Nousevat kulut ja työssäkäynnin mielekkyys?
Hirvittää sähkön hinnan nousu, ruuan kallistuminen, bensan hinta... Meillä on perheessä kaksi töissä käyvää aikuista ja kaksi kouluikäistä lasta. Laskin, että pakolliset kulumme tulevat nousemaan reilulla 1000 e kuussa (mukaan laskettu mm kallistunut ruoka), vaikka säästäisimmekin niissä asioissa missä pystymme. Meillä vielä juuri ja juuri on tuohon varaa kun mitään lomia ei tehdä eikä lapset mene kalliimpiin harrastuksiin, joita oltiin jo suunniteltu. Vararahasto Meillä on äkillisiin menoihin, kuten jos auto hajoaa tai toinen vanhempi joutuu vaikka sairaspäivärahalle. Emme voi puskurirahoilla maksaa jokapäiväistä tavallista arkea. Jos kulut tulevat nousemaan vielä enemmän, emme pysty jatkamaan elämää kuten tähän asti. Se tarkoittaisi muuttoa halvempaan asuntoon ja ehkä keikkatyön ottamista lisäksi viikonlopuille.
Olen miettinyt viime aikoina todella paljon työssäkäynnin järkeä. Mitä järkeä on tehdä täyttä viikkoa raskasta työtä, johon on vuosien koulutukset käyty ja kokemusta kerätty, jos sillä ei pysty edes peruselintasoa kustantamaan? En kaipaa mitään luksusta, voin hyvin luopua vaikka omista harrastuksistani ja vuosittaisesta etelän lomasta perheen kanssa, mutta jos kahdella täydellä palkalla ei pysty maksamaan kohta edes pienen perheen arjen pakollisia kuluja niin minun ainakin tulee olemaan vaikea löytää motivaatiota töissä käyntiin.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Perheellinen mies kirjoitti:
Me aloimme säästämään. Kaikki turhat kulut karsittiin. Polkupyörät otettiin esiin ja on säästynyt jo 4000 bensa rahoissa 10 kuukauden aikana. Kaikki lehti tilaukset peruttiin, ravintola käynnit lopetettiin kokonaan. Ruokaa tehdään itse. Säästöjä tulee kyllä lähes tonni kuussa. Kannatta miettiä mistä oikeesti voi säästää niin yllättäen et tarvii jotain mistä olet maksanut pitkään.
Kiva että teillä on onnistunut säästäminen. Meillä miehen työmatka on melkein 30 km, hän tarvitsee siihen autoa. Minä sen sijaan pääsen vaikka kävellen töihin ja lapset kouluun. Varmasti pystymme säästämään vielä lisää joissakin asioissa. Itse mietin tässä vain sitä, että miksi? Kun käymme molemmat töissä, lapsia olemme hankkineet vain kaksi, ei ole lemmikkejä, ei kalliita harrastuksia tai merkkivaatteita. Eikö normaalilla palkalla nimenomaan pitäisi pystyä elämään niin, että ei tarvitsisi laskea jokaista senttiä? Ap
Te olette valinneet itsellenne asumismuodon, joka vie yli puolet teidän tuloista. Mikä siinä vuokra-asunnossa on niin ihmeellistä, että pidätte siitä kynsin hampain kiinni? Te voitte vallan hyvin muuttaa kerrostalokolmioon ja kas, kulut tippuvat yli tonnilla kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, että kaikki ajattelevat vaihtoehtojen olevan työssä jatkaminen normaalisti, tai tuille heittäytyminen.
Tosiassahan tämä tulee tapahtumaan niin, että nykyisessä tilanteessa turhautuneet työntekijät todellakin menettävät työmotivaationsa ja alkavat suoritumaan töistään heikommin. Töissä tehdään minimi ja sairaslomalle jäädään hyvin matalalla kynnyksellä. Tämä tulee heijastamaan taas suoraa yrityksien tulokseen, joka puolestaan aiheuttaa sen, ettei talouskasvua tule tapahtumaan ja sillä puolestaan on vaikutus kaikkiin meihin suomalaisiin.
Tämä on oikeasti vakavasti otettava asia, että nykyisen järjettömän kulujen nousun myötä työssäkäyvät ihmiset menettävät totaalisesti motivaation työntekoon.
T. Yksi epämotivoitunut työläinen
Luuletko ettei teidän tilalle tule ketään, jos te irtisanoudutte?
Tuet on niin loistavat suomessa että itse olen päättänyt hankkiutua henkilökohtaiseen konkurssiin. Tutut jotka elää tuilla, heillä jää paljon enemmän käyttöeahaa ja monilla jopa säästöön ihan hyviä summia.
