Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nousevat kulut ja työssäkäynnin mielekkyys?

Vierailija
29.08.2022 |

Hirvittää sähkön hinnan nousu, ruuan kallistuminen, bensan hinta... Meillä on perheessä kaksi töissä käyvää aikuista ja kaksi kouluikäistä lasta. Laskin, että pakolliset kulumme tulevat nousemaan reilulla 1000 e kuussa (mukaan laskettu mm kallistunut ruoka), vaikka säästäisimmekin niissä asioissa missä pystymme. Meillä vielä juuri ja juuri on tuohon varaa kun mitään lomia ei tehdä eikä lapset mene kalliimpiin harrastuksiin, joita oltiin jo suunniteltu. Vararahasto Meillä on äkillisiin menoihin, kuten jos auto hajoaa tai toinen vanhempi joutuu vaikka sairaspäivärahalle. Emme voi puskurirahoilla maksaa jokapäiväistä tavallista arkea. Jos kulut tulevat nousemaan vielä enemmän, emme pysty jatkamaan elämää kuten tähän asti. Se tarkoittaisi muuttoa halvempaan asuntoon ja ehkä keikkatyön ottamista lisäksi viikonlopuille.

Olen miettinyt viime aikoina todella paljon työssäkäynnin järkeä. Mitä järkeä on tehdä täyttä viikkoa raskasta työtä, johon on vuosien koulutukset käyty ja kokemusta kerätty, jos sillä ei pysty edes peruselintasoa kustantamaan? En kaipaa mitään luksusta, voin hyvin luopua vaikka omista harrastuksistani ja vuosittaisesta etelän lomasta perheen kanssa, mutta jos kahdella täydellä palkalla ei pysty maksamaan kohta edes pienen perheen arjen pakollisia kuluja niin minun ainakin tulee olemaan vaikea löytää motivaatiota töissä käyntiin.

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi työssäkäyvää aikuista PITÄÄ PYSTYÄ TULEMAAN TOIMEEN. Tämä on minun näkemys. Jos olette siinä tilanteessa, että rahat eivät riitä, olette jo alunperin laskeneet tulot ja menot väärin tai huonosti.

Olet käsittänyt väärin. Tulemme kyllä toimeen. Mutta 80 tuntia töitä viikossa ei nosta elintasoa juurikaan verrattuna siihen, että eläisimme tuilla. Tämä oli se pointti. Että työssäkäynnillä pitäisi minun logiikalla pystyä hankkimaan huomattavasti korkeampi elintaso kuin tuilla elämiselle. Tähän asti näin on ollutkin, olemme pystyneet lomailemaan, käymään ulkona syömässä, pystymme asumaan melko keskeisellä paikalla josta on lyhyt matka kouluun, olemme pystyneet säästämään hieman jne. Nousevien kulujen vuoksi näin ei enää ole. Jo sähkön hinnan nousu on niin järjetön, että minun palkkani menee ensi talvena laskelmien mukaan lähes kokonaan pakollisten laskujen maksuun. Ap

En ymmärrä tätä että tuilla muka saa paremmin. Olen ollut työtön, ja sain 1200€ päivärahaa ja lapsilisät. Asumistukea 250€. Eli reilut 1500€ nettona. Ei tuolla summalla juhlittu. Kyllä vaan mielummin tienaan työssä nettona 2500€/kk

Ja siitä nettotulosta maksat bensat ja lasten hoitomaksut. Kaiken tän kun ynnää, niin lopullinen voitto on paljon pienempi kuin 1000 euroa.

Hoitomaksut? Ei ne lapset ikuisuuksia ole pieniä.

Vierailija
62/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aloimme säästämään. Kaikki turhat kulut karsittiin. Polkupyörät otettiin esiin ja on säästynyt jo 4000 bensa rahoissa 10 kuukauden aikana. Kaikki lehti tilaukset peruttiin, ravintola käynnit lopetettiin kokonaan. Ruokaa tehdään itse. Säästöjä tulee kyllä lähes tonni kuussa. Kannatta miettiä mistä oikeesti voi säästää niin yllättäen et tarvii jotain mistä olet maksanut pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi työssäkäyvää aikuista PITÄÄ PYSTYÄ TULEMAAN TOIMEEN. Tämä on minun näkemys. Jos olette siinä tilanteessa, että rahat eivät riitä, olette jo alunperin laskeneet tulot ja menot väärin tai huonosti.

Asutteko pienellä paikkakunnalla, missä asunnot/talot on edullisia?

Tässä kaupungissa on kaupungin hinnat asunnoissa, joten duunariperheen on vaikeampi hankkia omaa.

Kyllä mekin joiltakin paikkakunnilta saataisiin perheasunto hankittua, mutta täältä on haastavaa.

-eri

Aivan varmasti löytyy sopivan hintainen kerrostaloasunto. Lapsille makuuhuoneet, aikuisten sänky olohuoneeseen.

Vuorotyötä tekevänä oma makuuhuone on lähes pakollinen.

Vierailija
64/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutteko pienellä paikkakunnalla, missä asunnot/talot on edullisia?

Tässä kaupungissa on kaupungin hinnat asunnoissa, joten duunariperheen on vaikeampi hankkia omaa.

Kyllä mekin joiltakin paikkakunnilta saataisiin perheasunto hankittua, mutta täältä on haastavaa.

-eri

Aivan varmasti löytyy sopivan hintainen kerrostaloasunto. Lapsille makuuhuoneet, aikuisten sänky olohuoneeseen.

Vuorotyötä tekevänä oma makuuhuone on lähes pakollinen.

Päivällä voi nukkua lapsen huoneessa.

Vierailija
65/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheellinen mies kirjoitti:

Me aloimme säästämään. Kaikki turhat kulut karsittiin. Polkupyörät otettiin esiin ja on säästynyt jo 4000 bensa rahoissa 10 kuukauden aikana. Kaikki lehti tilaukset peruttiin, ravintola käynnit lopetettiin kokonaan. Ruokaa tehdään itse. Säästöjä tulee kyllä lähes tonni kuussa. Kannatta miettiä mistä oikeesti voi säästää niin yllättäen et tarvii jotain mistä olet maksanut pitkään.

Kiva että teillä on onnistunut säästäminen. Meillä miehen työmatka on melkein 30 km, hän tarvitsee siihen autoa. Minä sen sijaan pääsen vaikka kävellen töihin ja lapset kouluun. Varmasti pystymme säästämään vielä lisää joissakin asioissa. Itse mietin tässä vain sitä, että miksi? Kun käymme molemmat töissä, lapsia olemme hankkineet vain kaksi, ei ole lemmikkejä, ei kalliita harrastuksia tai merkkivaatteita. Eikö normaalilla palkalla nimenomaan pitäisi pystyä elämään niin, että ei tarvitsisi laskea jokaista senttiä? Ap

Vierailija
66/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä kuulostaisi ranskalaisten arki?

Sähkösaunan lämmitys maksaa 16€/kerta

Okt lämmitys n. 2500€/kk.

Ranskassa keskipalkka on n. 40.000€/v eli hiukan alhaisempi kuin Suomessa.

Eikä Ranskassa ole kukaan barrikadeilla nousemassa, kun ymmärretään mikä vaikuttaa sähkön hintaan ja kukaan ei haikaile halvan sähkön perään, jossa on ukrainalaisten lasten, vanhuksien ja naisten verta. Se moraali

Vierailija
67/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa, että kaikki ajattelevat vaihtoehtojen olevan työssä jatkaminen normaalisti, tai tuille heittäytyminen.

Tosiassahan tämä tulee tapahtumaan niin, että nykyisessä tilanteessa turhautuneet työntekijät todellakin menettävät työmotivaationsa ja alkavat suoritumaan töistään heikommin. Töissä tehdään minimi ja sairaslomalle jäädään hyvin matalalla kynnyksellä. Tämä tulee heijastamaan taas suoraa yrityksien tulokseen, joka puolestaan aiheuttaa sen, ettei talouskasvua tule tapahtumaan ja sillä puolestaan on vaikutus kaikkiin meihin suomalaisiin.

Tämä on oikeasti vakavasti otettava asia, että nykyisen järjettömän kulujen nousun myötä työssäkäyvät ihmiset menettävät totaalisesti motivaation työntekoon.

T. Yksi epämotivoitunut työläinen

Vierailija
68/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työssäkäynti on paljon parempaa kuin olla työtön: tienaat enemmän (yleensä), käytössä on työterveyspalvelut, saat lomarahaa jne. Olen ollut työttömänä ja se oli peestä. Nyt on useilla tiukka tilanne mutta kyllä kriisit aina ohi menevät (90-luvun lama, 70-luvun öljykriisi jne) ja elintaso nousee taas. Elintason lasku ei ole kivaa mutta ei mahda mitään. Sota ja vihreä energiapolitikkka aiheuttivat talouskatastrofin tavallisille eurooppalaisille kansalaisille.

Vierailija
69/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on alkanut tämä valittamis kulttuuri, vaikka suurimmalla osalla sähkön hinta ei edes nouse, jos määräaikaiset sopimukset. Ja sähkön keskeytyksen ja hinta on vain väliaikainen vaihe.

Kyllä ihmiset ovat eläneet ihan hyvää elämää esim. ennen 2000-lukua, jolloin ei rakastettu materiaa, eikä ole ollut elämän sisältö. Ja silloin kaikilla oli alhaisempi elintaso. Eikä makaronilaatikkoon tarvitse 700g jauhelihaa tai jokainen lapsi omaa huonetta, eikä tehdä vuosittain lomamatkoja ulkomaille, eikä pukeutua tai sisustaa kotia viimeisen trendien mukaan.

Ja on hyvä muistaa, Euroopassa on sota, johon on hyökännyt naapurimaa.

Vierailija
70/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko hulpeaa elämään on täytynyt viettää ennen tätä kriisiä, jos perheen elinkustannukset nousevat 1000€/kk, mitattiin sitä millä mittarilla tahansa.

Vierailija
71/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheellinen mies kirjoitti:

Kiva että teillä on onnistunut säästäminen. Meillä miehen työmatka on melkein 30 km, hän tarvitsee siihen autoa. Minä sen sijaan pääsen vaikka kävellen töihin ja lapset kouluun. Varmasti pystymme säästämään vielä lisää joissakin asioissa. Itse mietin tässä vain sitä, että miksi? Kun käymme molemmat töissä, lapsia olemme hankkineet vain kaksi, ei ole lemmikkejä, ei kalliita harrastuksia tai merkkivaatteita. Eikö normaalilla palkalla nimenomaan pitäisi pystyä elämään niin, että ei tarvitsisi laskea jokaista senttiä? Ap

Tiedätkö mitä? Tuo 1200 €/kk ei ole mitenkään erityisen suuri summa asumiskuluja niillekään, jotka maksavat asuntolainaa. Varsinkaan täällä pääkaupunkiseudulla. Ja hyvin monissa nelihenkisissä perheissä, joissa maksetaan asuntolainaa, joudutaan 4000 € nettotuloilla laskemaan, mihin on varaa ja mihin ei. Varsinkin, jos - fiksusti kuten tekin - säästetään myös puskurirahastoa. En tiedä, millaisen elintason kuvittelet muilla ihmisillä olevan, joilla on saman suuruiset tulot kuin teilläkin. Mä tunnen paljon teidän tulotasolla olevia asuntovelallisia, jotka eivät valita, että työttömänä saisi ihan saman elintason. Ehkä syy onkin siinä, että he kerryttävät varallisuuttaan eivätkä koe asumisestaan maksamaansa summaa sen vuoksi kohtuuttomaksi. 

- eri

Vierailija
72/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko/ oletteko olleet jossain vaiheessa työttömiä nykyisellä elintasolla? Tiedätkö miten paljon elintasoon vaikuttaa jos et/ ette käy töissä?

Vaikka tuntuu ettei rahat riitä mihinkään, todellisuudessa pärjäätte paljon paremmin kuin tukien varassa.

Miten asuisitte, olisiko autoa, miten vaatteet, lasten harrastukset, elektroniikka, ruoka, kaikki "pienet ylimääräiset menot", lomat jne.

Mulla oli pätkätöiden perään parin vuoden työkyvyttömyys (fyysinen sairaus jonka hoito venyi) ja siihen päälle pari pätkätyötä ennen vakituista työpaikkaa. Samaan aikaan mies opiskeli uuden alan.

