Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä peruskoulun uskonnossa opetetaan joka viikko yhdeksän vuoden ajan?

Vierailija
02.09.2022 |

Tällaista mietin tänään. Varmaan ev. lut. uskonnon joitain keskeisiä opinkappaleita ja tapoja ja varmaan jokin määrä muistakin pääuskonnoista perustietoja. Mutta miten asiaa riittää yhdeksän vuoden ajaksi joka viikolle? Eikö nuo olisi vuodessa käyty läpi? Tietääkö joku millä tiedolla tuo yhdeksän vuotta täytetään?

Kommentit (214)

Vierailija
41/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnon tunneilla opetetaan todella monenlaisia asioita. Voidaan käsitellä esimerkiksi sitä, mikä perhe on tai että miten toisia ihmisiä ilahdutetaan.

Siis useita vuosia tuon tyyppisiä aiheita, että mikä perhe on tai miten muita ilahdutetaan? Miten ne liittyy uskontoon?

Ap

Useimmat uskonnot ovat aika kokonaisvaltaisia doktriineja siitä, miten elämä pitäisi elää. Sen vuoksi todella monet asiat liittyvät uskontoon.

Vierailija
42/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En peruskoulusta muista, mutta lukiossa oli erillinen kurssi pelkästään maailmanuskonnoista. Kyllä niistä riittää opiskeltavaa pitkäksikin aikaa. Osahan lukee uskontoa eli teologiaa ihan ylipistossa asti. 

Periaatteessa on näin, mutta ainakin kutosen ja seiskan maailmanuskontojen oppisisällöt on hyvin samanlaisi. Ja luulen, että lukiossa kun lähdetään siitä, että Intiassa on hinduja ja sit on sielunvaellus. Ei millään tasolla rakenneta edellisen päälle niin, että oletettaisiin, että oppilaat osaavat jo perusteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan kysymys ja kiinnostava. Oma lapseni on nyt yläasteella ja hän käy ET: n tunneilla, ei ole siis kastettu mihinkään kirkkoon. Ala- asteella kävivät kattavasti läpi eri uskontoja, etiikkaa ja maailmankatsomuksia. Samaan aikaan uskonnon tunnilla ( ev. lut) kaverit opiskelivat Raamatun kertomuksia ja monimutkaisia sukupuita. Täysin kristinopillisia asioita, joiden kytköksiä muihin uskontoihin ei käyty läpi. Ristiretket ja pakanauskonnot tulivat suppeasti historian tunneilla kuutosluokalla.

Yläasteen uskonnon opetuksesta en tiedä, mutta tiedän ET- tunneilla olevan jälleen eri kulttuureihin, uskontojen, etiikan ja maailmankatsomuksen tutkimusta.

Omasta yläasteen uskonnon opetuksesta muistan vain sen, että piti tehdä referaatti jostain Raamatun kertomuksesta. Valitsin Nooan arkin, lähdeaineistona käytin lasten kuvakirjat, mainitsin referaatissa lähteen ja sain täyden kympin.

Vierailija
44/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettanut joskus uskontoa yläkoulussa. Seiskalla kerrataan maailman uskonnot, jotka ovat olleet just kutosella. Kasilla käydään Jeesus ja kristinuskon leviäminen ja kaikenmaailman kirkkokunnat. Ysillä etiikkaa, joka on järkevää. Alakoulussa ussassa on ihan hirveän paljon Jeesus-juttuja. Kamalinta on se, että yläkouluun tullessa kukaan ei ole alakoulussa sanonut oppilaille, etteivät tarinat ole totta. Ainakin meidän koulussa uskontoa siis opetetaan alakoulussa tunnustuksellisesti, vaikka ei saisi. Koko höskän saisi todellakin puristettua muutamaan vuoteen, mitä ap jo epäilikin.

Järkkyä :o olen niin onnellinen että omat lapset et:ssa. Kun sieltä sain viestejä opetussisällöistä niin kuulosti niin hyviltä , ärkeviltå asioilta vs jeesustarinat joiden yhteydessä ei edes 'muisteta' kertoa ettå kyse on on yhden uskontokunnan uskomuksista. Aivopesua!

Vierailija
45/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnon tunneilla opetetaan todella monenlaisia asioita. Voidaan käsitellä esimerkiksi sitä, mikä perhe on tai että miten toisia ihmisiä ilahdutetaan.

Siis useita vuosia tuon tyyppisiä aiheita, että mikä perhe on tai miten muita ilahdutetaan? Miten ne liittyy uskontoon?

Ap

Useimmat uskonnot ovat aika kokonaisvaltaisia doktriineja siitä, miten elämä pitäisi elää. Sen vuoksi todella monet asiat liittyvät uskontoon.

