Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajilta viety auktoriteetti

En ole ope
03.09.2022 |

Miten mielestäsi lasta voisi ojentaa koulussa ettet pahoita mieltä tai ettei se ole liian "rajua" Kerro.

Kommentit (364)

Vierailija
81/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aineenopettaja yläkoulussa. Ja sitä saa, mitä tilaa. Nuoret ovat pääosin fiksuja ja mukavia ja haluavat oppia. He myös ymmärtävät, miksi pitää opiskella, jos heille vaivautuu asian selittämään ja myös kuuntelemaan, mitä heillä on sanottavaa. Ulkoisella motivaatiolla ja rangaistuksilla ei pitkälle pötki. Auktoriteetti pitää ansaita, pelkkä ikä tai opettajan titteli ei siihen riitä. Minulla on mahtava työ, enkä vaihtaisi sitä mihinkään.

Kiva huomata, että on olemassa myös järkeviä opettajia.

Vierailija
82/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aineenopettaja yläkoulussa. Ja sitä saa, mitä tilaa. Nuoret ovat pääosin fiksuja ja mukavia ja haluavat oppia. He myös ymmärtävät, miksi pitää opiskella, jos heille vaivautuu asian selittämään ja myös kuuntelemaan, mitä heillä on sanottavaa. Ulkoisella motivaatiolla ja rangaistuksilla ei pitkälle pötki. Auktoriteetti pitää ansaita, pelkkä ikä tai opettajan titteli ei siihen riitä. Minulla on mahtava työ, enkä vaihtaisi sitä mihinkään.

Miten sinä sen auktoriteettisi ansaitset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole mikään ope, mutta huomannut saman lasten (tavoitteellisissa) harrastuksissa. Lapset käyttäytyy miten sattuu, puhuvat todella rumasti toisilleen ja aikuisille ja kaiken huippuna tosiaan sekä joukkueenjohtaja että valmentajat saavat kuunnella kun se aikuinen raivoaa lapsensa puolesta. Ennen todettiin että harrastuksessa tehdään niinkuin valkku sanoo.

Itse pistäisin tämän kuitenkin enemmän vanhempien viaksi. Vanhemmat ei halua vaatia kerta kaikkiaan mitään lapsilta. Siis ei mitään. Urheileva kouluikäinen ei voi kantaa omaa laukkuaan, eväänä pitää saada olla herkkuja, kilpailupaikka pitää saada, vaikka treeneissä ei jakseta käydä jnejne..

Nuo sanat lasten, lapset voisi vaihtaa sanalla aikuiset.

Nykyään aikuiset puhuvat ja käyttäytyvät alatyylisesti, ihan julkisissa tiedotusvälineissäkin.

Mitä jos me kaikki aikuiset katsoisimme peiliin, että minkälaista ilmapiiriä olemme luomassa?

Ja opettaja koulussa voi omalla esimerkillään näyttää mallia, kuinka käyttäydytään rakentavasti, myös ristiriitatilanteissa. Huutaminen voi toimia armeijassa, ja jos on nopeasti poistuttava tilasta pelastautumistarkoituksessa. Normaalitilanteessa huutaminen ei toimi hyvänä esimerkkinä.

Niinkuin sanoin. Aikuisista tämä on lähtöisin. Lasten edessä todetaan, että meidän Pirkko-Pekan ei tarvitse kantaa ja kyllä meidän Pirkko-Pekan pitää saada karkkia ja on epäreilua että Pirkko-Pekka joutuu kisoissa vaihtoaitioon. Hirveä määrä helikopteri/cutlingvanhempia. Ihan kuin lapsi ei osaisi tai pystyisi tekemään mitään itse.

Ja kyllä sen lasten käytöksestä huomaa onko lapsella helikopteri/curlingvanhemnat vai ei.

Ne jotka pistetään tekemään ikätasoisesti itse ovat usein muutenkin mukavampia muita kohtaan.

Luulisi että saman huomaa koulussakin. Tosin pahin tuntemani curlingvanhempi on itse (mies)opettaja. Jotenkin todella erikoista.

Musta tuntuu myös, että häkellyttävän iso osa vanhemmista ei huomaa, että se mussukkapussukka ei ole enää vauva.

Jatkuva ei osaa, ei pysty, tulee pahamieli.

Ei pysty kantamaan laukkua. No voi ihme. Koska se sitä pystyy kantamaan? Muuttuuko ne tavarat mystisesti kevyemmiksi sitä mukaa kun lapsi kasvaa vai mikä idea?

