joukkopsykoosista, johon nämä ihmiset ovat ajautuneet.
Oletteko muuten huomanneet, että Tehyllä on hätä saada sopimus kasaan nyt, kun palkkaharmonisoinnin vaikutukset on epäselvät? Hehän haluavat jackpotin: ensin jättikorotukset ja päälle palkkaharmonisoinnin kautta ison lisäsumman. Työnantaja tietää tämän ja pitäisi ensin katsoa tuo sote-kortti loppuun.
Sanonpa nyt suoraan, niin meillä ei ole varaa maksaa hoitotyöstä enemmän kuin töistä, joihin vaaditaan enemmän koulutusta ja älyä. Hoitotyö on suorittavan portaan työtä lähes 99% tapauksista ja yhteiskunnassa on oltava palkkahierarkia. Ei voida palikkahommasta maksaa proffan palkkaa, vaikka kuinka kiukuttaisi. Alan ei tule olla liian houkutteleva ihmisille, joilla on rahkeita parempaan. Me tarvitsemme aivokkaimmat ihmiset muihin töihin.
Jos on pakko olla töissä, niin voiko työnantaja jättää palkan maksamatta kun niiden pitää kuitenkin olla töissä, palkaahan on tavallaan turha maksaa?
Ei lakko-oikeutta, koska kannatatte liittojenne kautta sitä että muilla hoitajilla ei ole oikeutta tehdä omaa terveyttään koskevia päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehohoidossa on mm. syöpäsairaita lapsia ja vauvoja. Ihanko oikeasti te hoitajat olette sitä mieltä, että he saavat kuolla, kunhan teillä vain on lakko-oikeus? Menkää nyt itseenne jumalauta. Mitä jos teidän talo olisi tulossa ja paikallinen palokunta vaan ilmoittaisi että he on lakossa? Tiedoksi muuten että myös palomiehistä on huutava pula.
Kerropas miksi hoitajilla on suurempi vastuu näistä sairaista kuin sinulla? Ai koska ovat hoitajia?
- sinäkin voit opiskella hoitajaksi ja mennä huolehtimaan syöpäsairaista.
- no joutuisin menemään sitä varten opiskelemaan niinkö??
- no niinhän hoitajakin joutui.
- no se varmaan halusikin mennä!
- kuka tässä haluamisesta puhui, ja sitä paitsi, jos haluaminen oli oleellista opiskelemaan lähtiessä niin varmaan se on sitten loogisesti oleellista myös silloin kun kysytään haluaako se jatkaa töissä nykysisillä ehdoilla. Ja nyt on kyse syöpäsairaista lapsista, eikä sinun mukaasi hoitajien haluamisista. Ihanko tosissaan sinun haluamisesi tai opiskelemaan lähtemisen hankaluus menee syöpäsairaiden vauvojen ohi? Ei muuta kuin hakemaan kouluun!
- meillä on jo hoitajia!
- ei näköjään ole jos eivät tule töihin. Eli kouluttaudu sinä jos olet heitä epäitsekkäämpi.
- hoitajien motiivina kuuluu olla toisten auttaminen!
- mutta sinunko ei? Ja silti sinä olet se joka kutsuu hoitajia itsekkäiksi, vaikka itseäsi ei toisten auttaminen koske ollenkaan?
Ei kaikista ole hoitajiksi, poliiseiksi, pelastajiksi tai ensihoitajiksi. Näille aloille pitää olla jonkinlainen ns. kutsumus tai millä nimityksillä sitä nyt halutaan sanoa, väittäköön hoitajat itse mitä tahansa.
Pelkän toimeentulon vuoksi ei näille aloille hakeuduta.
Ylipäänsä ihminen hakeutuu opiskelemaan sitä, mikä on se omin juttu ja kiinnostuksen kohde. Sinuakaan ei mikään estänyt tai estä valita muuta alaa, jos hoitoala ei kiinnosta pätkääkään, vaan olet päätynyt tekemään sitä puhtaasti rahasta.
-eri
Kannatan palkkojen kohtuullisia korotuksia, mutta en mitään yltiöpäisiä korotuksia. Esimerkiksi siivoojat tekevät paljon raskaampaa työtä alipalkalla.
Enkä kannata lakkoja, jossa lakkoillaan toisten hengen kustannuksella. Varsinkaan, kun jo lääketieteen eettisiin arvoihin kuuluu suojella elämää.
Hommaamalla järjestöjensä johtoon neuvottelijoiksi älykkäitä ja tasapainoisia ihmisiä. Kannattaisi ainakin yhden kerran yrittää sitäkin konstia.