Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isäni ei suostu tekemään testamenttia

Vierailija
30.08.2022 |

Ongelma tiivistyy jo otsikossa, mutta avataan kuitenkin lisää.

Isäni ei ole enää ihan nuori, ja omaisuutta on kertynyt. Jos kaikkien kiinteistöjen arvo ja muu osaisuus lasketaan yhteen, niin puhutaan kevyesti seitsemännumeroisesta summasta.

Olen lukuisia kertoja yrittänyt sanoa isälleni, että hänen pitäisi tehdä testamentti. Olen ilmaissut, että voisin olla kiinnostunut perheen mökin perimisestä, mutten todellakaan suostu yhteisomistukseen sisarusteni kanssa. Olen myös ilmaissut, että olisi hyvä tehdä testamentti senkin takia, että mahdolliset aviopuolisot suljettaisiin perinnön ulkopuolelle.

Isäni ei tähän suostu. Hänen mielestään kaikki saadaan kyllä sovittua keskustelemalla. Hän myös luottaa siihen, että perheessämme on niin hyvät välit, ettei riitaa tule. Olen kertonut hänelle lukuisista esimerkeistä, joissa ihan lämpimät välit ovat katkenneet perintöriitoihin, mutta hän ei ota tätä kuuleviin korviinsa.

Kyseessä on muuten talousasiansa jämptisti ja järkevästi hoitava henkilö. Uskon, että taustalla on jonkinlainen ikäkriisi - haluttomuus hyväksyä oma ikääntyminen ja tuleva menehtyminen. Olen kuitenkin yrittänyt korostaa, että menehtyä voi ihan milloin tahansa. Jopa minulla, hänen kolmekymppisellä lapsellaan, on testamentti.

Miten saada taottua järkeä isän päähän?

Kommentit (211)

Vierailija
141/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä testsmentin tarkoitusta jos ei ulkopuolisille anneta mitään ( esim. Puolison lapsille tms) eikä haluta jotain lapsista laittaa etusijalle ja muille lakiosa.

Jos on yhdenlaisia rintaperillisiä ei pitäis olla ongelmaa. Jokaiselle saman verran.

Jotain asuntoa, maita, mökkiä tai metsää on melko hankala jakaa useaan osaan ellei vaan myy kaikkea pois.

No höpö höpö. Kyllä pellot ja metsät pystyy lohkomaan pienemmiksi tonteiksi. Käynti vaan maanmittaustoimistossa tai varmaan onnistuu ihan verkossakin. Sitten sinne tulee paikan päälle joku maamittari laittamaan tonttimerkit uudestaan ja se on sitten siinä. Lasku tulee perästä.

Jep ja tolkuttomat kulut ja kun metsää on siellä täällä samoin peltoa, maatilaa ja mökkiä ja tonttia niin on kyllä selllainen kulu- ja sillisalaatti että. Etenkin kun joku haluaa niistä eroon ja joku ei.

Niin ihanaa, kun ei ole perillisiä. Kyllä olin silloin nuorempana viisas. Kaikkein järkevintä olisi jättää jälkeensä vain pelkkää velkaa.

Sen voi jakaa ja jos joku ei halua pitää osuuttaan, niin myy sen sitten pois. Ja tuossa ei ole mitään vaikeaa. Maapohjjalle määritellään käypä arvo ja sitten vaan vedetään karttaan sopivan kokoisia länttejä, jotka on kaikki saman arvoisia. Ja jos vieläkin tulee riitaa, niin arpa ratkaisee. Niin ne kaikki kipot ja kupitkin loppupeleissä arvottu, kun yhtäkkiä ne risat Arabiatkin tulee yhtäkkiä niin helvetin arvokkaiksi. Mutsi oli aikoinaan viisas, kun heitti vaivihkaa kaikki retro-Arabiat roskiin ja osti halpaa tsekkiläistä posliinia tilalle.

Vierailija
142/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mökki menee myyntiin voit ostaa sen. Taidat vaan haluta mökin itsellesi vaikka muutkin sisaruksesi haluaa sen.

Niin koska rahaahan tulee seinästä ja on takuuvarmaa että sisarukset haluaa myydä, eikun...

Jos sisarukset eivät halua myydä, pysyy mökki suvussa. Perinnöstä tulee kyllä tarpeeksi rahaa mökin ostamiseen. Et taida oikein tajuta...

Ei, pesänselvittäjä myy sen joko yhdelle tai ulkopuoliselle, jos omistuksesta ei päästä yksimielisyyteen. Jollekin muulle vieraalle yleensä menee silloin. Tämäkö on isän tahto? Yhteisjako ei jää, jos kaikki eivät sitä halua ja tuskin haluavat.

Niin. Jos yhteisomistus ei kiinnosta, AP voi ostaa mökin itselleen. Luultavasti joku muukin sisaruksista haluaa mökin itselleen, tämän AP vaan unohti mainita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap saattaa olla terminaalisesti poissa kohta itse, kun noin hanakasti on muiden omaisuutta itselleen havittelemassa. Toivon mukaan sut suljetaan kokonaan ulos perintöketjusta.

On kyllä hupaisaa seurata per*aukisten ulinoita "perinnön havitteluista", jos joku erehtyy vanhemmilleen ehdottamaan testamentin tekoa.

Oikeasti, jos omaisuutta on seitsemännumeroisen luvun verran, niin ainoastaan täydellinen idiootti jättää testamentin tekemättä ja luottaa siihen, että asiat sitten lutviutuvat keskustelemalla perinnönjaossa. Ei siihen tarvita, kuin yksi ahne miniä sekoilemaan taka-vasemmalta, niin loppusuku on sitten riidoissa keskenään lopun elämäänsä.

Joo ei tuollaista kommentoi kuin ne keillä ei minkäänlaista arvokkaampaa omaisuutta ole.

Vierailija
144/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen säsi on - noin 50v? Ei ihme jos loukkaantuu.

Kuudenkymmenen ja seitsemänkymmenen välillä. Toki lieneekö sillä merkitystä, koska isä voi kuolla huomenna tai kolmenkymmenen vuoden päästä tai milloin tahansa siinä välissä. Kuten joku totesi - raha-asiat olisi hyvä hoitaa kuntoon nyt, kun pääkoppa on vielä ihan kunnossa eikä sitten, kun mahdollisen dementikon tekemä testamentti voidaan riitauttaa.

ap

Ja sinä itse voit maata ruumislaudoilta jo illalla, toivottavasti makaatkin, saa sisaruksesi sitten enemmän. Onkos testamentti tehtynä?

Vierailija
145/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä nähty ettei siitä yhteisomistajuudesta haluta sitten sitä myydä kun se porukalla peritään. Sitten se riita jatkuu vaan.

Vierailija
146/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap saattaa olla terminaalisesti poissa kohta itse, kun noin hanakasti on muiden omaisuutta itselleen havittelemassa. Toivon mukaan sut suljetaan kokonaan ulos perintöketjusta.

On kyllä hupaisaa seurata per*aukisten ulinoita "perinnön havitteluista", jos joku erehtyy vanhemmilleen ehdottamaan testamentin tekoa.

Oikeasti, jos omaisuutta on seitsemännumeroisen luvun verran, niin ainoastaan täydellinen idiootti jättää testamentin tekemättä ja luottaa siihen, että asiat sitten lutviutuvat keskustelemalla perinnönjaossa. Ei siihen tarvita, kuin yksi ahne miniä sekoilemaan taka-vasemmalta, niin loppusuku on sitten riidoissa keskenään lopun elämäänsä.

Tämä.

Vierailija
147/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hyötyy kun testamentti tehdään ja asioista puhutaan ajoissa. Säästää myös perintöveroissa, lahjaveroissa, pesänjakajan ym selvittäjien palkkioissa yms.

Vierailija
148/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuudenkymmenen ja seitsemänkymmenen välillä. Toki lieneekö sillä merkitystä, koska isä voi kuolla huomenna tai kolmenkymmenen vuoden päästä tai milloin tahansa siinä välissä. Kuten joku totesi - raha-asiat olisi hyvä hoitaa kuntoon nyt, kun pääkoppa on vielä ihan kunnossa eikä sitten, kun mahdollisen dementikon tekemä testamentti voidaan riitauttaa.

ap

Ja sinä itse voit maata ruumislaudoilta jo illalla, toivottavasti makaatkin, saa sisaruksesi sitten enemmän. Onkos testamentti tehtynä?

Näinhän se on, kannattaa apn tehdä samalla oma testamentti valmiiksi.

Vierailija
149/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei tuollaista kommentoi kuin ne keillä ei minkäänlaista arvokkaampaa omaisuutta ole.

Voi olla näin, eipä mulla isoja omaisuuksia ole...siis ei seitsemännumeroista. Eikä sitä ole vanhemmiltanikaan tulossa niin paljoa. Siitä huolimatta olen äidilleni sanonut, että tekee testamentin, ennenmmin pikemmin kuin myöhemmin, niin ei tarvitse sitten aikanaan arpoa ja ihmetellä kenenkään.

Ennemminkin ihmeellistä ämpyilyä, ettei halua asioita hoitaa. Ei ihmisistä vielä kukaan ole tänne planeetalle jäänyt keikkumaan vaan jokainen meistä kuolee aikanaan, mitä sitä murehtimaan. Mutta jos nyt jotain haluaa tehdä, niin koettaisi edes varmistaa että ne omat ajatukset ja toiveet seuraavat oikein myös jälkipolville. Siihen tarkoitukseen se testamentti on. Ilman testamenttia ei ole vaihtoehtoina kuin lainsäädäntö ja kristallipallo.

Vierailija
150/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä nähty ettei siitä yhteisomistajuudesta haluta sitten sitä myydä kun se porukalla peritään. Sitten se riita jatkuu vaan.

Jos kukaan ei halua myydä, silloin ei myydä, mutta jos yksikin haluaa myydä, silloin myydään.

Vierailija
151/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vaimoni kanssa yhteensä apn vanhempien verran omaisuutta. Asunto, mökki, yksi sijoitusasunto ja rahasto-osuuksia. Iätkin passaa, just jäämässä eläkkeelle. Olemme tehneet keskinäisen omistusoikeustestamentin. Se, kumpi meistä jää leskeksi, saa kaiken. Lapsille on kerrottu testamentista. Tekivät itse puolisoittensa kanssa samanlaiset. Yksi lapsista on käräjätuomari.

Vierailija
152/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä isäsi on järkevä eikä tuhlaa aikaansa ajattelemalla kuolemansa jälkeisiä asioita.

Vierailija
153/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokki kärkkymässä jo heti ensimmäisenä. Ei yllättänyt. Toivottavasti isäsi älyää rajata sinut testamentista pois.

Vierailija
154/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Näinhän se on, kannattaa apn tehdä samalla oma testamentti valmiiksi.

Ja sun kannattais lukea mitä hän on kirjoittanut, ennen kuin kommentoit. Hän on tehnyt jo testamentin. 

Vierailija
155/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lokki kärkkymässä jo heti ensimmäisenä. Ei yllättänyt. Toivottavasti isäsi älyää rajata sinut testamentista pois.

Mitenköhän se tapahtuu, kun isä ei kerran suostu tekemään testamenttia?? 

Vierailija
156/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn vanhemmat eivät ole edes iäkkäitä, voivat mökkeillä vielä hyvässä kunnossa parikymmentä vuotta. Itse loukkaantuisin verisesti, jos joku tulisi neuvomaan, mitä pitäisi mökille tehdä. Meillä vaimoni perii mökin, jos kuolen ensin. Lapsilla on jo omansa.

Vierailija
157/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovulaatiolaskuri

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä testsmentin tarkoitusta jos ei ulkopuolisille anneta mitään ( esim. Puolison lapsille tms) eikä haluta jotain lapsista laittaa etusijalle ja muille lakiosa.