Vierailija
84/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä villiltä. Mieheni on alakoulun opettaja ja kertoo välillä mitä vanhemmatkin vaatii. Joku ei halunnut että lapsi lukee kirjaa kun se on lapsesta niin tylsää.

Joka vuosi on joku joka ei tykkää urheilla, että mites tuo liikunta. Nyt oli tullut että onko lapsen pakko tehdä matikan läksyt kun niissä menee niin pitkään kun lapsi ei osaa. Vanhempainillassa yhtenä vuonna joku ehdotti, että koulu alkaisi aina vasta 9-10 aikaan, kun ei aamuherätykset maistu. Ja toki ainainen ongelma on ne läksyt. Että onko niitä nyt pakko tulla ollenkaan.

Tietääkö miehesi, että hän on opettajana vaitiolovelvollinen?

Eikä juoruilu muutenkaan osoita hyvää makua. Selän takana panetteleminenon ikävä piirre ihmisessä.

Tutkimuksissa on todettu, että niissä kouluissa, missä on sovittu ettei opettajanhuoneessa tai muualla haukuta oppilaita tai heidän vanhempiaan, on parempi ilmapiiri ja vähemmän koulukiusaamista.

Sinä taidat olla se vaativa vanhempi? Kuinka monta mainittua kohtaa osui sinun pilttiisi?

Itkuporkuraivarisiismäenniiiinkestäarrgh-vaadin-kunnioitusta-opettajako se siellä inisee?

Vierailija
85/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuoret on kivoja, kaikki tuntemani nuoret. En ole ope, mutta varmasti heidän kanssaan pärjäisi ja olisi mukavaa. Mikä menee pieleen opekoulutukseen valinnoiss?

Vierailija
86/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotku teistä on ihan hirveitä! Puhun nyt vanhemmista. Katsokaa peiliin!

Vierailija
87/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä villiltä. Mieheni on alakoulun opettaja ja kertoo välillä mitä vanhemmatkin vaatii. Joku ei halunnut että lapsi lukee kirjaa kun se on lapsesta niin tylsää.

Joka vuosi on joku joka ei tykkää urheilla, että mites tuo liikunta. Nyt oli tullut että onko lapsen pakko tehdä matikan läksyt kun niissä menee niin pitkään kun lapsi ei osaa. Vanhempainillassa yhtenä vuonna joku ehdotti, että koulu alkaisi aina vasta 9-10 aikaan, kun ei aamuherätykset maistu. Ja toki ainainen ongelma on ne läksyt. Että onko niitä nyt pakko tulla ollenkaan.

Tietääkö miehesi, että hän on opettajana vaitiolovelvollinen?

Eikä juoruilu muutenkaan osoita hyvää makua. Selän takana panetteleminenon ikävä piirre ihmisessä.

Tutkimuksissa on todettu, että niissä kouluissa, missä on sovittu ettei opettajanhuoneessa tai muualla haukuta oppilaita tai heidän vanhempiaan, on parempi ilmapiiri ja vähemmän koulukiusaamista.

Tietää. Siksi hän ei erittelekään kenen vanhempi sanoi. Ei edes sitä sanoiko isä vai äiti.

Ja siis tuo ettei muka missään puhuta on aivan höpöhöpöä. KAIKISSA ammateissa on asioita, jotka pitää vain päästää ulos. Minullakin. Minulla on myös vaitiolovelvollisuus, mutta välillä on pakko kertoa miehelle mitä idiooteimmat asiakkaat/kansalaiset ovat saaneet päähänsä. Nimillä ei tietenkään. Vaan saatan kertoa, että tänään tuli tyyppi joka ihmetteli, pitääkö hänen tosiaan maksaa lasku. Töissä ei voi puhua, ettei se vaikuta muiden päätöksiin. Ihan perusjuttu.

Selän takana panettelu on vahingollista, vahingoittaa ilmapiiriä ja lisää kiusaamista. On parempi olla osa ratkaisua kuin ylläpitää ongelmaa.

Ilman nimiäkään ei saa puhua.

Oikea paikka käydä omia tunteita läpi olisi työnohjaus.

Työnohjaus vahvistaisi ammatillista asennetta työhön, asiakkaisiin ja oppilaisiin.