Olen tietenkin lukion ja yliopiston käyneenä päällisin puolin perillä tästä. Mutta olen kirkkoon kuulumaton ateisti, eikä lapsuuden kodissani ollut mitään uskonnollista virettä tai tapakulttuuria. Eikä kavereidenikaan perheissä. Voisi siis sanoa, että olen kirjatiedon varassa näissä asioissa, mitään elämyksellistä, omakohtaista kosketuspintaa aiheeseen minulla ei ole. Sinänsä eri kulttuurit ja niiden vaikutus ihmisten käytösmalleihin kiinnostaa kyllä paljonkin. Silti miellän itse, että vaikkapa etiikka ja hyvän elämän oppi on enemmän filosofian kuin uskonnon alaa. Ap

Vierailija
46/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

43: ET vaikuttaa todella järkevältä uskonnonopetukseen verrattuna. Sitä voisi, suorastaan tulisi, opettaa kaikille.

Vierailija
47/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ainakin ysärillä yhden uskonnontunnin aiheena Paavali. Jollain toisella puhuttiin rukoilemisesta. Ne on varmaan ainoat jotka muistan. Nyt oon kyllä ihan mielenkiinnolla selannut lasteni uskonnonkirjoja. Lukiossa meillä kävi esim joku meedio tms. kertomassa omista jutuistaan.

Vierailija
48/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettanut joskus uskontoa yläkoulussa. Seiskalla kerrataan maailman uskonnot, jotka ovat olleet just kutosella. Kasilla käydään Jeesus ja kristinuskon leviäminen ja kaikenmaailman kirkkokunnat. Ysillä etiikkaa, joka on järkevää. Alakoulussa ussassa on ihan hirveän paljon Jeesus-juttuja. Kamalinta on se, että yläkouluun tullessa kukaan ei ole alakoulussa sanonut oppilaille, etteivät tarinat ole totta. Ainakin meidän koulussa uskontoa siis opetetaan alakoulussa tunnustuksellisesti, vaikka ei saisi. Koko höskän saisi todellakin puristettua muutamaan vuoteen, mitä ap jo epäilikin.

Järkkyä :o olen niin onnellinen että omat lapset et:ssa. Kun sieltä sain viestejä opetussisällöistä niin kuulosti niin hyviltä , ärkeviltå asioilta vs jeesustarinat joiden yhteydessä ei edes 'muisteta' kertoa ettå kyse on on yhden uskontokunnan uskomuksista. Aivopesua!

Ei aivopesua, vaan evankelisluterilaisen kirkon oppia. Uskonto niminen oppiaine on nimenomaan evankelisluterilaisiin oppeihin perustuvaa. Siksi siellä keskitytään Raamattuun ja Jeesukseen yms. Buddhalaisten uskonnon tunnilla käsitellään buddhalaisia oppeja ja islamin tunneilla islamin oppeja. Ei se ole uskontoa, jos opetetaan kaikkea mahdollista. Sitä varten on tosiaan sitten se et. 

Vierailija
49/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni ei lle vielä kouluiässä, mutta kun menee kouluun niin menee et:n tunneille. Asumme pk-seudulla. Tuli vain mieleen, että onkohan uskonnon tunneille osallistuvat täällä vähemmistö. Ap

Vierailija
50/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

43: ET vaikuttaa todella järkevältä uskonnonopetukseen verrattuna. Sitä voisi, suorastaan tulisi, opettaa kaikille.

Suomen laki vain ei salli sitä, että uskonnon opetus lopetettaisiin. Vanhemmat ovat vastuussa tässä. Jättäkää lapsi liittämättä kirkkoon niin lapsi pääsee sinne ihannoimillenne et tunneille. Ei kaikkien tarvitse sinne mennä vain siksi, että juuri SINUN mielestäsi se on paras vaihtoehto. 

Vierailija
51/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapseni ei lle vielä kouluiässä, mutta kun menee kouluun niin menee et:n tunneille. Asumme pk-seudulla. Tuli vain mieleen, että onkohan uskonnon tunneille osallistuvat täällä vähemmistö. Ap

Olethan tietoinen, että sinne et-tunneille ei tuosta vaan mennä, vaan sinne päätyminen edellyttää, että lapsi ei kuulu mihinkään kirkkoon?

Vierailija
52/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnon opetus on aika arkielämään sidottua nykyään. Useampi oppitunti voidaan siis sitoa siihen, mitä tarkoittaa esim. "tee toiselle niinkuin itsellesikin toivottaisiin tehtävän". Ei se kovin tunnustuksellista ole. Muut uskonnot opetellaan myös.

Yllättävän monet suomalaisten tavat käyttäytyä ja ajatella perustuu kristinuskon oppeihin, koska siihen on täällä kasvettu.

Itse muistan kyllä, että yksi oppivuosi (vai lukukausi) kului kymmeneen käskyyn. Mietittiin, mitä ne pitää sisällään. Eli on kyllä siten tunnustavaa. Toinen vuosi ehkä isämeidän rukoukseen. Nyt kun yläkoululaisen oppisisältöjä seuraan, on kyllä vain yleissivistystä maailman uskonnoista. Alakoulussa enemmän sitä omaa valittua uskontoa.

Kaikki lapseni, jotka ovat kyllä yleisesti koulussa hyvin pärjääviä, ovat kyllä aina ilmaisseet uskonnon epämieluisaksi oppiaineeksi. En tiedä miksi. Minusta ollut oikein hyvät aiheet tentata ennen kokeita.

Vierailija
53/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti:

Seiskalla uskontojen käsitteistöä, maailmanuskontoja, luonnonuskontoja, uskonnottomuutta

Kasilla kristinuskon historiaa aika kattavasti (eli Euroopan historiaa), Raamatun vaikutuksia, kristinuskoa maailmalla, herätysliikkeitä

Ysillä etiikan teorioita ja käsitteitä, paljon pohdintaa eettisistä kysymyksistä ja arvoista jne

T. Ope

Vierailija
54/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että ala-asteella piirrettiin niitä raamatun tapahtumia samalla kun ope kertoili niistä. Niinhän se oli kuin olisi satuja kuunnellut, samalta tuntuu edelleen.

Vierailija
55/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olethan tietoinen, että sinne et-tunneille ei tuosta vaan mennä, vaan sinne päätyminen edellyttää, että lapsi ei kuulu mihinkään kirkkoon?

Olen kyllä tietoinen. En itse kuulu kirkkoon eikä lapsen isä eikä lapsi. Itse asiassa ei tule mieleen ketään lähipiirin alle viiskymppistä joka kuuluisi. Ap

Vierailija
56/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringonlaskun oppiaine joka tapauksessa. Sitä en tiedä, minä vuonna viimeisen kerran sitä täällä opetetaan. 2045?

Vierailija
57/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä tietoinen. En itse kuulu kirkkoon eikä lapsen isä eikä lapsi. Itse asiassa ei tule mieleen ketään lähipiirin alle viiskymppistä joka kuuluisi. Ap

Ok. Piti varmistaa, kun olet niin kiinnostunut uskonnon opetuksesta, mutta silti ilmoitit, että lapsi menee et-tunneille. 

Vierailija
58/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyesti:

Seiskalla uskontojen käsitteistöä, maailmanuskontoja, luonnonuskontoja, uskonnottomuutta

Kasilla kristinuskon historiaa aika kattavasti (eli Euroopan historiaa), Raamatun vaikutuksia, kristinuskoa maailmalla, herätysliikkeitä

Ysillä etiikan teorioita ja käsitteitä, paljon pohdintaa eettisistä kysymyksistä ja arvoista jne

T. Ope

Ok. Tämä vaikuttaa kohtalaisen tolkulliselta. Enää kysymysmerkiksi jää vuosiluokat 1-6.

Ap

Vierailija
59/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asialla on myös kääntöpuoli. Joku voi tulkita aivopesuksi sen, että julistetaan ettei se ole totta. (Keskuudessamme elää useita kristinuskon opetuksiin uskovia ihmisiä, eivätkä näistä kaikki ole todellakaan mitään kiihkolahkolaisia). Omien muistikuvien mukaan uskonnonkirja ainakin käyttää lauseita tyyliin, "Kristityt uskovat että" "Luterilainen kirkko opettaa että" eikä "Asia on näin". Jotenkin tuntuisi myös oudolta, että opettajan pitäisi erikseen alkaa muistuttaa: "Nyt meillä on uskontoa ja se ei välttämättä ole totta" Suurella todennäköisyydellä joku kuitenkin käsittää väärin että hinduja ei ole olemassa. Sen sijaan jos lapsi kysyy: "Tekikö Jeesus oikeasti niin ja niin", opettajan pitäisi vastata että se on asia johon joku uskoo ja joku ei.

Vierailija
60/214 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

43: ET vaikuttaa todella järkevältä uskonnonopetukseen verrattuna. Sitä voisi, suorastaan tulisi, opettaa kaikille.[/quote

Toivon, että siihen suuntaan ollaan menossa myös peruskoulussa.

Se, ettei kumpaakaan lasteni ole kastettu ja tulevat käymään et- tunneilla, ei kuitenkaan sulje pois sitä, etteikö meillä kotona viettäisi juhlapyhiä tai keskusteltaisi myös kristinuskosta, mutta esimerkiksi joulun viettoon liittyy myös ymmärrys siitä, että se ei ole aina ollut kristillinen juhla.

Itse ainakin kaipaan laajempaa näkemystä lapsilleni maailmasta ja eri kulttuureista/ uskonnoista, uskomuksista ja ihmisen tarpeesta uskoa johonkin kuin itse lapsena ja peruskoulussa sain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi