Isäni ei suostu tekemään testamenttia
Ongelma tiivistyy jo otsikossa, mutta avataan kuitenkin lisää.
Isäni ei ole enää ihan nuori, ja omaisuutta on kertynyt. Jos kaikkien kiinteistöjen arvo ja muu osaisuus lasketaan yhteen, niin puhutaan kevyesti seitsemännumeroisesta summasta.
Olen lukuisia kertoja yrittänyt sanoa isälleni, että hänen pitäisi tehdä testamentti. Olen ilmaissut, että voisin olla kiinnostunut perheen mökin perimisestä, mutten todellakaan suostu yhteisomistukseen sisarusteni kanssa. Olen myös ilmaissut, että olisi hyvä tehdä testamentti senkin takia, että mahdolliset aviopuolisot suljettaisiin perinnön ulkopuolelle.
Isäni ei tähän suostu. Hänen mielestään kaikki saadaan kyllä sovittua keskustelemalla. Hän myös luottaa siihen, että perheessämme on niin hyvät välit, ettei riitaa tule. Olen kertonut hänelle lukuisista esimerkeistä, joissa ihan lämpimät välit ovat katkenneet perintöriitoihin, mutta hän ei ota tätä kuuleviin korviinsa.
Kyseessä on muuten talousasiansa jämptisti ja järkevästi hoitava henkilö. Uskon, että taustalla on jonkinlainen ikäkriisi - haluttomuus hyväksyä oma ikääntyminen ja tuleva menehtyminen. Olen kuitenkin yrittänyt korostaa, että menehtyä voi ihan milloin tahansa. Jopa minulla, hänen kolmekymppisellä lapsellaan, on testamentti.
Miten saada taottua järkeä isän päähän?
Kommentit (211)
Jos testamentissa pitää jakaa jo mökit ja muut valmiiksi, niin eikö se jo ole perintöriidan aloitus?
Puolisonne ei peri. Teidän jälkeenne perivät omat lapset, ei puolison lapset.
Omaisuus tasataan. Jokainen saa saman verran rahana tai omaisuutena. Eihän se sen kummempaa.
Toivottavasti tajuaa kirjata testamenttiin että sulle ei tule penniäkään kunboot kärkkymässä jo etukäteen
Itse uskon että pääsen sisarusten kanssa sopuun helposti. Ei kai yhteisomistajuuteen ole pakko suostua, vaan mökin voi laittaa myyntiin.
Onko äitisi elossa ja ovatko he vielä isäsi kanssa naimisissa?
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä haluat määrätä, miten isäsi omaisuus jaetaan?
En halua, eikä minua kiinnosta perinnön sisältö. Haluaisin vain, että isäni kirjaisi jonnekin, miten hän haluaa omaisuutensa jaettavan. Ja tuo puolisoiden sulkeminen perinnön ulkopuolelle olisi tärkeä hoitaa ihan virallisesti.
Isä on maininnut, että hän haluaisi mökin säilyvän suvussa. Olen kuitenkin korostanut, että jos mökki tulee meille kaikille sisaruksille yhteiseksi, niin se todennäköisimmin päätyy myyntiin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Omaisuus tasataan. Jokainen saa saman verran rahana tai omaisuutena. Eihän se sen kummempaa.
Joo, ei puoliso peri. Mutta mahdollisen eron sattuessa ilman testamenttimääräystä / avioehtoa, puolisolla on avio-oikeus toisen puolison omaisuuteen, mukaan lukien se peritty omaisuus. Molemmin puolin toki.
Vierailija kirjoitti:
Saahan se puoliso sitten tasinkona, jos sitä ei ole poissuljettu esim. testamentissä. Tämä on se osa, jonka tekeminen voisi tosiaan olla järkevää jo testamentilla.
Itsekäs. Ei oikeasti kiinnosta tai ehkä testamentti on jo, mutta ei ole edukas sinulle. Nämä tulevat yllätyksenä, kun on virheellinen käsitys väleistä vanhempiin ja etenkin miesten osalta yleistä.
En ymmärrä testsmentin tarkoitusta jos ei ulkopuolisille anneta mitään ( esim. Puolison lapsille tms) eikä haluta jotain lapsista laittaa etusijalle ja muille lakiosa.
Jos on yhdenlaisia rintaperillisiä ei pitäis olla ongelmaa. Jokaiselle saman verran.
