Kaksi teiniä talossa, kyllä saa kaivaa kuvetta!
Koko ajan kasvavat, joten keväällä hankkimani vaatteet kasvuvaralla ovat jo nyt sen verran nafteja, että pakko hankkia uusia. Kasa perusvaatetta henkkamaukalta yhdelle ostoskoriin ja hintalappu yli 200 euroa. Ihan noin esimerkkinä vaan. En tiedä miten kaiken kustantaisin, jos olisin esimerkiksi työtön. En valita, olen kiitollinen lapsistani ja maksan heidän kulunsa mielelläni, mutta ei ole kyllä köyhän hommaa tämä!
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä.
Meillä 4 lasta 8v, 11v, 15v ja 18v. Keskitulousia olemme. Kulut ovat valtavat. Kyllä se niin on, että aikuisten menoista on tingittävä, jotta pystyy tarjota lapsille sen mitä tarvitsevat. Enkä tarkoita mitä haluavat, vaan mitä oikeasti hyvään peruselämään tarvitsevat.
Tulevaisuus ja varsinkin ensi talvi omakotiasujana pelottaa hieman. Pohdittiin jo eilen miehen kanssa, mistä kaikesta me vielä voidaan nipistää. Jos oikein tiukalle vedetään, niin saadaan ehkä vielä n. 200€/kk kuluja vähennettyä. Siinä vaiheessa mieleen tuli, onko tämä tosiaan korkeastikoulutettujen työssäkäyvien elämää ja kuuluuko tämän mennä näin.
Teillä on hyväosaiset lapset. On yhtä isoja ja isompia perheitä, joissa kulut pysyy penempänä kun vaihtoehtoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Itku meinasi tulla kun alkukesästä ostin pojalle kenkiä syksyksi, oli ihan hyvin kasvuvaraa kun kesäkuussa kokeiltiin. Pah, kaikki nyt pieniä, kun jalka mystisesti kasvanut pari kokoa kesän aikana. Eiku kaupoille ostamaan uusia.
Kirppareilla ei ole teinipojille ikinä oikeen mitään. Tytöt kyllä löytää sieltä mikä on taivaallinen helpotus. Mutta pojille ei mitään.
Alkukesästä kengät syksyksi teinipojalle? Mitä ajattelit? Ja nyt vielä kehtaat tunnustaa? Ja valittaa?
Ei. Teineille ei ostata vaatteita eikä kenkiä kuukausia etukäteen. Yksikin kuukausi voi olla liian pitkä aika.
Ns syysvaatteet pitää ostaa keväällä koska syksyllä myydään jo eioota. Varsinkin yleiset koot menee jo huhtikuussa.
Minä olen näissä aina myöhässä lasteni kanssa.
Kyllä minä myönnän että vuonna 2007 kun perheeni perustin en osannut ajatella että nää mun lapseni kokisi pandemian, sodan Euroopassa, ydinaseuhkan ja sähkökriisin.
Voin ottaa toisen tytöistä hemmoteltavaksi ja elätettäväksi.
-setämies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se lisääntyminen teettää. Oma valinta.
En ymmärtänyt millä vauhdilla niiden jalat kasvaa teini-iässä kun vauvoja tein. Ei muistanut vissiin miehenikään, hänen vanhemmathan silloin ne kengät osti kun hän oli teini. -eri
Niin? Jokainen normaali tajuaa, kuinka nopeasti lapset/nuoret kasvavat ja millaiset kulut heidän vaatettamisensa ja ruokkimisensa teettää. Ei pidä valittaa kun on itse leikkiin ryhtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään annetaan liikaa periksi lapsille. Omina laosuus/teiniaikoina otettiin vastaan tasan niitä vaatteita, joita vanhemmat Citymarketista toivat. Valittaa ei voinut.
Mitenhän sinä tämän nyt taas tällaiseksi väänsit???
Minunkin teineillä on aina ollut käytetyt puhelimet. Cittarista vaatteiden ostamista en kyllä tajua. Tai sitä että niitä ei saisi teini itse ostaa. Tai valita.
Ota happea. Tarkoitin vain, että ei mihin tahansa kalliisiin merkkivaatteisiin tarvitse suostua, niin kauan kun toimii rahoittajan roolissa.
Ehkä tarkoitit mutta et niin kirjoittanut.
En ole tuo jolle vastasit. Mutta hän kommentoi mielestäni aivan oikein sinun kommenttiisi.
