Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä peruskoulun uskonnossa opetetaan joka viikko yhdeksän vuoden ajan?

Vierailija
02.09.2022 |

Tällaista mietin tänään. Varmaan ev. lut. uskonnon joitain keskeisiä opinkappaleita ja tapoja ja varmaan jokin määrä muistakin pääuskonnoista perustietoja. Mutta miten asiaa riittää yhdeksän vuoden ajaksi joka viikolle? Eikö nuo olisi vuodessa käyty läpi? Tietääkö joku millä tiedolla tuo yhdeksän vuotta täytetään?

Kommentit (214)

Vierailija
1/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla olin peruskoulussa, enkä muista uskonnontunneista enää yhtään mitään. Siinähän vielä 8 luokan ja 9. luokan välissä kesällä oli rippikoulukin, toki ei peruskouluun kuuluva, vaikkakin silloin kasin keväällä taisi kyllä joku uskonnontunti kulua rippikouluun liittyviin asioihin.

Vierailija
2/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnon tunneilla opetetaan todella monenlaisia asioita. Voidaan käsitellä esimerkiksi sitä, mikä perhe on tai että miten toisia ihmisiä ilahdutetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse käynyt koulua?

Vierailija
4/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla olin peruskoulussa, enkä muista uskonnontunneista enää yhtään mitään. Siinähän vielä 8 luokan ja 9. luokan välissä kesällä oli rippikoulukin, toki ei peruskouluun kuuluva, vaikkakin silloin kasin keväällä taisi kyllä joku uskonnontunti kulua rippikouluun liittyviin asioihin.

Sama. Menin ekalle luokalle -86 eikä mitään muistikuvaa uskonnontuntien sisällöistä koko yhdeksän vuoden ajalta. Muista oppiaineista muistan paljonkin, myös ala-asteen asioita. Ap

Vierailija
5/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonnon tunneilla opetetaan todella monenlaisia asioita. Voidaan käsitellä esimerkiksi sitä, mikä perhe on tai että miten toisia ihmisiä ilahdutetaan.

Siis useita vuosia tuon tyyppisiä aiheita, että mikä perhe on tai miten muita ilahdutetaan? Miten ne liittyy uskontoon?

Ap

Vierailija
6/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskontojen opiskelu kuuluu yleissivistykseen.

T: uskonto todistuksessa kymppi, ateisti

Vierailija
7/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90 luku ala-asteella ja yläasteelle 2000.

Kaikki mitä tiedän juutalaisuudesta ja islamista olen kuullut niiden uskonnon edustajilta. Hävettää että väitämme että olemme sivistyneitä ja hyvä koulutus kun he tietävät yleisesti uskonnoista paljon meitä enemmän. 

Vierailija
8/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonkin ajan jos opiskelisi vaikka ranskan kieltä, puhuisi jo sujuvasti. Uskonto, täysin turha oppiaine.

Vierailija
9/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90 luku ala-asteella ja yläasteelle 2000.

Kaikki mitä tiedän juutalaisuudesta ja islamista olen kuullut niiden uskonnon edustajilta. Hävettää että väitämme että olemme sivistyneitä ja hyvä koulutus kun he tietävät yleisesti uskonnoista paljon meitä enemmän. 

Tämä selittää miksi meillä on niin paljon rasismia ja ennakkoluuloja.

Vierailija
10/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että eri uskonnoista kuuluu tietää perusasiat, se on yleissivistystä. Mutta mielestäni ne pystyy opettamaan vuodessa, etenkin yläkouluikäiselle. Kysymys oli siis se, että mitä ne muut kahdeksan vuotta sisältää.

Ap

Vierailija
11/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaus on opintojen äiti, ap.

Vierailija
12/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuonkin ajan jos opiskelisi vaikka ranskan kieltä, puhuisi jo sujuvasti. Uskonto, täysin turha oppiaine.

Ranskan kielen historian on täysin kytkettynä uskontoon.

Vierailija
13/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto on turha oppiaine koulussa.

Vierailija
14/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että eri uskonnoista kuuluu tietää perusasiat, se on yleissivistystä. Mutta mielestäni ne pystyy opettamaan vuodessa, etenkin yläkouluikäiselle. Kysymys oli siis se, että mitä ne muut kahdeksan vuotta sisältää.

Ap

Ehkä sadas osan juutalaisuuden perusteista kerkee yhdessä lukuvuodessa. Ja kyllä puhutaan vasta perusteista ja yleissivistyksestä.

Vierailija
15/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aina ollut hyvä oppilas lukuaineissa, peruskoulun päättötodistuksessa lukuaineiden ka oli 9,6. En siis ole nukkunut koulussa. Minua ihan oikeasti hämmentää miksi en muista uskonnontuntien sisällöistä yhtään mitään koko peruskoulun ajalta. Ap

Vierailija
16/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertaus on opintojen äiti, ap.

Eli siis joka vuosi käydään läpi oman uskonnon ja muiden uskontojen perusasiat ja siinä se koko yhdeksäksi vuodeksi?

Ap

Vierailija
17/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse aina ollut hyvä oppilas lukuaineissa, peruskoulun päättötodistuksessa lukuaineiden ka oli 9,6. En siis ole nukkunut koulussa. Minua ihan oikeasti hämmentää miksi en muista uskonnontuntien sisällöistä yhtään mitään koko peruskoulun ajalta. Ap

Koska siellä käytiin ainoastaan sitä samaa eli kristinuskoa mitä jeesus teki ja mitä ei tehnyt. Rippikoulussa taas samaa...

Vierailija
18/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolestani uskonnon voisi poistaa oppiaineiden joukosta. Täysin turha.

Vierailija
19/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jäi lähinnä mieleen maailman uskontojen tunnit. Monta vuotta jauhettiin kristinuskosta, mutten muista siitä kyllä paljon mitään.

Vierailija
20/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se olisikin tasapuolisesti maailman uskonnoista kertovaa opetusta niin ilman muuta antaisin lapseni olla uskonnontunneilla. Pelkäämpä pahoin, että kovin ev. lut painotteista on.

Ps. En minäkään muista uskonnontunneilla mitään. Menin ekaluokalle -87.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme