Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monille SIJOITUSASUNNON ostaneille on jäämässä LUU KÄTEEN!!!

Vierailija
04.09.2022 |

Korot nousevat jopa nelin-viisinkertaisiksi ja enemmänkin eikä sitä voi viedä vuokralaisen vuokraan. Voittomarginaalit monilla jo muutenkin satasen parin luokkaa, jotka korot nyt syövät kokonaisuudessaan. Ensi kevät ja siitä eteenpäin, kun korkojen tarkistus iskee viimeistään, tulee olemaan herkkuaikaa ostajille. Odotelkaa asunnon ostamisen suhteen siihen asti, silloin tarjontaa tulee olemaan ihan eri tavalla, kun sijoittajat yrittävät hätäpäissään realisoida asuntojaan.

Kommentit (137)

Vierailija
21/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pientä vuokra-asuntoa juuri hakevana saan tosiaan valita päältä minkä otan ja vertailla rauhassa näkemiäni asuntoja kun minulla on vakkari työ, luottotiedot ok ja olen siisti asuja. Tällaista ei ollut vielä 6 vuotta sitten kun edellisen kerran asuntoa hain. Silloin vuokranantajat valitsivat mieleisensä asukkaan, nyt minä valitsen mieleiseni asunnon. 

Vierailija
22/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla kommentteja joltain tällaiselta uudiskohdevivuttajasijoittajalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sioittaminen on riski pisnestä

Vierailija
24/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi voi

Vierailija
25/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ovat nämä uudet telttakylät mihin ihmiset ovat muuttaneet kun asuntoja ei enää tarvita?

Vai onko kaikki vuokralaiset saaneet lottovoiton ja muuttaneet omakotitaloihin?

Vierailija
26/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienimuotoisena asuntosijoittajana olen tietenkin pelannut niin, että takkiin ei tule missään vaiheessa, tai ainakin sen riski on mahdollisimman pieni.

Omistan 5 asuntoa, joista yhdessä asun itse. Tämä on nyt velaton, kiitos vuokraustoiminnan. Sijoituslainaa ei ole paljoa jäljellä enää, ja vuokrista saatava voitto kattaa niin korkojen nousun, juoksevat kulut kuin lainan lyhennykset.

Vierailija
27/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ap kun se sun kateellista mieltä hellisi jos näin kävisi.

Kyllä on surullista seurata, kuinka pahoinvoivia ja katkeria ihmisiä onkaan olemassa. Näkyy hyvin nettipalstoilla.

Vierailija
28/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä tilanne on sikäli poikkeuksellinen, että vaikka inflaatio on virinnyt, on suomalaisten suosima asuntolainojen viitekorko eli kahdentoista kuukauden euribor on edelleen noin puoli prosenttia miinuksella. Taso on pysynyt jo pitkään samana.

Tärkeintä on markkinakorkojen ja inflaation välinen suhde eli reaalikorko. Jos korot ovat alempana kuin inflaatio, on reaalikorko negatiivinen, jolloin inflaatio ”syö” osan asuntolainasta. Nopean inflaation oloissa ei pieni korkonousu vielä tunnu.

Viime vuosina myönnetyissä asuntolainoissa on myös ehtona, ettei pohjana oleva viitekorko voi laskea alle nollan, joten vasta plusmerkkiseksi nousevalla korolla on vaikutusta. Vanhemmissa sopimuksissa ei ole tällaista ehtoa.

HYPON pääekonomistin Juhana Brotheruksen mukaan 1970-luvun tilanne poikkeaa nykypäivästä sikäli, että reaalikorot olivat tuolloin vielä enemmän miinuksella. Nytkin kiihtyvä inflaatio keventää kuitenkin yrityksien ja kotitalouksien velkataakkaa.

1970-luvusta poiketen markkinakorot ovat nollan alapuolella.

Vanhat uutiset, vanhat luvut. 12 kk euribor on tällä hetkellä yli 1,1%

Ja inflaatio yli 9%. Inflaatio syö lainan pois, ressukka ;D

Vierailija
29/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inflaatio siirtyy kyllä myös palkkoihin, pienellä viiveellä vaan. Kaikki firmat ovat nostaneet hintojaan ja työntekijät ottavat kyllä osansa.

Minulla on sijoituslainaa noin 2% korolla, mieltä lämmittää nykytilanne.

Vierailija
30/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienimuotoisena asuntosijoittajana olen tietenkin pelannut niin, että takkiin ei tule missään vaiheessa, tai ainakin sen riski on mahdollisimman pieni.

Omistan 5 asuntoa, joista yhdessä asun itse. Tämä on nyt velaton, kiitos vuokraustoiminnan. Sijoituslainaa ei ole paljoa jäljellä enää, ja vuokrista saatava voitto kattaa niin korkojen nousun, juoksevat kulut kuin lainan lyhennykset.

Mutta ilmeisesti et olekaan näitä uudiskohde-vivuttajia?

Vierailija
31/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pientä vuokra-asuntoa juuri hakevana saan tosiaan valita päältä minkä otan ja vertailla rauhassa näkemiäni asuntoja kun minulla on vakkari työ, luottotiedot ok ja olen siisti asuja. Tällaista ei ollut vielä 6 vuotta sitten kun edellisen kerran asuntoa hain. Silloin vuokranantajat valitsivat mieleisensä asukkaan, nyt minä valitsen mieleiseni asunnon. 

Tämä.

Vierailija
32/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan mukavaa käyttää kaikki vapaa-aika asuntoasioihin.

Vierailija
33/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaja voi kuitenkin vähentää kaikki tulonhankkimiskulut vuokratuloista, joten valtio se tässä köyhtyy ennen kaikkea. Huomaa ettei ap ole koskaan omistanut sijoitusasuntoa. 

Vierailija
34/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä tilanne on sikäli poikkeuksellinen, että vaikka inflaatio on virinnyt, on suomalaisten suosima asuntolainojen viitekorko eli kahdentoista kuukauden euribor on edelleen noin puoli prosenttia miinuksella. Taso on pysynyt jo pitkään samana.

Tärkeintä on markkinakorkojen ja inflaation välinen suhde eli reaalikorko. Jos korot ovat alempana kuin inflaatio, on reaalikorko negatiivinen, jolloin inflaatio ”syö” osan asuntolainasta. Nopean inflaation oloissa ei pieni korkonousu vielä tunnu.

Viime vuosina myönnetyissä asuntolainoissa on myös ehtona, ettei pohjana oleva viitekorko voi laskea alle nollan, joten vasta plusmerkkiseksi nousevalla korolla on vaikutusta. Vanhemmissa sopimuksissa ei ole tällaista ehtoa.

HYPON pääekonomistin Juhana Brotheruksen mukaan 1970-luvun tilanne poikkeaa nykypäivästä sikäli, että reaalikorot olivat tuolloin vielä enemmän miinuksella. Nytkin kiihtyvä inflaatio keventää kuitenkin yrityksien ja kotitalouksien velkataakkaa.

Ei syö. se edellyttäisi että PALKAT nousisivat inflaation mukana, nyt ei nouse. -> toisinsanoen se inflaatio +koronnosto ainoastaan KURJISTAA ihmisten elämää.

Vierailija
35/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ilmeisesti et olekaan näitä uudiskohde-vivuttajia?

En ole, minulla on asunnot kuopio-mikkeli akselilla, mukavia, vaikkakin pienehköjä rivitalokohteita ja pitkäaikaiset vuokralaiset.

Vierailija
36/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitäpäs nyt, miten se inflaatio syö asuntolainan. Mielenkiinnolla odotan. 😀 Sanotaan, että korko on 1.5 % ja inflaatio 8 %. Vinkki: muista lisätä palkkojen kehitys laskelmaan, muuten se on höttöä.

AP

Vierailija
37/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmaan mukavaa käyttää kaikki vapaa-aika asuntoasioihin.

Miksi minun niin tarvitsisi tehdä? :)

Vierailija
38/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

NIIN: on fiksuja pitkäntähtäimen sijoittajia ja sitten näitä muita. Ja nämä muut ovat juuri niitä jotka ostivat velkavivutettuja yksiöitä jota on rakennettu hemmetisti liikaa ja joihin on vaikea saada fiksuja vuokralaisia.

Vierailija
39/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta osakkeet tuntuvat nyt epävarmalta kohteelta, mutta asuntoa on perinteisesti pidetty turvasatamana. Korkojen pitäisi nousta aivan älyttömästi vielä, jotta uhkakuvat toteutuisivat, enkä usko, että ne nousevat niin paljon, koska myös taantumaa pitää torjua.

Vierailija
40/137 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntosijoittaminen on pitkäjänteistä puuhaa. Omistani yhdessä kohteessa tulee nyt tappiota ensi kevääseen asti, ehkä jopa ensi syksyyn. Sinne on tulossa remontti ja asunto saattaa jäädä tyhjilleen joksikin aikaa.

Tämä ei kuitenkaan välttämättä ole merkittävää. Sama asunto on tuottanut 500€/kk voittoa viimeiset kahdeksan vuotta, ja remonttien jälkeen sen tuotto voi jopa parantua, kun pääsee nostamaan vuokraa. Aika äkkiä se muutama tonni tappiota sieltä kuittautuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi