Ruuan teko takassa?
Sähkönkäytön säästämisen uusin suunnitelmani on, että hyödynnän takkaa ruuan laitossa. On varaava iso takka, mutta miten sinne saa jonkin ritilän viriteltyä? Ideoita, kokemuksia kellään?
Kommentit (135)
Pari tiiliskiveä vaan keskelle tulisijaa hiillokseen ja pata niiden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä on sellaisia ritilöitä olemassa, itse joskus remontin aikaan laittelin avotakassa ruokia.
Takkaritilä, grilliritilä, noilla kai noita haulla alkaa löytyä.
Tai siten joku hitsaustaitoinen tuttu tekee käden käänteessä.
Sille hitsaustaitoiselle tutullekin pitäisi maksaa siitä työstä. Ei se kampaajatuttukaan mielellään leikkaa koko suvun hiuksia ilmaiseksi tai autonkorjaajakaverikaan ei laita autoasi kuntoon omalla ajallaan ilman mitään korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Ennenvanhaan oli ihan tavallista, että esimerkiksi pönttöuunin jälkilämmössä kypsennettiin ruokaa. Erityisenä herkkuna muistan yön yli haudutetun ohrapuuron 1950-luvulta! Olin lapsi vielä siihen aikaan, joten en muista, laitettiinko astia suoraan hiilien päälle, vai olisiko ollut joku rautateline. Uskoisin, että ihan hiilien päällä ruoka kypsyi.
Pesä pysyi tunteja tarpeeksi kuumana hiilien sammuttuakin. Puuro varmasti laitettiin hautumaan vasta hiilien reilusti sammuttua, että ei pohjaan pala.
Itse laitan leivinuunissa paisteja, ohraryynipuuroa, hernekeittoa ja kaalikeittoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä on sellaisia ritilöitä olemassa, itse joskus remontin aikaan laittelin avotakassa ruokia.
Takkaritilä, grilliritilä, noilla kai noita haulla alkaa löytyä.
Tai siten joku hitsaustaitoinen tuttu tekee käden käänteessä.
Sille hitsaustaitoiselle tutullekin pitäisi maksaa siitä työstä. Ei se kampaajatuttukaan mielellään leikkaa koko suvun hiuksia ilmaiseksi tai autonkorjaajakaverikaan ei laita autoasi kuntoon omalla ajallaan ilman mitään korvausta.
Onko tämä ongelma? Kai nyt hyvästä työstä hieman vii maksaa?
En lukenut koko ketjua, mutta käytän varaavaa takkaa ruuanlaitossa: kun pellit on kiinni niin laakea tiiliskivi arinan päälle ja sen päälle ruoka valmistumaan: laatikot, padat, yms. Onnistuu, samoin perunat jne. Voitele kattilan, padan reunat niin ei tartu ruoka reunoihin. Voit myös paistaa esim. Sämpylät, mutta katso ettei tiiliskiven päällä ole paistettavaa (jää raa aksi). Kokeile ihmeessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkösyöpöissä omakotitaloissaan asuvien piruparkojen ahdinko käy jopa jotenkin sääliksi.
Ei, vaan olet vahingoniloinen. Syynä tietysti kateus mukavasti tilavasti, rauhallisesti kauniissa talossa asuvia kohtaan.
minunpa ei tarvitse käydä töissä, kun kela maksaa vuokran
Vierailija kirjoitti:
#13 jatkaa senverran, että joskus papan oltiin kahdestaan maatalossa, hän hoiti tuvanuunin lämmityksen, kun itse, kaupunkilaispoikana, uskaltanut puuttua siihen. Veti hiilet pois ja kohta työnsi uutta puuta sisään. Ihmettelin, että mitä ihmettä??? Ne uudet puut eivät syttyneet palamaan, vaan tupaan tuli todella hyvä puuntuoksu eli siis "kuivatti" ne seuraavan päivän puut.
Päättelin, että vanha kikka :) Ja tiesi sen. Itse en ole koskaan samaa kokeillut, ja jos joku haluaa, niin tarkkana sitten uunin/lämmön kanssa.
Harrastin samaa monesti. Eli kun takka vähän jäähtynyt, niin uudet puut sisään. Poltto myöhemmin illalla tai seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Pari tiiliskiveä vaan keskelle tulisijaa hiillokseen ja pata niiden päälle.
No tämä oli ensin mielessä. Mutta en löytänyt yhtään tiiltä joten tein ton häkkyrän.
Pihakivi oli liian jytky. Mutta pitää jostain nappaa tiili messiin kun sellaisessa paikassa oon.
Olen paistanut kaurapuuroa, lihaa, perunoita ym. takan yläuunissa.