Vierailija kirjoitti:
Pitkille poikateineille ei ainakaan löydä kirppisiltä mitään. Muistan sen ajan kun syyskuussa ostettiin kengät kokoa 42 niin marraskuussa ne olivat jo pienet. Ja ne pieneksi menneet sen näköiset, että roskiin menivät. Kelpas sentään niket, mutta oli niilläkin hintaa se 70e. En tiedä miten se saikin kengät sen näköiseksi.
Kengäthän kuuluu huoltaa kahden viikon välein. Jos tämän skippaa kokonaan niin ei kai ole mikään ihme jos keväällä ostetut kengät on syksyllä kamalassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä myönnän että vuonna 2007 kun perheeni perustin en osannut ajatella että nää mun lapseni kokisi pandemian, sodan Euroopassa, ydinaseuhkan ja sähkökriisin.
Kuten vanhempansa ja isovanhempansakin ovat kokeneet. Ei uutta auringon alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole noita kaikkia kokenut.
Teinien kengät kuluu siksi että hehän pitää niitä ohan koko päivän jalassa. Ei koulussa riisuta kenkiä vaan samoilla lenkkareilla mennään.
Aikuisilla on töissä sisäkengät erilseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teillä olisi kirpputori/kierrätysmyymälästä ostamisen mahdollisuutta lähistöllä?
Tosi heikosti ainakaan isommille pojille löytyy kirppikseltä. /eri
Voithan hankkia hänelle tyttöjen vaatteita. Älä ole niin sukupuolisidonnainen, opeta lapsellesikin avarakatseisuutta.
Älä osta niille vaatteita. Teineille kuukausirahaa ja ostavat omat vaatteet. Jos haluaa merkkituotteita, niin niihin säästetään. Meillä teini säästi rahaa pelikonetta varten, kun vanha kone ei kelvannut/sopinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teillä olisi kirpputori/kierrätysmyymälästä ostamisen mahdollisuutta lähistöllä?
Tosi heikosti ainakaan isommille pojille löytyy kirppikseltä. /eri
Voithan hankkia hänelle tyttöjen vaatteita. Älä ole niin sukupuolisidonnainen, opeta lapsellesikin avarakatseisuutta.
Ei ne teinityttöjen vaattewt mahdu pojille, hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinien kengät kuluu siksi että hehän pitää niitä ohan koko päivän jalassa. Ei koulussa riisuta kenkiä vaan samoilla lenkkareilla mennään.
Olet, et vain muista mitä lapsuudessa oli, kova lamakin 90-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet, et vain muista mitä lapsuudessa oli, kova lamakin 90-luvun alussa.
Mikähän pandemia ysärillä oli? Tai sähkökriisi?
Mistä tähän on nyt revitty merkkivaatteet, kalliit puhelimet jne? Ihan perusvaatteita ja puhelimia on meillä. En myöskään tiedä miksi jotkut kommentoivat, että mitäs teit lapsia. Minähän nimenomaan sanoin, että maksan ja olen lapsista kiitollinen. Ikinä en valitsisi toisin. Saan kai silti tehdä aloituksen siitä miten paljon rahaa uppoaa, vaikka se olisi vain toteamus?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pitkille poikateineille ei ainakaan löydä kirppisiltä mitään. Muistan sen ajan kun syyskuussa ostettiin kengät kokoa 42 niin marraskuussa ne olivat jo pienet. Ja ne pieneksi menneet sen näköiset, että roskiin menivät. Kelpas sentään niket, mutta oli niilläkin hintaa se 70e. En tiedä miten se saikin kengät sen näköiseksi.
Ilmainen vinkki: osta kenkiin reilusti kasvunvaraa ja laita kenkään pohjallinen tai kaksi.
Mun toisella teinillä on isänsä vanha työpuhelin. Toisella on Swappie-puhelin.
Iso osa vaatteista kierrättyy heillä keskenään mutta kyllä kenkiin, talvivaatteisiin, alusvaatteisiin jne menee rahaa.
Toisella on psoriasis ja sen hoito maksaa.
Kampaajalla käyvät, silmälasit on pakko hankkia jne.
Mua kyllä nauratti tää hallituksen linjaus että just senikäisiin lapsiin panostavat mitä heillä itsellään on. Ei yhtään läpinäkyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen vinkki: osta kenkiin reilusti kasvunvaraa ja laita kenkään pohjallinen tai kaksi.
Saat samalla pilattua jalat loppuiäksi.
Ns syysvaatteet pitää ostaa keväällä koska syksyllä myydään jo eioota. Varsinkin yleiset koot menee jo huhtikuussa.