Kaksi teiniä talossa, kyllä saa kaivaa kuvetta!
Koko ajan kasvavat, joten keväällä hankkimani vaatteet kasvuvaralla ovat jo nyt sen verran nafteja, että pakko hankkia uusia. Kasa perusvaatetta henkkamaukalta yhdelle ostoskoriin ja hintalappu yli 200 euroa. Ihan noin esimerkkinä vaan. En tiedä miten kaiken kustantaisin, jos olisin esimerkiksi työtön. En valita, olen kiitollinen lapsistani ja maksan heidän kulunsa mielelläni, mutta ei ole kyllä köyhän hommaa tämä!
Kommentit (196)
Mulla on onneksi kaksi tytärtä jotka voi käyttää samoja vaatteita, laukkuja jne.
Kengän koko on eri.
Kirppisryhmistä ja Torista löytyy hyvin vaatetta ja minä tuunaan jos pitää tuunata.
Vierailija kirjoitti:
Ei teillä olisi kirpputori/kierrätysmyymälästä ostamisen mahdollisuutta lähistöllä?
Tosi heikosti ainakaan isommille pojille löytyy kirppikseltä. /eri
Vierailija kirjoitti:
Ei teillä olisi kirpputori/kierrätysmyymälästä ostamisen mahdollisuutta lähistöllä?
Ei oikein löydy kirppareilta teineille mitään. Enemmän vauvanvaatetta ja naisten vaatteita, jotka eivät ole sitten taas teinitytön kokoa tai makua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein löydy kirppareilta teineille mitään. Enemmän vauvanvaatetta ja naisten vaatteita, jotka eivät ole sitten taas teinitytön kokoa tai makua.
Aijaa. Minä taas löydän pilvin pimein just teinikokoa.
T kaksi teinitytärtä
Lisäksi ruoka maistuu ja kännykän pitää olla viimeistä mallia, että kyllä, elämä on kallista.
Jaksamista ap:lle
Vierailija kirjoitti:
Köyhä ei tee lapsia.
Köyhäthän niitä vasta tekeekin, koska lapsi tuo leivän tullessaan.
Onneks mun lapsi ei vielä vaadi merkkivaatteita. Tokmannin verkkarit käy. 12v.
Pitkille poikateineille ei ainakaan löydä kirppisiltä mitään. Muistan sen ajan kun syyskuussa ostettiin kengät kokoa 42 niin marraskuussa ne olivat jo pienet. Ja ne pieneksi menneet sen näköiset, että roskiin menivät. Kelpas sentään niket, mutta oli niilläkin hintaa se 70e. En tiedä miten se saikin kengät sen näköiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa. Minä taas löydän pilvin pimein just teinikokoa.
T kaksi teinitytärtä
Yritäs etsiä teinipojalle vaatteita? Ei ole, enkä ihmettele, omalla pojalla menee kaikki vaatteet rikki.
Minä olen löytänyt todella paljon xs-koon vaatteita tytöilleni kirppiksiltä. Mm vanhojen tanssimekotkin löysin ilmaiseksi.
Jep, ja siihen vielä päälle vaikkapa lukiokulut, esimerkiksi esikoisen pelkkiin oppikirjoihin meni lukion aikana n.2500€+sitten muut materiaalit ja matkakulut ym. Ruoasta ei tarvitse mitään sanoakaan, mutta esim.1kg lohifilee meni yhdellä aterialla, 2aik+2 teiniä, ja lihaa vaikkapa karjalanpaistiin 2pvälliselle liki 1kg.
Vaatteissa eivät kyllä ole koskaan mitään tiettyjä merkkejä tms vaatineet.
Nyt toinen muuttanut kotoa juuri yliopiston alettua (tuemme ja autamme häntä silti) ja toinen asuu vielä kotona.
Nykyään annetaan liikaa periksi lapsille. Omina laosuus/teiniaikoina otettiin vastaan tasan niitä vaatteita, joita vanhemmat Citymarketista toivat. Valittaa ei voinut.
Voi voi, onpas minulla tuuria, kaikki on löytynyt hintaluokassa 3-20€ alennuskoreista ja sama vanha simpukkapuhelin kelpaa edelleen, onneksi pojat vielä on keskiarvoltaan luokkiensa kärkeä.
Samaa mieltä.
Meillä 4 lasta 8v, 11v, 15v ja 18v. Keskitulousia olemme. Kulut ovat valtavat. Kyllä se niin on, että aikuisten menoista on tingittävä, jotta pystyy tarjota lapsille sen mitä tarvitsevat. Enkä tarkoita mitä haluavat, vaan mitä oikeasti hyvään peruselämään tarvitsevat.
Tulevaisuus ja varsinkin ensi talvi omakotiasujana pelottaa hieman. Pohdittiin jo eilen miehen kanssa, mistä kaikesta me vielä voidaan nipistää. Jos oikein tiukalle vedetään, niin saadaan ehkä vielä n. 200€/kk kuluja vähennettyä. Siinä vaiheessa mieleen tuli, onko tämä tosiaan korkeastikoulutettujen työssäkäyvien elämää ja kuuluuko tämän mennä näin.
Tuliko yllätyksenä, kun ne vaatteet eivät riittäneetkään, mitkä ostit ennen lapsen syntymää?
Saat lapsilisiä yli 1000 euroa/vuosi/lapsi. Jos vaatteisiin menee 200 euroa keväällä ja sama syksyllä, niin vielä jää monta satasta lapsen rahaa muuhun käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään annetaan liikaa periksi lapsille. Omina laosuus/teiniaikoina otettiin vastaan tasan niitä vaatteita, joita vanhemmat Citymarketista toivat. Valittaa ei voinut.
Mitenhän sinä tämän nyt taas tällaiseksi väänsit???
Minunkin teineillä on aina ollut käytetyt puhelimet. Cittarista vaatteiden ostamista en kyllä tajua. Tai sitä että niitä ei saisi teini itse ostaa. Tai valita.
Vierailija kirjoitti:
Jep, ja siihen vielä päälle vaikkapa lukiokulut, esimerkiksi esikoisen pelkkiin oppikirjoihin meni lukion aikana n.2500€+sitten muut materiaalit ja matkakulut ym. Ruoasta ei tarvitse mitään sanoakaan, mutta esim.1kg lohifilee meni yhdellä aterialla, 2aik+2 teiniä, ja lihaa vaikkapa karjalanpaistiin 2pvälliselle liki 1kg.
Vaatteissa eivät kyllä ole koskaan mitään tiettyjä merkkejä tms vaatineet.Nyt toinen muuttanut kotoa juuri yliopiston alettua (tuemme ja autamme häntä silti) ja toinen asuu vielä kotona.
Lukiokirjat on ilmaisia nykyään, mutta kyllä kuluja silti riittää.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko yllätyksenä, kun ne vaatteet eivät riittäneetkään, mitkä ostit ennen lapsen syntymää?
Saat lapsilisiä yli 1000 euroa/vuosi/lapsi. Jos vaatteisiin menee 200 euroa keväällä ja sama syksyllä, niin vielä jää monta satasta lapsen rahaa muuhun käyttöön.
17-19-vuotiaasta teinistä ei kuule saa latin latia.