Täällä yks köyhä: mulla on mökillä vain porinmatti. Ei taida mikään pata mahtua uuniin, en ole ruokaa laittanut. Mutta hyvä vinkki tuo pottuja ja lihaa folioon ja arinan tai jonkin hökötyksen päälle. Onhan porinmattikin jonkin verran varaava.
Nyt meni testiin Uunikana. Onnistui. Ja lohkoperunat. Arvoitus vielä. Pitää vähän miettii paremmin tota rytmitystä, kun tonne ei mahdu kaikkea kerralla. Ehkä kaksikerroksisella ritilällä? / toinen vuoka ritilälle ja toinen tiilen päälle arinalle.
Tuotekehitystä :D
Vierailija kirjoitti:
Menkää ravintolaan syömään.
Mä oon käynyt. Joskus sellasessakin jossa grillattiin ensin pöydän vieressä esitelty lihaköntti haluamallaan tavalla puuhillillä.
Oli hyvää.
Olen haaveillut pienien ohrarieskojen= lapin rieskojen paistoa takan kuumalla pohjalla mutta kun pohjassa on ritilä niin eipä se onnistune🤔
Vierailija kirjoitti:
Olen haaveillut pienien ohrarieskojen= lapin rieskojen paistoa takan kuumalla pohjalla mutta kun pohjassa on ritilä niin eipä se onnistune🤔
Joku pizzakivityyppinen hässäkkä toiminee tuossa?
Siinä vaiheessa kun laitat pellit kiinni, voit laittaa esim. burgundinpadan yöksi takkaan. Aamulla ruoka valmis :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennenvanhaan oli ihan tavallista, että esimerkiksi pönttöuunin jälkilämmössä kypsennettiin ruokaa. Erityisenä herkkuna muistan yön yli haudutetun ohrapuuron 1950-luvulta! Olin lapsi vielä siihen aikaan, joten en muista, laitettiinko astia suoraan hiilien päälle, vai olisiko ollut joku rautateline. Uskoisin, että ihan hiilien päällä ruoka kypsyi.
Pesä pysyi tunteja tarpeeksi kuumana hiilien sammuttuakin. Puuro varmasti laitettiin hautumaan vasta hiilien reilusti sammuttua, että ei pohjaan pala.
Itse laitan leivinuunissa paisteja, ohraryynipuuroa, hernekeittoa ja kaalikeittoa
Nuorena ensimmäisessä omassa kodissani oli kaakeliuuni, siellä tein usein just tuota puuroa. Oli sellainen rautainen kolmijalka(?) jonka päälle padan laitoin ei palanut pohjaan. Ihastuin uuniin niin että sen jälkeen joka kodissani on ollut tulisija tai useampi, nytkin teen ruoat leivinuunissa/puuhellalla, makuuhuoneessa on pönttöuuni ja pihasaunassa tietenkin puukiuas ja pata joka lämpiää puilla. Ihanaa on ja näinä aikoina varsinkin.. puut omasta metsästä, ei lopu kesken.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta käytän varaavaa takkaa ruuanlaitossa: kun pellit on kiinni niin laakea tiiliskivi arinan päälle ja sen päälle ruoka valmistumaan: laatikot, padat, yms. Onnistuu, samoin perunat jne. Voitele kattilan, padan reunat niin ei tartu ruoka reunoihin. Voit myös paistaa esim. Sämpylät, mutta katso ettei tiiliskiven päällä ole paistettavaa (jää raa aksi). Kokeile ihmeessä
Anteeksi jos tyhmiä kyselen mutta en ymmärtänyt tuota sämpyläjuttua, siis millä tavalla ei saa olla paistettavaa tiiliskivien päällä ettei raa aksi jää?
Tämä tuli itselle nyt mieleen kun Pörssisähkön hintoja katsoin. Mulla oli tollanen peltinen grillinaluslevy ja pätkä jytkyä rautalankaa.
Taittelin telineen kasaan, laitoin hiilloksen päälle lämpee ja sitten siihen isoja pottuja foliossa päälle. Lisäksi possun sisäfile keskeltä katki ja suolaa + mausteita päälle+ sipulisiivuja ja öljyä. Kääräsy leivinpaperiin + folioon. Ja tonne pottujen kaveriksi noin 1,5h ajaksi
Summa summarum. Vämpikin olis riittänyt ja Potut meni vähän ylikin. Mutta possusta tuli muuten todella mureeta ja mehevää.
Varmaan en säästänyt mitään, koska tota paperia ja foliota meni puolisen metriä. Mutta tuli kätevästi tossa Kahvi ja lounastunnin aikana valmiiksi ilman suurta eforttia.
Tollanen valmis ritilä ja kunnon pata/ vuoka voi mennä hankintaan. Ei tässä enää säästöstä ole kyse vaan fiilistelystä. :D