Suomi on maailman onnellisin maa, käymme töissä koska siellä on niin kivaa ja emme käy rahan takia töissä.
Ihanaa kun huomenna aamulla saa herätä taas klo 6:00 että pääsee töihin kun siellä on niin kivaa!
Olen silti köyhä vaikka töissä käyn koska asumiskulut ja autoilu on niin kallista täällä.
Sosiaaliala, yksin elävä, ei autoa, AMK-tutkinto, kolmivuorotyö ja yli 20 vuotta työkokemusta eli kaikki mahdolliset lisät tulee.
Silti huonommista kuukausipalkoista on jäänyt asuntolainan, yhtiövastikkeen ynnä muiden asumiskulujen jälkeen toimeentulotuen verran rahaa. Ihan hyvin on pystynyt elämään kaikki nämä vuodet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, että kaikki ajattelevat vaihtoehtojen olevan työssä jatkaminen normaalisti, tai tuille heittäytyminen.
Tosiassahan tämä tulee tapahtumaan niin, että nykyisessä tilanteessa turhautuneet työntekijät todellakin menettävät työmotivaationsa ja alkavat suoritumaan töistään heikommin. Töissä tehdään minimi ja sairaslomalle jäädään hyvin matalalla kynnyksellä. Tämä tulee heijastamaan taas suoraa yrityksien tulokseen, joka puolestaan aiheuttaa sen, ettei talouskasvua tule tapahtumaan ja sillä puolestaan on vaikutus kaikkiin meihin suomalaisiin.
Tämä on oikeasti vakavasti otettava asia, että nykyisen järjettömän kulujen nousun myötä työssäkäyvät ihmiset menettävät totaalisesti motivaation työntekoon.
T. Yksi epämotivoitunut työläinen
Luuletko ettei teidän tilalle tule ketään, jos te irtisanoudutte?
Luulen, ettet lukenut tuota lainaamaasi kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 euroa kuukaudessa on iso raha. Jos toinen teistä jää työttömäksi, teille jää nykyisistä tuloista ainakin tonnin verran vähemmän. Siitä vaan, jos kuvittelet, että elämä helpottuu. Minusta teillä on hyvät tulot. Meidän nelihenkinen perhe asui kaksiossa ja hyvin pärjättiin, joten kolmio on suorastaan hulppea.
Onko sinun mielestäsi hulppeaa asua kolmiossa neljän hengen perheenä kun ottaa huomioon, että molemmat vanhemmat ovat kouluttautuneita ja käyvät kokopäivätyössä? Siis kohtaako sinun mielestäsi tässä nähty vaiva ja elintaso? Ymmärrän toki, että esimerkiksi kouluttamaton vajaata viikkotyöaikaa tekevä ei ehkä pysty maksamaan perheelleen kolmion vuokraa, mutta eikö kouluttautumalla ja työssä käynnillä pitäisi olla mahdollista saada selvästi parempi elintaso kuin tuilla? Nyt ei niin ole.
No miksi 4000e tienaavat asuvat vuokralla ja valittavat ettei rahat riitä?
Meillä puolta pienemmät tulot ja asutaan omassa maksetussa omakotitalossa.No olen kyllä tässä tilanteessa iloinen, että asumme nimenomaan vuokralla emmekä muuttotappiokunnassa isossa omakotitalossa, jossa lämmityskulut olisivat vielä isommat ja jota kukaan ei halua edes ostaa. Tulomme ovat tällä tasolla vasta muutaman vuoden puolison alan vaihdon ansiosta, harkitsimme oman ostoa, mutta nykytilanteessa ei siinä ole mitään järkeä. Ap
Asutte aivan liian kalliisti kumminkin. Iso omakotitalo ei tietenkään ole vaihtoehto, pieni 60 neliön mökki olisi realistisempi.
Vierailija kirjoitti:
Ei se enää kannatakaan, käteen jää työssäkäyvänä vain 200e enemmän ja työttömänä on paljon korkeampi elämänlaatu, kun ei joudu hukkaamaan aikaansa työntekoon, vaan voi tehdä mielekkäitä asioita.
En ole vaan vielä kehdannut irtisanoutua, mutta jos putin kehtaa hyökätä ukrainaan niin kai minäkin kehtaan jättäytyä työttömäksi heh.
Jos vielä kerrot, kuinka paljon luulet saavasi työttömyyskorvausta ja muita tukia?
Minun palkka ennen työttömyyttä oli 3250€/kk brutto ja kun pari vuotta sitten olin puoli vuotta työttömänä ja sain käteen työttömyyskorvaus 1300€/kk käteen, enkä muuta tukia. Eli n. 1750€/kk brutto. Ja sain vielä korotettua työttömyysturvaa, kun pitkä yhtäjaks. työuratakana, ilman työttömyysjaksoja.
Työttömyyskorvausta peritään korkeampaa veroa, koska verotuksessa ei ole tulonhankkimisvähennystä, eikä työmatkavährnnystä.
Kyllä minulle työssäkäynti kannatti, koska palkasta jäi käteen 2400€/kk netto eli reilut 1100€ enemmän käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni harkitsee vuorostaan työttömäksi heittäytymistä. Saman rahan saa tekemättä mitään. Tosin valtiomme paras lapsi on se jolla ei ole omaisuutta ja joka on oppinut chillaamaan muiden rahoituksella nuoresta pitäen. Heidät paapotaan piloille ja päässevät lopulta eläkkeelle.
Itse pinkaisin pitkäaikaistyöttömyydestä yli 5000€ tuloihin.
Aika huono on palkka jos työttömänä saa 500-600e.
Lähde Kela:
"
Kelan maksama työttömyysetuus on 35,72 e/pv. Sitä maksetaan 5 päivältä viikossa"
Tästä voit laskea mitä se on kuukaudessa.
Jos kuuluu ammattiliittoon ansiosidonnaista päivärahaa maksetaan aktiivimallissa 300-400 arkipäivältä eli n. vuoden ajalta. Jonka jälkeen tippuu Kelan työttömyysturvaan.
Minusta ei kannata kadehtia työttömiä.
Yhteiskunnan tukien varassa pärjää sitten, kun asuu siinä edullisessa ja rauhattomassa kaupungin vuokrakämpässä lähi-Alepan vieressä, eikä tietenkään omista autoa.
Suurinta huvia on kalsarikännit kotona Pirkka kaljalla ja kerron vuodessa päiväristeily Viroon jos löytää tarjousmatkan.
Vaatteet luonnollisesti kirpparilta, samoin huonekalut.
Ei siinä mitään järkeä olekaan.
Olen itse ajatellut, että jossain vaiheessa tämä päättyy ihan omaan mahdottomuuteensa. Siis joko yritykset menee nurin tai porukka sanoutuu irti juurikin ap:n mainitsemista syistä. Ja sellaisiin tukiin ei tässä maassa ole varaa, vaikka mitä tässä maassa tehtäisi.
Eli siis jossain kohtaa ne, jotka jaksaa jäädä töihin jääkin voitolle, kun työttömät on puilla paljailla ilman tukia.
Samaa miettinyt kuin ap.
Palkka on nettona 1800.
Vuokraan menee 800/kk + sähkö tulevana talvena noin 100/kk. Työmatkat vie karkeasti 300/kk. Kaikkeen muuhun elämiseen (ja mahdolliseen auton korjaukseen) jää 600/kk, sillä sitten vakuutukset, vaatteet, ruoat jne.
Kyllä tuo mietityttää, että saisinko lähes saman elintason myös työttömänä.
Täällähän on ihan teini meininkiä.
Mikä estää teitä heittäytymästä työttömäksi, aikuisia ihmisiä?
Eikun vaan heti huomenna sanomaan työsopimus irti ja sen jälkeen nauttimaan tuista.
Joku työtön varmasti on halukas ja ottaa ilomielen työpaikkanne vastaan, kun on saanut tarpeekseen niillä tuilla elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ajatellut, että jossain vaiheessa tämä päättyy ihan omaan mahdottomuuteensa. Siis joko yritykset menee nurin tai porukka sanoutuu irti juurikin ap:n mainitsemista syistä. Ja sellaisiin tukiin ei tässä maassa ole varaa, vaikka mitä tässä maassa tehtäisi.
Eli siis jossain kohtaa ne, jotka jaksaa jäädä töihin jääkin voitolle, kun työttömät on puilla paljailla ilman tukia.
En usko, että siihen on rohkeutta lähteä. Se tietäisi täyttä anarkiaa, väkivaltaa ja kaaosta sekä hyvinvointivaltion romahdusta. Vai mitä oletat niiden sairaiden ja työttömien sitten tekevän, kuolevan suosiolla nälkään ja kylmään? Tuskinpa vain, sitten alettaiisin ryöstää, kidnapata ja kiristää, muun muassa.
Todennäköisesti palkkoja täytyy harmonisoida, eli leikata yläpäästä (+5000 palkkoja) ja korottaa alapäästä (alle 2500 palkkoja).
Lisäksi kyseeseen voi tulla myös pääomatuloverotuksen nosto muutamalla %-yksiköllä sekä perintöverotuksen nosto suuremmissa perinnöissä (yli 100 000 euroa). En sulkisi pois mahdollisuutena myöskään ns miljonääriveroa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt kuin ap.
Palkka on nettona 1800.
Vuokraan menee 800/kk + sähkö tulevana talvena noin 100/kk. Työmatkat vie karkeasti 300/kk. Kaikkeen muuhun elämiseen (ja mahdolliseen auton korjaukseen) jää 600/kk, sillä sitten vakuutukset, vaatteet, ruoat jne.
Kyllä tuo mietityttää, että saisinko lähes saman elintason myös työttömänä.
Kyllä saisit kuten myös työttömän statuksen. Yksin asuvalle korkeahko asumiskulu. Pitäisi järjestää omistusasuminen, jotta pidemmällä tähtäimellä asuminen halpenisi. Vuokralla ja automatka töihin on huono yhdistelmä matalahkon palkan kanssa. Mites tulevaisuudensuunnitelmat? Tuohon ei ehkä kannata jäädä kituuttamaan, jollet kerran viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että siihen on rohkeutta lähteä. Se tietäisi täyttä anarkiaa, väkivaltaa ja kaaosta sekä hyvinvointivaltion romahdusta. Vai mitä oletat niiden sairaiden ja työttömien sitten tekevän, kuolevan suosiolla nälkään ja kylmään? Tuskinpa vain, sitten alettaiisin ryöstää, kidnapata ja kiristää, muun muassa.
Todennäköisesti palkkoja täytyy harmonisoida, eli leikata yläpäästä (+5000 palkkoja) ja korottaa alapäästä (alle 2500 palkkoja).
Lisäksi kyseeseen voi tulla myös pääomatuloverotuksen nosto muutamalla %-yksiköllä sekä perintöverotuksen nosto suuremmissa perinnöissä (yli 100 000 euroa). En sulkisi pois mahdollisuutena myöskään ns miljonääriveroa.
Ette ole aikaisempia taloushankaluuksia kokeneet? Suomessa ei olla vielä lähelläkään kriisiä, vaikka huolestuminen onkin kova.
Mitään radikaaleja yhteiskunnallisia muutoksia ei ole näköpiirissä näillä uhkakuvilla. Hätäasuntoloita joukkoruokailuineen ei olla ihan vielä järjestemässä. Halvan sähkön aika on ehkä ainakin tilapäisesti ohi. Isoja omakotitaloja ei suosita, paluu niihin ahtaisiin 80 neliön omakotitaloihin ja 40 neliön mökkeihin puulämmityksellä. Kaupunkilaiset saavat ahtautua hellahuoneisiin.
Tämä kriisi eroaa aiemmista talouskriiseistä siinä, että vuosien ajan tukien saajien etuja on hilattu jatkuvasti ylöspäin. Jos mietit 70-luvun tukien saajaa, niin silloin sai ehkä jonkun rotiskon asunnoksi ja sitten vaan leipäjonoon, tai oli sukulaisten elätettävänä. Nykyään hyvinvointivaltiossa ero normaalin palkansaajan ja tuilla elävän välillä vain pienenee kun mitataan elintasossa. Nyt rajusti nousevat pakolliset kulut kaventavat tuota eroa vielä entisestään. Minun lähipiirissäni on eräs henkilö, joka ei uskalla tällä hetkellä palata tukien varasta työelämään, koska työllistyisi matalapalkka-alalle eikä tiedä miten saisi palkasta maksettua kohonneet sähkökulut. Tukien saajana hänellä on varmuus, ettei tule häätöä asunnosta vaan kela maksaa loppupeleissä. Tämä systeemi on sietämätön palkansaajan kannalta.
Parin kuukauden päästä tulee 10-15% palkankorotukset. Eiköhän niiden avulla selvitä. Hyvinvointialueet tulevat kyllä olemaan aika hädässä työvoimakustannuksineen.. hienon diilin neuvottelivat :D
Vierailija kirjoitti:
Parin kuukauden päästä tulee 10-15% palkankorotukset. Eiköhän niiden avulla selvitä. Hyvinvointialueet tulevat kyllä olemaan aika hädässä työvoimakustannuksineen.. hienon diilin neuvottelivat :D
Jaa kelle ne korotukset tulevat?
Asunto kuulostaa kalliilta neljälle hengelle, varsinkin kun ette maksa oman asunnon lainaa. Onko teillä sähkölämmitys? Jos on, suosittelen muuttoa edullisempaan asuntoon, jossa kaukolämpö lämmitysmuotona.