Ymmärrän täysin ap asian, nämä muut eivät näköjään ole miettineet asiaa ja arvasinhan näitä 'ahne kärkkyjä' -kommentteja alkaa sataa heti :D
Ehkä isäsi ei halua testamentata perheen mökkiä pelkästään sinulle, tai muuten halua ottaa kantaa omaisuutensa jakamiseen? Vaikka testamenttia ei ole, niin tuossa tilanteessa erinäistä omaisuutta varmasti riittää jokaiselle perilliselle. Olisi siis hyvin hölmöä jättää omaisuus/mökki yhteisomistukseen, parempi sitten perunkirjoituksessa sopia kuka mökin saa ja millä hinnalla. Toisaalta jos mökillä on tunnearvoa kaikille sisaruksille, niin olisi hyvin epäreilua että sisaruksillesi yhtäkkiä kävisi ilmi, että se on erikseen sinulle testamentattu.
Oman aviopuolison saat rajattua perinnön ulkopuolelle ihan keskinäisellä avioehdolla, ja toisaalta sisarustesi asioista sinun ei tarvitse huolehtia.
Kenen aviopuolisot?? Vaimo tietenkin perii, lasten puolisot ei
Vierailija kirjoitti:
On elossa ja ovat naimisissa. Äitinikin etua olen yrittänyt ajaa, kun testamentista on ollut puhe. Äitini ei esimerkiksi omista isäni mökistä mitään, eli jos isäni kuolee, äidilläni ei ole siihen mitään oikeutta. Olisi ihan reilua, että jos isäni kuolisi huomenna, niin äidillä olisi edes hallintaoikeus mökkiin, jonka kunnostamiseen hänkin on nähnyt hurjasti vaivaa.
ap
Jospa keskittyisit oman omaisuutesi kartuttamiseen ja teet oman testamenttisi sekä hoitotestamenttisi. Kukaan ei arvaa lähtöpäiväänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua, eikä minua kiinnosta perinnön sisältö. Haluaisin vain, että isäni kirjaisi jonnekin, miten hän haluaa omaisuutensa jaettavan. Ja tuo puolisoiden sulkeminen perinnön ulkopuolelle olisi tärkeä hoitaa ihan virallisesti.
Isä on maininnut, että hän haluaisi mökin säilyvän suvussa. Olen kuitenkin korostanut, että jos mökki tulee meille kaikille sisaruksille yhteiseksi, niin se todennäköisimmin päätyy myyntiin.
ap
Etkös sinä voi sitten ostaa sen sisaruksiltasi? Eihän mökin päätyminen yhteisomistajuuteen ole mikään automaatio, erityisesti jos jaettavaa omaisuutta riittää paljon mökkiä enemmän. Sisarukset sitten ottaa niitä kiinteistöjä, tai ne vähemmän tunnearvokkaat omaisuudet myydään ja homma hoidetaan rahan jaolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisuus tasataan. Jokainen saa saman verran rahana tai omaisuutena. Eihän se sen kummempaa.Saahan se puoliso sitten tasinkona, jos sitä ei ole poissuljettu esim. testamentissä. Tämä on se osa, jonka tekeminen voisi tosiaan olla järkevää jo testamentilla.
Erossa en tiedä. Kuolemassa voi varakkaampi kieltäytyä antamasta tasinkoa.
Esim. Perin vanhemmiltani kesämökin ja minulle lainhuuto.Mieheni kuoltua merkittiin perukirjaan etten anna tasinkoa. Saavat lapset odottaa kuolrmasni että pääsevät siitä maksamaaan petintöverot.
Avioeron kannalta oon joskus harkinnut paperia ettei lasten puolisoilla oikeutta mutta samat olleet jo 20 vuotta joten saakoot, onhan ne hyviä ihmisiä ja lastensa vanhempia kaikki. Jos ero tulisi.
pia pau kirjoitti:
Kenen aviopuolisot?? Vaimo tietenkin perii, lasten puolisot ei
Jos tuo mökki jäisi meille kaikille sisaruksille, eikä sitä ole testamentilla rajattu avio-oikeuden ulkopuolelle, niin eron sattuessa lasten puolisoilla olisi oikeus mökkiin. Siellähän on sitten kivaa vietellä kesiä, kun parhaista viikonlopuista tapellaan paitsi sisarusten niin myös näiden ex-puolisoiden kesken.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On elossa ja ovat naimisissa. Äitinikin etua olen yrittänyt ajaa, kun testamentista on ollut puhe. Äitini ei esimerkiksi omista isäni mökistä mitään, eli jos isäni kuolee, äidilläni ei ole siihen mitään oikeutta. Olisi ihan reilua, että jos isäni kuolisi huomenna, niin äidillä olisi edes hallintaoikeus mökkiin, jonka kunnostamiseen hänkin on nähnyt hurjasti vaivaa.
ap
Aiotteko kiireesti jakaa pesän isänne kuoltua ettei äiti ees mökille pääsisi?
Kuka noin varakkaassa pesässä mökin tahtoo, jaettavaa varmaan riittää jokaiselle sama määrä ja osituksessa mökin saa kuka saa ja sitten hakee lainhuudon sille.