Minkä ammatin nykyään valitsisit, jos saisit alottaa puhtaalta pöydältä?
Elikkä minkä ammatin valitsisit nykyelämän kokemuksellasi, jos olisit joku 17v ja opiskelut olisi vielä edessä? Perustelut olisi kiva kuulla (:
Kommentit (710)
Lääkäri. Saa tehdä töitä missä haluaa, milloin haluaa ja miten haluaa. Mahdollisuus toimia yrittäjänä tai työntekijänä. Aina hommia riittää ja palkka pienimmilläänkin varsin ok. Olisko helppoa? No ei. Mutta ei ole monella muullakaan alalla. Lääkärillä kuitenkin poikkeuksellisen paljon mahdollisuuksia ja aina alla "turvapatja" enkä nyt puhu sosiaaliturvasta.
Haluaisin elättää itseni kenneltoiminnalla ja pitämällä vuokrakarsinoita, tehden ainoastaan silloin tällöin keikkaa hoitoalalla, jolla nyt olen. Asun maalla, mutta tallia ei ole. Minulla on koiria ja innostusta koiraharrastuksiin. Pidän rutiineista ja fyysisestä tekemisestä.
Vanhusten hoitaminen on arvokasta työtä ja hetkittäin se antaakin paljon, mutta nykyresursseilla se on todella uuvuttavaa empaattiselle ihmiselle.
Olen ajatellut keväällä hakea vakaopeksi, ja katsoa sitä kenneltoimintaa joskus myöhemmin.
Prosessinhoitaja. Sitä siistimpää ammattia ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Rekkakuski. Nuoruuteni unelma- ammatti, mutta ehdoton ei kaikilta, ei voi tyttö olla rekkakuski. Aikaa on mennyt 40 vuotta tuosta, mutta liikkuva, itsenäinen työ olisi sopinut minulle parhaiten ja autot kiinnostaa vieläkin.
Mutsin luokkakaveri ajoi pölliautoa 60- luvulta vusituhannen vaihteeseen. Myös anoppini oli ajanut rekkaa kesäisin, tuuraili kesälomia. Molempien miehet oli myös rekkakuskeja. Itekin mietin joskus rekkakuskin hommia mut pitkät ja epäsäännölliset työajat siihen aikaan ei sitten miellyttänyt joten ajoin vaan tavallisia kuorkkeja eri firmoissa kymmenisen vuotta.
Olen nainen. Jos saisin valita menisin miesvaltaiselle alalle, esim metalli
Sairaanhoitaja.
Oma koko elämän mittainen sairastelu (synnynnäinen sairaus)sai ymmärtämään sairaanhoitajuuden tärkeyden. Koen myös, että pärjäisin siinä. Olen empaattinen ihminen ja mua kiinnostaa kuunnella muiden huolia ja auttaa muita. Olen myös hyvä lääketieteen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ammattia niin vain valita. Ihmisten älykkyysosamäärä rajoittaa jo huomattavasti valinnan mahdollisuuksia. M39
Enemmän rajoittaa vanhempien varallisuus ja koulutus
Maisemaarkkitehti tai puutarhasuunnittelija. Tykkään suunnitella,piirtää ja rakastan kasveja, puita, pensaita ja kukkia. Seuraan puutarhaohjelmia, mutta en aina ole samaa mieltä tuloksesta.
Myös sairaalassa työskentely on ollut mieleen, tein sitä 25 vuotta. Mutta sisäilmaongelma pakotti sanomaan itseni irti. Ikävä on ollut takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävittäjälentäjäksi tai tarkka-ampujaksi olisi kiva kouluttautua. Voittaa lääkärin hommat mennen tullen.
Lääkärinä tienaat sen 6000e/kk vähintään ja ammattisotilaana tienaat sen 3000-4000 euroa kuukaudessa. Kyllä lääkärin hommat parempia.
Lääkärinä tienaan 12000e/kk
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja.
