Syitä, miksi Helsingissä ei enää huvita käydä
Hesarin mielipidekirjoituksessa ja kommenteissa tulee esille yksi merkittävä seikka: liikene. Helsingin liikennejärjestelyt ovat nykyään sellaiset että siellä on vieraspaikkakuntalaisen liki mahdotonta ajaa. Etenkin talvella kun kaistamerkinnät ym. ei näy.
Juna on kallis, bussivuorot huonoja. En vaan käy enää.
Kommentit (576)
Kuka sinne persreikään vapaaehtoisesti menisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-epäsiisteys: monessa paikassa löyhkää virtsa, sekä yleinen epäsiisteys.
-katujengit
-julkinenliikenne on mennyt vaikeaksi lippuautomaattien kadottua.
-liikaa ihmisiä
-koko kaupungissa ei oikeastaan ole mitään, mitä ei löytyisi muista isommista kaupungeista.
-museoiden hinnat ovat hirvittäviä .
-yleinen turvattomuuden tunne.Epäsiisteys - Helsingissä ei oikeastaan ole epäsiistiä, vaan päinvastoin kadut ovat puhtaita. Vertaa mihin tahansa muuhun suurempaan kaupunkiin, niin tajuat mistä puhun.
Katujengit - nämä eivät näy tavisten elämässä millään tavalla ja vielä vähemmän jonkun random-turistin päiväreissulla
Julkinen liikenne - erittäin kattava ja hyvä. Ymmärrettävästi voi olla haastavaa, jos ei osaa appia ladata puhelimeen, mutta digitalisaatio ei ole Helsingin syytä.
Liikaa ihmisiä - ydinkeskustassa tosiaan on paljon ihmisiä, mutta kyseessä on Suomen pääkaupunki.
Koko kaupungissa ei ole mitään, mitä muualla ei olisi - voi olla, mutta maaseutukaupungeissa ei ole sitäkään vähää. Suomen mittakaavassa Helsinki on ainoa, joka edes jollakin tasolla vetää vertoja aidolle eurooppalaiselle kaupungille kokonsa ja tarjontansa puolesta.
Museoiden hinnat hirvittäviä - totta, ne voisivat olla edullisemmatkin, mutta jos on vara matkustaa Helsinkiin, lienee varaa maksaa myös museon pääsymaksu. Lisäksi museotarjonta on laajaa ja Suomen mittakaavassa omaa luokkaansa.
Yleinen turvattomuuden tunne - tämä on subjektiivinen kokemus, mutta itselläni ei ole ollut turvattomuuden tunnetta ja vielä vähemmän joskus keskipäivällä keskustassa, jossa on vartijoita ja poliiseja joka kadun kulmassa. Hulluja voi sattua vastaan, mutta niitä sattuu siellä maaseutukaupungeissa ihan samalla tavalla - siellä ei vaan ole poliiseja samassa mittakaavassa saatavilla.
Helsinki on likaisempi ja roskaisempi kuin yksikään Länsi-Euroopan isoista kaupungeista. Joudun matkustamaan työkseni ja suurin osa Euroopan todellisista suurkaupungeista on ainakin keskustan osalta paljon siistimpiä. Lisäksi Helsingissä on runsaasti häiritsevästi käyttäytyviä päihteidenkäyttäjiä ja etenkin viikonloppuisin suorastaan turvaton olo. Muissa Eurooppalaisissa suurkaupungeissa turistin on helppo liikkua ja ostaa matkalippuja, koska info-pisteitä ja henkilökuntaa sekä lippuautomaatteja löytyy suurin piirtein jokaiselta metroasemalta ja liikenteen solmukohdista. Helsingin rautatieasemalta ei tahdo löytää muuta kuin ulkomaalaistaustaisia jengejä.
Se on ollut vähän ideakin että ette tunge landelta tukkimaan keskustan liikennettä omilla autoillanne. Jos ei julkiset kelpaa, niin pysykää poissa. Toiset meistä asuu täällä ja haluis kyetä liikkumaan arjessaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis ei Marko kun maksoi kulipää kahvit 5,00€
Ilman mitään kahvipullaa leipää,
Ollaan törkeitä,
etuillaan jonossa!
Ja Helsinkiläiset jätkät( aikuiset)
Päästettiin RESUISSA Farkuissa karaoke baariin mutta eipä pikku kunnasta tullutta.
Eli yhtä hyvin oisinvounu tehdä heistä Rikosilmoituksen Poliisille syrjinnästä.
Eli pitkää tunkinne!
Pahoittelen yllä olevista kirjoitus virheistä.
Niin iltapuku oltava , Jopa karaoke baariin .
Edellisellä kerralla kun jäin Tikkurilaan yöksi , siellä oli
hotellilla tanssit Kyllä kelpasi ne vaatteet mitkä olin laittanut päälle ja oli Yställisempiä ihmisiä Tikkurilassa kuin Helsingissä!
Tekstistäsi päätellen Vantaa sopiikin sinulle paremmin. Mukavaa, että olet löytänyt mieleisesi kohteen.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki - jos on tulossa lännestäpäin Helsinkiin yhden päivän ajaksi, niin kannattaa jättää auto esim. Tapiolan urheilupuiston liityntäpysäköintihallin. Se on puolityhjä joka päivä ja siitä pääsee nopeasti ja vaivattomasti metrolla Helsinkiin.
Miksi kukaan haluaisi tulla lännestäpäin Helsinkiin? Kyllä täältä ajetaan mieluummin Turkuun.
Olen allerginen kiireelle. Joskus lasten kanssa käytiin Helsingissä, kun lapset olivat taaperoikäisiä. Lapset katsoivat kun aikuiset juoksevat teiden yli, vaikka oli punainen valo. Kysyivät, että "miksi noi ei noudata sääntöjä?". Sen jälkeen en ole Helsingissä lasten kanssa käynyt. Siinä vaiheessa tajusin itsekin, että jengit juoksee kuin rotat jotka on jättämässä uppoavaa laivaa.
Viimeinen kerta, kun kävin Helsingissä: Serkkuni joka oli paras kaverini teki itsemurhan, menin hänen äitinsä kanssa tyhjentämään hänen asuntoa muutaman viikon päästä tuosta. Meillä oli asuntoon sopiva avain, ja häkkikellarin häkkiin sopiva avain, mutta ei itse häkkikellariin johtavan oven avainta. Joten ei päästy sinne. Lopulta yksi asukas suostui pysähtymään. Kun kysyimme, että voisiko päästää meidät häkkikellariin ja serkkuni äiti kertoi itkien tilanteen miksi siellä ollaan. Eikös tämä herrasmies sitten sanonut, että "ei ehdi, pitää ehtiä töihin". Missä työpaikalla on niin kiire?
Tämän jälkeen olen kokenut, että tuo paikka ei vain ole minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ei ole laajoja kävelykatualueita eurooppalaisten suurkaupunkien tapaan, vaan vanhemmat joutuvat kaitsemaan lapsiaan hurjaa vauhtia kiihdyttelevien autojen seassa. Ei houkuttele! En ymmärrä, miksi Helsingissä on pakko päästä jokaisen kaupan eteen omalla autolla, vaikka ihmisillä on jalat sitä varten, että voisi hieman kävelläkin?
Viettäisimme mielellämme aikaa Helsingissä, jos keskustan ulkolaidoilla olisi isot parkkihallit ja koko ydinkeskusta muutettaisiin kävelykatualueeksi. Silloin sinne voisi mennä ostoksille, viettämään päivää ja rentoutumaan.
Nykyinen keskusta on lähinnä vitsi. Jos istut "rauhassa" perheen kanssa esim. Esplanadin terassilla kahvilla, parin metrin päästä kaasuttelevat autot pitävät sellaista meteliä, että täytyy välillä jutella huutamalla.
Tässä nimenomaan Helsingin ongelma. Auton omistajat käyvät Keski- ja Etelä-Euroopassa lomilla ja kehuvat, kuinka siellä on mukavaa ja rentouttavaa, kun on kattavia kävelykatualueita ja mukavan hiljaista, koska autot eivät kaahaile ympärillä. Kun palaavat Helsinkiin, niin yhtäkkiä kävelykatualueet eivät enää olekaan kivoja, vaan omalla autolla pitäisi päästä Helsingissä melkeinpä kaupan ovista sisään ja lopuksi mielellään vielä kassalle, jos mahdollista. Väitetään, että kaikissa muissa eurooppalaisissa kaupungeissa kävelykatualueet ovat kivoja, mutta ei missään tapauksessa Helsingissä, koska Helsingissä täytyy saada kaasutella autolla ydinkeskustassa.
Uskoisin, että suurin osa kannattaisi laajoja kävelykatualueita Helsinkiin, jos:
1.) kävelykatualueen laitamilla olisi tarpeeksi kohtuuhintaisia parkkihalleja, jotta kävelykatualueelle voisi saapua julkisen liikenteen ohella myös omalla autolla koko perheellä
2.) löydettäisiin toimiva ratkaisu ohjata itä-länsisuunnan liikenne muuta reittiä kuin Helsingin ydinkeskustan läpi Esplanadia pitkin
3.) kahvilat ja ravintolat saisivat vapaasti perustaa ulkoterasseja kävelykatujen varrelle
4.) kävelykatualueella järjestettäisiin erilaisia ulkoilmatapahtumia ja siellä olisi päivittäin katutaitelijoita
5) sää olisi tyyliä Keski-Eurooppa niin että siellä Ulkoterasseilla voisi tosiaan olla ja tapahtumissakin tarkenisi. Kun sää on 9 kk sadetta ja räntää vaakasunnassa , tuulta ja loskaa niin eipä se ulkona olo ja liikkuminen ole herkkua Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että näistä saa hyvät naurut 🤣 En vielä ole törmännyt zombeihin tai katujengeihin, en tunne pelkoa liikkuessani ulkona, en ole havainnut virtsan hajua joka puolella, nistejä näkyy hyvin harvoin. Eikä se julkisilla kulkeminen nyt niiiin vaikeaa ole.
Mutta joo. Kukin asukoon missä haluaa, itse pidän Helsingistä.Kasvaa se mies räkänokastakin, vaan ei tyhjän naurajasta.
En minäkään pelkoa tunne yleensä kulkiessani, mutta kyllä tietyillä seuduilla nyt niitä sekaisin olevia nistejä näkee ja kusenhajua. Yksi niistä on rautatieasema, jonka kautta valitettavasti joutuu kulkemaan silloin, kun joutuu käymään läsnä työpaikalla. Onneksi melko harvoin nykyisin kiitos etätöiden. On erittäin vastenmielinen paikka tuo rautatieasema töistä tullessa. Aamulla ei niinkään, kun peikot eivät ole vielä hereillä.
Kusenhajua nyt toki tapaa vaikka Pariisissakin.
Ja ei se julkisilla kulkeminen välttämättä vaikeaa ole. Se on vain aivan helvatan hidasta Helsingissä, jos et kulje suoraan yhden raideyhteyden asemalta toiselle.
Olen steissillä töissä eikä pelota. Lähinnä niistä vekkuleista huurupäistä saa hauskuutta työpäiviin. Julkisesta liikenteestä olen samaa mieltä. Esimerkiksi jos mun pitää päästä Kannelmäestä Malmille, kyllähän se kestää kun on käytävä Pasilan kautta vaihtamassa junaa.
ei stadissa keskustassa tarvitse enää käydä. Itse autoilen kehiä, itäväylää ja länsiväylää pitkin haluamiini kauppoihin. En tiedä mikä tässä pienentää päästöjä, mutta näin ovat päättäjät viisaudessaan ajatelleet
Naistenklinikan hedelmä kirjoitti:
Itse olen syntynyt Stadissa n. 50 vuotta sitten, enkä lähde täältä mihinkään böndelle asumaan. Olen asunut työni puolesta neljällä eri mantereella, mutta aina on kiva tulla kotikaupunkiini takaisin.
Jos toukohousut eivät pärjää täällä, niin parempi kun hiiviskelette navetan kulmilla. Ei teitä täällä tarvita, hus hus. Täällä on jo liikaa böndejä, jotka ovat niitä ynseitä munapäitä. Tosi stadilainen ei mollaa savitappeja normielämässä.
Eihän se savolaisuus perisynti ole, mutta saatanallinen häpeä kuitenkin.
Myötähäpeä tosistadilaiselle! Kommentistasi näkee, miten pikkusieluinen idiootti olet!!
Olen koko ikäni asunut Turussa ja rakastan "Hesaa"(Kyllä vaan näinkin voi olla :D)
Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana olen tottunut käymään Helsingissä noin kerran kuussa, joko pienellä viikonloppulomalla kulttuuria harrastelemassa, lauantaisella ostosreissulla tai ihan vain viihteellä perjantaisin töiden jälkeen. Ennen meillä oli HKI-TKU-välillä hyvät yhteydet, junia kulki tiuhaan ja busseja läpi yön. Helsingissä oli ihana käydä ja kaikki oli helppoa, mukavaa ja kätevää. Fiilis oli hyvä ja kadulla näki kaikenlaista porukkaa hienostorouvista turisteihin ja Kallion elämäntapahippeihin.
