Kaksi teiniä talossa, kyllä saa kaivaa kuvetta!
Koko ajan kasvavat, joten keväällä hankkimani vaatteet kasvuvaralla ovat jo nyt sen verran nafteja, että pakko hankkia uusia. Kasa perusvaatetta henkkamaukalta yhdelle ostoskoriin ja hintalappu yli 200 euroa. Ihan noin esimerkkinä vaan. En tiedä miten kaiken kustantaisin, jos olisin esimerkiksi työtön. En valita, olen kiitollinen lapsistani ja maksan heidän kulunsa mielelläni, mutta ei ole kyllä köyhän hommaa tämä!
Kommentit (196)
On kyllä outoa että oppivelvollisuus jatkuu nykyään 18- vuotiaaksi, mutta lapsilisä katkeaa edelleen 16v ikään.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä.
Meillä 4 lasta 8v, 11v, 15v ja 18v. Keskitulousia olemme. Kulut ovat valtavat. Kyllä se niin on, että aikuisten menoista on tingittävä, jotta pystyy tarjota lapsille sen mitä tarvitsevat. Enkä tarkoita mitä haluavat, vaan mitä oikeasti hyvään peruselämään tarvitsevat.
Tulevaisuus ja varsinkin ensi talvi omakotiasujana pelottaa hieman. Pohdittiin jo eilen miehen kanssa, mistä kaikesta me vielä voidaan nipistää. Jos oikein tiukalle vedetään, niin saadaan ehkä vielä n. 200€/kk kuluja vähennettyä. Siinä vaiheessa mieleen tuli, onko tämä tosiaan korkeastikoulutettujen työssäkäyvien elämää ja kuuluuko tämän mennä näin.
Miten se sitten kuuluisi mennä?
Tämä on sitä vaalipeliä taas. Keskituloista pitäisi nyt ditten dääliä, kun hän joutuu oikein miettimään mistä voisi nipistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tähän on nyt revitty merkkivaatteet, kalliit puhelimet jne? Ihan perusvaatteita ja puhelimia on meillä. En myöskään tiedä miksi jotkut kommentoivat, että mitäs teit lapsia. Minähän nimenomaan sanoin, että maksan ja olen lapsista kiitollinen. Ikinä en valitsisi toisin. Saan kai silti tehdä aloituksen siitä miten paljon rahaa uppoaa, vaikka se olisi vain toteamus?
ApTuo on vain niin ärsyttävää. Ilmeisen keskituloisetkin valittaa kun on kallista tai ei ole rahaa.
Sitten kuitenkin ollaan niin # siunattukiitollinen jos joku kyseenalaistaa valinnat. Huoh. Elämän kalleudesta valittajat on rasittavia.
ÄLÄ LUE.
Yksi teini ja töitä vieroksuva nainen talossa, ei tarvi edes kuvetta kun ei sinne pääse mitään kertymään
Niille, jotka kommentoivat, että voi ostaa perus paidan hintaan 5 euroa. Totta kai, mutta teilläkö riittää se pari paitaa, parit housut, muutamat sukat? Pesette ne joka päivä?
Vaatteiden ja kenkien kanssa on kyllä tasapainottelua. Ihan perustarpeena lapsi tarvitsee vuoden aikana: lenkkarit/tennarit, talvikengät, kesäkengät ja juhlakengät. Alusvaatteiden ja sukkien lisäksi 2-3 pitkät housut, muutamia t-paitoja, pari hupparia, sortsit, uimapuvun ja jonkun juhlavamman vaatteen. Sitten ainakin talvitakki, kevyempi syys/kevättakki ja mahdollisesti kesätakki esim. farkku- tai nahkatakki. Jotkut ulkoiluhousut on syytä olla ainakin peruskouluikäisellä. Tähän päälle mm. koulun vaatimat sisäpelikengät ja luistimet.
