Kassin sisältöä näyttämään pyytänyt kassahenkilö ja vartija saivat pitkän nenän
Kassa halusi että näytän hänelle kassini sisällön. Sanoin, että en ole vienyt mitään ja että en luovu oikeuksistani ja näytä kassini sisältöä. Kassa soitti vartijan paikalle. Sanoin vartijalle saman.
"Kyllä sinun nyt on näytettävä..."
- Ei ole. Ota selvää oikeuksistasi.
"Soitan poliisit paikalle jos et näytä"
- Soita. Minulla on aikaa.
Poliisit tuli 45 minuutin päästä paikalle.
Poliisi vartijalle ja kassalle: "Onko joku nähnyt asiakkaan vievän tavaraa maksamatta kassan ohi?"
Vartija: "Ei ole."
Kassa: "Ei ole."
Poliisi minulle: "Tämä oli tässä. Voit jatkaa matkaasi."
Kyllä, olisin voinut näyttää kassiani. Periaatteessa en kuitenkaan lähde tähän leikkiin, jossa kaupan henkilökunta ja vartijat ohittavat asiakkaiden oikeuksia, koska eivät tiedä mitä saa tehdä. ja mitä ei.
Kommentit (925)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille "olisit vaan näyttänyt niin oltais selvitty helpommalla" -ihmisille:
Näyttäisitkö poliisille puhelimesi sisällön, jos he sellaista pyytäisivät esim. liikennepysäytyksen yhteydessä? Kyllä, se olisi outo pyyntö, mutta ei kai sinulla ole mitään salattavaa? :)
kun joku ajaisi holtittomasti, niin miksi poliisi pyytäisi nähdä puhelinta. puhallutettaisiin ja jos ei ole käyttänyt alkoholia, niin mahdollisesti tehtäisiin sellainen pikatesti.
Miksi kassa tai vartija pyytää näyttämään kassia, kun ei ole nähnyt asiakkaan varastavan?
Syyksi riittää, että henkilö on herättänyt huomiota esimerkiksi epäilyttävällä käytöksellään hyllyjen välissä. Hän on voinut piilotella toista kättään takin alla, ja voidaan epäillä, että hän on näpistänyt jotain, kertoo rikoskomisario Satu Värri Lounais-Suomen poliisista.
Olisit nyt liittänyt koko asiayhteyden tuohon. :D Vartijalle tuo ei riitä syyksi mihinkään.
Kyllä riittää, myös kassahenkilölle. Heillä on oikeus epäilyn vuoksi pyytää kassin sisältö näyttämään, jos kieltäytyy, poliisilla on oikeus kassi tutkia ihan vain sen epäilyn perusteella.
Kaupan kassahenkilöt saattavat joskus pyytää asiakkaita avaamaan laukkunsa. Myös vartijat voivat kaupassa pyytää asiakkaita näyttämään laukkunsa sisällön.
Lain mukaan asiakkaan ei kuitenkaan tarvitse suostua pyyntöön. Ainoastaan poliisilla on oikeus tehdä henkilöntarkastus, mutta siihenkin vaaditaan perusteltu syy. Tällainen voi olla esimerkiksi rikosepäily.
Syyksi riittää, että henkilö on herättänyt huomiota esimerkiksi epäilyttävällä käytöksellään hyllyjen välissä. Hän on voinut piilotella toista kättään takin alla, ja voidaan epäillä, että hän on näpistänyt jotain, kertoo rikoskomisario Satu Värri Lounais-Suomen poliisista.
Ole hyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole salattavaa, voin vaikka koska tahansa näyttää poliisille vaikka vaatekaappini sisällön. Jos he tulevat siitä onnellisiksi, ihan sama minulle.
Mites whatsapp-viestit? Tilitiedot? Luottotiedot? Potilaskertomukset? Kanta.fi:n reseptihistoria?
(Sano "HEP" kun riittää!)
