Mitä peruskoulun uskonnossa opetetaan joka viikko yhdeksän vuoden ajan?
Tällaista mietin tänään. Varmaan ev. lut. uskonnon joitain keskeisiä opinkappaleita ja tapoja ja varmaan jokin määrä muistakin pääuskonnoista perustietoja. Mutta miten asiaa riittää yhdeksän vuoden ajaksi joka viikolle? Eikö nuo olisi vuodessa käyty läpi? Tietääkö joku millä tiedolla tuo yhdeksän vuotta täytetään?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Olen opettanut joskus uskontoa yläkoulussa. Seiskalla kerrataan maailman uskonnot, jotka ovat olleet just kutosella. Kasilla käydään Jeesus ja kristinuskon leviäminen ja kaikenmaailman kirkkokunnat. Ysillä etiikkaa, joka on järkevää. Alakoulussa ussassa on ihan hirveän paljon Jeesus-juttuja. Kamalinta on se, että yläkouluun tullessa kukaan ei ole alakoulussa sanonut oppilaille, etteivät tarinat ole totta. Ainakin meidän koulussa uskontoa siis opetetaan alakoulussa tunnustuksellisesti, vaikka ei saisi. Koko höskän saisi todellakin puristettua muutamaan vuoteen, mitä ap jo epäilikin.
Minä taas ihmettelin miten vähän Jeesuksesta puhuttiin alakoulussa, mun lapset aloitti juuri viime kuussa yläkoulun. Todella paljon oli alakoulussa muista uskonnoista, ja ne meni paljon ristiin sitten historian kanssa kun sitä tuli. Ja just kaikkea etiikkaan ja vastaaviin liittyviä asioita. En tiedä oikein että miten nämä mun kaksoset edes mieltää kristinuskon, ja Jeesuksen, tietävätkö keskeisiä tarinoita, pitäisi joskus oikein kysyä, että tietävätkö esim. tarinan kaksi kalaa ja viisi leipää tai mikä oli palava pensas. Eihän nuo uskonnon asiat kiinnostaneet kumpaakaan, minä taas olin peruskoulussa hyvä uskonnossa, siitä sain yläasteella ainoan kymppini todistukseen, mun mielestä uskonto oli mielenkiintoista, kaikkine tarinoineen kun tykkäsin muutenkin paljon lukea, historia on aina ollut myös kiinnostavaa, ja siinäkin pärjäsin aina hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni ei lle vielä kouluiässä, mutta kun menee kouluun niin menee et:n tunneille. Asumme pk-seudulla. Tuli vain mieleen, että onkohan uskonnon tunneille osallistuvat täällä vähemmistö. Ap
Olethan tietoinen, että sinne et-tunneille ei tuosta vaan mennä, vaan sinne päätyminen edellyttää, että lapsi ei kuulu mihinkään kirkkoon?
Olen kyllä tietoinen. En itse kuulu kirkkoon eikä lapsen isä eikä lapsi. Itse asiassa ei tule mieleen ketään lähipiirin alle viiskymppistä joka kuuluisi. Ap
Ok. Piti varmistaa, kun olet niin kiinnostunut uskonnon opetuksesta, mutta silti ilmoitit, että lapsi menee et-tunneille.
Oikeastaan koko aloitus lähti siitä, kun yhtäkkiä tajusin, että olen yhdeksän vuotta elämästäni joka ikinen viikko ollut uskonnon tunneilla, mutta on täydellinen musta aukko, että mitä siellä on opetettu tai puhuttu. Vaikka muistan ala-asteeltakin ihan elävästi yhä kaikkien muiden aineiden sisältöjä ja jopa yksittäisiä oppitunteja, niinkin tarkasti, että missä kohtaa luokkaa opettaja seisoi kun hän puhui keskiajasta asioita. Yleisesti ottaen muistini on aika tarkka. Ap
Olisiko mahdollista ettei opettajaasikaan ole kovin kiinnostanut uskonto, ja siksi hän on pitänyt tylsiä tunteja? Tai onko sisältö mennyt yli hilseen, jos sinulla ei ole ollut juurikaan kosketuspintaa edes kristinuskoon?
Molemmat nuo on ihan mahdollisia selityksiä.
Itse asiassa tunnen lähipiiristä kaksi luokanopettajan, jotka ovat sitä ikäluokkaa, että olivat opeina kun olin itse peruskoulussa, joskaan ei siis minun koulussa. He ovat molemmat aikuistuttuaan kertoneet, kun ollaan työstä juteltu, että vihasivat uskonnon opettamista eivätkä olisi halunneet millään sitä opettaa, mutta koska kuuluivat kirkkoon niin oli pakko.
Ap
Nyt paljastit itsesi trolliksi :D Väität muka haluavasi muisto, mutta jokaisesta omasta kommentistasi huokuu, että haluat viedä keskustelun siihen suuntaan, että uskonnon opetus pitäisi lopettaa. Aika säälittävä satu tämä viimeisin yritelmäsi.
Ikävää, että puskista huutelet tuollaista. Itse koen sinun kommenttisi trollaamiseksi. Tai jos et tahallasi trollaa, niin oma taustasi saa sinun lukemaan rivieni välistä ihan vinoutuneesti jotain, jota siellä ei ole. En ole yhdessäkään kommentissani kirjoittanut että uskonnon opetus pitäisi lakkauttaa. Omasta puolestani uskovaiset saavat osallistua uskonnon opetukseen, ja se on ihan fine. Ap
Vierailija kirjoitti:
Aika julistuksellista tuo on edelleen. Keskisuuri kaupunki, nuori rento naisope. Silti ekalla luokalla lapsi tuli kotiin aina pää täynnä Jeesus-kysymyksiä ja miksi me ei rukoilla ym. höpötystä. Rukousrimpsuja luetteli ulkoa. Äiti, uskotko Jeesukseen ja minne menet kuolleena jos et pääse taivaaseen. Joo, on ev.lut. opetuksessa tällaisena laiskana ratkaisuna kun kaikki muutkin ns. keskitien kulkijat on ja en halunnut korvamerkitä lasta sinä osan tunneista eri ryhmässä olevana. Tämänkin ajan saisivat mieluummin keskittyä tunnetaitoihin ja ehkäpä neutraalisti eri uskontoihin tutustuen. Kesäloma oli loma monessakin mielessä... Uskonnontunteja taas odotellessa... Jos löytää kristillisen vakaumuksen itsekseen myöhemmin niin mikäs siinä, mutta ei tarvitsisi koulun kertoa seiskavuotiaalle mihin kuuluu uskoa.
Miksi kuulut kirkkoon, jos et halua lapsellesi evankelisluterilaista uskonnon opetusta? Sinä olet äitinä ihan itse valinnut, että lapsesi saa sitä Jeesus-opetusta, koska sinä äitinä olet valinnut lapsen liittämisen kirkkoon. Jos et olisi sitä valintaa tehnyt, lapsesi olisi elämänkatsomustunneilla, joissa käsitellään neutraalisti eri katsomuksia. Ei ole koulun vika, että sinä haluat pitää lapsesi kiinni kirkossa, jonka oppeja et kuitenkaan halua kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni ei lle vielä kouluiässä, mutta kun menee kouluun niin menee et:n tunneille. Asumme pk-seudulla. Tuli vain mieleen, että onkohan uskonnon tunneille osallistuvat täällä vähemmistö. Ap
Olethan tietoinen, että sinne et-tunneille ei tuosta vaan mennä, vaan sinne päätyminen edellyttää, että lapsi ei kuulu mihinkään kirkkoon?
Olen kyllä tietoinen. En itse kuulu kirkkoon eikä lapsen isä eikä lapsi. Itse asiassa ei tule mieleen ketään lähipiirin alle viiskymppistä joka kuuluisi. Ap
Ok. Piti varmistaa, kun olet niin kiinnostunut uskonnon opetuksesta, mutta silti ilmoitit, että lapsi menee et-tunneille.
Oikeastaan koko aloitus lähti siitä, kun yhtäkkiä tajusin, että olen yhdeksän vuotta elämästäni joka ikinen viikko ollut uskonnon tunneilla, mutta on täydellinen musta aukko, että mitä siellä on opetettu tai puhuttu. Vaikka muistan ala-asteeltakin ihan elävästi yhä kaikkien muiden aineiden sisältöjä ja jopa yksittäisiä oppitunteja, niinkin tarkasti, että missä kohtaa luokkaa opettaja seisoi kun hän puhui keskiajasta asioita. Yleisesti ottaen muistini on aika tarkka. Ap
Olisiko mahdollista ettei opettajaasikaan ole kovin kiinnostanut uskonto, ja siksi hän on pitänyt tylsiä tunteja? Tai onko sisältö mennyt yli hilseen, jos sinulla ei ole ollut juurikaan kosketuspintaa edes kristinuskoon?
Itse asiassa tunnen lähipiiristä kaksi luokanopettajan, jotka ovat sitä ikäluokkaa, että olivat opeina kun olin itse peruskoulussa, joskaan ei siis minun koulussa. He ovat molemmat aikuistuttuaan kertoneet, kun ollaan työstä juteltu, että vihasivat uskonnon opettamista eivätkä olisi halunneet millään sitä opettaa, mutta koska kuuluivat kirkkoon niin oli pakko.
Ap
Nyt paljastit itsesi trolliksi :D Väität muka haluavasi muisto, mutta jokaisesta omasta kommentistasi huokuu, että haluat viedä keskustelun siihen suuntaan, että uskonnon opetus pitäisi lopettaa. Aika säälittävä satu tämä viimeisin yritelmäsi.
Ikävää, että puskista huutelet tuollaista. Itse koen sinun kommenttisi trollaamiseksi. Tai jos et tahallasi trollaa, niin oma taustasi saa sinun lukemaan rivieni välistä ihan vinoutuneesti jotain, jota siellä ei ole. En ole yhdessäkään kommentissani kirjoittanut että uskonnon opetus pitäisi lakkauttaa. Omasta puolestani uskovaiset saavat osallistua uskonnon opetukseen, ja se on ihan fine. Ap
Kun trollilta loppuu argumentit, trolli rupeaa kommentoimaan asian sijaan kirjoittajaa ja tekemään tuulesta temmattuja tulkintoja tämän persoonasta. Aina vain vahvemmin siis vakuutat olevasi trolli, vaikka yritätkin projisoida trollaamisesi muihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla olin peruskoulussa, enkä muista uskonnontunneista enää yhtään mitään. Siinähän vielä 8 luokan ja 9. luokan välissä kesällä oli rippikoulukin, toki ei peruskouluun kuuluva, vaikkakin silloin kasin keväällä taisi kyllä joku uskonnontunti kulua rippikouluun liittyviin asioihin.
Sama. Menin ekalle luokalle -86 eikä mitään muistikuvaa uskonnontuntien sisällöistä koko yhdeksän vuoden ajalta. Muista oppiaineista muistan paljonkin, myös ala-asteen asioita. Ap
Toinen turhista turhin aine koulussa on opo. Pelkkää ajanhaaskausta peruskoulussa se aika, mitä opoon käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kun trollilta loppuu argumentit, trolli rupeaa kommentoimaan asian sijaan kirjoittajaa ja tekemään tuulesta temmattuja tulkintoja tämän persoonasta. Aina vain vahvemmin siis vakuutat olevasi trolli, vaikka yritätkin projisoida trollaamisesi muihin.
Taisi pilkka osua sinua nyt omaan nilkkaan, sinä AP:ta trolliksi haukkuva.
Vierailija kirjoitti:
Aika julistuksellista tuo on edelleen. Keskisuuri kaupunki, nuori rento naisope. Silti ekalla luokalla lapsi tuli kotiin aina pää täynnä Jeesus-kysymyksiä ja miksi me ei rukoilla ym. höpötystä. Rukousrimpsuja luetteli ulkoa. Äiti, uskotko Jeesukseen ja minne menet kuolleena jos et pääse taivaaseen. Joo, on ev.lut. opetuksessa tällaisena laiskana ratkaisuna kun kaikki muutkin ns. keskitien kulkijat on ja en halunnut korvamerkitä lasta sinä osan tunneista eri ryhmässä olevana. Tämänkin ajan saisivat mieluummin keskittyä tunnetaitoihin ja ehkäpä neutraalisti eri uskontoihin tutustuen. Kesäloma oli loma monessakin mielessä... Uskonnontunteja taas odotellessa... Jos löytää kristillisen vakaumuksen itsekseen myöhemmin niin mikäs siinä, mutta ei tarvitsisi koulun kertoa seiskavuotiaalle mihin kuuluu uskoa.
Kuulostaa oudolta, ei tuollaista ollut mun lapsuudessa kasarilla, eikä mun lasten aikana, vanhin on nyt 27 ja nuorimmat 13. Nuorimmat eivät varmasti ole opetelleet yhtään mitään niitä rukouksia jne. rimpsuja jotka pitää opetella rippikoulussa, vaikeaa tulee. Meillä sentään käytiin niitä vuosien varrella läpi, niin ettei mitään paniikkia tullut sitten rippikoulussa ja ne osaa edelleen ulkoa. Muita uskontoja käytiin läpi jo ala-asteella, mutta enemmän yläasteella.
Kukaan mun lapsista ei ole puhunut kotona mitään uskonnosta, ei vaikka esikoinen oli mukana seurakunnan nuorisotoiminnassa ja oli leireillä isosena, sanoi vaan että osaa kyllä siellä ne kaikki diibadaabat mitä pitääkin. Myöskään meillä kotona ei puhuttu uskonnosta mitään, isoäidin kanssa kävin lapsena joskus kirkossa, mutta ei hänkään mitään erikoista puhunut koskaan esim. Jeesuksesta tms. mutta jos kiroilin niin sanoi, että jos kiroilee Jumala pudottaa kuuman kiven päähän, sitä pidin lähinnä hassuna sanontana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Taisi pilkka osua sinua nyt omaan nilkkaan, sinä AP:ta trolliksi haukkuva.
Wau, miten omaperäinen kommentti. Miten tuon keksit? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla olin peruskoulussa, enkä muista uskonnontunneista enää yhtään mitään. Siinähän vielä 8 luokan ja 9. luokan välissä kesällä oli rippikoulukin, toki ei peruskouluun kuuluva, vaikkakin silloin kasin keväällä taisi kyllä joku uskonnontunti kulua rippikouluun liittyviin asioihin.
Sama. Menin ekalle luokalle -86 eikä mitään muistikuvaa uskonnontuntien sisällöistä koko yhdeksän vuoden ajalta. Muista oppiaineista muistan paljonkin, myös ala-asteen asioita. Ap
Toinen turhista turhin aine koulussa on opo. Pelkkää ajanhaaskausta peruskoulussa se aika, mitä opoon käytetty.
Opoa taisi ainakin aikoinaan olla vain ysillä, tunti viikossa. Meillä se oli lähinnä peruskoulun jälkeisten opintojen suunnittelua. Enemmän ne oli sellaisia lepotaukotunteja, ihan ok, mutta ei erityistä hyötyä itselle. Toivottavasti joillekin. Ap
Hassu tuo kommentti, ettei kaveritaidot kuulu uskontotunneille. Raamatun (UT:n) opetuksissa kuitenkin paljon juurikin siitä, miten kohdella lähimmäisiä. Noiden soveltaminen arkeen on niiden tarinoiden lisäksi keskeistä sisältöä etenkin pienemmillä oppilailla. Myöhemmin sisällöt laajentuvat niin kirkon toimintaan kuin muihin uskontoihin jne.
Minun muistikuvieni mukaan ala-asteen uskonto oli 80-90-luvulla pelkkiä jeesustarinoita ja raamatun pätkiä.
Katsokaa opetussuunnitelmasta, niin ei tarvi arpoa. KVG.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vois ehkä puhua ennemminkin uskonnon historiasta einakin yläasteella. 60-luvulla syntyneellä oli ala-asteen opettaja sen verran fanaattinen uskovainen, että opetus oli ala-asteella uskontoa ja kasvatusta kuunon kristityksi.
Jo 90-luvulla uskonnon historiaa oli paljonkin yläasteella. Joku opettaja kommentoikin jo, että nykyisin sitä on kokonainen vuosi.
Jo 80-luvun alussa ainakin on ollut yläasteella uskontojen historiaa. Ihan mielenkiintoista oli.
Eiköhän siellä kirkkohistoriasta opeteta jotain, Lutherista jne
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan kysymys ja kiinnostava. Oma lapseni on nyt yläasteella ja hän käy ET: n tunneilla, ei ole siis kastettu mihinkään kirkkoon. Ala- asteella kävivät kattavasti läpi eri uskontoja, etiikkaa ja maailmankatsomuksia. Samaan aikaan uskonnon tunnilla ( ev. lut) kaverit opiskelivat Raamatun kertomuksia ja monimutkaisia sukupuita. Täysin kristinopillisia asioita, joiden kytköksiä muihin uskontoihin ei käyty läpi. Ristiretket ja pakanauskonnot tulivat suppeasti historian tunneilla kuutosluokalla.
Yläasteen uskonnon opetuksesta en tiedä, mutta tiedän ET- tunneilla olevan jälleen eri kulttuureihin, uskontojen, etiikan ja maailmankatsomuksen tutkimusta.
Omasta yläasteen uskonnon opetuksesta muistan vain sen, että piti tehdä referaatti jostain Raamatun kertomuksesta. Valitsin Nooan arkin, lähdeaineistona käytin lasten kuvakirjat, mainitsin referaatissa lähteen ja sain täyden kympin.
Mun lapset meni nyt yläkouluun, eikä heillä ole kyllä mitään sukupuita koskaan opetettu. Tuo sun kuvailema ET:n ohjelmisto kuulostaa paljon tutummalta. En muista että mun lapset olisivat juuri edes raamatun keskeisimpiä kertomuksia koskaan opetelleet. Voiko nämä muka erota näin paljon eri paikkakunnilla, kun kuitenkin opsia noudatetaan? Ei kyllä kasarilla kun itse olin peruskoulussa, sielläkään mitään sukupuita luettu, vaikka se kyllä olisikin ollut kiinnostavaa, luin itse raamatusta joskus kun yritin selvittää niitä vanhan testamentin juttuja joissa oli niin älyttömän vanhaksi eläviä ihmisiä.
Tämä on ihan hyvä aihe. Onko uskonto niin merkittävä osa ihmistä, että sitä pitää noin paljon koulussa opettaa?
Muistan itse, kun aloitin koulun vuonna 2000, että alakoulussa lähinnä opeteltiin jotain kirkon pyhäpäiviä ja käsiteltiin niihin liittyviä juttuja. Samoin laulettiin uskonnollisia lauluja kuten yhtä mieleen jäänyttä "on poika syntynyt maailmaan, tulkaa laulamaan" jne. Nimi hukassa. Muuten emme juuri tehneet muuta. Alakoulun lopussa muutto ja en muista ihmeellisesti oikeastaan mitään niiden vuosien opetuksesta. Yläkoulussa taas opiskeltiin varmasti tarkemmin maailman uskontoja ja niihin liittyviä tapoja. Kävimme myös luonnonuskontoja läpi, mistä muistan esim bororo heimon. Kiinnostuin tästä ja katselin niiden miesten maalattuja kasvoja. Oli minusta mielenkiintoista. Tykkäsin siitä, kun käytiin maailmaa läpi uskonnon myötä. Meillä oli myös kiva opettaja ja sain arvosanaksi 10 melko pienellä vaivalla. Oli minusta kivan leppoisa aine.
