Nousevat kulut ja työssäkäynnin mielekkyys?
Hirvittää sähkön hinnan nousu, ruuan kallistuminen, bensan hinta... Meillä on perheessä kaksi töissä käyvää aikuista ja kaksi kouluikäistä lasta. Laskin, että pakolliset kulumme tulevat nousemaan reilulla 1000 e kuussa (mukaan laskettu mm kallistunut ruoka), vaikka säästäisimmekin niissä asioissa missä pystymme. Meillä vielä juuri ja juuri on tuohon varaa kun mitään lomia ei tehdä eikä lapset mene kalliimpiin harrastuksiin, joita oltiin jo suunniteltu. Vararahasto Meillä on äkillisiin menoihin, kuten jos auto hajoaa tai toinen vanhempi joutuu vaikka sairaspäivärahalle. Emme voi puskurirahoilla maksaa jokapäiväistä tavallista arkea. Jos kulut tulevat nousemaan vielä enemmän, emme pysty jatkamaan elämää kuten tähän asti. Se tarkoittaisi muuttoa halvempaan asuntoon ja ehkä keikkatyön ottamista lisäksi viikonlopuille.
Olen miettinyt viime aikoina todella paljon työssäkäynnin järkeä. Mitä järkeä on tehdä täyttä viikkoa raskasta työtä, johon on vuosien koulutukset käyty ja kokemusta kerätty, jos sillä ei pysty edes peruselintasoa kustantamaan? En kaipaa mitään luksusta, voin hyvin luopua vaikka omista harrastuksistani ja vuosittaisesta etelän lomasta perheen kanssa, mutta jos kahdella täydellä palkalla ei pysty maksamaan kohta edes pienen perheen arjen pakollisia kuluja niin minun ainakin tulee olemaan vaikea löytää motivaatiota töissä käyntiin.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömäksi heittäytyminen kuulostaa paremmalta vaihtoehdolta, niin ei muuta kuin irtisanoutumaan töistä. Mun motivaationi käydä töissä on se, että saan silloin kuitenkin enemmän rahaa kuin työttömänä.
Mitäs se meille kuuluu?
Se olikin kommentti aloittajalle, jolla ei ole motivaatiota käydä töissä vaan haluaisi kurjistaa elintasoaan vieläkin enemmän lopettamalla työnteon.
Mistä tiedät kenenkään elintasot?Haluat vain vaahdota kuinka jokaisen pitäisi käydä töissä ja haluat moralisoida ollakksesi aloittajaa parempi.Pidä mölinät mahassasi kukin tekee mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten elämää on systemaattisesti koko ajan vain kurjistettu jo 90-luvun alusta lähtien. Mikä tervepäinen maa toimii tällä tavalla omaa kansaansa vastaan?
Siis kuka sitä on kurjistanut?
Ja miksi muka?
Välistä on ollut porvari hallitus, välistä vasemmisto välistä kirjava hallitus, kuten Kataisen sateenkaari hallitus.
Ei hallitus eikä eduskunta amamoziosoamikenenkään elämää kurjista aamiztahallaan.
On kaikkien etu, jotta yhteiskunta voi hyvin ja töitä riittää.
Ette edes tiedä, 1960-luvun työttömättömyyden kurjuutta, siirtotyölläisyyttä, maatilojen lopettamisia, pakkohuutokauppoja ja suomalaisten laajaa muuttoliikettä töihin ruotsalaisiin tehtaisiin ja teollisuuteen.
Hyvinä aikoina Suomeen luotiin vasemmisto hallitusten myötä vaikutsella, kermaperseiden hyvinvointi yhteiskunta.
Ymmärrän mitä tarkoitat. Mulla on lähipiirissä perhe, jossa äiti ollut kotona 10 vuotta. Saa edelleen kotoutumistukea lapsien välissä. Nyt neljäs lapsi menossa. Mies on yrittäjä ja maksaa YEL minimit, on paljon kotona. Asuvat asumisoikeusasunnossa ja huonojen tulojen takia kela maksaa ison osan asumisesta.
Itse painamme pitkää päivää töissä miehen kanssa, lapsia näemme sen muutaman tunnin iltaisin ja viikonloppuisin. Rahaa ei ole yhtään enempää kuin tällä tuttava perheellä pakollisten kulujen jälkeen.
Onhan tää hullua kun alkaa miettimään. Toiset käyttää systeemiä härskisti hyväksi ja rehelliset (=tyhmät) kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömäksi heittäytyminen kuulostaa paremmalta vaihtoehdolta, niin ei muuta kuin irtisanoutumaan töistä. Mun motivaationi käydä töissä on se, että saan silloin kuitenkin enemmän rahaa kuin työttömänä.