AP
Ihan pientä kaltevan pinnan argumentaatiota tässä. Hienoa, että meillä on tällaisia yksilönvapauden ja yksityisyydensuojan puolesta taistelevia sotureita joukossamme, jotka eivät epäröi tuhlata yhteisiä resursseja ja toisten työaikaa oman vakaumuksensa puolesta.
Vain naaivi kuvittelee, että kaltevia pintoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kassa tai vartija pyytää näyttämään kassia, kun ei ole nähnyt asiakkaan varastavan?
Niinpä, pelkkä epäilys ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon että käyttäydyit edes nätisti henkilökunnalle vaikka väärässä tämän kerran olivat, muuten joudut viattomanakin mustalle listalle ja sinua tarkkaillaan entistä enemmän.
Eivät he olleet väärässä. Apn sietääkin joutua mustalle listalle, kukaan halua tuhlata aikaa ja viranomaisi kutsua paikalle vain koska joku kuvittelee olevansa oikeuksiensa puolustaja ollen vain ja ainoastaan typerä.
Poliisi oli AP:n kannalla tässä.
Apn kuvaamaa tilannetta ei kyllä ole olemassakaan. Poliisi ei asetu kenenkään kannalle vaan tekee työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä riittää.
Silloin, kun tubetus ei vielä ollut mennyt pilalle, oli monen monta videota joissa myymälän vartija tuli kieltämään kuvaamisen(laittomasti) ja osa jopa vaati kameraa. Joissakin tapauksissa soitettiin sitten polliisi ja vartija sai nokilleen. Mutta koska näitä ihmisiä on paljon, jotka jonkinlaisessa valta-asemassa toimivat omien mutujensa mukaan, on hyvä että on laki niitä hillitsemässä.
Oikeudet ovat kuin lihakset, jos niitä ei harjoita ne kuihtuvat pikkuhiljaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää ihmisten (kassahenkilön, vartijan, poliisipartion) työajan ja verovarojen tuhlausta!
Sopii miettiä uudestaan kannattaako vaatia avaamaan laukku. Poliisilla on oikeus tehdä tarkistus.
Oon kerran näyttänyt kassini kassalla kun pyydettiin. Olin teini ja olin arponut karkkihyllyllä tosi kauan mitä otan. Ei haitannut yhtään, koska en ollut varastanut mitään.
En käsitä miten joku, jolla ei ole mitään salattavaa, jaksaa vängätä vastaan jonkun periaatteen takia. Se kassa katsoo laukkuun, ei tee jotain peräsuolitähystystä :D
Toivottavasti et ikinä lisäänny tai hanki puolisoa, pyydät varmaan allekirjoittamaan sopimuksen seksin harrastamisesta koska sinulla on siihen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon että käyttäydyit edes nätisti henkilökunnalle vaikka väärässä tämän kerran olivat, muuten joudut viattomanakin mustalle listalle ja sinua tarkkaillaan entistä enemmän.
Eivät he olleet väärässä. Apn sietääkin joutua mustalle listalle, kukaan halua tuhlata aikaa ja viranomaisi kutsua paikalle vain koska joku kuvittelee olevansa oikeuksiensa puolustaja ollen vain ja ainoastaan typerä.
Apn kuvaamaa tilannetta ei kyllä ole olemassakaan. Poliisi ei asetu kenenkään kannalle vaan tekee työnsä.
Tässä oli kaksi kantaa: joko kassi näytetään tai ei näytetä. Poliisi oli sillä kannalla ettei näytetä. Tuo nyt kertomuksesta ihan selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä heitän ostoskassini hihnalle pyytämättä, sieltä saa penkoa lisäkassien, kännyköitten ja lääkepakkausten seasta ihan mitä haluaa. lompakko on kädessäni ja sinne ei mene kukaan, paitsi poliisi jos on tarvetta. Mitä suotta tekemään omaa ja muiden elämää hankalammaksi. Lisäksi siinä puolen tunnin odottelun aikana kun vartijan kanssa poliisia odotat, kaikki ohikulkijat pitää sinua varkaana. Näin toimii ohikulkijan mieli. Rehellisen ihmisen ei tarvitse pelleillä.
Miksi et näyttäisi myös lompakon sisältöä kassalle tai vartijalle? Sinähän olet rehellinen ihminen. Onko sinulla jotain salattavaa?
Minä voin kyllä näyttää, jos pyydetään ja suurin osa kassamyyjistä sinne näkeekin kun avaan sen ja otan korttini tms, mutta kukaan muu ei sinne ihan itse mene penkomaan! Luetun ymmärtäminen!
Ottaen huomioon kuinka paljon kaupoista viedään tavaraa, mun mielestä ei ole mitenkään outoa että pyydetään saada kurkistaa kassiin. Joissakin kassapisteissä on jopa kyltti tästä, miksi loukkaantua?
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun tubetus ei vielä ollut mennyt pilalle, oli monen monta videota joissa myymälän vartija tuli kieltämään kuvaamisen(laittomasti) ja osa jopa vaati kameraa. Joissakin tapauksissa soitettiin sitten polliisi ja vartija sai nokilleen. Mutta koska näitä ihmisiä on paljon, jotka jonkinlaisessa valta-asemassa toimivat omien mutujensa mukaan, on hyvä että on laki niitä hillitsemässä.
Kuvata saa, julkaista ei. Ja yksityisessa myymälässä saat valita asiakkaasi ja kuvaajaa pyytää poistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä riittää.
Ei ole pakko avata laukkua kaupan henkilökunnalle.
Asiakas kirjoitti:
Menin joskus prismaan ja vartija tuli heti sanomaan että minun pitää poistua. Kysyin että miksi muka, ei suostunut sitä sanomaan miksi minun pitää poistua joten en poistunut. Se soitti poliisit ja sanoivat poliiselle että olin ennen varastanut tavaraa prismasta ja olin aiemmin saanut kuulemma porttikillon prismaan. Paskapuhetta sanoin välittömästi ja käskinpä näyttämään todisteet. Poliisin rekistereistä ei löytynyt mitään tietoja minusta ja vartijalla joku vanha kuva joka näytti etäisesti minulta mutta en ollut minä ja sen perustella muka oli käskenyt minua poistumaan. Minä haastoin prisman oikeuteen ja ne halusi sovitella asiaa 200 euron lahjakortilla. Sanoin että oletko ihan tyhmä oikeudenkäyntikin maksaa jo 5000 euroa. Tarjosivat 400 euroa ja 1000 euroa. En suostunut todellakaan ja sain oikeudelta 3500 euroa korvauksia lopulta.
keksit sitten tuollaisen epähauskan jutun.
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon kuinka paljon kaupoista viedään tavaraa, mun mielestä ei ole mitenkään outoa että pyydetään saada kurkistaa kassiin. Joissakin kassapisteissä on jopa kyltti tästä, miksi loukkaantua?
Ei se loukkaantumista ole jos ei halua näyttää laukkua. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli kaksi kantaa: joko kassi näytetään tai ei näytetä. Poliisi oli sillä kannalla ettei näytetä. Tuo nyt kertomuksesta ihan selvää.
Poliisi ei ota tollaista kantaa koskaan jos heidät paikalle epäilyn vuoksi kutsutaan. Ainut milloin he tällaisen kannan ottavat on tilanne jossa kassahenkilö on huvikseen, ilman epäilyä, pyytänyt laukun avaamaan, pelkkä kieltäytyminen kun ei riitä epäilyksi. Mutta kukaan ei poliisia kutsu ilman epäilyä.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se homma pitää hoidellakin.
Jos henkilökunta/vartija vaatii näyttämään kassin sisältöä, vaatisin itse kauppiasta näyttämään veroilmoituksensa edelliseltä vuodelta. Yhtä absurdia ja hyvien käytöstapojen vastaista (sekä lakiin perustumatonta).
Periaatteessa olen samaa mieltä. Jos kukaan ei ole nähnyt tavaraa vietävän, niin ei kassakaan saa huvikseen nöyryyttää asiakasta.
Kerro että annoit haastattelun myös lehteen niin voidaan asiasta enemmänkin lukea.