Vierailija
88/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta nuoret on kivoja, kaikki tuntemani nuoret. En ole ope, mutta varmasti heidän kanssaan pärjäisi ja olisi mukavaa. Mikä menee pieleen opekoulutukseen valinnoiss?

Mikä menee pieleen suomalaisessa koulutuspolitiikassa?

-Uudet OPSit, Inkluusio jne.

Vierailija
89/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät opettajat halua ojentaa lapsia rajusti. He ovat ammattilaisia ja ammattilaisuuteen kuuluu se, että keskustelemalla pärjätään lapsen kuin lapsen kanssa. Tästä syystä opettajat ovat mm. vapaaehtoisesti luopuneet jälki-istuntojen antamisesta vaikka laki toistaiseksi salliikin jälki-istunnot.

No ei todellakaan ole luovuttu jälki-istunnoista. Tälle vuodelle on jo pari istuntopäivää ollut ja useampia istujia molemmissa. Se ei vaan ole ainoa rangaistus jonka koulusta saa niin kuin ennen vanhaan. Tietyistä asioista tulee aina suoraan istumista esim. koulualueelta poistuminen ilman lupaa kesken koulupäivän.

Kyllä minusta niitä rangaistuksia oli ennen vanhaan enemmän. Esim. poisto luokasta käytävän puolelle tai nurkkaan seisomaan. Ja jonnekin 60-luvulle asti myös läimäykset karttakepillä tai viivoittimella.

Vielä 10 vuotta sitten sai tosiaan laittaa häiriköivän oppilaan rauhoittumaan. Tai vaikka ottaa kännykän tai muun hoopoiluun käytetyn lelun pois säilöön. Nykyään saa vastaukseksi haistattelua ja "tää on mun oikeuksia vastaan haastan sut oikeuteen" -huudot. Huoltajat kaiken kukkuraksi peesaavat oppilasta.

Opettajien ei pitäisi alistua tuohon huuteluun vaan tehdä hommansa huutelusta huolimatta. Eivät esimerkiksi poliisit, vanginvartijat tai verotarkastajatkaan jätä hommaansa tekemättä vaikka joku huutelisi.

Opettajilla ei ole putkaa, eristysselliä tai ulosottovirkailijaa, joka tyynesti kantaa poliisien turvaamana kamat pihaan ja huutokauppaa ne. Jos opettaja poistaa oppilaan luokasta (minä esimerkiksi en saa liikahtamaankaan jotain 120-kiloista teinipoikaa mihinkään, jos hän haluaa jäädä luokkaan ja kiusata muita) ja oppilas lähtee siitä läiskimään, ei auta mitään, vaikka käytävässä kuinka olisi kamera valvonnan avuksi. Minä voin kyllä jatkossa pyytää hänelle paikkaa erityisopetuksessa, mutta jos se luokka on täynnä, siinäpä minä sitten olen sen huutelijan kanssa.

Kyllä ala-astelaisten kanssa pärjää, ja yläasteille taas voisi ihan siedettävin kustannuksin vaikkapa palkata bodausta harrastavia työttömiä miehiä kurinpitotehtäviin. Rahat siihen tulisivat kunnan työllistämisbudjetista, eli se ei edes maksaisi opetustoimelle mitään.

Tässä on kyllä ideaa. Harvemmin alakoulussa taidetaan olla puukkohippasilla tai aseen kanssa liikkeellä. Yläkoulussa ja siitä eteenpäin taas enemmänkin.

Muistan omilta ajoiltanikin edellisvuosikymmeneltä, kun sama poika heilui puukon kanssa yläkoulussa ainakin kahdesti. Muistaakseni olivat samana vuonnakin nämä tapaukset. Eikä silti saanut potkuja.

Ja kyseessä oli hyvämaineinen keskustan koulu. Ei edes mikään huonomaineisen lähiön koulu.

Vierailija
90/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole se juttu, että nuorten kanssa pitäisi olla mukavaa. Ei se opettaja mikään kaveri heille ole. Koulussa ollaan oppimassa.

Vierailija
91/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut ope, ja aina olen tullut hyvin toimeen. Nuoret ovat fiksuja, nykyään fiksumpia kuin ennen.

Vierailija
92/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempana olen lähinnä huomannut sen, ettei koulusta saa mitään tietoa, miten omat lapset siellä ovat. Vuoden ajalta kaikki, mitä kuulee, voi olla yksi wilmamerkintä ("oli hienosti mukana tunnilla"), tai ei sitäkään. Mitään näkyvyyttä luokan menoon ei vanhemmilla ole.

