Kassin sisältöä näyttämään pyytänyt kassahenkilö ja vartija saivat pitkän nenän
Kassa halusi että näytän hänelle kassini sisällön. Sanoin, että en ole vienyt mitään ja että en luovu oikeuksistani ja näytä kassini sisältöä. Kassa soitti vartijan paikalle. Sanoin vartijalle saman.
"Kyllä sinun nyt on näytettävä..."
- Ei ole. Ota selvää oikeuksistasi.
"Soitan poliisit paikalle jos et näytä"
- Soita. Minulla on aikaa.
Poliisit tuli 45 minuutin päästä paikalle.
Poliisi vartijalle ja kassalle: "Onko joku nähnyt asiakkaan vievän tavaraa maksamatta kassan ohi?"
Vartija: "Ei ole."
Kassa: "Ei ole."
Poliisi minulle: "Tämä oli tässä. Voit jatkaa matkaasi."
Kyllä, olisin voinut näyttää kassiani. Periaatteessa en kuitenkaan lähde tähän leikkiin, jossa kaupan henkilökunta ja vartijat ohittavat asiakkaiden oikeuksia, koska eivät tiedä mitä saa tehdä. ja mitä ei.
Kommentit (925)
No pöllitkö ap sieltä kaupasta jotain? Jos ylipäätään halutaan estää varkauksia (ja niistä aiheutuvien kulujen siirtymistä meidän kaikkien maksettavaksi) pitäisi sietää, että joku pyytää avaamaan kassin tai repun. Vaihtoehto, että kaikki tavarat on tiskin takana ja myyjät hakevat ne sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Minä heitän ostoskassini hihnalle pyytämättä, sieltä saa penkoa lisäkassien, kännyköitten ja lääkepakkausten seasta ihan mitä haluaa. lompakko on kädessäni ja sinne ei mene kukaan, paitsi poliisi jos on tarvetta. Mitä suotta tekemään omaa ja muiden elämää hankalammaksi. Lisäksi siinä puolen tunnin odottelun aikana kun vartijan kanssa poliisia odotat, kaikki ohikulkijat pitää sinua varkaana. Näin toimii ohikulkijan mieli. Rehellisen ihmisen ei tarvitse pelleillä.
Itse olen rehellinen ihminen ja yritän joka tilanteessa tehdä asiakaspalvelutyöntekijöiden elämän hankalaksi hyödyntämällä omia oikeuksiani. Pidän oikeassa olemisesta.
Turhasta Kassin Tarkistus on Oikeus pytää Rahalinen Korvaus siinä Heti ja Saat Sen Kun pyydät Kyseisetä Liikkeestä Heti! Ylensä pitää Viedä Takahuone. Kunniaasi Loukattu,Oikeus Kaikissa Tapauksissa Kuitenkin Rahalinen Korvaus Aiheeton Tarkistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille "olisit vaan näyttänyt niin oltais selvitty helpommalla" -ihmisille:
Näyttäisitkö poliisille puhelimesi sisällön, jos he sellaista pyytäisivät esim. liikennepysäytyksen yhteydessä? Kyllä, se olisi outo pyyntö, mutta ei kai sinulla ole mitään salattavaa? :)
kun joku ajaisi holtittomasti, niin miksi poliisi pyytäisi nähdä puhelinta. puhallutettaisiin ja jos ei ole käyttänyt alkoholia, niin mahdollisesti tehtäisiin sellainen pikatesti.
Miksi kassa tai vartija pyytää näyttämään kassia, kun ei ole nähnyt asiakkaan varastavan?
Syyksi riittää, että henkilö on herättänyt huomiota esimerkiksi epäilyttävällä käytöksellään hyllyjen välissä. Hän on voinut piilotella toista kättään takin alla, ja voidaan epäillä, että hän on näpistänyt jotain, kertoo rikoskomisario Satu Värri Lounais-Suomen poliisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttäisitkö poliisille puhelimesi sisällön, jos he sellaista pyytäisivät esim. liikennepysäytyksen yhteydessä? Kyllä, se olisi outo pyyntö, mutta ei kai sinulla ole mitään salattavaa? :)
kun joku ajaisi holtittomasti, niin miksi poliisi pyytäisi nähdä puhelinta. puhallutettaisiin ja jos ei ole käyttänyt alkoholia, niin mahdollisesti tehtäisiin sellainen pikatesti.
