Isäni ei suostu tekemään testamenttia
Ongelma tiivistyy jo otsikossa, mutta avataan kuitenkin lisää.
Isäni ei ole enää ihan nuori, ja omaisuutta on kertynyt. Jos kaikkien kiinteistöjen arvo ja muu osaisuus lasketaan yhteen, niin puhutaan kevyesti seitsemännumeroisesta summasta.
Olen lukuisia kertoja yrittänyt sanoa isälleni, että hänen pitäisi tehdä testamentti. Olen ilmaissut, että voisin olla kiinnostunut perheen mökin perimisestä, mutten todellakaan suostu yhteisomistukseen sisarusteni kanssa. Olen myös ilmaissut, että olisi hyvä tehdä testamentti senkin takia, että mahdolliset aviopuolisot suljettaisiin perinnön ulkopuolelle.
Isäni ei tähän suostu. Hänen mielestään kaikki saadaan kyllä sovittua keskustelemalla. Hän myös luottaa siihen, että perheessämme on niin hyvät välit, ettei riitaa tule. Olen kertonut hänelle lukuisista esimerkeistä, joissa ihan lämpimät välit ovat katkenneet perintöriitoihin, mutta hän ei ota tätä kuuleviin korviinsa.
Kyseessä on muuten talousasiansa jämptisti ja järkevästi hoitava henkilö. Uskon, että taustalla on jonkinlainen ikäkriisi - haluttomuus hyväksyä oma ikääntyminen ja tuleva menehtyminen. Olen kuitenkin yrittänyt korostaa, että menehtyä voi ihan milloin tahansa. Jopa minulla, hänen kolmekymppisellä lapsellaan, on testamentti.
Miten saada taottua järkeä isän päähän?
Kommentit (211)
Huoli on kyllä sinänsä ihan aiheellinen. Sukuriitoja syntyy perinnönjaossa todella helposti, vaikka muuta luullaan.
Mieheni ja hänen äitinsä eivät ole enää missään tekemisissä mieheni siskon kanssa. Tuli yllättäen muhkea riita perinnönjaosta, kun mieheni isä kuoli. Ja kaikki ovat mielestäni ihan järkeviä ihmisiä. Eipä olisi tätäkään etukäteen uskonut.
Vierailija kirjoitti:
Ap saattaa olla terminaalisesti poissa kohta itse, kun noin hanakasti on muiden omaisuutta itselleen havittelemassa. Toivon mukaan sut suljetaan kokonaan ulos perintöketjusta.
Eipä se oikein taida onnistua, kun isä kerran ei halua edes testamenttia tehdä...
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin isäsi, antaisin mökin jollekin vähemmän ahneelle lapselle. Ihan kiusallanikin jo.
Miksi isä antaisi mökkiä vielä kenellekään. Onko vielä päässyt edes eläkkeellekään ja nythän sitä aikaa vasta alkaa olla mökkielämälle. Mulla on monta tuttua, jotka ovat ostaneet mökin tuossa vaiheessa, vaihtaneet samalla talon kerrostaloasuntoon. Tästähän moni haaveilee tälläkin palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen isä ei halunnut jakaa eläessään omaisuutta fiksusti, omisti lasten kanssa tasaosissa kaikki. Toista lasta kiinnosti suvun maat ja talot toista vain raha ja isä tiesi kyllä tämän. Kuoleman tullen perinnöstä saatiin isot riidat aikaan kun kaikki meni puoliksi ja toista oli vaikeaa lunastaa ulos.
Nämä ovat v-mäisiä tilanteita ja pelkästään tällaisen vanhemman syytä. Samalla tällainen vanhempi rikkoo perheen lasten välit sekä aiheuttaa, että omaisuudesta meneekin suuri siivu asianajajille. Mitä nämä ihmiset oikein ajattelevat? Ei ainakaan lapsiaan.
