Kassin sisältöä näyttämään pyytänyt kassahenkilö ja vartija saivat pitkän nenän
Kassa halusi että näytän hänelle kassini sisällön. Sanoin, että en ole vienyt mitään ja että en luovu oikeuksistani ja näytä kassini sisältöä. Kassa soitti vartijan paikalle. Sanoin vartijalle saman.
"Kyllä sinun nyt on näytettävä..."
- Ei ole. Ota selvää oikeuksistasi.
"Soitan poliisit paikalle jos et näytä"
- Soita. Minulla on aikaa.
Poliisit tuli 45 minuutin päästä paikalle.
Poliisi vartijalle ja kassalle: "Onko joku nähnyt asiakkaan vievän tavaraa maksamatta kassan ohi?"
Vartija: "Ei ole."
Kassa: "Ei ole."
Poliisi minulle: "Tämä oli tässä. Voit jatkaa matkaasi."
Kyllä, olisin voinut näyttää kassiani. Periaatteessa en kuitenkaan lähde tähän leikkiin, jossa kaupan henkilökunta ja vartijat ohittavat asiakkaiden oikeuksia, koska eivät tiedä mitä saa tehdä. ja mitä ei.
Kommentit (925)
Ja jos käy apteekissa, niin ottaa mukaan kassin, jossa on kaksi lokeroa ja kuitin ja pienemmän pussin lääkkeille (ellei psta apteekista pussia). Ei ole minun koskaan tarvinnut avata apteekin lääkekassia esim. itsepalvelukassan ylimääräisessä tarkastuksessa. Olen näyttänyt apteekin kassia ja kuittia.
Enkä olisi myöskään suostunut avamaan lääkepussia vartijalle, vaan silloin vaatisin poliisia paikalle.
Vaatimista en tekisi riidelleen, vaan tyynen rauhallisesti sanoisin, että tässä on henkilökohtaisia lääkkeitäni ja pidän kiinni oikeudestani pitää kassin sisältö vain omana tietonani tai viranomaisten silmille, koska heillä laaja vaitiolo- ja salassapitovelvollisuus. (vaikkei olekaan mitään nolosteltavaa niissä lääkkeissä, joita käytän: on vain killpirauhaslääke, antihistamiineja ja perusvoidetta, niin silti koen, että yksityisasia kuin yksityisasia)
Vierailija kirjoitti:
Kerran näytin reppuni ja repussani oli juuri toisesta kaupasta ostamani puhelin. Vartija sanoi. Olet varastanut tämän puhelimen tästä kaupasta joka oli prisma jossa olin ostamassa ruokaa. Vartija talutti minut takahuoneeseen ja soitti poliisit. Vartija aloitti täyttämään jotain kaavaketta ja kysyin siltä sitten että mistä tiedät että olen varastanut sen puhelimen jonka olin siis ostanut powerilta. Vartija ei halunnut edes vastata kysymykseeni joten korotin ääntä ja kysyin missä on todisteet ja se sanoi että katsoi valvonta kamerasta. Sanoin että jaaha, nostan syytteen kunnian loukkauksesta. Pian tuli poliisit ja vartija sanoi poliiseille että minua syytetään varkaudesta. Minä sanoin että syytän kunnianloukkausesta ja teen rikosilmoituksen ja otin puhelimen kuitin taskusta. Kuitissa oli tiedot puhelimesta ja tarkka aika milloin sen olin powerilta ostanut. Sitten huusin vartijalle että olet kyllä saatanan tyhmä pitäisi vetää turpaan samantien. Pol
Olennaisesti samanlainen tarina oli ketjussa jo paljon aikaisemmin. Olisi voinut mennä läpikin, jos olisit keksinyt pienemmät rahamäärät. Kaikessa muussa Suomi on maailman nopeimmin amerikkalaistunut maa, mutta ei vielä vahingonkorvausten suuruudessa. Jos tarina olisi totta, sinänsä olisi ihan oikein, että vartija saa kuvatunlaisesta toiminnasta oikeasuhteiset seuraamukset. Mutta kun on itse syytön varkauteen, ei kannata vartijan lisäksi syyllistyä itsekin kunnianloukkaukseen poliisin läsnä ollessa.
Minua myös pyydettiin avaamaan laukkuni kun lähdin kaupasta ostamatta mitään. Totesin vain että "ei kiitos" ja jatkoin matkaa pysähtymättä.
Minä minä ja mun oikeudet. Kyllähän jokainen täysijärkinen esittelee kassin sisällön myyjälle kysymättä. Tai viimeistään jos sitä pyydetään. Onko tosiaan niin vaikeaa ymmärtää, että kassin voi halutessaan jättää pois matkasta, mikäli sen sisältöä ei halua esitellä. Joo, on just sulla varmasti joku tosi pätevä syy siihen, miksi et voi toimia niin kuin normaalit ihmiset, koska onhan sulla oikeus. Huolehtisit ennemmin velvollisuuksistasi yhtä pontevasti, niin maailma olisi taas hiukan parempi paikka.