Ja vaikka työssäkäynti välillä vi*uttaa kun ei raha silti tunnu riittävän, niin on meidän elintaso noussut huimasti noista ajoista. Jo se, että on se puskurirahasto on jotain mitä ei voi ylläpitää jos tukien varaan joutuu.

Ap tässä. Emme pysty asumaan nykyisessä, jos kulut vielä enemmän nousee, joten vaihto pienempään on edessä siinä tapauksessa, kolmioon luultavasti, lapsia on kaksi. Autosta voisimme luopua, jos sitä ei tarvitsisi töissä käyntiin. Lomat olemme joutuneet jo nyt jättämään välistä. Vaatteet on niin pieni menoerä jo muutenkin, että siitä se ei jäisi kiinni. Lasten harrastukset jouduttiin nyt perumaan, jatkavat edullisissa harrastuksissa.

Jos työssä käymällä (meidän tapauksessa 80 työtuntia per viikko yhteensä) saa sen noin 500 euroa kuussa nettona enemmän rahaa käyttöön kuin sossun tuilla, niin aika alhaalla on motivaatio. Meillä on nettotulot hieman lisistä riippuen noin 4000 euroa kuussa, siitä vuokraan 1200, ensi talvena lämmitykseen tämän hetken laskujen mukaan noin 1000 euroa (!!!), autoon (käytämme lähes pelkästään työmatkoihin) nykyisillä bensan hinnoilla 200 euroa, ruokaan 800 euroa (työssäkäyvänä ei ole mahdollisuutta ostaa aina tarjouksesta), lasten harrastuksiin 200 euroa, netti/puhelimet ym pienet pakolliset asiat 100-200 euroa. Siitä jää sellainen 500 euroa ylimääräistä käteen. Onko se 80 tunnin työajan arvoista?

Auton polttoaine kulut työmatkoista saatte suoraa verovöhennyksenä. Kannattaa käydä uusi verokortti.

Polttoaineen korotus menee suoraan verovöhennykseen, kun eduskunta korotti kilometrikorvausta 30 centtiin. Ja nyt polttoaineen hintakin laskenut yli 20 centtiä eli paljansaajalle vielä suurempi hyöty.

Vierailija
73/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talousennusteet ovat hirveitä, lama tulossa. Se tarkoittaa korkeaa tuöttömyyttä. Ap irtisanoutukoon, työlle on kyllä ottajia.

Vierailija
74/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten korkeaa elintasoa ap. oikein elää ja haaveileen, jos rahat ei riitä?

Jos palkkatulot netto 4000€ + lapsilisät n. 300€ eli 4300€/kk ja asumiseen menee 1200€, niin kulutukseen jää vielä 3100€/, josta ruokaa 600-800€ jne.

Vierailija
75/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työttömäksi heittäytyminen kuulostaa paremmalta vaihtoehdolta, niin ei muuta kuin irtisanoutumaan töistä. Mun motivaationi käydä töissä on se, että saan silloin kuitenkin enemmän rahaa kuin työttömänä. 

Mikä logiikka tuossa on? Mitä väliä sillä on paljonko saat rahaa, jos ne kaikki menee jokatapauksessa arjen pakollisiin menoihin? Eli kuten aloittajan esimerkissä, jossa uhkaa tilanne, että rahaa ei jää ruuan ja asumiskulujen jälkeen enää yhtään yli, vaikka molemmat vanhemmat käyvät töissä. Eihän sillä silloin ole väliä mistä se raha tulee, sossusta vai työnantajalta, jos ei sitä kummassakaan tapauksessa jää mihinkään ylimääräiseen.

No voihan ajatella, että ehkä joskus palataan vielä ns. tavalliseen, jolloin ap pärjäisi paremmin, vaikka kallis maahan Suomi on tähänkin asti ollut. Kannattaako silloin olla heittänyt hanskat tiskiin? Eli miten hyvin saa uuden työpaikan? Tämän hetkisellä työnteolla parantaa kuitenkin mahdollisuuksiaan saada tehdä töitä myöhemminkin. Ei sillä, ettenkö ymmärtäisi ap:n harmia ja alakuloa, totta kai systeemissä on jotain mätää, jos kahdella kokoaikatyöllä perhe pärjää vain nippa nappa.

Vierailija
76/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni harkitsee vuorostaan työttömäksi heittäytymistä. Saman rahan saa tekemättä mitään. Tosin valtiomme paras lapsi on se jolla ei ole omaisuutta ja joka on oppinut chillaamaan muiden rahoituksella nuoresta pitäen. Heidät paapotaan piloille ja päässevät lopulta eläkkeelle.

Itse pinkaisin pitkäaikaistyöttömyydestä yli 5000€ tuloihin.

Vierailija
77/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työssäkäynti on paljon parempaa kuin olla työtön: tienaat enemmän (yleensä), käytössä on työterveyspalvelut, saat lomarahaa jne. Olen ollut työttömänä ja se oli peestä. Nyt on useilla tiukka tilanne mutta kyllä kriisit aina ohi menevät (90-luvun lama, 70-luvun öljykriisi jne) ja elintaso nousee taas. Elintason lasku ei ole kivaa mutta ei mahda mitään. Sota ja vihreä energiapolitikkka aiheuttivat talouskatastrofin tavallisille eurooppalaisille kansalaisille.

Appivanhemmillani oli kaksi autoa 70-luvun öljykriisin aikaan, tarvitsivat niitä töihin päästäkseen. Toisen palkka meni kokonaan bensoihin. Mutta mitä olisi ollut tulevaisuus työmarkkinoilla, jos silloin olisivat päättäneet jäädä vain pois töistä?

Vierailija
78/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni harkitsee vuorostaan työttömäksi heittäytymistä. Saman rahan saa tekemättä mitään. Tosin valtiomme paras lapsi on se jolla ei ole omaisuutta ja joka on oppinut chillaamaan muiden rahoituksella nuoresta pitäen. Heidät paapotaan piloille ja päässevät lopulta eläkkeelle.

Itse pinkaisin pitkäaikaistyöttömyydestä yli 5000€ tuloihin.

Aika huono on palkka jos työttömänä saa 500-600e.

Vierailija
79/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se enää kannatakaan, käteen jää työssäkäyvänä vain 200e enemmän ja työttömänä on paljon korkeampi elämänlaatu, kun ei joudu hukkaamaan aikaansa työntekoon, vaan voi tehdä mielekkäitä asioita.

En ole vaan vielä kehdannut irtisanoutua, mutta jos putin kehtaa hyökätä ukrainaan niin kai minäkin kehtaan jättäytyä työttömäksi heh.

Vierailija
80/111 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työttömäksi heittäytyminen kuulostaa paremmalta vaihtoehdolta, niin ei muuta kuin irtisanoutumaan töistä. Mun motivaationi käydä töissä on se, että saan silloin kuitenkin enemmän rahaa kuin työttömänä. 

Mikä logiikka tuossa on? Mitä väliä sillä on paljonko saat rahaa, jos ne kaikki menee jokatapauksessa arjen pakollisiin menoihin? Eli kuten aloittajan esimerkissä, jossa uhkaa tilanne, että rahaa ei jää ruuan ja asumiskulujen jälkeen enää yhtään yli, vaikka molemmat vanhemmat käyvät töissä. Eihän sillä silloin ole väliä mistä se raha tulee, sossusta vai työnantajalta, jos ei sitä kummassakaan tapauksessa jää mihinkään ylimääräiseen.

Ensin tulee kolmen kuukauden karenssi ja sitten alkaa saada ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa, joka on paljon pienempi mitä palkka. Kannattaa tarkistaa etukäteen, saako siinä mitään muita tukia siihen päälle. Tuolla tavalla saa perheen talouden vielä tiukemmalle, mutta mikäs siinä. Itse etsisin uutta työtä, joka on lähempänä kotoa ja paremmin palkattua.

Siinä jää työmatkakulut pois, meidän tapauksessa voisi luopua toisesta autosta. Ruuan voisi tehdä aina alusta alkaen itse ja lämmittää taloa enemmän klapeilla. Lisätuloa voisi hankkia keikkailemalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan