Kassin sisältöä näyttämään pyytänyt kassahenkilö ja vartija saivat pitkän nenän
Kassa halusi että näytän hänelle kassini sisällön. Sanoin, että en ole vienyt mitään ja että en luovu oikeuksistani ja näytä kassini sisältöä. Kassa soitti vartijan paikalle. Sanoin vartijalle saman.
"Kyllä sinun nyt on näytettävä..."
- Ei ole. Ota selvää oikeuksistasi.
"Soitan poliisit paikalle jos et näytä"
- Soita. Minulla on aikaa.
Poliisit tuli 45 minuutin päästä paikalle.
Poliisi vartijalle ja kassalle: "Onko joku nähnyt asiakkaan vievän tavaraa maksamatta kassan ohi?"
Vartija: "Ei ole."
Kassa: "Ei ole."
Poliisi minulle: "Tämä oli tässä. Voit jatkaa matkaasi."
Kyllä, olisin voinut näyttää kassiani. Periaatteessa en kuitenkaan lähde tähän leikkiin, jossa kaupan henkilökunta ja vartijat ohittavat asiakkaiden oikeuksia, koska eivät tiedä mitä saa tehdä. ja mitä ei.
Kommentit (925)
Onneksi en työskentele asiakaspalvelussa, en kestäisi näin hankalia ihmistyyppejä palvella. AP:lle onnittelut hyvästä trollista! ;)
Aloittaja on käsittämätön ääliö. Tosin tämä tarinahan ei ole totta.
Ei minun itsetuntoni ole kiinni siinä, pyydetäänkö minua kaupassa näyttämään kassini vai ei. Tottakai näytän, jos pyydetään. Ei se ole keltään pois. Kuka tahansa hienostikin pukeutunuut voi olla myymälävaras. Myymälä on kauppiaan oma tila, jossa minä olen käymässä.
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon kuinka paljon kaupoista viedään tavaraa, mun mielestä ei ole mitenkään outoa että pyydetään saada kurkistaa kassiin. Joissakin kassapisteissä on jopa kyltti tästä, miksi loukkaantua?
Tämä, ja vielä muistaen, että ainakin kahdeksankymmentä luvulla asiakkaaseen luotettiin todella paljon vähemmän kuin nykyään. Silloin oli tavallista että omat kassit jätettiin säilytykseen, eikä niiden kanssa menty kauppaan sisälle. Nykyään ei repun kanssa asioivaa edes pyydetä avaamaan reppuaan, kuin tosi harvoin. Lisäksi nykyään on itsepalvelukassoja, eikä kaikissa kaupoissa ole edes portteja sisäänkäynnissä.
Minusta ap toimi oikein. Mullakin on sellainen kokemus missä kassahenkilö haluaa nähdä mun taskut. Olin teini ja vähän sen jälkeen vasta kuulin tästä että vain poliisilla on oikeus tuollaiseen. Kauppa oli muutaman minuutin vielä auki ja kipasin nopeasti hakeen jonku jutun sieltä. Mulla oli hupparin taskussa tyyliin laturia ja muuta roinaa, niin kassatäti sannoo tyyliin "näytäs mitä muuta otit mukaan." Siittä jäi kyllä tosi inhottava fiilis ja taisin pitkään olla käärmeissäni kyseiselle myyjälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille "olisit vaan näyttänyt niin oltais selvitty helpommalla" -ihmisille:
Näyttäisitkö poliisille puhelimesi sisällön, jos he sellaista pyytäisivät esim. liikennepysäytyksen yhteydessä? Kyllä, se olisi outo pyyntö, mutta ei kai sinulla ole mitään salattavaa? :)
kun joku ajaisi holtittomasti, niin miksi poliisi pyytäisi nähdä puhelinta. puhallutettaisiin ja jos ei ole käyttänyt alkoholia, niin mahdollisesti tehtäisiin sellainen pikatesti.
Miksi kassa tai vartija pyytää näyttämään kassia, kun ei ole nähnyt asiakkaan varastavan?
Syyksi riittää, että henkilö on herättänyt huomiota esimerkiksi epäilyttävällä käytöksellään hyllyjen välissä. Hän on voinut piilotella toista kättään takin alla, ja voidaan epäillä, että hän on näpistänyt jotain, kertoo rikoskomisario Satu Värri Lounais-Suomen poliisista.
Olisit nyt liittänyt koko asiayhteyden tuohon. :D Vartijalle tuo ei riitä syyksi mihinkään.
Kyllä riittää, myös kassahenkilölle. Heillä on oikeus epäilyn vuoksi pyytää kassin sisältö näyttämään, jos kieltäytyy, poliisilla on oikeus kassi tutkia ihan vain sen epäilyn perusteella.
Kaupan kassahenkilöt saattavat joskus pyytää asiakkaita avaamaan laukkunsa. Myös vartijat voivat kaupassa pyytää asiakkaita näyttämään laukkunsa sisällön.
Lain mukaan asiakkaan ei kuitenkaan tarvitse suostua pyyntöön. Ainoastaan poliisilla on oikeus tehdä henkilöntarkastus, mutta siihenkin vaaditaan perusteltu syy. Tällainen voi olla esimerkiksi rikosepäily.
Syyksi riittää, että henkilö on herättänyt huomiota esimerkiksi epäilyttävällä käytöksellään hyllyjen välissä. Hän on voinut piilotella toista kättään takin alla, ja voidaan epäillä, että hän on näpistänyt jotain, kertoo rikoskomisario Satu Värri Lounais-Suomen poliisista.
Ole hyvä
Puhuit itsesi nyt pussiin. Kiinniottooikeuden pitää täyttyä ennen kuin voi tehdä yhtään mitään.
Hölöhölö. Kassin tutkiminen ei ole kiinniotto.
Kassia ei saa tutkia jos ei ole suoritettu kiinniottoa :D
Vierailija kirjoitti:
Avattu kassi on rehellisyyspassi
Käänteinen todistustaakka ei kuulu meidän oikeusjärjestelmäämme.
Vierailija kirjoitti:
MTV uutisoi tällä viikolla, että kauppojen varkaushävikki on 1,5 miljoonaa euroa joka päivä ja yhtenä ratkaisuna esitettiin harkittavaksi Ruotsissa jo käytössä olevaa yrityslähestymiskieltoa. Haluaako ap tänne sellaisen?
Mitäpä se haittaa, jos varkaille tulee sellainen.
Tule AP takaisin vastailemaan, vai siirryitkö tekemään jo toista aloitusta piristämään päivää?
Vierailija kirjoitti:
MTV uutisoi tällä viikolla, että kauppojen varkaushävikki on 1,5 miljoonaa euroa joka päivä ja yhtenä ratkaisuna esitettiin harkittavaksi Ruotsissa jo käytössä olevaa yrityslähestymiskieltoa. Haluaako ap tänne sellaisen?
Haluatko tänne vartijoita ja poliiseja, jotka tekevät mitä haluaa ja rikkovat lakia miten haluavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon kuinka paljon kaupoista viedään tavaraa, mun mielestä ei ole mitenkään outoa että pyydetään saada kurkistaa kassiin. Joissakin kassapisteissä on jopa kyltti tästä, miksi loukkaantua?
Ei se loukkaantumista ole jos ei halua näyttää laukkua. :D
jos siellä laukussa ei ole mitään varastettua niin miksihän sitä sitten ei voi avata vaan pitää hakea tollasta draamaa?
Samasta syystä kuin miksi et kassalle vaatimuksestaan näytä puhelimesi ja lompakkosi sisältöä. Sinun koskemattomuutesi loukkaamiselle on laissa määrätyt rajat ja pidät niistä kiinni. Aika moni ketjussa on sitä mieltä, että koskemattomuutta saisi loukata kunhan vaatii saada tehdä niin.
jos näytät alle kolmikymppiseltä ja ostat alkoholia, niin pitää näyttää lompakossa olevaa henkilöllisyystodistusta. jos et tuota tee, niin juomat jäävät ostamatta.
Niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos siellä laukussa ei ole mitään varastettua niin miksihän sitä sitten ei voi avata vaan pitää hakea tollasta draamaa?
Siellä voi olla jotakin henkilökohtaista, jota ei halua levitellä. Joillakin ihmisillä katsos on elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avattu kassi on rehellisyyspassi
Käänteinen todistustaakka ei kuulu meidän oikeusjärjestelmäämme.
Minua huvitti ne anmoin kassoilla näkyneet tarrat, jossa molemmanpuoleisen luottamuksen säilyttämiseksi näyttöisin kassini. Mietin monesti miten minä nyt sitten luottaisin kauppaan enemmän, jos annan katsoa kassiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vaikeaa on ymmärtää, että varkauksien estäminen on kaikkien etu? Ettekö tajua, että me maksamme tuotteiden hinnoissa nuo varastetut tuotteet?
Kerrotko vielä miten tuo esti varkauden?
Enpä odottanutkaan että tajuaisit pointin. Tärkeämpää uhota jostain oikeuksista olla näyttämättä kassiaan. Niin lapsellista uhmaikäisen käytöstä taas.
Tämä ketju on kyllä uskomaton todiste suomalaisten auktoriteettipelosta.
Omista LAILLISISTA OIKEUKSISTA kiinni pitäminen = lapsellista uhmaikäisen käytöstä??? Ihan uskomatonta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kuin miksi et kassalle vaatimuksestaan näytä puhelimesi ja lompakkosi sisältöä. Sinun koskemattomuutesi loukkaamiselle on laissa määrätyt rajat ja pidät niistä kiinni. Aika moni ketjussa on sitä mieltä, että koskemattomuutta saisi loukata kunhan vaatii saada tehdä niin.
jos näytät alle kolmikymppiseltä ja ostat alkoholia, niin pitää näyttää lompakossa olevaa henkilöllisyystodistusta. jos et tuota tee, niin juomat jäävät ostamatta.
Kyseessä on eri asia kuin laukun sisällön näyttäminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei ei ei näiden "he tekivät vain työtään" kommenttien kanssa. "He tekivät vain työtään" sopisi puolustukseksi myös esim Venjän hyökkääjille Ukrainassa ja Jenkkien poliisille jotka tappavat viattomia. Virassa oleminen ei oikeuta mihin vaan ja tuo ei ainakaan ole vedenpitävä puolustus.
Vertaat laukun avaamista kerrostalon pommitukseen?
Voi hyvin verrata, sillä asioilla on yhteinen tekijä: totteleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kassa tai vartija pyytää näyttämään kassia, kun ei ole nähnyt asiakkaan varastavan?
Niinpä, pelkkä epäilys ei riitä.
No ei tietenkään riitä. Sitä on joko varastanut tai ei ole varastanut. Jälkimmäisessä tapauksessa asian annetaan olla, ja varastanut joutaa vastaamaan teostaan. Ei niillä vartijoilla ja kassahenkilöillä ole mitään ajatustenlukukykyä eikä röntgenkatsetta, joten siksi pyydetään näyttämään kassia. Monesti ei ulkonäöstä pysty sanomaan, kuka on varastanut ja kuka ei, joten tarkistuksia tehdään.
Mitä siitä ottaa nokkiinsa, jos kassalla pyydetään näyttämään kassin sisältö. Jos asia on noin valtava ongelma, niin jättää kassinsa säilytykseen ennen kauppaan menoa, niin ei sitten kassalla tarvi sitä näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä naapurin sinkku tutki mun ukon kassien sisällön.... Toivottavasti oli eka kerta.
Tyhjensikö ne myös?
En jaksanut lukea aloitusta pidemmälle, totean vain että AP:llä on liikaa hiekkaa p*llussa kun täällä asiasta valittaa.
Meillä naapurin sinkku tutki mun ukon kassien sisällön.... Toivottavasti oli eka kerta.