Kun lapsi on kasvupyrähdyksen kohdilla, niin tämä satsi on uusittava oikeasti joka vuosi, pahimmillaan kaksi kertaa vuodessa. Kyseinen lista on mun teinitytön vaatteet, hän ei perusta merkeistä eikä myöskään sen kummemmin vaatteista, kulkee mielellään samat vaatteet päällä eikä esim. halua pitää mekkoja. Osan vaatteista voi saada kirpparilla, mutta kuten tässäkin on sanottu, liian aikaisin ei voi ostaa kun ei tiedä minkä kokoinen on muutaman kuukauden päästä. Teinitytöllä myös keho muuttuu nopeasti vaikka pituutta ei tulisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Niille, jotka kommentoivat, että voi ostaa perus paidan hintaan 5 euroa. Totta kai, mutta teilläkö riittää se pari paitaa, parit housut, muutamat sukat? Pesette ne joka päivä?
Ei peruspaitaa saa vitosella. Parikymppiä maksaa peruspaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä myönnän että vuonna 2007 kun perheeni perustin en osannut ajatella että nää mun lapseni kokisi pandemian, sodan Euroopassa, ydinaseuhkan ja sähkökriisin.
Kuten vanhempansa ja isovanhempansakin ovat kokeneet. Ei uutta auringon alla.
En minä ainakaan ole noita kaikkia kokenut.
Teinien kengät kuluu siksi että hehän pitää niitä ohan koko päivän jalassa. Ei koulussa riisuta kenkiä vaan samoilla lenkkareilla mennään.
Aikuisilla on töissä sisäkengät erilseen.
Olet, et vain muista mitä lapsuudessa oli, kova lamakin 90-luvun alussa.
Mikähän pandemia ysärillä oli? Tai sähkökriisi?
Lintuinfluessa, sars, sikainfluenssa.. 80-luvulla polio, tuhkarokko.. kylmä sota
Vierailija kirjoitti:
Onneks mun lapsi ei vielä vaadi merkkivaatteita. Tokmannin verkkarit käy. 12v.
Eihän Henkkamaukan vaatteet ole mitään merkkivaatteita. Samanlaisia halpisrytkyjä kuin Tokmannilla. Osa jopa halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteiden ja kenkien kanssa on kyllä tasapainottelua. Ihan perustarpeena lapsi tarvitsee vuoden aikana: lenkkarit/tennarit, talvikengät, kesäkengät ja juhlakengät. Alusvaatteiden ja sukkien lisäksi 2-3 pitkät housut, muutamia t-paitoja, pari hupparia, sortsit, uimapuvun ja jonkun juhlavamman vaatteen. Sitten ainakin talvitakki, kevyempi syys/kevättakki ja mahdollisesti kesätakki esim. farkku- tai nahkatakki. Jotkut ulkoiluhousut on syytä olla ainakin peruskouluikäisellä. Tähän päälle mm. koulun vaatimat sisäpelikengät ja luistimet.
Kun lapsi on kasvupyrähdyksen kohdilla, niin tämä satsi on uusittava oikeasti joka vuosi, pahimmillaan kaksi kertaa vuodessa. Kyseinen lista on mun teinitytön vaatteet, hän ei perusta merkeistä eikä myöskään sen kummemmin vaatteista, kulkee mielellään samat vaatteet päällä eikä esim. halua pitää mekkoja. Osan vaatteista voi saada kirpparilla, mutta kuten tässäkin on sanottu, liian aikaisin ei voi ostaa kun ei tiedä minkä kokoinen on muutaman kuukauden päästä. Teinitytöllä myös keho muuttuu nopeasti vaikka pituutta ei tulisikaan.
Meinasin sanoa että juhlat voi vetää tennareissa mutta ei se kyllä tytöllä oikein toimi. Meillä,poikia. Ei ole hommattu suksia pelkkiä koulun hiihtoja varten mutta olisi pitänyt, suksettomat oli laitettu juoksemaan hangessa ladun vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä myönnän että vuonna 2007 kun perheeni perustin en osannut ajatella että nää mun lapseni kokisi pandemian, sodan Euroopassa, ydinaseuhkan ja sähkökriisin.
Kuten vanhempansa ja isovanhempansakin ovat kokeneet. Ei uutta auringon alla.
En minä ainakaan ole noita kaikkia kokenut.