Mutta jotain on tapahtunut ja meininki on muuttunut. Eikä johdu pelkästään huonontuneista kulkuyhteyksistä tai jumittavasta HäSLä-sovelluksesta. Kaupat ovat kaikonneet, Aleksilla kulkee pelkkiä turisteja, kahvilassa tiskin takana lorvii amerikkalainen (?) henkilökunta joka ei ole vaivautunut opettelemaan edes sanaa "kiitos". Nistit ja avohoitopotilaat ovat Piritorin lisäksi vallanneet ydinkeskustankin.
Kaikki tuntuu vaikealta ja ankealta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikennevälineissä ei myydä lippuja. Pitäisi erikseen ottaa selvää että mistä, miten, kuinka paljon, mihin tämä käy yms. Kun ette halua turisteja, niin ei sitten.
Tuo on tosiaan ihan typerää. Esim. Turun seudun Fölissä voi maksaa bussissa pankkikortilla ja käteisellä, vaihtoaikakin 2 h. Ei vyöhykkeitä. Voi mennä samalla lipulla vaikka Tarvasjoelta Naantaliin.
Junantuoma, eikö ole reilua että maksat vain matkan pituuden mukaan. Mitäpä luulet bussien pysymisestä aikatauluissa jos jokainen junantuoma alkaa bussissa säätämään maksua: paljonko mä oikein maksan, mihin mä meen, millä mä maksan? käykö oravannahka ... Metrokin siis odottaisi että kaikki ovat maksaneet - kävellen olisi perillä?
Aattelepa ite
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-epäsiisteys: monessa paikassa löyhkää virtsa, sekä yleinen epäsiisteys.
-katujengit
-julkinenliikenne on mennyt vaikeaksi lippuautomaattien kadottua.
-liikaa ihmisiä
-koko kaupungissa ei oikeastaan ole mitään, mitä ei löytyisi muista isommista kaupungeista.
-museoiden hinnat ovat hirvittäviä .
-yleinen turvattomuuden tunne.Epäsiisteys - Helsingissä ei oikeastaan ole epäsiistiä, vaan päinvastoin kadut ovat puhtaita. Vertaa mihin tahansa muuhun suurempaan kaupunkiin, niin tajuat mistä puhun.
Katujengit - nämä eivät näy tavisten elämässä millään tavalla ja vielä vähemmän jonkun random-turistin päiväreissulla
Julkinen liikenne - erittäin kattava ja hyvä. Ymmärrettävästi voi olla haastavaa, jos ei osaa appia ladata puhelimeen, mutta digitalisaatio ei ole Helsingin syytä.
Liikaa ihmisiä - ydinkeskustassa tosiaan on paljon ihmisiä, mutta kyseessä on Suomen pääkaupunki.
Koko kaupungissa ei ole mitään, mitä muualla ei olisi - voi olla, mutta maaseutukaupungeissa ei ole sitäkään vähää. Suomen mittakaavassa Helsinki on ainoa, joka edes jollakin tasolla vetää vertoja aidolle eurooppalaiselle kaupungille kokonsa ja tarjontansa puolesta.
Museoiden hinnat hirvittäviä - totta, ne voisivat olla edullisemmatkin, mutta jos on vara matkustaa Helsinkiin, lienee varaa maksaa myös museon pääsymaksu. Lisäksi museotarjonta on laajaa ja Suomen mittakaavassa omaa luokkaansa.
Yleinen turvattomuuden tunne - tämä on subjektiivinen kokemus, mutta itselläni ei ole ollut turvattomuuden tunnetta ja vielä vähemmän joskus keskipäivällä keskustassa, jossa on vartijoita ja poliiseja joka kadun kulmassa. Hulluja voi sattua vastaan, mutta niitä sattuu siellä maaseutukaupungeissa ihan samalla tavalla - siellä ei vaan ole poliiseja samassa mittakaavassa saatavilla.
Helsinki on likaisempi ja roskaisempi kuin yksikään Länsi-Euroopan isoista kaupungeista. Joudun matkustamaan työkseni ja suurin osa Euroopan todellisista suurkaupungeista on ainakin keskustan osalta paljon siistimpiä. Lisäksi Helsingissä on runsaasti häiritsevästi käyttäytyviä päihteidenkäyttäjiä ja etenkin viikonloppuisin suorastaan turvaton olo. Muissa Eurooppalaisissa suurkaupungeissa turistin on helppo liikkua ja ostaa matkalippuja, koska info-pisteitä ja henkilökuntaa sekä lippuautomaatteja löytyy suurin piirtein jokaiselta metroasemalta ja liikenteen solmukohdista. Helsingin rautatieasemalta ei tahdo löytää muuta kuin ulkomaalaistaustaisia jengejä.
