Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kassin sisältöä näyttämään pyytänyt kassahenkilö ja vartija saivat pitkän nenän

Vierailija
03.09.2022 |

Kassa halusi että näytän hänelle kassini sisällön. Sanoin, että en ole vienyt mitään ja että en luovu oikeuksistani ja näytä kassini sisältöä. Kassa soitti vartijan paikalle. Sanoin vartijalle saman.

"Kyllä sinun nyt on näytettävä..."
- Ei ole. Ota selvää oikeuksistasi.
"Soitan poliisit paikalle jos et näytä"
- Soita. Minulla on aikaa.

Poliisit tuli 45 minuutin päästä paikalle.

Poliisi vartijalle ja kassalle: "Onko joku nähnyt asiakkaan vievän tavaraa maksamatta kassan ohi?"

Vartija: "Ei ole."

Kassa: "Ei ole."

Poliisi minulle: "Tämä oli tässä. Voit jatkaa matkaasi."

Kyllä, olisin voinut näyttää kassiani. Periaatteessa en kuitenkaan lähde tähän leikkiin, jossa kaupan henkilökunta ja vartijat ohittavat asiakkaiden oikeuksia, koska eivät tiedä mitä saa tehdä. ja mitä ei.

Kommentit (925)

Vierailija
861/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelen näitä tilanteita sillä, että en vie kauppaan kuin tyhjän ostoskassin rullalle käärittynä kädessäni ja rahapussin taskussa tai kädessä, yleensä kädessä koska kaupoissakin on taskuvarkaita.

Vierailija
862/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin, kun tubetus ei vielä ollut mennyt pilalle, oli monen monta videota joissa myymälän vartija tuli kieltämään kuvaamisen(laittomasti) ja osa jopa vaati kameraa. Joissakin tapauksissa soitettiin sitten polliisi ja vartija sai nokilleen. Mutta koska näitä ihmisiä on paljon, jotka jonkinlaisessa valta-asemassa toimivat omien mutujensa mukaan, on hyvä että on laki niitä hillitsemässä. 

Kuvata saa, julkaista ei. Ja yksityisessa myymälässä saat valita asiakkaasi ja kuvaajaa pyytää poistumaan.

justiin niitä mutuja joista mainitsinkin. kiitos esimerkeistä!

Laki yksityisyyden, rauhan ja kunnian loukkauksesta. Kuvaaminen katsotaan sallituksi kaduilla, toreilla, metsissä tai muilla vastaavilla yleisillä paikoilla. Yleisiksi paikoiksi katsotaan myös muun muassa koulut, kirjastot, ostoskeskukset sekä metroasemien ja lentoasemien aula- ja odotustilat. Julkisilla paikoilla kuvaamisen oikeus perustuu Suomen perustuslakiin. Kuvaaminen on luvallista myös yksityisissä myymälöissä, mutta omistajalla on aina oikeus itse valita asiakkaansa. Sen vuoksi kuvaajaa voidaan pyytää poistumaan.

Kuvan tai videon julkaiseminen netissä täyttää kunnianloukkauksen kriteerit mikäli se on omiaan tuottamaan kuvatulle haittaa.

Kukahan mutuilee?

no väitit aluksi ainakin että ei saa julkaista ja piste. eli sinä mutuilet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tietäisit, miten paljon tavaraa kaupasta kannetaan ulos maksamatta, näyttäisit laukkusi ihan avoimesti. Sinä ne varastetutkin tavarat joka tapauksessa maksat tuotteiden hinnoissa, joten parempi olisi antaa kaupantyöntekijöiden tehdä työtään rauhassa!

Saavat tehdä työnsä rauhassa. Ostosten skannaaminen ja rahasta monen (plus hyllytys ja muut tukitoimet) ovat heidän työtään. Ei asiakkaiden kiusaaminen.

Vierailija
864/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tietäisit, miten paljon tavaraa kaupasta kannetaan ulos maksamatta, näyttäisit laukkusi ihan avoimesti. Sinä ne varastetutkin tavarat joka tapauksessa maksat tuotteiden hinnoissa, joten parempi olisi antaa kaupantyöntekijöiden tehdä työtään rauhassa!