Oma koko elämän mittainen sairastelu (synnynnäinen sairaus)sai ymmärtämään sairaanhoitajuuden tärkeyden. Koen myös, että pärjäisin siinä. Olen empaattinen ihminen ja mua kiinnostaa kuunnella muiden huolia ja auttaa muita. Olen myös hyvä lääketieteen kanssa.
Vitut olet.
yt Nyrkki Matti
Olen puheterapeutti. Haluaisin olla lakinainen.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin elättää itseni kenneltoiminnalla ja pitämällä vuokrakarsinoita, tehden ainoastaan silloin tällöin keikkaa hoitoalalla, jolla nyt olen. Asun maalla, mutta tallia ei ole. Minulla on koiria ja innostusta koiraharrastuksiin. Pidän rutiineista ja fyysisestä tekemisestä.
Vanhusten hoitaminen on arvokasta työtä ja hetkittäin se antaakin paljon, mutta nykyresursseilla se on todella uuvuttavaa empaattiselle ihmiselle.
Olen ajatellut keväällä hakea vakaopeksi, ja katsoa sitä kenneltoimintaa joskus myöhemmin.
Hienoa, että sulla ainakin on suunnitelmia, etkä vain tyydy epätyydyttävään työhön.
Joku datainsinööri, eli tutummin data engineer varmaan: https://www.marbles.fi/digiammatit/analytiikka-ja-oivallukset/data-engi…
Tai sitten ihan sovelluskehittäjä, mielellään sellainen joka pääsee asiakkaiden kanssa paljon tekemisiin.
Olen tehnyt tuonsuuntaisia hommia, vaikka koulutukseni alun perin on ihan muuta. Sivuaineen kautta pääsyin alalle. Nyt olen työtön enkä varmaan enää työllisty, mutta tuollainen looginen näprääminen sopii minulle kuin nenä päähän. Ja sitten olen huomannut, että viihdyn asiakkaiden kanssa, nimenomaan niiden, jotka itse joutuvat käyttämään työni tuloksia. Kun ne koettaa epämääräisesti selittää, mitä haluavat tai mikä on vikana, minua kiinnostaa kuunnella ja vähitellen kysyen tarkentaa, ja sitten toteuttaa mitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ammattia niin vain valita. Ihmisten älykkyysosamäärä rajoittaa jo huomattavasti valinnan mahdollisuuksia. M39
Enemmän rajoittaa vanhempien varallisuus ja koulutus
Mulla ei rajoita noista kumpikaan, mutta sosiaalisten taitojen puutteet kyllä. Enkä ole edes mikään juoruämmä tai selkäänpuukottaja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli lapsena sekä L että R vika. L vika korjaantui siten kun puheterapeutti laittoi suuhuni poikittain jäätelötikun ja sanoi laita kieli sen päälle ja sano ÄLLLL ÄLLLL.... 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli lapsena sekä L että R vika. L vika korjaantui siten kun puheterapeutti laittoi suuhuni poikittain jäätelötikun ja sanoi laita kieli sen päälle ja sano ÄLLLL ÄLLLL.... 😃
Teen vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta. Asiakkailla kommunikaatiossa vaikeuksia mm. kehityksellisen kielihäiriön, kehitysvammaisuuden tai autismin kirjon takia. Äännevirheitä en ole hoitanut kuin uran alkuvaiheessa terveyskeskuksessa työskennellessäni
Pappi.
Minimaalinen työmäärä, minimaalinen vastuu, maksimaalinen palkka, maksimaalinen valta, maksimaalinen yhteiskunnallinen asema.
Valitettavasti ei vaan oma moraali taivu tuohon, joten jatkan omassa työssäni ilman papin "työhön" kuuluvia suunnattomia etuja.
En voi myydä itseäni vääryydelle ja siksi jatkan nykyiselläni.
Ihmisillä on tämän ketjun perusteella todella vääristyneet ja osin erittäin naivit mielikuvat eri ammateista.
Siksi ne varmaankin ovat haaveammatteja, koska todellisuus on monista kuvauksista kaukana.