Kassin sisältöä näyttämään pyytänyt kassahenkilö ja vartija saivat pitkän nenän
Kassa halusi että näytän hänelle kassini sisällön. Sanoin, että en ole vienyt mitään ja että en luovu oikeuksistani ja näytä kassini sisältöä. Kassa soitti vartijan paikalle. Sanoin vartijalle saman.
"Kyllä sinun nyt on näytettävä..."
- Ei ole. Ota selvää oikeuksistasi.
"Soitan poliisit paikalle jos et näytä"
- Soita. Minulla on aikaa.
Poliisit tuli 45 minuutin päästä paikalle.
Poliisi vartijalle ja kassalle: "Onko joku nähnyt asiakkaan vievän tavaraa maksamatta kassan ohi?"
Vartija: "Ei ole."
Kassa: "Ei ole."
Poliisi minulle: "Tämä oli tässä. Voit jatkaa matkaasi."
Kyllä, olisin voinut näyttää kassiani. Periaatteessa en kuitenkaan lähde tähän leikkiin, jossa kaupan henkilökunta ja vartijat ohittavat asiakkaiden oikeuksia, koska eivät tiedä mitä saa tehdä. ja mitä ei.
Kommentit (925)
Eräässä kauppakeskuksessa vartijat ottivat minut silmätikukseen kun kävin siellä ruokaostoksilla. Kyseisen firman vartijat seurasivat useammalla kerralla lähes iholla kun tein ostoksia mutta eivät koskaan pysäyttäneet kun aina maksoin ostokseni niinkuin pitääkin. Kyllästyttyäni touhuun laitoin sitten kyseiselle vartiointifirman aluevastaavalle tulenkatkuisen sähköpostin, johon laitoin kopiovastaanottajaksi myös kauppiaan. Yllättäen vartijoiden toiminta kohdallani muuttui jo seuraavana päivänä ja sain jatkossa tehdä ostokset rauhassa.
On kyllä nähty ne videot jossa jopa pölynimurit häviää hameen alle ja ulos kaupasta.
Mutta tuokaan ei pidä olla syy sille että kaupassa asioivista ihmisistä aletaan tekemään oletuksena epäilyksenalaisia ja vaatimaan heiltä syyttömyyden todistamista mistä tahansa.
Kaupassakin ihmiset ovat syyttömiä niin kauan kunnes toisin todistetaan, eli siinä mielessä on varmasti parempi että laittakaa vaikka niitä valvontakameroita riittävät määrät että ei tarvitse alkaa asiakkaille haastamaan riitaa ilman että on jokin näyttö ensin tapahtuneesta.
Taparikolliset - eli he jotka varastelee jatkuvasti ja siitä on myös näyttöä ja tuomioita - onkin syytä laittaa tarkempaan seurantaan, luultavasti poliisin vanhoja tuttuja.
jack kirjoitti:
Kannattaa jo miettiä omaa käyttäytymistä siellä kaupassa jos vartiat tai myyjät kiinnittää huomiota....
Ja kyllä poliisi valtio kiitos. Siinä ei ole mitään ongelmaa jos ei siitä itse sitä aiheuta tai ole syytä..
Annatko poliisin tutkia sun matkapuhelimen pyynnöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kauppa vaatii näyttämään kassin, niin periaatteessa se pitäisi näyttää. Ei liity lakiin vaan siihen, mitä liikeyritys velvoittaa kuluttajiltaan omissa liiketiloissaan.
"Periaatteessa?" No ei todellakaan. Kauppojen säännöt tai "periaatteet" eivät mene lain ohi koskaan. AP
Kerro mikä laki on sellainen, jossa sanotaan ettei vartija saa tarkistaa laukkuasi? :D
Eihän oikeuksista missään säädetä siten että mitä oikeuksia ei ole, vaan mitä on.
Oikea kysymys kuuluu Mikä laki antaa (ja kenelle) oikeuden tarkastaa?
Alapa selvittää, viisastut heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käveletkö ap suojatielle katsomattakaan tuleeko autoja, autoilijan pitää antaa sinulle tietä, se on oikeutesi? 🤣
Katson toki, koska päälle ajava auto tekee pahaa jälkeä. Kävelen kuitenkin suojatielle, jos näyttää siltä, että auto ehtii pysähtyä ajoissa. Toki on tullut vastaan tilanteita, joissa auto vetää lukkojarrutuksen ja näyttää sitten vihaisena keskisormea. AP
Taidat olla joku mulqvisti.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä nähty ne videot jossa jopa pölynimurit häviää hameen alle ja ulos kaupasta.