Joten mitenkä minä vastuullisena vanhempana sitten ojennan sitä kultamussukkaani, jos koulusta ei tihku mitään tietoa, ja opettajien asenne on, että ei tarvitsekaan ja ei ole ainakaan heidän tehtävänsä. Näitä, kun lukee, niin osa opettajista kokee vanhemmat vain ärsyttävinä pskiaisina, jotka häiritsevät heidän tärkeää työtänsä ja auktoriteettiansa. Kaikki aika menee wilmassa ja yhyy yhyy..,

Ehkä kouluvuotta pitäisi jatkaa juhannukseen asti ja vähentää tuntimääriä, jotta opettajilla olisi aikaa hoitaa kotiinpäin kommunikointia paremmin?

Vierailija
93/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole se juttu, että nuorten kanssa pitäisi olla mukavaa. Ei se opettaja mikään kaveri heille ole. Koulussa ollaan oppimassa.

Ei se juttu ole, että työkavereiden kanssa pitäisi olla mukavaa. Ei se työkaveri mikään oikea kaveri ole. Töissä ollaan tekemässä töitä.

Vierailija
94/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajille oikeus ruumilliseen kuritukseen. Alkaisi järjestys palautua, kun vitsa viuhuu.  Terveitä aikuisia sitä on niistä entisajan lapsistakin kasvaneet, jotka vääryksiä tehdessään joutuivat rangaistaviksi.

Ei kyllä pidä hakkaamaankaan alkaa oppilaita!

Ettekö te opettajat nyt oikeasti pysty motivoimaan oppilaitanne? Mitä te ne kaikki vuodet yliopistossa opiskelette?

Kyllä, me pystymme motivoimaan hienosti useimpia oppilaita. Mutta niitä kusipääkalleja, jotka käyttävät vapaa-aikansa bussipysäkkien hajottamiseen, liikennemerkkien vääntämiseen, pöllittyjen fillareiden heittämiseen jokeen ja pikkulasten kivittämiseen, heitä me emme tosiaan saa motivoitua. Opettaja tarjoaa opetusta, hän ei voi väkisin sitä pakottaa ottamaan vastaan. Se vastaanottaminen lähtee oppilaasta. Siihen motivoiminen taas lähtee oppilaan vanhemmista.

Kuulostaa, että olet asenteellinen. Inhoat joitain ja suosit toisia oppilaita. Syrjintäkokemus.

No jotkut vanhemmat keksivät kaikenlaista selitystä sille, miksi oma Piltti ei tottele ja miksei sen tarvitsekaan totella.

Eri

Vierailija
95/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut ope, ja aina olen tullut hyvin toimeen. Nuoret ovat fiksuja, nykyään fiksumpia kuin ennen.

No jaa. Tässä ketjussa on kyllä tullut esiin vähän muuta.

Vierailija
96/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät opettajat halua ojentaa lapsia rajusti. He ovat ammattilaisia ja ammattilaisuuteen kuuluu se, että keskustelemalla pärjätään lapsen kuin lapsen kanssa. Tästä syystä opettajat ovat mm. vapaaehtoisesti luopuneet jälki-istuntojen antamisesta vaikka laki toistaiseksi salliikin jälki-istunnot.

No ei todellakaan ole luovuttu jälki-istunnoista. Tälle vuodelle on jo pari istuntopäivää ollut ja useampia istujia molemmissa. Se ei vaan ole ainoa rangaistus jonka koulusta saa niin kuin ennen vanhaan. Tietyistä asioista tulee aina suoraan istumista esim. koulualueelta poistuminen ilman lupaa kesken koulupäivän.

Kyllä minusta niitä rangaistuksia oli ennen vanhaan enemmän. Esim. poisto luokasta käytävän puolelle tai nurkkaan seisomaan. Ja jonnekin 60-luvulle asti myös läimäykset karttakepillä tai viivoittimella.

Vielä 10 vuotta sitten sai tosiaan laittaa häiriköivän oppilaan rauhoittumaan. Tai vaikka ottaa kännykän tai muun hoopoiluun käytetyn lelun pois säilöön. Nykyään saa vastaukseksi haistattelua ja "tää on mun oikeuksia vastaan haastan sut oikeuteen" -huudot. Huoltajat kaiken kukkuraksi peesaavat oppilasta.