Jos on yhdenlaisia rintaperillisiä ei pitäis olla ongelmaa. Jokaiselle saman verran.

Jotain asuntoa, maita, mökkiä tai metsää on melko hankala jakaa useaan osaan ellei vaan myy kaikkea pois.

No höpö höpö. Kyllä pellot ja metsät pystyy lohkomaan pienemmiksi tonteiksi. Käynti vaan maanmittaustoimistossa tai varmaan onnistuu ihan verkossakin. Sitten sinne tulee paikan päälle joku maamittari laittamaan tonttimerkit uudestaan ja se on sitten siinä. Lasku tulee perästä.

Jep ja tolkuttomat kulut ja kun metsää on siellä täällä samoin peltoa, maatilaa ja mökkiä ja tonttia niin on kyllä selllainen kulu- ja sillisalaatti että. Etenkin kun joku haluaa niistä eroon ja joku ei.

Niin ihanaa, kun ei ole perillisiä. Kyllä olin silloin nuorempana viisas. Kaikkein järkevintä olisi jättää jälkeensä vain pelkkää velkaa.

Sen voi jakaa ja jos joku ei halua pitää osuuttaan, niin myy sen sitten pois. Ja tuossa ei ole mitään vaikeaa. Maapohjjalle määritellään käypä arvo ja sitten vaan vedetään karttaan sopivan kokoisia länttejä, jotka on kaikki saman arvoisia. Ja jos vieläkin tulee riitaa, niin arpa ratkaisee. Niin ne kaikki kipot ja kupitkin loppupeleissä arvottu, kun yhtäkkiä ne risat Arabiatkin tulee yhtäkkiä niin helvetin arvokkaiksi. Mutsi oli aikoinaan viisas, kun heitti vaivihkaa kaikki retro-Arabiat roskiin ja osti halpaa tsekkiläistä posliinia tilalle.

On ihan laillista jättää perinnöksi helposti realisoitavissa olevia arvopapereita. Myöskin erilaiset setelitupot helposti löydettävissä paikoissa ilostuttavat ketä tahansa.

158/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidinisä oli jakanut huomattavia ennakkoperintöjä lapsilleen äitiäni lukuunottamatta, mutta hän ei koskaan tehnyt niistä mitään asiakirjaa. Mutsini oli sanonut hänelle, että niistä pitäisi olla mustaa valkoisella, johon hänen isänsä oli vastannut, että hän kyllä luottaa omiin lapsiinsa. Sitten kun tuli perunkirjoituksen aika, kysyi tuomari lapsilta, että onko joku saanut ennakkoperintöjä ja kaikki olivat olleet ihan hiljaa.

Vierailija
159/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti puhui joskus, että hänen pitäisi tehdä sellainen paperi, ettei minun ja siskoni puolisot ole oikeutettuja häneltä jääneeseen perintöön. Sanoin kyllä suoraan, että se on kyllä minun ja mieheni välinen päätös, mikä meillä on yhteistä ja mikä ei. On kohtuutonta, että toisen perintö olisi yhteistä ja toisen olisi joku mummo rajannut. Ja mielestäni se on loukkaus myös miestäni kohtaan. Mieheni tienaa tuplasti sen, mitä minä, niin miksi hänet pitäisi raja pois siitä, mitä minä saan haalittua yhteiseen kekoon. Eikä äitini omaisuus ole mikään seitsemän numeroinen summa.

Ei, se ei ole sinun miehesi ja sinun välisesi asia ollenkaan, vaan äitisi oma asia. Hän saa tehdä juuri sellaisen testamentin kuin haluaa. Minunkin äitini rajasi testamentissaan meidän lasten puolisot pois perinnöstä, ja viisaasti tekikin. Kiitos, äiti!

Vierailija
160/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kukaan ei halua myydä, silloin ei myydä, mutta jos yksikin haluaa myydä, silloin myydään.

Jos vain yksi haluaa myydä, muut tai joku heistä voi ostaa hänen osuutensa.