Saavat tehdä työnsä rauhassa. Ostosten skannaaminen ja rahasta monen (plus hyllytys ja muut tukitoimet) ovat heidän työtään. Ei asiakkaiden kiusaaminen.

*Rahastaminen (ennakoiva txt)

Vierailija
865/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos AP joskus pääset työelämään kiinni niin huomaat että välistä sujuvan kanssakäymisen mahdollistaa juuri se pieni jousto omista "oikeuksistaan" eikä pikkulapsimainen vänkäys kaikista jonninjoutavasta.

Joo. Olisihan se kivaa tosiaan ajatella pomon tunteita ja perhettä esim. ylitöiden suhteen. "Totta kai mä voin jäädä. Eiiikä, en mä siitä nyt mitään RAHAA halua. Kato ku sujuvaa kanssakäymistä ja joustoahan tässä vaan!"

Kertoo sinusta jotain että käännät tämän näin. Tietysti jos jousto on vain yhteen suuntaan niin ei tietysti toimi. Mutta sanotaanko vaikka niin että jos joskus on vapaus lähteä aikaisemmin niin joskus voi ehkä kysyttäessä myös jäädä myöhempään. 

Tätä sun on tietysti vaikea käsittää kun et ole työelämässä.

Vierailija
866/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos AP joskus pääset työelämään kiinni niin huomaat että välistä sujuvan kanssakäymisen mahdollistaa juuri se pieni jousto omista "oikeuksistaan" eikä pikkulapsimainen vänkäys kaikista jonninjoutavasta.

Joo. Olisihan se kivaa tosiaan ajatella pomon tunteita ja perhettä esim. ylitöiden suhteen. "Totta kai mä voin jäädä. Eiiikä, en mä siitä nyt mitään RAHAA halua. Kato ku sujuvaa kanssakäymistä ja joustoahan tässä vaan!"

Kertoo sinusta jotain että käännät tämän näin. Tietysti jos jousto on vain yhteen suuntaan niin ei tietysti toimi. Mutta sanotaanko vaikka niin että jos joskus on vapaus lähteä aikaisemmin niin joskus voi ehkä kysyttäessä myös jäädä myöhempään. 

Kuten sanoit, se että jousto tapahtuu vain yhteen suuntaan ei toimi. Jos siis joustan omista oikeuksistani näyttämällä kaupan kassalle kassini, miten kauppa joustaa takaisin?

Vierailija
867/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko samalla logiikalla epäreilusti rahastava parkkipirkko myös oikeassa? Kysymys niille joiden mielestä vartijan virka oikeuttaa rikkomaan lakia

Vierailija
868/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teistä kolmesta kaksi odotteli poliisia työajallaan. Yksi menetti vapaa-aikaansa. Että kenellä lie pitkä nenä...

No ajatellaan asiaa niin päin, että tuon tapahtuman jälkeen kyseinen kassahenkilö ja vartija varmasti muistavat jatkossa, että asiakasta voi PYYTÄÄ näyttämään kassia, mutta sitä ei ole mitään oikeutta vaatia. AP

Oletko joku autisminkirjoinen? Sen verran jankkaamista nyt kehissä, että epäilys herää. 

Vierailija
869/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avattu kassi on rehellisyyspassi

Samalla tavallahan kassalla tarkistetaan setelien aitous käteisellä maksamalla eikä se liity mitenkään henkilön käyttäytymiseen. Jos minulla on mukana kassi, jossa on toisesta kaupasta ostettua tavaraa, ei minusta ole ylivoimaista kertoa kassalle varmuuden vuoksi että "ostin nämä tavarat toisesta kaupasta" reilun pelin hengessä. Yleensä  minulla on mukana myös kuitti ostetuista tavaroista. En ala myöskään pakkaamaan tavaroita kassahihnan loppupäässä ennen kuin olen ne maksanut. Ennen maksusuoritusta ne ovat vielä kaupan tavaroita.

Ketjun aloittaja kuvittelee ilmeisesti olevansa joku suuri kapinallinen ja ihmisoikeusaktivisti vänkäämällä tuommoisista pikkuasioista.

Vierailija
870/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*Rahastaminen (ennakoiva txt)

Kirjoita tietokoneen näppäimistöllä,  niin ei tule tuommoisia mokia.

Vierailija
871/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai saatana. Kunnon rebel. Eipä niillä onneksi juuri parempaa tekemistä oliskaan, kun juosta tollasten idioottien takia pitkin kauppaa.

Vierailija
872/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avattu kassi on rehellisyyspassi

Samalla tavallahan kassalla tarkistetaan setelien aitous käteisellä maksamalla eikä se liity mitenkään henkilön käyttäytymiseen. Jos minulla on mukana kassi, jossa on toisesta kaupasta ostettua tavaraa, ei minusta ole ylivoimaista kertoa kassalle varmuuden vuoksi että "ostin nämä tavarat toisesta kaupasta" reilun pelin hengessä. Yleensä  minulla on mukana myös kuitti ostetuista tavaroista. En ala myöskään pakkaamaan tavaroita kassahihnan loppupäässä ennen kuin olen ne maksanut. Ennen maksusuoritusta ne ovat vielä kaupan tavaroita.

Ketjun aloittaja kuvittelee ilmeisesti olevansa joku suuri kapinallinen ja ihmisoikeusaktivisti vänkäämällä tuommoisista pikkuasioista.

Etkö ihan oikeasti ymmärrä, mitä eroa on seteleillä joilla maksat ostoksesi ja tavaroilla joita kuljetat kassissasi? Kaupalla on hyvä syy olla kiinnostunut siitä, annatko ostoksistasi vastineeksi käypää rahaa vai väärennettyjä seteleitä. Se ei kuitenkaan kuulu kaupalle tippaakaan, mitä tavaroita kuljetat mukanasi.

Vierailija
873/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoit, se että jousto tapahtuu vain yhteen suuntaan ei toimi. Jos siis joustan omista oikeuksistani näyttämällä kaupan kassalle kassini, miten kauppa joustaa takaisin?

Pääset jatkamaan matkaa sen kummemitta tempuitta, jollei tarkistuksessa sitten paljastu muutamia maksamattomia sisäfileitä tai muuta kaupan omaisuutta.

Vierailija
874/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan se ikävä kyllä on niin, että tavallinen ihminen saa joustaa, oli kyseessä kauppa, Posti, VR, joku viranomainen tai mikä muu taho tahansa. Toiseen suuntaan tulee hyvin harvoin joustoa, jos koskaan. 

Vierailija
875/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääset jatkamaan matkaa sen kummemitta tempuitta, jollei tarkistuksessa sitten paljastu muutamia maksamattomia sisäfileitä tai muuta kaupan omaisuutta.

Kassin avaaminen hidastaa poistumista, koska kaupasta saa poistua myös avaamatta kassia.

Vierailija
876/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartija pyysi näyttämään kassini! Mikä törkimys...

Vierailija
877/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai saatana. Kunnon rebel. Eipä niillä onneksi juuri parempaa tekemistä oliskaan, kun juosta tollasten idioottien takia pitkin kauppaa.

Eipä tässä ole mitään tekemistä rebeliyden kanssa, että odottaa asiakaspalvelijoiden tietävän mitä saa vaatia ja mitä ei.

Lait on olemassa sen takia, että niitä noudatetaan, eikä sen takia, että niitä noudatetaan vain silloin tällöin, kun sattuu huvittamaan.

Vierailija
878/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hankala tyyppi. 

Vierailija
879/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää, moniko niistä, joiden mielestä kassin näyttäminen kassalla ei ole mikään suuri ponnistus, on niitä, joiden mielestä on ihan ylivoimaista käyttää maskia tai FFP-suojainta kaupassa näin pandemia-aikana.

Vierailija
880/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa edustaa tätä "ihmis"ryhmää jonka mielestä on ok. esim. provosoida opettajia koska heillä ei ole mitään valtuuksia nykyään kurin pitämiseen. Eli provosoidaan, haetaan konfliktia, ollaan yhteistyökyvyttömiä, oikein etsitään niitä keinoja "olla oikeassa". 

Just sun takia pitäisi A) opettajille antaa samat oikeudet kuin poliisille ja B) antaa kauppojen kassoille ja vartijoille samat oikeudet kuin poliisille ja oikeus heittää kenet tahansa kaupasta pihalle + penkoa kassit ihan mistä syystä huvittaa.

Tämä, btw, ei haittaisi mua yhtään. Mieti sitä.