Miksi kassa tai vartija pyytää näyttämään kassia, kun ei ole nähnyt asiakkaan varastavan?
Ai että olikin hyvä kysymys. Mietitäänpä vaihtoehtoja.
A) Se on hänestä mukavaa. Asiakkaat tulevat siitä aina niin hyvälle tuulelle.
B) Työnantaja on antanut ohjeen, että vähintään joka kolmannelta pitää kysyä, ja lisäksi niiltä joiden ostoskäyttäytymisessä on jotain epäilyttävää
Kumpikohan sopisi tähän?
Toivon että käyttäydyit edes nätisti henkilökunnalle vaikka väärässä tämän kerran olivat, muuten joudut viattomanakin mustalle listalle ja sinua tarkkaillaan entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole salattavaa, voin vaikka koska tahansa näyttää poliisille vaikka vaatekaappini sisällön. Jos he tulevat siitä onnellisiksi, ihan sama minulle.
Mites whatsapp-viestit? Tilitiedot? Luottotiedot? Potilaskertomukset? Kanta.fi:n reseptihistoria?
(Sano "HEP" kun riittää!)
AP
Ihan pientä kaltevan pinnan argumentaatiota tässä. Hienoa, että meillä on tällaisia yksilönvapauden ja yksityisyydensuojan puolesta taistelevia sotureita joukossamme, jotka eivät epäröi tuhlata yhteisiä resursseja ja toisten työaikaa oman vakaumuksensa puolesta.
Vierailija kirjoitti:
minkälaiset vaatteet ap sulla on ollut päällä, tietynlaiset ihmiset herättävät vähän enemmän epäilyä ja tarkkailua. vai oletko esimerkiksi tonkinut jatkuvasti jotain laukkua mikä tietenkin herättää epäilyä? harmillisia tilanteitahan nuo on, ihmettelen kyllä miksi poliisi ei kassia tarkastanut kun paikalle kerran pääsi ja asia olisi selvinnyt kaikille.
Asiakkaalla on oikeus kaivella kassiaan ja taskujaan kaupassa. Pitäähän sitä voida laskea paljonko on rahaa jäljellä, laivella kauppalistansa ja kilauttaa kotiin mitä jätskiä lapset juuri sillä hetkellä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän mutta sitten en kuitenkaan taida ymmärtää. Sekä kassa että vartija tekivät vain työtään... No onneksi Suomen kaltaisessa maassa poliisilla on tekemisen puutetta, niin se voi sitten käydä ratkomassa tällaisia asioita. Koska olsihan se nyt kamalaa ja perin loukkaavaa näyttää myyjälle ja tai vartijalle laukkunsa sisältö, jos hän haluaa sen nähdä.
Se vähän yksinkertaisempi mies
Ylittivät valtuutensa-eli tekivät vain työtään?
Vierailija kirjoitti:
Toivon että käyttäydyit edes nätisti henkilökunnalle vaikka väärässä tämän kerran olivat, muuten joudut viattomanakin mustalle listalle ja sinua tarkkaillaan entistä enemmän.
Eivät he olleet väärässä. Apn sietääkin joutua mustalle listalle, kukaan halua tuhlata aikaa ja viranomaisi kutsua paikalle vain koska joku kuvittelee olevansa oikeuksiensa puolustaja ollen vain ja ainoastaan typerä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla hälytti aiemmin toisesta kaupasta ostamani tuote. Myyjän ohje oli, että edellisen kaupan tuotteet pitää viedä kotiin ennen toiseen kauppaan menemistä :D
Dorka myyjä. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että olikin hyvä kysymys. Mietitäänpä vaihtoehtoja.
A) Se on hänestä mukavaa. Asiakkaat tulevat siitä aina niin hyvälle tuulelle.
B) Työnantaja on antanut ohjeen, että vähintään joka kolmannelta pitää kysyä, ja lisäksi niiltä joiden ostoskäyttäytymisessä on jotain epäilyttävääKumpikohan sopisi tähän?
Se, että työnantaja on ohjeistanut kysymään kassin näyttämistä, ei tietenkään ole asiakkaalle mikään velvoite niin tehdä. Kauppias vaatii jotain sellaista mitä hänellä ei ole oikeus. Ei kauppias voi vaatia kassin, lompakon tai puhelimen näyttämistä. Tai jos vaatii, on oikein olla tottelematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyksi riittää, että henkilö on herättänyt huomiota esimerkiksi epäilyttävällä käytöksellään hyllyjen välissä. Hän on voinut piilotella toista kättään takin alla, ja voidaan epäillä, että hän on näpistänyt jotain, kertoo rikoskomisario Satu Värri Lounais-Suomen poliisista.
Olisit nyt liittänyt koko asiayhteyden tuohon. :D Vartijalle tuo ei riitä syyksi mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän mutta sitten en kuitenkaan taida ymmärtää. Sekä kassa että vartija tekivät vain työtään... No onneksi Suomen kaltaisessa maassa poliisilla on tekemisen puutetta, niin se voi sitten käydä ratkomassa tällaisia asioita. Koska olsihan se nyt kamalaa ja perin loukkaavaa näyttää myyjälle ja tai vartijalle laukkunsa sisältö, jos hän haluaa sen nähdä.
Se vähän yksinkertaisempi mies
Ylittivät valtuutensa-eli tekivät vain työtään?
Missä kohtaa he ylittivät valtuutensa?
Menin joskus prismaan ja vartija tuli heti sanomaan että minun pitää poistua. Kysyin että miksi muka, ei suostunut sitä sanomaan miksi minun pitää poistua joten en poistunut. Se soitti poliisit ja sanoivat poliiselle että olin ennen varastanut tavaraa prismasta ja olin aiemmin saanut kuulemma porttikillon prismaan. Paskapuhetta sanoin välittömästi ja käskinpä näyttämään todisteet. Poliisin rekistereistä ei löytynyt mitään tietoja minusta ja vartijalla joku vanha kuva joka näytti etäisesti minulta mutta en ollut minä ja sen perustella muka oli käskenyt minua poistumaan. Minä haastoin prisman oikeuteen ja ne halusi sovitella asiaa 200 euron lahjakortilla. Sanoin että oletko ihan tyhmä oikeudenkäyntikin maksaa jo 5000 euroa. Tarjosivat 400 euroa ja 1000 euroa. En suostunut todellakaan ja sain oikeudelta 3500 euroa korvauksia lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät he olleet väärässä. Apn sietääkin joutua mustalle listalle, kukaan halua tuhlata aikaa ja viranomaisi kutsua paikalle vain koska joku kuvittelee olevansa oikeuksiensa puolustaja ollen vain ja ainoastaan typerä.
Poliisi oli AP:n kannalla tässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kassin näyttämistä pyydetä keltä tahansa. Jos on syystä tai toisesta joutunut seurattavien listalle, niin sitten. Yritä käyttäytyä tai mene muualle.
Mä olin hyvin käyttäytyvänä teininä kenkäkaupassa koulun jälkeen. Mukana oli pussi, jossa oli liikuntakamat. Sovitin kenkiä ja laitoin takaisin hyllyyn. Olin poistumassa liikkeestä, kun myyjä tuli siihen ja kysyi nenäkkäästi, että "ajattelitko maksaakin niistä kengistä?", ja vaati saada nähdä pussini sisällön, jossa ei ollut muuta kuin hikiset liikuntakamat.
Myyjä saisi yrittää käyttäytyä tai mennä muihin töihin, jos kohtelee asiakkaita noin.
Ärsyttävää ihmisten (kassahenkilön, vartijan, poliisipartion) työajan ja verovarojen tuhlausta!
tuttuni, aikoinaan punkkari myös ulkoisesti, sai aina jonkun vahtijan kaupassa peräänsä, ja kassitarkastus oli enemmän sääntö kuin poikkeus. Sitten otti selvää lakipuolesta, ja alkoi vastaamaan pyyntöön saako katsoa laukkuun että et saa. Teki mielestäni oikein. Pärstäkertoimen perusteella ihmisen varkaaksi päättäneet olivat väärässä ja epäasiallisia.
Miksi vastaat itsellesi?