Tulee ihan ilman miettimistäkin mieleen Bryssel, kun likaisuudesta puhutaan. Taitaa kuitenkin olla ihan suht kookas kaupunki Länsi-Euroopassa. Monista teksteistä kyllä paistaa ettei jengi ole käynyt Tukholmaa kauempana. Hyvä jos sielläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hullu liikenne, autot, ratikat, bussit,pyörät, sähköpotkulaudat jne. Liikaa ihmisiä. Likaista. Meluista. Rumaa.
Olen ikäni asunut pikkukaupungissa enkä koskaan onneksi kerrostalossa ja olen 23 -vuotiaasta asunut omistusasunnossa. Olen nyt varakas, koska olen ollut velaton yli 20 vuotta.
Käyn mielelläni kaupunkilomalla mutta Helsinki on synkkä, ruma ja tarjonnallaan huono, lennän mieluummin Tukholmaan, Köpikseen, Lontooseen tai vaikkapa Prahaan kun haluan lomailla. Lentoja saan niin edullisesti, kun osaa ostaa, ettei matkakulut ole paljoa Helsingin matkaa kalliimmat ja rahoilleen saa vastinetta.
Tämä juuri. Helsinki ei ole millään tavalla puoleensavetävä kaupunki, ja rahat vie mielummin muualle, missä oikeesti tekemistä ja nähtävää sekä koettavaa. Helsingissä ei ole mitään muuta kuin vääränlaisia oleskelijoita toiselta mantereelta.
Vierailija kirjoitti:
Se on ollut vähän ideakin että ette tunge landelta tukkimaan keskustan liikennettä omilla autoillanne. Jos ei julkiset kelpaa, niin pysykää poissa. Toiset meistä asuu täällä ja haluis kyetä liikkumaan arjessaan.
Liikkukaa te siellä ihan rauhassa. Ostan muutenkin kaiken mieluummin netistä. Sääli kuitenkin niitä kivijalkayrittäjiä joiden toimeentulon romahdutatte. Mutta onpahan ainakin väljää.
Kaiken maailman transistoreita ja öljytikkuja lampsii kaduilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikennevälineissä ei myydä lippuja. Pitäisi erikseen ottaa selvää että mistä, miten, kuinka paljon, mihin tämä käy yms. Kun ette halua turisteja, niin ei sitten.
Osaat näköjään käyttää nettiä. Osaisit kyllä hoitaa koko ongelmasi muutamassa minuutissa, mutta päätit nyt sitten heittäytyä lapseksi.
Ne ylimääräiset minuutit menee joka kerta kun etsit lippuautomaattia tai R-kioskia. Viimeksi Leppävaarassa se automaatti ei edes toiminut.
Miten voi olla noin hankalaa hommata vaikka lähimaksumahdollisuus kulkuneuvoihin, niin kuin muualla on.
Leppävaara on Espoossa.
Lippuja saa helpoiten puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Yöbussit katosivat jonnekin korona-aikana. Ennen kävin Helsingissä viihdereissuilla ja tulin yöbussilla takaisin Turkuun.
Nykyisin menee vain joku yksi kallis vuoro ja matka-aika 3 h! Ei kiitos.
Sama! Kävin paljon keikoilla Helsingissä (rokkikeikoilla siis, kotimaisia ja ulkomaisia bändejä katsomassa) ja aikanaan se onnistui niin, että pääsi samana yönä bussilla tai junalla kotiin. Enää ei. Eikä joka kerta haluaisi maksaa hotellista. Mitä niille yöbusseille tapahtui, ei pelkästään Turun suuntaan vaan muuallekin?
Siis ei Marko kun maksoi kulipää kahvit 5,00€
Ilman mitään kahvipullaa leipää,
Ollaan törkeitä,
etuillaan jonossa!
Ja Helsinkiläiset jätkät( aikuiset)
Päästettiin RESUISSA Farkuissa karaoke baariin mutta eipä pikku kunnasta tullutta.
Eli yhtä hyvin oisinvounu tehdä heistä Rikosilmoituksen Poliisille syrjinnästä.
Eli pitkää tunkinne!
Pahoittelen yllä olevista kirjoitus virheistä.
Niin iltapuku oltava , Jopa karaoke baariin .
Edellisellä kerralla kun jäin Tikkurilaan yöksi , siellä oli
hotellilla tanssit Kyllä kelpasi ne vaatteet mitkä olin laittanut päälle ja oli Yställisempiä ihmisiä Tikkurilassa kuin Helsingissä!