Teinien kengät kuluu siksi että hehän pitää niitä ohan koko päivän jalassa. Ei koulussa riisuta kenkiä vaan samoilla lenkkareilla mennään.
Aikuisilla on töissä sisäkengät erilseen.
Olet, et vain muista mitä lapsuudessa oli, kova lamakin 90-luvun alussa.
Mikähän pandemia ysärillä oli? Tai sähkökriisi?
Lintuinfluessa, sars, sikainfluenssa.. 80-luvulla polio, tuhkarokko.. kylmä sota
Ei ne olleet tällaisia pandemioita.
Kylmä sota ei ollut tätä tasoa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tähän on nyt revitty merkkivaatteet, kalliit puhelimet jne? Ihan perusvaatteita ja puhelimia on meillä. En myöskään tiedä miksi jotkut kommentoivat, että mitäs teit lapsia. Minähän nimenomaan sanoin, että maksan ja olen lapsista kiitollinen. Ikinä en valitsisi toisin. Saan kai silti tehdä aloituksen siitä miten paljon rahaa uppoaa, vaikka se olisi vain toteamus?
ApTuo on vain niin ärsyttävää. Ilmeisen keskituloisetkin valittaa kun on kallista tai ei ole rahaa.
Sitten kuitenkin ollaan niin # siunattukiitollinen jos joku kyseenalaistaa valinnat. Huoh. Elämän kalleudesta valittajat on rasittavia.
Okei. Mistä sinä valitat? Muusta kuin valittajista? Oletko niin hyvätuloinen, ettei kulut kiinnosta, niin loinen, ettet itse maksa vai niin tyhmä lammas, ettei yhteiskunnalliset asiat kiinnosta?
Hiukan helpotti ruokakuluissa kun esikoispoika lähti armeijaan kesällä. Samalla lukion aloittanut kuopus saa kirjat ja koulumatkat ilmaiseksi, se on iso säästö. Ostan aina kesäalesta pojalle -50% merkkivaatteita, lähinnä puseroita, muutoin cittarikamaa. Tyttö ostaa samalla rahalla itse misttä ostaa.
Mitään käytettyjä ei pikkulapsi-vaiheen jälkeen ole ollut. Pojasta tuli 190cm ja tytöstä 177 cm.
Vierailija kirjoitti:
Jos henkka maukalle saa yhden teinin vaatteisiin kulumaan 200e niin siinä on kuitenkin jos aika iso pino ostettu vaatetta. Eli jos pakko olisi niin se teini pärjäisi kyllä vähemmälläkin valinnanvaralla vaatteiden suhteen. H&M:llä on valikoimissa esim. t-paitoja ja huppareita n. 10e hintaan niin noitahan saa tuohon jo useita eikä nuorten suosimat leggarit tai ihan farkutkaan ole siellä kuin 20e. Hienoa tietysti jos ei tarvi ja on useita eri vaatekertoja varaa ostaa mutta jos kysymyksesi kuuluu, että miten selviäisit työttömänä ja vähävaraisena niin vastaus on hyvin yksinkertainen: ostamalla vähemmän ja hyödyntämällä myös kirpparit. Eikä köyhillä ole mahdollista antaa nuoren valita koko kaupan valikoimasta aina sitä suosikkiaan vaan mennään suosiolla sinne 5e t-paitojen luo ja jos niitä on erilaisia niin niistä saa valita. Ei edes katsota niitä 20e t-paitoja. Sama muidenkin vaatteiden kohdalla, katsotaan ensin hintaa ja siitä hintaluokasta saa valita mieluisan.
2-3 housut. 2-3 hupparia. 4-5 paitaa ja saman verran kalsareita ja sukkia. Pari pyjamaa tms yövaatetta. Vettä pitävä takki, jotkut hanskat. Ei siinä h&m:sääkään 200€ kauan haise. Ja sit parit kengät a 70-90€/ pari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä.
Meillä 4 lasta 8v, 11v, 15v ja 18v. Keskitulousia olemme. Kulut ovat valtavat. Kyllä se niin on, että aikuisten menoista on tingittävä, jotta pystyy tarjota lapsille sen mitä tarvitsevat. Enkä tarkoita mitä haluavat, vaan mitä oikeasti hyvään peruselämään tarvitsevat.