Opettajien ei pitäisi alistua tuohon huuteluun vaan tehdä hommansa huutelusta huolimatta. Eivät esimerkiksi poliisit, vanginvartijat tai verotarkastajatkaan jätä hommaansa tekemättä vaikka joku huutelisi.

Opettajilla ei ole putkaa, eristysselliä tai ulosottovirkailijaa, joka tyynesti kantaa poliisien turvaamana kamat pihaan ja huutokauppaa ne. Jos opettaja poistaa oppilaan luokasta (minä esimerkiksi en saa liikahtamaankaan jotain 120-kiloista teinipoikaa mihinkään, jos hän haluaa jäädä luokkaan ja kiusata muita) ja oppilas lähtee siitä läiskimään, ei auta mitään, vaikka käytävässä kuinka olisi kamera valvonnan avuksi. Minä voin kyllä jatkossa pyytää hänelle paikkaa erityisopetuksessa, mutta jos se luokka on täynnä, siinäpä minä sitten olen sen huutelijan kanssa.

Kyllä ala-astelaisten kanssa pärjää, ja yläasteille taas voisi ihan siedettävin kustannuksin vaikkapa palkata bodausta harrastavia työttömiä miehiä kurinpitotehtäviin. Rahat siihen tulisivat kunnan työllistämisbudjetista, eli se ei edes maksaisi opetustoimelle mitään.

Koulun "gorillat" koputtavat häirikköoppilasta olkapäälle ja kysyvät, että annatko kännykkäsi suosiolla opettajalle, vai mennäänkö karsseriosastolle hakemaan lisämotivaatiota.

Vierailija
97/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tässä on käymässä niinkuin monessa muussa asiassa. Kumpaakin ääripäätä on paljon ja sitten sitä keskimassaa vain vähän.

Vierailija
98/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälki-istuntojen ongelma taitaa olla se, ettei koulu voi oikein mitään sille, jos oppilas ei hänelle määrättyihin jälki-istuntoihin tule.

Ei jälki-istuntojen ongelma ole tuo. Ne eivät paranna ketään. Jos niillä olisi vaikuttavuutta, samat oppilaat eivät viikosta toiseen istuisi siellä. Ikävä kertoa totuus, että jälki-istunnossa ovat uudestaan ja uudestaan samat oppilaat. Keino ei siis toimi.

Vierailija
99/364 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajille oikeus ruumilliseen kuritukseen. Alkaisi järjestys palautua, kun vitsa viuhuu.  Terveitä aikuisia sitä on niistä entisajan lapsistakin kasvaneet, jotka vääryksiä tehdessään joutuivat rangaistaviksi.

Ettekö te opettajat nyt oikeasti pysty motivoimaan oppilaitanne? Mitä te ne kaikki vuodet yliopistossa opiskelette?

Kyllä, me pystymme motivoimaan hienosti useimpia oppilaita. Mutta niitä kusipääkalleja, jotka käyttävät vapaa-aikansa bussipysäkkien hajottamiseen, liikennemerkkien vääntämiseen, pöllittyjen fillareiden heittämiseen jokeen ja pikkulasten kivittämiseen, heitä me emme tosiaan saa motivoitua. Opettaja tarjoaa opetusta, hän ei voi väkisin sitä pakottaa ottamaan vastaan. Se vastaanottaminen lähtee oppilaasta. Siihen motivoiminen taas lähtee oppilaan vanhemmista.

Kuulostaa, että olet asenteellinen. Inhoat joitain ja suosit toisia oppilaita. Syrjintäkokemus.

En ole opettaja

Miksi sitten kerrot tuota paskaasi?

Vierailija
100/364 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole opettaja, mutta nämä kusipääkallet saavat kyllä syyttää "syrjinnästä" ihan itseään. Todella paljon on sellaisia teinipoikia, jotka ovat sitä mieltä, että he voivat tehdä mitä vain ja kohdella muita ihmisiä miten vain, mutta heille ei saisi puolta kritisoivaa sanaa sanoa, siitä seuraa silmitön raivokohtaus.

Ei käy kateeksi niitä jotka joutuvat tätä sakkia opettamaan.

Nehän on ihan kuin venäläiset. Yhyy nyt meitä syrjitään ja ollaan ilkeitä, yhyy. Ihan unohtuu, että hyökkäsivät ilman syytä toisen valtion kimppuun. Ai niin. Se toinen valtio oli jotenkin ärsyttävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän