Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ammatin nykyään valitsisit, jos saisit alottaa puhtaalta pöydältä?

Vierailija
06.09.2022 |

Elikkä minkä ammatin valitsisit nykyelämän kokemuksellasi, jos olisit joku 17v ja opiskelut olisi vielä edessä? Perustelut olisi kiva kuulla (:

Kommentit (735)

Vierailija
701/735 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukiossa (enkä missään muuallakaan) kenellekään kertakaan sanonut, että haluaisin valtion virkamieheksi. Joten en ole koskaan itse valinnut ammattia vaan minut on siihen huijattu ja houkuteltu.

Vierailija
702/735 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukiossa (enkä missään muuallakaan) kenellekään kertakaan sanonut, että haluaisin valtion virkamieheksi. Joten en ole koskaan itse valinnut ammattia vaan minut on siihen huijattu ja houkuteltu.

Miten huijattu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/735 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten huijattu?

Samalla tavalla kuin tavallisia venäläisiä huijataan lähtemään sotimaan Ukrainaan.

Vierailija
704/735 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten huijattu?

Samalla tavalla kuin tavallisia venäläisiä huijataan lähtemään sotimaan Ukrainaan.

Aseella uhaten?

Vierailija
705/735 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digitaalinen sisällötuottaja. Omaa persetttä kuvaisin ympäri maailmaa. 

Vierailija
706/735 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noitahan on some täynnä.

Vierailija
707/735 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noitahan on some täynnä.

Jos OF-malli tienaa vuodessa 100 000 euroa ja valtion virkamies 20 000 euroa niin onhan siinä valtava taloudellinen ero.

Kumpi ammatti sinun mielestä tuottaa enemmän valtiolle verotuloja?

Vierailija
708/735 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa töitä.

-työtön

Vierailija
709/735 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriksi, harmittaa, etten panostanut lukiossa matematiikkaan, fysiikkaan ja kemiaan, nyt olen sairaanhoitajana, pidän kyllä työstani, mutta kiinnostaisi lääkärinä tehdä diagnooseja ja pohtia mikä ketäkin vaivaa

Vierailija
710/735 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voisi aloittaa puhtaalta pöydältä vaikka heti, iästä riippumatta?

Vierailija
711/735 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun olisi pitänyt saada teininä tietää ammatillisista perustutkinnoista, joissa voi pärjätä introvertimpi ihminen. Olin peruskoulussa paljon ujompi kuin nykyisin, toki sosiaalisen vuorovaikutuksen taitoja vaikeuttaa autismikirjo (todennäköisesti lievä sellainen, kun kuitenkin joten kuten sitä taitoa on karttunut sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja omatoiminnan ohjauskin oli alkanut kehittymään ammattikoulussa, mitä tulee työn organisointiin). Minulle tyrkytettiin jotain erityisammattikoulua laaja-alaisten oppimisvaikeuksien ja autismin takia, vaikka minulla oli matematiikka ja myöhemmin fysiikka yksilöllistetty oppiaine, ja maantietokin alkoi olla yläasteen loppupuolella vaikeaa, jolloin tarvitsin tukiopetusta. Keskiarvo oli lopulta 7,5. 

Opiskelin sitten ravintola-alaa, ja myöhemmin päädyin opiskelemaan merkonomiksi kokiessani myymälätyön helpommaksi kuin tarjoilijana toimimisen. Kävin siis tavalliset ammattikoulut loppujen lopuksi ja olen ollut jopa työelämässä, vaikka olen potenut epävarmuutta peläten vastuuta ja päätösten tekemistä ajatellen, että mitä muut ajattelevat, entä jos teen väärin. Toisaalta olen työtä tehdessä päinvastainen myöntäessäni tehneeni väärin ja rakentavaa palautetta otan vastaan. Hankalaa tässä on sanoa, millainen tyyppi sitten todellisuudessa olen. 

Kyllä sitä näin kolmekymppisenä kun katsoo lähes 20 vuotta taaksepäin, jolloin olin opetellut novellien kirjoittamista ja hyvänä piirtäjänä aloin tehdä omia sarjakuvalehtiä. Siinä olisikin tällaiselle omissa oloissaan viihtyvälle ihmiselle hyvä työ, missä saisi päättää työnsä itse. Jos minut nyt laittaa piirtämään, niin tuijotan sitä paperia kuin mikäkin hölmö, kun en tajua mielikuvituksesta ja intuitiosta mitään, pidän sitä järjenvastaisena ja naurettavana. En pysty edes realismipohjaisia asioitakaan piirtämään, vaikka niin sen tyyppisistä asioista pidän enemmän koska kaikenhan pitäisi mielestäni perustua järkeen ja faktoihin epätodellisuuden sijaan. Olen varmaan kummallinen. 

Tietokonettakin olin oppinut käyttämään vanhempiani paremmin ollessani lapsi, ja olin myös pelaamisesta kiinnostunut. Amatöörinä latailin jonkinlaisia emulaattoreita tietokoneelle, mutta eipä ollut asianmukaisia välineitä.

Ei vaan pikku paikkakunnan asukkaana ja köyhän perheen lapsena oikein ollut resursseja toteuttaa kiinnostustani pelaamisen suhteen, eikä sitä edes ymmärretty kun ei ollut tarpeeksi "maalaismaisia" kiinnostuksen kohteita. Kaikki tekstiilikäsityö ja ulkotyöt olivat minulle hepreaa.

No näin erilaisia media-alustoja tuntevana ja ahkerana median seuraajana keksin sitten opetella valokuvauksen saloja, mihin päässyt nopeasti käsiksi. Käytännön oppia tulen vielä tarvitsemaan, perspektiivit ovat helppo lähestymistapa valokuvaamisessa. Tässä opiskelenkin media-alan tutkinnonosaa saadakseni jalkaa oven väliin miettien, että tohtisiko hakea vaikka skeptisyyttä on työllistymisen suhteen. Toisaalta tuntuu siltä, että juttuni alkaa tässä valjeta. 

Vierailija
712/735 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Kunhan olis työ, missä ei tarvitse olla ihmisten kanssa missään tekemisissä

Vierailija
713/735 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainaan hoitsuiksi kun sinne menee ne tyhmät jotka ei muualle pääse

Vierailija
714/735 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku muu kuin graafinen suunnittelija. Tekoäly on pilannut jo tekemisen ilon ja käsityöläisen ylpeyden. Vihaan tekoälyä ja haluaisin ammatin jossa ei tarvitse edes kuulla sitä sanaa

Vierailija
715/735 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omavaraistalouden. Eikä se nytkään ole myöhäistä. Ei vain ole löytynyt sopivaa pientilaa vielä.

Vierailija
716/735 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainaan hoitsuiksi kun sinne menee ne tyhmät jotka ei muualle pääse

Sinä.

Vierailija
717/735 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patologi. Vaikka se sellainen rikostutkija-patologi niin tuottaisin jotain hyötyäkin Suomelle, en tiedä oikeaa termiä tai edes onko Suomessa sellaisia. 

Vihaan työtäni ja siihen kuuluvaa elävien ihmisten tauotonta napinaa. 

Vierailija
718/735 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku muu kuin graafinen suunnittelija. Tekoäly on pilannut jo tekemisen ilon ja käsityöläisen ylpeyden. Vihaan tekoälyä ja haluaisin ammatin jossa ei tarvitse edes kuulla sitä sanaa

Jep. Minä ammatiltani artesaani ja aaarrgghh, ihmiset tilaavat jostain Temusta koruja.

Toinen koulutus nuorisonohjaaja, jolla vaikeaa saada töitä kun halutaan amk-tasoisia töihin. Jopa harjoittelupaikan saaminen oli vaikeaa. Sisko opiskeli samaista koulutusta yli 20 vuotta sitten ja silloin vielä jokin toivo oli työllistymisen suhteen. Nuorisotalolle töihin pääseminenkin ollut hankalaa. 

Itse päässyt lähinnä kouluun koulunkäynnin ohjaajaksi, ei toki huono työ sekään. Oma haave oli alun alkaen nuorisotilalla tai leiriohjaajana. 

Vierailija
719/735 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Minä ammatiltani artesaani ja aaarrgghh, ihmiset tilaavat jostain Temusta koruja.

Toinen koulutus nuorisonohjaaja, jolla vaikeaa saada töitä kun halutaan amk-tasoisia töihin. Jopa harjoittelupaikan saaminen oli vaikeaa. Sisko opiskeli samaista koulutusta yli 20 vuotta sitten ja silloin vielä jokin toivo oli työllistymisen suhteen. Nuorisotalolle töihin pääseminenkin ollut hankalaa. 

Itse päässyt lähinnä kouluun koulunkäynnin ohjaajaksi, ei toki huono työ sekään. Oma haave oli alun alkaen nuorisotilalla tai leiriohjaajana. 

Unohdin vielä todeta että olisi pitänyt vain hakea ennemmin amiksen jälkeen sosionomiksi tai yhteisöpedagogiksi, joiden tutkinnolla olisi päässyt edes haastatteluun kun nuorisotyö ollut haaveena.

Tai sitten valita se lähihoitaja, sillähän töitä olisi jo irronnut. 

Vierailija
720/735 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meribiologi, ja sillä koulutuksella työhön, jossa voisin opettaa ja kouluttaa muita ottamaan meriasiat paremmin huomioon. Lisäksi tekisin tutkimustyötä. 

Harrastan laitesukeltamista ja sen myötä olen havahtunut huomaamaan luonnon ja ympäristön ongelmia, ei vain merissä ja muissa vesissä vaan myös maalla. Myös luonnon ja ympäristön hienoudet, niin maissa kuin vesistöissä, ovat auenneet aivan eri tavalla kuin ennen. 

Sukeltamisen mukanaan tuoma tieto ja omat kokemukset ovat aiheuttaneet myös kriittisyyteni ja melko kielteisen asenteeni esim. vastuuttomaan kalastukseen (tavallisista verkoista syvänmeren kalastukseen ja kaikkiin isoihin joukkopyydyksiin, jotka tuottavat myös suuret määrät sivusaalista). 

Maailmantuskaa pätevä luonnonsuojelija heräsi minussa alkaen siitä kun ensimmäistä kertaa näin Puulalla ajelehtimaan jääneen kalaverkon, johon oli takertunut lukemattomia kaloja ja rapuja, osa vielä elossa, osa jo mädäntyneitä. Toinen havahduttava kokemus oli La Palmalla suositun rannan edustalla pitkin poikin lojuvat katkenneet siimat ja koukut, jotka oli takertunut esim. merisiilejä. Punaisella merellä melusaaste ja laivaruuhkat ovat karkottaneet ja osin hävittäneet esim. isot merieläimet. On mielestäni hyvin surullista, että luonto kärsii ihmisen toimista.

Tässäkin asiassa tieto lisää tuskaa.