Tulevaisuus ja varsinkin ensi talvi omakotiasujana pelottaa hieman. Pohdittiin jo eilen miehen kanssa, mistä kaikesta me vielä voidaan nipistää. Jos oikein tiukalle vedetään, niin saadaan ehkä vielä n. 200€/kk kuluja vähennettyä. Siinä vaiheessa mieleen tuli, onko tämä tosiaan korkeastikoulutettujen työssäkäyvien elämää ja kuuluuko tämän mennä näin.
Teillä on hyväosaiset lapset. On yhtä isoja ja isompia perheitä, joissa kulut pysyy penempänä kun vaihtoehtoa ei ole.
Täytyy olla hyvät tulot jos 4 lasta ja Ok talo. Ihan kuristi kurkusta toi viesti, en vaan millään pystyisi elättämään 4 lastaa. Kyllä joillain on hyvät liksat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkille poikateineille ei ainakaan löydä kirppisiltä mitään. Muistan sen ajan kun syyskuussa ostettiin kengät kokoa 42 niin marraskuussa ne olivat jo pienet. Ja ne pieneksi menneet sen näköiset, että roskiin menivät. Kelpas sentään niket, mutta oli niilläkin hintaa se 70e. En tiedä miten se saikin kengät sen näköiseksi.
Ilmainen vinkki: osta kenkiin reilusti kasvunvaraa ja laita kenkään pohjallinen tai kaksi.
No ei se siihen auta, että kengät irvistävät tai varpaan kärjessä on reikä. En minä tiedä mitä muuta niillä tuli potkittua höntsäfudiksen lisäksi. Onneksi kasvu kuitenkin pysähtyi kokoon 45.
Kyllähän rahaa on aina lasten tarpeisiin mennyt, mutta nykyään ongelmana on se, että vaatimustaso on niin korkea. Nuorille ja jo ihan lapsille ovat tosi tärkeitä tietynlaiset merkkivaatteet ja tavarat. Ja niitä pitäisi koko ajan hankkia lisää. Malli tulee somesta ja niitä joilla ei ole, voidaan kiusata. Vaikuttaa siltä, että sellainen tavallinen ei enää riitä, vaan normina on hyvin varakkaiden elämäntapa ja kulutus.
Vierailija kirjoitti:
Cittarista vaatteiden ostamista en kyllä tajua. Tai sitä että niitä ei saisi teini itse ostaa. Tai valita.
Mitä tajuamista on Cittarista vaatteiden ostamisessa? Ihan normaaleja, varsinkin ale-hinnoilla erittäin hyviä hinta-laatusuhteeltaan olevia vaatteita. Ei kaikki tarvi olla mitään merkkivaatteita kun niissäkin tuntuu nykyään maksavan 80 % hinnasta siitä itse merkistä ja vaan 20 % laadusta.
Itse ostanut teininä ja ostan vieläkin vaatteita mm. Cittarista, Prismasta, Tokmannilta. Pitää vaan omata silmää niin kyllä sieltäkin löytyy.
28v. N kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cittarista vaatteiden ostamista en kyllä tajua. Tai sitä että niitä ei saisi teini itse ostaa. Tai valita.
Mitä tajuamista on Cittarista vaatteiden ostamisessa? Ihan normaaleja, varsinkin ale-hinnoilla erittäin hyviä hinta-laatusuhteeltaan olevia vaatteita. Ei kaikki tarvi olla mitään merkkivaatteita kun niissäkin tuntuu nykyään maksavan 80 % hinnasta siitä itse merkistä ja vaan 20 % laadusta.
Itse ostanut teininä ja ostan vieläkin vaatteita mm. Cittarista, Prismasta, Tokmannilta. Pitää vaan omata silmää niin kyllä sieltäkin löytyy.
Huonolaatuisia rumia kertakäyttövaatteita.
Tuo on vain niin ärsyttävää. Ilmeisen keskituloisetkin valittaa kun on kallista tai ei ole rahaa.