Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruuan teko takassa?

Vierailija
03.09.2022 |

Sähkönkäytön säästämisen uusin suunnitelmani on, että hyödynnän takkaa ruuan laitossa. On varaava iso takka, mutta miten sinne saa jonkin ritilän viriteltyä? Ideoita, kokemuksia kellään?

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kiinnostaa täälläkin.

Vierailija
2/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä on sellaisia ritilöitä olemassa, itse joskus remontin aikaan laittelin avotakassa ruokia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ajatus. Itse olen myös miettinyt että voisinko hyödyntää takan jälkilämpöä ja aikanaan takan kylkiäisenä saatua vuolukivipataa, jota en ole käyttänyt vielä koskaan. Jos vaikka yön aikana hauduttaisi jonkun pataruoan? Paljonko takan lämpötila on siinä vaiheessa kun se pesällinen on palanut? Ritilä siellä on kyllä valmiina.

Vierailija
4/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halsterilla on kalaa ja makkaroita tullut takassa kypsennettyä.

Vierailija
5/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista ritilää ajattelit?

Takan pohjalle vai ylemmäs? Ylemmäs tarvitset jotain kiinnikkeitä, että pysyy.

Tai vaikka kiviä ja että on tukeva, jos käyttää kiviä.

Olen kuullut hernekeittoa, laatikoita, paistoksia, gratiineja tehdyn takassa.

Paistamaan lihaa ja kalaa, keittämään kananmunia.

Varmaan jotain leivonnaisia myös.

Monipuoliseen käyttöön 🥰

Vierailija
6/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen ajatus. Itse olen myös miettinyt että voisinko hyödyntää takan jälkilämpöä ja aikanaan takan kylkiäisenä saatua vuolukivipataa, jota en ole käyttänyt vielä koskaan. Jos vaikka yön aikana hauduttaisi jonkun pataruoan? Paljonko takan lämpötila on siinä vaiheessa kun se pesällinen on palanut? Ritilä siellä on kyllä valmiina.

Tämän voi testata irrallisella uunilämpömittarilla.

Vierailija
7/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelin siis, että olisi ylempänä se ritilä. Ei olisi hiilien päällä. Tietysti vaatii harjoittelua lämpötilan suhteen...Mutta ihan esim. makaronilaatikko, miks ei voisi tehdä takassa samaten kuin uunissa 🤔

Ap

Vierailija
8/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenvanhaan oli ihan tavallista, että esimerkiksi pönttöuunin jälkilämmössä kypsennettiin ruokaa. Erityisenä herkkuna muistan yön yli haudutetun ohrapuuron 1950-luvulta! Olin lapsi vielä siihen aikaan, joten en muista, laitettiinko astia suoraan hiilien päälle, vai olisiko ollut joku rautateline. Uskoisin, että ihan hiilien päällä ruoka kypsyi.

Vierailija
9/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin Porista 10 v sitten tukevan ritilän, joka oli noin 10 cm korkea ja laitoin tosi paljon ruokaa tulikiviuunin pesässä siihen aikaan: laatikoita, uunipuuroa,joulukinkun, joulutorttuja, lihapatoja, karjalanpaistia, ahvenkukon ym.

Ostopaikka oli jonkinlainen käsityöläismyymälä löhellä toria. Siellä myytiin mm. neuleita ja kaikennäköisiä taontatuotteita.

Olin tosi tyytyväinen ritilääni. Nyt asun muualla eikä minulla ole enää uunia. Liharuokien syöntikin on vähentynyt murto-osaan. Tosin siinä pystyi kypsentämään hyvin muutak8n.

Vierailija
10/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sähkötakka? :)

Vierailija
11/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimman osan aikaa maailmanhistoriassa ruoka on valmistettu avotulella. Sähkö on ihan nykyajan hömpötyksiä.

Vierailija
12/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pönttöuunissa on ainakin laitettu makkaraa ihan vaan latomalla pari tiiltä hiilloksen reunoille ja päälle ritilä makkaroille.

Vierailija
13/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikoinaan piti leikkiä "leirinuotiota" eli makkaranpaistoa kammarin takan ääressä, hyvää tuli, hilloksella. :)

Huono antamaan neuvoa, mutta uskaltaisin heittää m-laatikon ihan suoraan hiillokselle, tuoksusta/hajusta sen sitten tuntee, alkaako palamaan. Ei ehkä ihan siihen alkuhiillokselle, mutta kunhan vähän on jäähtynyt.

Vierailija
14/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin laittaisin padan takkaan jälkilämmössä hautumaan. Eihän hiilloksella grillaamisellekaan mitään estettä ole.

Vierailija
15/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä on sellaisia ritilöitä olemassa, itse joskus remontin aikaan laittelin avotakassa ruokia.

Takkaritilä, grilliritilä, noilla kai noita haulla alkaa löytyä.

Vierailija
16/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkausta varten suosittelen kyllä kunnon telinettä, jossa astia pysyy varmasti pystyssä. Rautaisia telineitä on myynnissä takkatarvikkeita ja takorautatuotteita myyvissä liikkeissä (google löytää). Teline on tukeva, pata pysyy hyvin paikoillaan. Takan jälkilämmön hyödyntäminen on järkevää, mutta en uskaltaisi kypsentää siellä mitään kovin tarkkaa lämpötilaa edellyttäviä leivonnaisia tmv, haudutettavat ruoat kyllä sopivat hyvin!

Vierailija
17/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

#13 jatkaa senverran, että joskus papan oltiin kahdestaan maatalossa, hän hoiti tuvanuunin lämmityksen, kun itse, kaupunkilaispoikana, uskaltanut puuttua siihen. Veti hiilet pois ja kohta työnsi uutta puuta sisään. Ihmettelin, että mitä ihmettä??? Ne uudet puut eivät syttyneet palamaan, vaan tupaan tuli todella hyvä puuntuoksu eli siis "kuivatti" ne seuraavan päivän puut.

Päättelin, että vanha kikka :) Ja tiesi sen. Itse en ole koskaan samaa kokeillut, ja jos joku haluaa, niin tarkkana sitten uunin/lämmön kanssa.

Vierailija
18/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkösyöpöissä omakotitaloissaan asuvien piruparkojen ahdinko käy jopa jotenkin sääliksi.

Vierailija
19/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halsteri. Mulla on pihatakka ja paistellana siinä kun poltellaan risuja.

Lapsuudenkodissa oli pönttöuuni ja halsterilla paisteltiin kalaa siinä.

Vierailija
20/100 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkösyöpöissä omakotitaloissaan asuvien piruparkojen ahdinko käy jopa jotenkin sääliksi.

Ei, vaan olet vahingoniloinen. Syynä tietysti kateus mukavasti tilavasti, rauhallisesti kauniissa talossa asuvia kohtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme