Kassin sisältöä näyttämään pyytänyt kassahenkilö ja vartija saivat pitkän nenän
Kassa halusi että näytän hänelle kassini sisällön. Sanoin, että en ole vienyt mitään ja että en luovu oikeuksistani ja näytä kassini sisältöä. Kassa soitti vartijan paikalle. Sanoin vartijalle saman.
"Kyllä sinun nyt on näytettävä..."
- Ei ole. Ota selvää oikeuksistasi.
"Soitan poliisit paikalle jos et näytä"
- Soita. Minulla on aikaa.
Poliisit tuli 45 minuutin päästä paikalle.
Poliisi vartijalle ja kassalle: "Onko joku nähnyt asiakkaan vievän tavaraa maksamatta kassan ohi?"
Vartija: "Ei ole."
Kassa: "Ei ole."
Poliisi minulle: "Tämä oli tässä. Voit jatkaa matkaasi."
Kyllä, olisin voinut näyttää kassiani. Periaatteessa en kuitenkaan lähde tähän leikkiin, jossa kaupan henkilökunta ja vartijat ohittavat asiakkaiden oikeuksia, koska eivät tiedä mitä saa tehdä. ja mitä ei.
Kommentit (925)
Vierailija kirjoitti:
V*ttu mikä pässi
Mihin asti olet valmis venyttämään oikeuksiasi? Olisitko ollut valmis kassahenkilön tai vartijan suorittamaan henkilötarkastukseen? AP
Toisaalta ymmärrän mutta sitten en kuitenkaan taida ymmärtää. Sekä kassa että vartija tekivät vain työtään... No onneksi Suomen kaltaisessa maassa poliisilla on tekemisen puutetta, niin se voi sitten käydä ratkomassa tällaisia asioita. Koska olsihan se nyt kamalaa ja perin loukkaavaa näyttää myyjälle ja tai vartijalle laukkunsa sisältö, jos hän haluaa sen nähdä.
Se vähän yksinkertaisempi mies
Menetit aikaasi, mutta sinun aikaasi ei kyllä mitään maksakaan että ei sen puoleen.
Olitko käyttäytynyt epäilyttävästi
Mulla ei oo kyllä ikinä pyydetty moista
Minusta kaikki tarkastukset vaatii sen, että joku on nähnyt varkauden/tavaran laittamisen kassiin.
Olin nuorena ujo, mikä sai kai minut näyttämään syylliseltä. Se taas johti taskujen tarkistukseen.
Pelkkä epäilys ei saisi koskaan olla syy tavaroiden tutkimiseen.
Noinhan se homma pitää hoidellakin.
Jos henkilökunta/vartija vaatii näyttämään kassin sisältöä, vaatisin itse kauppiasta näyttämään veroilmoituksensa edelliseltä vuodelta. Yhtä absurdia ja hyvien käytöstapojen vastaista (sekä lakiin perustumatonta).
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän mutta sitten en kuitenkaan taida ymmärtää. Sekä kassa että vartija tekivät vain työtään...
Ei tämä nyt näin voi mennä! "Tekivät vain työtään" -kortti ei voi tarkoittaa lain rikkomista. Ei poliisikaan saa "vain tehdä työtään" ja hakata satunnaisia ohikulkijoita teleskooppipatukalla.
Kassahenkilön työ on piipata ostokset ja rahastaa, ei tehdä laittomia pistokokeita asiakkaille, jotka eivät ole perillä oikeuksistaan.
Kaikkeen pitää olla syy, ja jos sitä ei ole, ei ole oikeuksia vaatia näyttämään kassin sisältöä. AP
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikki tarkastukset vaatii sen, että joku on nähnyt varkauden/tavaran laittamisen kassiin.
Olin nuorena ujo, mikä sai kai minut näyttämään syylliseltä. Se taas johti taskujen tarkistukseen.
Pelkkä epäilys ei saisi koskaan olla syy tavaroiden tutkimiseen.
Juuri näin. AP
Avattu kassi on rehellisyyspassi
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän mutta sitten en kuitenkaan taida ymmärtää. Sekä kassa että vartija tekivät vain työtään... No onneksi Suomen kaltaisessa maassa poliisilla on tekemisen puutetta, niin se voi sitten käydä ratkomassa tällaisia asioita. Koska olsihan se nyt kamalaa ja perin loukkaavaa näyttää myyjälle ja tai vartijalle laukkunsa sisältö, jos hän haluaa sen nähdä.
Se vähän yksinkertaisempi mies
Jos tuolle linjalle lähdetään, kenellä tahansa kadun kulkijalla olisi oikeus pyytää näyttämään kassisi sisällön pelkän epäilyn perusteella.
Multa hävisi lompakko metrossa ja nyt jokainen torvelo avaa kassinsa ja näyttää ettei mun lompsa vaan ole sujahtanut jonkun rosvon kassiin.
Myyjät ja vartijat eivät eroa millään tavalla, oikeudelliselta kannalta muista kadun tallaajista.
Vierailija kirjoitti:
Olitko käyttäytynyt epäilyttävästi
Toissijainen asia, mutta en käyttäytynyt epäilyttävästi, mutta vaikka olisinkin, sekään ei olisi riittänyt kassan vaatimuksiin.
Minulla oli vain hieman isompi käsilaukku, jonka sisälle kassa olisi halunnut kurkistaa. AP
Käveletkö ap suojatielle katsomattakaan tuleeko autoja, autoilijan pitää antaa sinulle tietä, se on oikeutesi? 🤣
Vierailija kirjoitti:
Avattu kassi on rehellisyyspassi
Todistus kauppiaan voittoprosentista takaa oikeudenmukaisen hinnoittelun asiakkaalle.
Ei kassin näyttämistä pyydetä keltä tahansa. Jos on syystä tai toisesta joutunut seurattavien listalle, niin sitten. Yritä käyttäytyä tai mene muualle.
Vierailija kirjoitti:
Käveletkö ap suojatielle katsomattakaan tuleeko autoja, autoilijan pitää antaa sinulle tietä, se on oikeutesi? 🤣
Katson toki, koska päälle ajava auto tekee pahaa jälkeä. Kävelen kuitenkin suojatielle, jos näyttää siltä, että auto ehtii pysähtyä ajoissa. Toki on tullut vastaan tilanteita, joissa auto vetää lukkojarrutuksen ja näyttää sitten vihaisena keskisormea. AP
Vierailija kirjoitti:
Ei kassin näyttämistä pyydetä keltä tahansa. Jos on syystä tai toisesta joutunut seurattavien listalle, niin sitten. Yritä käyttäytyä tai mene muualle.
Ei näin. Ei hemmetissä näin. Kuvittelepa sama tilanne omalle kohdallesi. Jos nyt välttämättä haluat tietää, niin olen n. 150 työntekijän yrityksen HR-päällikkö enkä usko näyttäväni millään tavalla epäilyttävältä.
Nyt kuvittele sama aiheeton urkinta omalle kohdallesi. AP
Teistä kolmesta kaksi odotteli poliisia työajallaan. Yksi menetti vapaa-aikaansa. Että kenellä lie pitkä nenä...
V*ttu mikä pässi