Asuntolaina yksin
Onko täällä kokemuksia asuntolainan saamisesta viime aikoina. Etenkin yksinhuoltajien kokemukset kiinnostavat. Meillä ero tulossa ja asunto menossa myyntiin. Siitä minulle jäämässä noin 50 000 uuden asunnon hankintaan. Millaisia vakuuksia olette viime aikoina lainan ottaneet tarvinneet ja millaisia lainoja olette saaneet?
Kommentit (3)
Mulla on ollut laina yksinhuoltajana jo muutaman vuoden. Edellinen kokemus on vuoden takaa kun pyysin lainatarjouksia. En tiedä onko siitä sulle apua. Jos on omaa rahaa 30% asunnon hinnasta niin se ainakin silloin vuosi sitten olisi riittänyt vakuudeksi. Eli sun tapauksessa omarahoitus riittäisi 167 000 euron asunnon ostamiseen ilman muita vakuuksia.
Hain muutama viikko sitten OP:lta asuntolainaa 97t€. Minulla 3 asuntoa joista yksi asunto velaton. Säästöjä 18500€. Omaa asuntolainaa jäljellä reilu 10t€. Toisesta sijoitusasunnosta velkaa 66t€. En saanut pankista lainaa vaikka vakituinen säännöllinen työ. Nyt sitten maksan oman asunnon velattomaksi ja sen jälkeen haen uudelleen sijoitusasuntolainan. Lainan ehtoja kiristetty selvästi. Vakuudet olivat kunnossa.
Ei taida olla ketään lainanottajia.