Mutta tuokaan ei pidä olla syy sille että kaupassa asioivista ihmisistä aletaan tekemään oletuksena epäilyksenalaisia ja vaatimaan heiltä syyttömyyden todistamista mistä tahansa.
Kaupassakin ihmiset ovat syyttömiä niin kauan kunnes toisin todistetaan, eli siinä mielessä on varmasti parempi että laittakaa vaikka niitä valvontakameroita riittävät määrät että ei tarvitse alkaa asiakkaille haastamaan riitaa ilman että on jokin näyttö ensin tapahtuneesta.
Taparikolliset - eli he jotka varastelee jatkuvasti ja siitä on myös näyttöä ja tuomioita - onkin syytä laittaa tarkempaan seurantaan, luultavasti poliisin vanhoja tuttuja.
Meidän hall ituskin saa tehdä mitä tahansa. Kukaan ei puutu. Vetoavat vain lakipykäliin ja 'oikeuksiinsa'.
no onpa outo juttu jos pyydetään näyttämään kassin sisältö kassalla ei multa oo koskaa pyydetty näyttämään kassin sisältöä kaupankassalla
Itse sosiaalisesta ahdistuksesta kärsivänä ihmisenä on kauhea tilanne kun portti hälyttää ja ihmiset katsoo heti varkaaksi. Miten tuossa tilanteessa pitäisi käyttäytyä ja miten asiakkaat yleensä käyttäytyy kertokaa myyjät??
Minua on myös kerran pyydetty näyttämään kassin sisältö. Ostin karkkipussin joka oli muovikassissa ja menin sen jälkeen urheiluliikkeeseen. Siellä vartija otti minut silmätikuksi ja kohta tuli myyjä kysymään mitä kassissa on. Olin järkyttynyt. Olen siististi pukeutunut, tyylikäs nuori nainen enkä ikinä ole varastanut mitään. Varmaan käyttäydyin epäilyttävästi kun kiertelin kaupassa ja vilkuilin välillä vartijaa kun hän seurasi toimiani.
Aloittajan on hyvä muistaa, että sitten kun sinut tai tyttäresi röööööiskätään niin sillä tekijällä on tosiaan niitä oikeuksia ja voi hyvin olla, ettei tule edes sakkoja, näin se logiikka toimii molempiin suuntiin ja sitä saadaan mitä tilataan.
Setä voisi kyllä kassien sisällöt nätille kassatytölle näyttää ja ilomielin ne tyhjentää.
Minusta on ihan oikein, että edes joku pitää kiinni oikeuksistaan.
Nuorena suostuin kassin- ja taskuntarkastuksiin, kun olin liian kiltti. Mutta onhan se vain maalaisjärkeä, että tarkastuksiin pitäisi mennä vasta silloin, kun joku on oikeasti nähnyt jotain varastettavan.
Pelkän pärstäkertoimen perusteella tehdyt kun on aika väärin.
Vierailija kirjoitti:
Avattu kassi on rehellisyyspassi
Kassissa voi olla papereita tai vaikka lääkkeitä joita ei halua esitellä juoruaville ja ilkeille ihmisille, eikä toisaalta uskalla jättää kassilokeroonkaan. Käynkin yleensä erillisen reissun esim pankkiasioilla tai apteekissa ja suoraan kotiin ettei tarvitse esitellä niitä muille.
Vierailija kirjoitti:
Ap on ihminen joka tuhlaisi kymmenentuhatta euroa saadakseen kymmenen euroa oikeudenkäynnin kautta. Viisas ymmärtää milloin olla tuhlaamatta omaa aikaansa/rahaansa vaikka olisi kuinka oikeassa.
Kuule kyllä tässä se myyjä oli vastuussa kaikesta. Ilman myyjän voima fantasioita ei olisi tilanteeseen jouduttu.
jack kirjoitti:
Kannattaa jo miettiä omaa käyttäytymistä siellä kaupassa jos vartiat tai myyjät kiinnittää huomiota....
Ja kyllä poliisi valtio kiitos. Siinä ei ole mitään ongelmaa jos ei siitä itse sitä aiheuta tai ole syytä..
Vaikea uskoa, että näin naiviita ihmisiä on olemassa.
Keksitty juttu. Kassalle pitää näyttää kassi, mielellään pyytämättä. Vartijalla on pidätysoikeus, siksi aikaa, että poliisit tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä kauppakeskuksessa vartijat ottivat minut silmätikukseen kun kävin siellä ruokaostoksilla. Kyseisen firman vartijat seurasivat useammalla kerralla lähes iholla kun tein ostoksia mutta eivät koskaan pysäyttäneet kun aina maksoin ostokseni niinkuin pitääkin. Kyllästyttyäni touhuun laitoin sitten kyseiselle vartiointifirman aluevastaavalle tulenkatkuisen sähköpostin, johon laitoin kopiovastaanottajaksi myös kauppiaan. Yllättäen vartijoiden toiminta kohdallani muuttui jo seuraavana päivänä ja sain jatkossa tehdä ostokset rauhassa.
Kauppaketjulta tulee usein myös palautesähköposti ja annan joka kerta surkeimmat arvostelun jos vartijat ovat kytänneet iholla. Jaksan ihmetellä mitä noille aivottomille apinoille opetetaan koulutuksessa vai tuleeko ne pystymetsästä. Koulutustausta nolla, elämänkokemus nolla, käytös nolla, hyöty kauppiaalle negatiivinen.
Kerran näytin reppuni ja repussani oli juuri toisesta kaupasta ostamani puhelin. Vartija sanoi. Olet varastanut tämän puhelimen tästä kaupasta joka oli prisma jossa olin ostamassa ruokaa. Vartija talutti minut takahuoneeseen ja soitti poliisit. Vartija aloitti täyttämään jotain kaavaketta ja kysyin siltä sitten että mistä tiedät että olen varastanut sen puhelimen jonka olin siis ostanut powerilta. Vartija ei halunnut edes vastata kysymykseeni joten korotin ääntä ja kysyin missä on todisteet ja se sanoi että katsoi valvonta kamerasta. Sanoin että jaaha, nostan syytteen kunnian loukkauksesta. Pian tuli poliisit ja vartija sanoi poliiseille että minua syytetään varkaudesta. Minä sanoin että syytän kunnianloukkausesta ja teen rikosilmoituksen ja otin puhelimen kuitin taskusta. Kuitissa oli tiedot puhelimesta ja tarkka aika milloin sen olin powerilta ostanut. Sitten huusin vartijalle että olet kyllä saatanan tyhmä pitäisi vetää turpaan samantien. Poliisi oli siinä aika hiljaa ja sanoin että otatte nyt vartijan tiedot ylös koska syytä prismaa kunnianloukkauksesta. Joskus myöhemmin prisma yritti hyvitellä minua 100 euron lahjakortilla ensiksi. Sitten se oli pian 300 euroa. Sanoin että oikeudenkäynti maksaa noin 10000 euroa vähintään. Sain 2200 euroa kovauksia ja prisma joutu maksaa yli 8000 euroa kuluja.
Olin viime viikolla kaupassa juuri ennen asiakasta, joka oli yrittänyt varastaa kaupasta erään tuotteen. Itse olin kassajonossa ja mietin vain, että mitä tuo kassa nyt tuossa viivytelee, kun näytti jotenkin siltä, että kassa ei saanut viivakoodia luettua ja sitten piti näpytellä viivakoodi koneelle ja sellaista. En tiennyt, että ilmeisesti tuossa vaiheessa kassa oli jo soittanut vartijoita paikalle.
Minulla oli kärryssä jonkin verran tavaraa ja reppu siinä lastenistuimen kohdalla puoliksi auki, kun olin sieltä jättänyt pari palautuspulloa automaattiin.
Kun vartija tuli paikalle eikä myyjä vielä ollut ehtinyt briiffata vartijaa, niin huomasin, että vartija katsahti reppuni sisään tarkasti - minä kun juuri olin pakkaamassa ostoksiani sinne ja varmasti oletti, että minä olen nyt tässä epäilty varas. Samaan aikaan myyjä sitten selittämääön vartijoille tyyliin, että se punatakkinen mies yritti varastaa 10 euron tuotteen. Sinne lähti vartija sitten. Mutta tulipa minutkin sitten ohimennen tarkastettua
Jäin jälkeenpäin miettimään, että ei häirinnyt yhtään, että vartija alkuun ehkä oletti minua varkaaksi. En minä osaa kokea tuollaista mitenkään loukkaavaksi. En hyväksy varastamista toiselta missään olosuhteissa; meillä länsimaissa, jossa on sosiaaliturva, ei kenenkään tarvitse varastaa. Siksi en tällä suomessa sitä hyväksy. Jossan kehitysmaassa voisin ihan hyvin hyväksyä, jos joku käy varastamassa naapuriltaan vaikka omenan puusta - ettei kuole nälkään, tosin toivoisin, että sitä ennen olisi ainakin yritetty rehellisesit käydä pyytämässä ruokaa.