Olen täysin eri mieltä. On pelkästään perijöiden vika, jos he eivät saa perintöä jaettua sovussa. Oman edun tavoittelu, ahneus ja joustamattomuus ovat lähes aina syynä perintöriitoihin. On ymmärrettävää, että tällaisten perillisten vanhemmat eivät halua eläessään puuttua omaisuutensa jakoon, koska se johtaisi heihin kohdistuviin riitoihin jo heidän elinaikanaan. Eikä se heille kuulukaan
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti puhui joskus, että hänen pitäisi tehdä sellainen paperi, ettei minun ja siskoni puolisot ole oikeutettuja häneltä jääneeseen perintöön. Sanoin kyllä suoraan, että se on kyllä minun ja mieheni välinen päätös, mikä meillä on yhteistä ja mikä ei. On kohtuutonta, että toisen perintö olisi yhteistä ja toisen olisi joku mummo rajannut. Ja mielestäni se on loukkaus myös miestäni kohtaan. Mieheni tienaa tuplasti sen, mitä minä, niin miksi hänet pitäisi raja pois siitä, mitä minä saan haalittua yhteiseen kekoon. Eikä äitini omaisuus ole mikään seitsemän numeroinen summa.
Ei sun äitisi päätökset omasta omaisuudestaan ole sun ja miehesi välinen asia, vaan pelkästään äitisi asia. Koeta nyt sisäistää se.
Presidentti Niinistö on aloittajan isää 10 vuotta vanhempi ja osti pari vuotta sitten mökin Lohjalta. En usko, että Niinistön pojat neuvovat isäänsä testamentin tekoon.
Meillä on miehen vanhempien kanssa aika samanlainen mökkiongelma kuin AP:lla. Miehen vanhemmat omistavat mökin, jolla mökkeilevät itse harvakseltaan, kerran tai kaksi kesässä. Minä ja mies lapsinemme olemme jo kymmenen vuoden ajan hoitaneet mökkiä, tehneet pihatyöt, kaikki pienet korjaukset ja maalaukset, kevätsiivoukset sekä talviteloille laiton. Vastineeksi olemme saaneet mökkeillä siellä varsin vapaasti. Nyt miehen vanhemmat ovat niin iäkkäitä ja raihnaisia, että eivät enää pärjää mökillä itsekseen, vaan meidän pitää aina olla mukana kyyditsemässä ja myös paikan päällä koko ajan, auttamassa rappusissa ja laittamassa ruuat. Ensi kesänä he eivät ehkä enää ole mökkeilykunnossa ollenkaan. Nyt mökille on tämän 10 vuoden aikana kertynyt isomman remontin tarvetta ja pitäisi tehdä kalliimpia hankintoja, tyyliin katto uusia ym. Miehen vanhemmat eivät halua laittaa niihin rahaa (syytä eivät ole kertoneet, rahaa tietääkseni olisi ihan hyvin) mutta toisaalta eivät halua myydä mökkiä meille tai tehdä ennakkoperintöä. Mies ei ole heitä painostanut, mutta on tätä kysynyt. Tilanne on hankala. Meille tosi mieluisa mökki rapistuu, mutta emme itse halua myöskään laittaa kymppitonneja remontteihin, jos mökki ei välttämättä tulekaan meille. Miehellä on 2 sisarusta, jotka mökkeilevät kesäisin muutaman viikonlopun, eivätkä ole ikinä osallistuneet mihinkään mökkitöihin. Toinen ei ole mökistä kiinnostunut ja toinen taitaa olla kahden vaiheilla, koska heillä on jo toinen mökki.
Jos oisin faijasi ni laittasin palamaan koko möksän, ja nauraisin pirullista naurua päälle :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Presidentti Niinistö on aloittajan isää 10 vuotta vanhempi ja osti pari vuotta sitten mökin Lohjalta. En usko, että Niinistön pojat neuvovat isäänsä testamentin tekoon.
Vähän off-topicina: uusperhekuvioissahan nuo perintöasiat vasta tärkeitä ovatkin. Siitähän vasta riita syntyy, kun nykyinen vaimo saa osituksessa oman osansa, minkä tämän lapsi sitten perii aikoinaan oman osuutensa lisäksi, ja edellisen liiton lapsille jää vain murusia. Tosin juristina Niinistö varmaan ymmärtää tällaiset asiat itsekin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen säsi on - noin 50v? Ei ihme jos loukkaantuu.
Kuudenkymmenen ja seitsemänkymmenen välillä. Toki lieneekö sillä merkitystä, koska isä voi kuolla huomenna tai kolmenkymmenen vuoden päästä tai milloin tahansa siinä välissä. Kuten joku totesi - raha-asiat olisi hyvä hoitaa kuntoon nyt, kun pääkoppa on vielä ihan kunnossa eikä sitten, kun mahdollisen dementikon tekemä testamentti voidaan riitauttaa.
ap
Suuri uutinen: sinäkin voit kuolla milloin tahansa. Edes sinulla ei ole takuita elämäsi kestosta ja pituudesta. Joten voit lopettaa provoamisesi.
Vierailija kirjoitti:
Jos oisin faijasi ni laittasin palamaan koko möksän, ja nauraisin pirullista naurua päälle :D:D:D
Toistan jälleen: jos tämä on hänen toiveensa, niin sen kun. Hän saa testamentata mökkinsä vaikka serkun kaimalle tai hyväntekeväisyyteen, jos se on hänen tahtonsa. Tai myydä sen ennen kuolemaansa ihan kenelle haluaa.
Nyt isälläni on ihan absurdin naiivi ajatus siitä, kuinka mökki tulee kaikkien sisarusten yhteisomistukseen, ja kaikki saadaan hoidettua keskenään sopimalla. Tätä olen yrittänyt isälle toitottaa: se ei tule toteutumaan, piste (syitä olen tässä ketjussa avannut aiemmin).
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen säsi on - noin 50v? Ei ihme jos loukkaantuu.
Kuudenkymmenen ja seitsemänkymmenen välillä. Toki lieneekö sillä merkitystä, koska isä voi kuolla huomenna tai kolmenkymmenen vuoden päästä tai milloin tahansa siinä välissä. Kuten joku totesi - raha-asiat olisi hyvä hoitaa kuntoon nyt, kun pääkoppa on vielä ihan kunnossa eikä sitten, kun mahdollisen dementikon tekemä testamentti voidaan riitauttaa.
ap
Suuri uutinen: sinäkin voit kuolla milloin tahansa. Edes sinulla ei ole takuita elämäsi kestosta ja pituudesta. Joten voit lopettaa provoamisesi.
Tiedän tämän - tätä varten minulla onkin testamentti ja avioehto.
ap
Kerrohan AP nyt selkeästi, että mitä pelkäät tapahtuvan ilman testamenttia? Mikä voi olla ongelma, kun saisitte kaikki sisarukset samansuuruisen osuuden? Mökkiosuudet joko pysyvät kaikilla tai sinä tai joku muu sisaruksista voi lunastaa osuudet. Minkälainen voi olla tilanne, että isäsi tahto ei toteudu ja mökki menee ulkopuoliselle myyntiin? En keksi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan AP nyt selkeästi, että mitä pelkäät tapahtuvan ilman testamenttia? Mikä voi olla ongelma, kun saisitte kaikki sisarukset samansuuruisen osuuden? Mökkiosuudet joko pysyvät kaikilla tai sinä tai joku muu sisaruksista voi lunastaa osuudet. Minkälainen voi olla tilanne, että isäsi tahto ei toteudu ja mökki menee ulkopuoliselle myyntiin? En keksi mitään.
Kannattaa lukea ap aloitus ja kommentit niin se selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän off-topicina: uusperhekuvioissahan nuo perintöasiat vasta tärkeitä ovatkin. Siitähän vasta riita syntyy, kun nykyinen vaimo saa osituksessa oman osansa, minkä tämän lapsi sitten perii aikoinaan oman osuutensa lisäksi, ja edellisen liiton lapsille jää vain murusia. Tosin juristina Niinistö varmaan ymmärtää tällaiset asiat itsekin.
ap
Kaikki lapsethan perivät saman verran ( jos ei muita papereita.) Tietysti aikoinaan kun äiti kuolee vain hänen lapsensa on äidin perijä.
Niin se vain menee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti puhui joskus, että hänen pitäisi tehdä sellainen paperi, ettei minun ja siskoni puolisot ole oikeutettuja häneltä jääneeseen perintöön. Sanoin kyllä suoraan, että se on kyllä minun ja mieheni välinen päätös, mikä meillä on yhteistä ja mikä ei. On kohtuutonta, että toisen perintö olisi yhteistä ja toisen olisi joku mummo rajannut. Ja mielestäni se on loukkaus myös miestäni kohtaan. Mieheni tienaa tuplasti sen, mitä minä, niin miksi hänet pitäisi raja pois siitä, mitä minä saan haalittua yhteiseen kekoon. Eikä äitini omaisuus ole mikään seitsemän numeroinen summa.
Ei, se ei ole sinun miehesi ja sinun välisesi asia ollenkaan, vaan äitisi oma asia. Hän saa tehdä juuri sellaisen testamentin kuin haluaa. Minunkin äitini rajasi testamentissaan meidän lasten puolisot pois perinnöstä, ja viisaasti tekikin. Kiitos, äiti!
Ihan sama onko mun äitini asia vai ei, hän silti loukkaa miestäni tällaisilla tempauksilla. Olisi sitten aina pyytämättä apua häneltä, jos noin vähän arvostaa häntä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on miehen vanhempien kanssa aika samanlainen mökkiongelma kuin AP:lla. Miehen vanhemmat omistavat mökin, jolla mökkeilevät itse harvakseltaan, kerran tai kaksi kesässä. Minä ja mies lapsinemme olemme jo kymmenen vuoden ajan hoitaneet mökkiä, tehneet pihatyöt, kaikki pienet korjaukset ja maalaukset, kevätsiivoukset sekä talviteloille laiton. Vastineeksi olemme saaneet mökkeillä siellä varsin vapaasti. Nyt miehen vanhemmat ovat niin iäkkäitä ja raihnaisia, että eivät enää pärjää mökillä itsekseen, vaan meidän pitää aina olla mukana kyyditsemässä ja myös paikan päällä koko ajan, auttamassa rappusissa ja laittamassa ruuat. Ensi kesänä he eivät ehkä enää ole mökkeilykunnossa ollenkaan. Nyt mökille on tämän 10 vuoden aikana kertynyt isomman remontin tarvetta ja pitäisi tehdä kalliimpia hankintoja, tyyliin katto uusia ym. Miehen vanhemmat eivät halua laittaa niihin rahaa (syytä eivät ole kertoneet, rahaa tietääkseni olisi ihan hyvin) mutta toisaalta eivät halua myydä mökkiä meille tai tehdä ennakkoperintöä. Mies ei ole heitä painostanut, mutta on tätä kysynyt. Tilanne on hankala. Meille tosi mieluisa mökki rapistuu, mutta emme itse halua myöskään laittaa kymppitonneja remontteihin, jos mökki ei välttämättä tulekaan meille. Miehellä on 2 sisarusta, jotka mökkeilevät kesäisin muutaman viikonlopun, eivätkä ole ikinä osallistuneet mihinkään mökkitöihin. Toinen ei ole mökistä kiinnostunut ja toinen taitaa olla kahden vaiheilla, koska heillä on jo toinen mökki.
Isä on tosi viisas, kun ei ala rahoittamaan enää viimeisinä aikoinaan mitään mökkiremontteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisonne ei peri. Teidän jälkeenne perivät omat lapset, ei puolison lapset.
Omaisuus tasataan. Jokainen saa saman verran rahana tai omaisuutena. Eihän se sen kummempaa.Joo, ei puoliso peri. Mutta mahdollisen eron sattuessa ilman testamenttimääräystä / avioehtoa, puolisolla on avio-oikeus toisen puolison omaisuuteen, mukaan lukien se peritty omaisuus. Molemmin puolin toki.
Olen uusperheellinen. Puolisollani on yksi lapsi edellisestä liitosta. Jos puolisoni kuolee yhtä aikaa kuin lapsensa, joka on ihan mahdollista esim. kolarissa, niin arvaatkos alkuperäinen puolisot eivät peri -tyyppi, kuka perisi osan miehen sukumökistä ja kodistani? Aivan, puolisoni ex. Testamentti on tärkeä paperi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä on tosi viisas, kun ei ala rahoittamaan enää viimeisinä aikoinaan mitään mökkiremontteja.
Niin koska ne säästöt ja rahathan saa hautaan mukaan.
Jos olisin isäsi, antaisin mökin jollekin vähemmän ahneelle lapselle. Ihan kiusallanikin jo.