Lukiossa suoritin myös kaikki uskonnon kurssit. Oli kurssivajetta itselläni ja tein niitä kursseja itsenäisestikin. Siihen riitti esim kun kirjoitti 10 esseetä eri aiheista kuten jonkun uskonnon tavoista. Näin nuo jutut jäivät mieleeni. Kirjoittaa en uskontoa voinut, kun meni silloin bilsan tai terveystiedon kanssa samalle päivälle. Harmitti se, kun olisin voinut ilman lukemattakin kokeilla, kun jäi kursseilta hyvin asiat mieleen. Ei kaikkea tarvi minusta ottaa liian vakavasti. Oli helppo aine ja ihan kiinnostava minusta. Tosin itseä kiinnostaa myös historia paljon ja uskonto liittyy historiaan läheisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan kysymys ja kiinnostava. Oma lapseni on nyt yläasteella ja hän käy ET: n tunneilla, ei ole siis kastettu mihinkään kirkkoon. Ala- asteella kävivät kattavasti läpi eri uskontoja, etiikkaa ja maailmankatsomuksia. Samaan aikaan uskonnon tunnilla ( ev. lut) kaverit opiskelivat Raamatun kertomuksia ja monimutkaisia sukupuita. Täysin kristinopillisia asioita, joiden kytköksiä muihin uskontoihin ei käyty läpi. Ristiretket ja pakanauskonnot tulivat suppeasti historian tunneilla kuutosluokalla.
Yläasteen uskonnon opetuksesta en tiedä, mutta tiedän ET- tunneilla olevan jälleen eri kulttuureihin, uskontojen, etiikan ja maailmankatsomuksen tutkimusta.
Omasta yläasteen uskonnon opetuksesta muistan vain sen, että piti tehdä referaatti jostain Raamatun kertomuksesta. Valitsin Nooan arkin, lähdeaineistona käytin lasten kuvakirjat, mainitsin referaatissa lähteen ja sain täyden kympin.Mun lapset meni nyt yläkouluun, eikä heillä ole kyllä mitään sukupuita koskaan opetettu. Tuo sun kuvailema ET:n ohjelmisto kuulostaa paljon tutummalta. En muista että mun lapset olisivat juuri edes raamatun keskeisimpiä kertomuksia koskaan opetelleet. Voiko nämä muka erota näin paljon eri paikkakunnilla, kun kuitenkin opsia noudatetaan? Ei kyllä kasarilla kun itse olin peruskoulussa, sielläkään mitään sukupuita luettu, vaikka se kyllä olisikin ollut kiinnostavaa, luin itse raamatusta joskus kun yritin selvittää niitä vanhan testamentin juttuja joissa oli niin älyttömän vanhaksi eläviä ihmisiä.
Opettajilla on aika iso vapaus päättää miten opettaa. Eikä kukaan edes reksi käy tarkkailemassa mitä ja miten ne opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti:
Seiskalla uskontojen käsitteistöä, maailmanuskontoja, luonnonuskontoja, uskonnottomuutta
Kasilla kristinuskon historiaa aika kattavasti (eli Euroopan historiaa), Raamatun vaikutuksia, kristinuskoa maailmalla, herätysliikkeitä
Ysillä etiikan teorioita ja käsitteitä, paljon pohdintaa eettisistä kysymyksistä ja arvoista jne
T. Ope
Ok. Tämä vaikuttaa kohtalaisen tolkulliselta. Enää kysymysmerkiksi jää vuosiluokat 1-6.
Ap
Miksi et vaan googlaa sitä opsia ja katso omin silmin?
Miten onneton sitä ihminen voi olla tiedonhaussa vuonna 2022?