Pph:ssa ryhmän vanhimpana lapsena, muut pienempiä?
Kuinka paljon lapsia mielestänne pitäisi kohdella erikseen iän mukaan ja kuinka paljon yhtenä ryhmänä? Olen huomannut, että esim. ulkoiluun liittyen pph haluaa, että kaikilla on samat käytännöt, esimerkkinä vaikka että kaikilla on ulkona pipo ja rukkaset, vaikka vanhin pärjäisi vielä hyvin ilmankin. Ja ulkoilut on yleensä jotain hiekkalaatikkoa ja sitä, mitä pienemmät enemmän tykkää.
En valita, mielenkiinnosta kyselen teidän kokemuksia.
Kommentit (10)
Kuinka vanha tämä vanhin on? Minne sen pitäs päästä tuulettumaan,jos ei hiekkalaatikolle? Jos ei sovi,vanhemmat ottaa hoidosta pois. Ei mulla muuta.
Kiitä luojaa että jossakin vielä joku toimii pphna eikä tarvi lasta viedä päiväkotiin. Olen itse varhaiskasvatuksessa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanha tämä vanhin on? Minne sen pitäs päästä tuulettumaan,jos ei hiekkalaatikolle? Jos ei sovi,vanhemmat ottaa hoidosta pois. Ei mulla muuta.
Osa-aikainen koululainen. En valita, en ota pois hoidosta. Mietin vaan, että se on ihan normaali käytäntökö, että kohdellaan ryhmää samalla tavalla iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikainen koululainen. En valita, en ota pois hoidosta. Mietin vaan, että se on ihan normaali käytäntökö, että kohdellaan ryhmää samalla tavalla iästä riippumatta.
olet varmaan ymmärtänyt lasta sinne hoitoon laittaessa että koululainen on vain ekstra ja varsinainen ryhmä on alle kouluikäisiä ja niiden ehdoilla toimitaan ?!
Oi kuule, minäkin olen ollu joskus eskari ikäisenä perhepäivähoidossa, jossa oli muut pikku taaperoita. Muistan jotenkin kun ne meni nukkumaan ,niin mulla oli varmaan joku piirustus hetki sillon. Hyviä muistoja itsellä senkin takia,kun sisko tuli mut hakemaan koulun jälkeen ja käveltiin kotiin yhdessä. Ja sisko oli varmaan joku 10v.
Olin vanhin, muut pph hoidettavat pieniä taaperoita. Ulkoilin usein yksin pihalla, kun hoitaja nukutti pieniä. Olin tylsistynyt ja yksinäinen. Eskarivuosi oikeassa päiväkodissa oli kuin olisi taivaaseen päässyt. Toki tämä oli jo 80-luvulla, eli ei mikään tuore kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Olin vanhin, muut pph hoidettavat pieniä taaperoita. Ulkoilin usein yksin pihalla, kun hoitaja nukutti pieniä. Olin tylsistynyt ja yksinäinen. Eskarivuosi oikeassa päiväkodissa oli kuin olisi taivaaseen päässyt. Toki tämä oli jo 80-luvulla, eli ei mikään tuore kokemus.
Yksin ulkona, siis minkä ikäisenä? Huh-huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin ulkona, siis minkä ikäisenä? Huh-huh.
5-vuotiaana ainakin. Oli rauhallinen rivaripiha, ei sitä silloin erikoisena kukaan pitänyt.
Tästä on jo useampi vuosi aikaa, mutta jotain muistan. Koululainen vastaavassa tilanteessa silloin. Sisällä oli koululaisella omia juttuja, ei tarvinnut taaperoiden kanssa koko aikaa leikkiä. Ulkona kävivät usein läheisessä leikkipuistossa ja siellä leikkivät enemmän yhdessä. Vaatteista en muista muuta kuin että kuriksista ei koululainen saanut vapautusta, eli kaikki puki ne, kun oli sellainen keli, mutta enpä usko, että pipoa tai hanskoja olisi ollut pakko pitää, jos tuntuivat liian kuumalta.
Ei yksi hoitaja kovin paljoa pysty eriyttämään varsinkaan ulkona, kun pitää vahtia, että kaikki on tallessa.