Ruuan teko takassa?
Sähkönkäytön säästämisen uusin suunnitelmani on, että hyödynnän takkaa ruuan laitossa. On varaava iso takka, mutta miten sinne saa jonkin ritilän viriteltyä? Ideoita, kokemuksia kellään?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ajatus. Itse olen myös miettinyt että voisinko hyödyntää takan jälkilämpöä ja aikanaan takan kylkiäisenä saatua vuolukivipataa, jota en ole käyttänyt vielä koskaan. Jos vaikka yön aikana hauduttaisi jonkun pataruoan? Paljonko takan lämpötila on siinä vaiheessa kun se pesällinen on palanut? Ritilä siellä on kyllä valmiina.
Tuskin takka pysyy riittävän kuumana koko yötä, jos ei välillä lisää puita
Tilasin netistä pönttöuuniin pienen ritilätason. Kapea pesä niin ei mahdu isoa. Mutta tuohon saa yhden kattilan tai makkaroita/pihvejä tmv.
Alakerrassa on iso takka ja sinne mahtuisi ihan tiilet sivuun ja vaikka uuninritilä väliin. Sitten menisi kaksikin kattilaa tai uunikulhoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ajatus. Itse olen myös miettinyt että voisinko hyödyntää takan jälkilämpöä ja aikanaan takan kylkiäisenä saatua vuolukivipataa, jota en ole käyttänyt vielä koskaan. Jos vaikka yön aikana hauduttaisi jonkun pataruoan? Paljonko takan lämpötila on siinä vaiheessa kun se pesällinen on palanut? Ritilä siellä on kyllä valmiina.
Tämän voi testata irrallisella uunilämpömittarilla.
Miksi kerroit? Uusavuttomille ei pidä paljastaa, että lämpömittareita on olemassa.
Kuulostaa uskomattoman typerältä. Ei tuossa oikeasti säästä mitään.
Tää on tätä samaa porukkaa joka ostaa motillisen halkoja 200 eurolla ja kuvittelee "säästävänsä".
Suosittelen mikroaaltouunia, jos haluaa säästää sähköä.
Ei onnistu mitenkään. Ihmiskunta oppi syömään kypsennettyä ruokaa vasta sähkön keksimisen jälkeen. Siihen asti kaikki syötiin raakana ja kylmänä.
Ostin parilla eurolla kirpputorilta valurautaisen juustofonduelämmittimen, jossa on paikat myös lämpökynttilöille. Ohutpohjaisen retkipannun tai kattilan veden ne kuumentavat. Lämmittimen voisi laittaa takan hiillokselle, ja hauduttaa siinä puuron tai padan.
Rautainen ulkotulitelinekin mahtuisi takkaan ja siinä kahvin keitto.
Tulenkestävistä tiilistäkin voi asetella telineen tapaisen takan ritilälle.
Tulee muuten mehevät kyljykset kun hiilillä paistaa ja makkaratkin ovat oikein alkuperäisen mustia.
Kattilakin pysyy kyllä kun ei hössötä sen kanssa.
Ymmärrän täysin, että kaikki keinot otetaan käyttöön silloin kun sähkö alkaa olla euron/kwh.
Sehän on omista tuloista ja menoistakin kiinni paljonko on varaa sähköön pistää.
Nyt on pörssisähköisille vähän huonommat ajat mutta kyllä se siitä taas laskee.
Vastaavassa isossa takassa olen paistanut mm. no. 6kg joulukinkun parina jouluna ja tehnyt pataruoka/laatikkoruokia (karjalanpaistia, makaronilaatikkoa, kinkku kiusausta mureketta). Meillä takkaan mahtuu ihan sähkö uunin pelti, pellin alle ollaan laitettu paksumpi luonnonkivilaatta. Varsinkin ei niin pitkään kypsytettävät kuten makaronilaatikko on tosi helppoa tehdä. Pari kertaa lämmitä ja lämpömittarilla mittailet miten oma uuni jäähtyy niin saat helposti suunniteltua mitä pystyy tekemään ja missä ajassa.
Ruoasta tulee muuten paljon parempaa kuin sähköuunissa valmistettuna kun tekee sen takassa/leivinuunissa/puuhellan uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin takka pysyy riittävän kuumana koko yötä, jos ei välillä lisää puita
Pysyy se ja ruoka kypsyy kyllä yön aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa uskomattoman typerältä. Ei tuossa oikeasti säästä mitään.
En mä kuvittele tällä mitään säästäväni. Mutta tää on kivaa. Jos säästäisin, niin en harkitsisi ostavani valurautapatoja, lämpömittareita, grillitasoja yms. Tai edes kalliimman puoleista lihaa jota tonne takkaani tungin.
Fiilistelyä. Kun kerran on siihen mahdollisuus.
Olen käyttänyt takassa ikean rautaista kolmijalkaista juoma-astian telinettä. Siihen saa laitettua pienen padan tai uunipellin. Kohottaa sopivasti pois hiilloksesta kun pitää käyttää kovempaa lämpöä niin ruoka ei pala pohjasta. Puurot ja lihapadat kypsyy jälkilämmöllä aivan siinä takan pohjallakin muutamassa tunnissa. Kestänyt satunnaisessa käytössä noin kolme vuotta.
Metallinen kattila, teet soppaa ja haudutat kauan keittoa.