Mitäs se meille kuuluu?
Se olikin kommentti aloittajalle, jolla ei ole motivaatiota käydä töissä vaan haluaisi kurjistaa elintasoaan vieläkin enemmän lopettamalla työnteon.
Mistä tiedät kenenkään elintasot?Haluat vain vaahdota kuinka jokaisen pitäisi käydä töissä ja haluat moralisoida ollakksesi aloittajaa parempi.Pidä mölinät mahassasi kukin tekee mitä haluaa.
Aloittajahan se elintasosta jauhaa. Hän on saanut myös monta kommenttia, joissa on kehotettu irtisanoutumaan.
Mielestäni teidän tilanteessa on kaksi ongelmaa:
Teillä on kallis vuokra-asunto kuluineen SEKÄ kalliit työmatkat. Noin korkealla vuokralla olettaisin, että sijainti olisi niin hyvä, ettei autoa tarvitse.
Teinä joko muuttaisin työpaikkojen lähelle ja luopuisin autosta, etsisin työpaikan lähempää asuntoa ja luopuisin autosta tai etsisin halvemman asunnon.
Mielestäni aloittajan pohdiskelut ovat ihan ymmärrettäviä ja tavallaan oikeutettuja. En jaksa uskoa, että ihmiset alkaisivat massoina irtisanoutumaan ja jäämään tukien varaan, mutta kyllä olen omassa lähipiirissäni huomannut saman tyylistä pohdintaa siitä, että palkkatuloilla ei enää pysty välttämättä pitämään yllä edes peruselintasoa. Varsinkin niille, jotka nyt ovat tukien varassa, on aikamoinen kannustinloukku, jos kokopäivätyössä ei käytettävissä oleva raha juurikaan nouse. Lisäksi sossun asiakkaana tietää, että ainakin palkolliset ruoka- ja sähkölaskut tullaan maksamaan. Palkansaaja on tässä omillaan. Minusta hallituksen pitäisi nyt erittäin pikaisesti etsiä ratkaisua tähän kannustinloukkuun. Jos ihminen näkee sen vaivan, että käy koulut, aloittaa työelämässä pohjalta, pikku hiljaa etenee, uskaltaa perustaa perheen ja niin edelleen, niin kyllä pitäisi normaaleilla palkkatuloilla pystyä tarjoamaan perheelleen peruselintaso ja joskus jotain ylimääräistä siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs se meille kuuluu?
Aloittaja on ihan itse kertonut tässä ketjussa tulonsa ja mihin hänen rahansa menevät. Ja edelleenkin: hän voi aivan vapaasti irtisanoutua työstään, jos haluaa. Mutta ennenkuin sen tekee, hänen kannattaisi ensin laskea, kuinka paljon hänen elintasonsa tulisi laskemaan nykyisestä. Kas kun sinne sossuun ei niin vaan kanneta laskuja.
Me saatiin ruokakuluja tippumaan 1200€:sta 600€:n kuussa suunnittelemalla. Eli aiemmin käytiin kaupassa melkeinpä päivittäin, ostettiin mitä mieli teki. Nyt käydään kerran viikkoon isot ostokset viikoksi ja yksi täydennyskerta jos loppuu (leipä, maito, hedelmät). En aiemmin suunnittelut sen kummemmin mitä ruokaa syödään, joten turhaan meni paljon rahaa (ja myös roskiin).
Nyt suunnittelen viikon ruuat etukäteen ja tehdään ostokset suunnitelmallisesti. Ollaan kuusihenkinen lapsiperhe.
Hintojen nousu ei ole mikään syy lopettaa työt ja maksattaa omat menot muilla.
Ihan tosissaanko joku miettii, että onko järkeä käydä töissä jos pakollisten kulujen jälkeen jää 500 euroa tassuun?!! Siis oikeasti? Miten pöhkö ja vinksahtanut maailmankuva täytyykään olla ihmisellä, joka edes harkitsee tuille heittäytymistä tuollaisessa tilanteessa. Ihan jo pelkästään siksikin pitää tehdä töitä, että lapsille annetaan terve kuva vastuullisesta kansalaisesta - sosiaalinen huono-osaisuushan periytyy.
Tuilla eläjälle ei kuulukaan jäädä yhtä ainoaa latia käteen pakollisten menojen jälkeen, ja ne menotkin pitää olla tarkkaan harkittuja. Se, että yksi elää vuosikausia sossun tuilla, merkitsee sitä että moni muu raataa työssä ja maksaa veroja, jotka ilman sossulaisia olisivat pienemmät.
Mun sanat eivät riitä kuvaamaan sitä halveksuntaa, jonka kohdistan vuosikausia yhteiskunnan tuilla eläjiin. Väliaikaisena ratkaisuna joo siedän ja hyväksyn, jos ei kerta kaikkiaan pysty tekemään työtä tai jos ei löydy minkäänlaoista sopivaa duunia koko Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi työssäkäyvää aikuista PITÄÄ PYSTYÄ TULEMAAN TOIMEEN. Tämä on minun näkemys. Jos olette siinä tilanteessa, että rahat eivät riitä, olette jo alunperin laskeneet tulot ja menot väärin tai huonosti.
Olet käsittänyt väärin. Tulemme kyllä toimeen. Mutta 80 tuntia töitä viikossa ei nosta elintasoa juurikaan verrattuna siihen, että eläisimme tuilla. Tämä oli se pointti. Että työssäkäynnillä pitäisi minun logiikalla pystyä hankkimaan huomattavasti korkeampi elintaso kuin tuilla elämiselle. Tähän asti näin on ollutkin, olemme pystyneet lomailemaan, käymään ulkona syömässä, pystymme asumaan melko keskeisellä paikalla josta on lyhyt matka kouluun, olemme pystyneet säästämään hieman jne. Nousevien kulujen vuoksi näin ei enää ole. Jo sähkön hinnan nousu on niin järjetön, että minun palkkani menee ensi talvena laskelmien mukaan lähes kokonaan pakollisten laskujen maksuun. Ap
En ymmärrä tätä että tuilla muka saa paremmin. Olen ollut työtön, ja sain 1200€ päivärahaa ja lapsilisät. Asumistukea 250€. Eli reilut 1500€ nettona. Ei tuolla summalla juhlittu. Kyllä vaan mielummin tienaan työssä nettona 2500€/kk
Vierailija kirjoitti:
Kaksi työssäkäyvää aikuista PITÄÄ PYSTYÄ TULEMAAN TOIMEEN. Tämä on minun näkemys. Jos olette siinä tilanteessa, että rahat eivät riitä, olette jo alunperin laskeneet tulot ja menot väärin tai huonosti.
Asutteko pienellä paikkakunnalla, missä asunnot/talot on edullisia?
Tässä kaupungissa on kaupungin hinnat asunnoissa, joten duunariperheen on vaikeampi hankkia omaa.
Kyllä mekin joiltakin paikkakunnilta saataisiin perheasunto hankittua, mutta täältä on haastavaa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosissaanko joku miettii, että onko järkeä käydä töissä jos pakollisten kulujen jälkeen jää 500 euroa tassuun?!! Siis oikeasti? Miten pöhkö ja vinksahtanut maailmankuva täytyykään olla ihmisellä, joka edes harkitsee tuille heittäytymistä tuollaisessa tilanteessa. Ihan jo pelkästään siksikin pitää tehdä töitä, että lapsille annetaan terve kuva vastuullisesta kansalaisesta - sosiaalinen huono-osaisuushan periytyy.
Tuilla eläjälle ei kuulukaan jäädä yhtä ainoaa latia käteen pakollisten menojen jälkeen, ja ne menotkin pitää olla tarkkaan harkittuja. Se, että yksi elää vuosikausia sossun tuilla, merkitsee sitä että moni muu raataa työssä ja maksaa veroja, jotka ilman sossulaisia olisivat pienemmät.
Mun sanat eivät riitä kuvaamaan sitä halveksuntaa, jonka kohdistan vuosikausia yhteiskunnan tuilla eläjiin. Väliaikaisena ratkaisuna joo siedän ja hyväksyn, jos ei kerta kaikkiaan pysty tekemään työtä tai jos ei löydy minkäänlaoista sopivaa duunia koko Suomesta.
No minä lähinnä halveksun yhteiskuntaa, joka tälläiseen ajatteluun kannustaa. Jos palkkatyöllä ei saa enemmän kuin tuilla, niin "tyhmähän" se työssäkäyvä on. Kukapa vanhempi ei haluaisi viettää enemmän aikaa lastensa kanssa sen sijaan, että näkee heitä iltaisin tai pahimmassa tapauksessa vuorotyötä tekevänä (kuten itsekin) välillä ei näe moneen päivään, ainakaan lasten ollessa hereillä. Kyllä työn ja tukien välille pitäisi tehdä selvä ero elintasossa. Ennen näin on ollutkin. Nyt nousevat kulut muuttavat tilannetta.
Kokeile asumistuen laskuria. Espoossa noilla tuloilla ja vuokralla + lämmityskustannuksilla saatte asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutteko pienellä paikkakunnalla, missä asunnot/talot on edullisia?
Tässä kaupungissa on kaupungin hinnat asunnoissa, joten duunariperheen on vaikeampi hankkia omaa.
Kyllä mekin joiltakin paikkakunnilta saataisiin perheasunto hankittua, mutta täältä on haastavaa.
-eri
Aivan varmasti löytyy sopivan hintainen kerrostaloasunto. Lapsille makuuhuoneet, aikuisten sänky olohuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet käsittänyt väärin. Tulemme kyllä toimeen. Mutta 80 tuntia töitä viikossa ei nosta elintasoa juurikaan verrattuna siihen, että eläisimme tuilla. Tämä oli se pointti. Että työssäkäynnillä pitäisi minun logiikalla pystyä hankkimaan huomattavasti korkeampi elintaso kuin tuilla elämiselle. Tähän asti näin on ollutkin, olemme pystyneet lomailemaan, käymään ulkona syömässä, pystymme asumaan melko keskeisellä paikalla josta on lyhyt matka kouluun, olemme pystyneet säästämään hieman jne. Nousevien kulujen vuoksi näin ei enää ole. Jo sähkön hinnan nousu on niin järjetön, että minun palkkani menee ensi talvena laskelmien mukaan lähes kokonaan pakollisten laskujen maksuun. Ap
En ymmärrä tätä että tuilla muka saa paremmin. Olen ollut työtön, ja sain 1200€ päivärahaa ja lapsilisät. Asumistukea 250€. Eli reilut 1500€ nettona. Ei tuolla summalla juhlittu. Kyllä vaan mielummin tienaan työssä nettona 2500€/kk
Ja siitä nettotulosta maksat bensat ja lasten hoitomaksut. Kaiken tän kun ynnää, niin lopullinen voitto on paljon pienempi kuin 1000 euroa.
Opettajien nettopalkka on 2100. Koulutus kestää 5 vuotta. Ikälisiä saa 5 täyden työvuoron jälkeen 100 eur/kk.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän mitä tarkoitat. Mulla on lähipiirissä perhe, jossa äiti ollut kotona 10 vuotta. Saa edelleen kotoutumistukea lapsien välissä. Nyt neljäs lapsi menossa. Mies on yrittäjä ja maksaa YEL minimit, on paljon kotona. Asuvat asumisoikeusasunnossa ja huonojen tulojen takia kela maksaa ison osan asumisesta.
Itse painamme pitkää päivää töissä miehen kanssa, lapsia näemme sen muutaman tunnin iltaisin ja viikonloppuisin. Rahaa ei ole yhtään enempää kuin tällä tuttava perheellä pakollisten kulujen jälkeen.
Onhan tää hullua kun alkaa miettimään. Toiset käyttää systeemiä härskisti hyväksi ja rehelliset (=tyhmät) kärsii.
Kotoutumistukea voi saada 3 vuotta tai ihan maksimissaan 5 v, jos on hyvät perusteet, kuten vaikkapa primäärilukutaidottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Mä en käy töissä sen pienen palkkani takia, vaan siksi, että en jaksaisi vaan olla toimettomana kotona.. eikä ne kotityöt joita kohta tänne tullaan luettelemaan, muuta sitä tosiasiaa, että voin henkisesti paljon paremmin töissä käydessäni. Kotityöt teen kuiteskin, enkä niihin saisi päiviäni hukutettua.
Eikö sulla ole mitään harrastuksia? Mulla on niin paljon harrastuksia tai juttuja, joita haluaisin kokeilla, että saisin täytettyä päiväni pelkästään niillä. Mä varmaan pystyisin kuluttamaan loppuelämäni lukemalla kirjoja ja sen lisäksi haluan opiskella kieliä, tehdä käsitöitä, pelata pelejä, kokeilla liikuntaharrastuksia. Minua rajoittavat ainoastaan ajan ja rahan puute. Työ ei henkisesti anna minulle yhtään mitään ja palkkakin on niin huono, ettei sillä harrasteta yhtä laajasti kuin haluaisin.
Mulla taas ei ole enää mitään muuta motivaatiota käydä töissä kuin raha. Haaveilen jostain muusta, mutta joka kerta kun selvitän, paljonko saisin rahaa vaikka vuorotteluvapaalla tai opiskellessa, totean että se siitä sitten. Onneksi ei ole enää kuin 25 vuotta eläkkeelle, hah.