Syitä, miksi Helsingissä ei enää huvita käydä
Hesarin mielipidekirjoituksessa ja kommenteissa tulee esille yksi merkittävä seikka: liikene. Helsingin liikennejärjestelyt ovat nykyään sellaiset että siellä on vieraspaikkakuntalaisen liki mahdotonta ajaa. Etenkin talvella kun kaistamerkinnät ym. ei näy.
Juna on kallis, bussivuorot huonoja. En vaan käy enää.
Kommentit (576)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten Helsingissä ärsyttää ihmiset...kun savosta muuttanut henkilö, joka asuu Oulunkylässä on olevinaan niin helsinkiläinen että Espookin on landea, niin ei voi kuin nauraa.
-yksi junantuoma
Mikä ihmeen Helsinki-syndrooma siellä ihmisiä riivaa? Tuleeko siitä paremmaksi ihmiseksi jos alkaa kategorisoida itseään ja muita joihinkin pintapuolisiin ryhmiin tuolla tavalla? Ehkä se elämä on niin tyhjää että pitää tuohon lähteä kun ei ole oikein muutakaan ajateltavaa tai sisältöä elämällä. Tässäpä siis syy miksi ei tee mieli tuolla käydä.
Ei stadilaiset ole ne jotka kategorisoi. Luulen että joku Stadin ulkopuolella haluaa puhua pahaa meistä. Täällähän ollaan kovinkin avarakatseisia, ja parhaista ystävistä on moni "junantuoma", erittäin upea ihminen. Opiskelumaailmassa tutustutaan eikä alkuperällä ole yhtään mitään merkitystä.
stadilainen vm 1974(neljännessä polvessa)
Vierailija kirjoitti:
Asuin Helsingissä 45 vuotta, niistä 20 vuotta Töölössä. Nurkkakuntalaisuus on typerää, on sitä missä vaan. Muutin pois viisi vuotta sitten, kun kyllästyin ölkömaalaisjengeihin ja kuolevaan keskustaan. Nykyään käyn siellä pari kertaa kuukaudessa vanhaa äitiäni katsomassa, silloinkin vaan Töölössä.
Ölkömaalaiset ne onkin mitkä ovat katukuvan muuttaneet. Eivät ns. junantuomat. harmittaa kun kaunis Helsinki on niin ölkönkölkön nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten Helsingissä ärsyttää ihmiset...kun savosta muuttanut henkilö, joka asuu Oulunkylässä on olevinaan niin helsinkiläinen että Espookin on landea, niin ei voi kuin nauraa.
-yksi junantuoma
Mikä ihmeen Helsinki-syndrooma siellä ihmisiä riivaa? Tuleeko siitä paremmaksi ihmiseksi jos alkaa kategorisoida itseään ja muita joihinkin pintapuolisiin ryhmiin tuolla tavalla? Ehkä se elämä on niin tyhjää että pitää tuohon lähteä kun ei ole oikein muutakaan ajateltavaa tai sisältöä elämällä. Tässäpä siis syy miksi ei tee mieli tuolla käydä.
Ei stadilaiset ole ne jotka kategorisoi. Luulen että joku Stadin ulkopuolella haluaa puhua pahaa meistä. Täällähän ollaan kovinkin avarakatseisia, ja parhaista ystävistä on moni "junantuoma", erittäin upea ihminen. Opiskelumaailmassa tutustutaan eikä alkuperällä ole yhtään mitään merkitystä.
Koko kommenttisi oli kategorisointia Stadilaisiin ja muihin. Erittäin tyypillistä ajattelua teilläpäin asuville.
Tottahan se on että itis ja moni muu paikka on kuin basaari nykyään..Ei siinä tarvitse olla rasisti jos nurkat täynnä hämärää sakkia.Turvallisuus on niin ja näin monessakin siellä kortilla..Esim taksikuskit..että haloo vaan Helsinki!!Ja kyllä,läksin sieltä jo vuonna 89 kun oli vielä ihmisten paikka..
"Kun astut bussin kyytiin, näytä kortinlukijalle lähimaksullista pankki- tai luottokorttiasi tai mobiililaitettasi. Sitten vain nauti matkasta!"
Katsokaas, näin yksinkertaiseksi se on tehty muulla.
Mutta ei vaan onnistu pk-seudulla. Mikä mättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-yksi junantuoma
Koko kommenttisi oli kategorisointia Stadilaisiin ja muihin. Erittäin tyypillistä ajattelua teilläpäin asuville.
Ymmärrä miten haluat. Minä rakastan koko synnyinmaatani ja harrastan kotimaan matkailua lomillani. Mökin hankin maaseudulta ja viihdyn siellä hyvin. Ystäviä paljon eri puolilta Suomea ja maailmaa. Meidän porukoissa ei kukaan ole toista parempi eikä huonompi.
stadilainen vm. 1974
Vierailija kirjoitti:
Liikennevälineissä ei myydä lippuja. Pitäisi erikseen ottaa selvää että mistä, miten, kuinka paljon, mihin tämä käy yms. Kun ette halua turisteja, niin ei sitten.
Helsinki on suht tuore tuossa, ettei saa ostettua lippua liikennevälineistä. Tukholma ja monen muun tärkeän Euroopan kaupungin joukkoliikkenne ovat olleet rahattomia jo vuosikymmeniä, eikä ole turisteja hidastanut.
Vierailija kirjoitti:
Asuin muutama vuosi (taitaa olla lähemmäs 10 v sitten) sitten Helsingissä. Nyt kun palasin turistina ja hyppäsin paikallisbussiin kolikkoineni, maksaakseni tasarahalla kuskille kertalipun, bussikuski raivosi todella huonolla suomella ettei hän myy lippuja eikä osannut neuvoa mistä saan lipun. Hän lähti liikkeelle ennen kuin olin maksanut joten olin sitten pummimatkustaja. Hän ei tainnut osata yhtään suomea ja siksi oli niin kiukkuinen kun kysyin, mistä voin käydä ostamassa lipun jos hän ei kerran myy. Koko bussin väki tuijotti minua, kun kuski raivosi. Hän myös hakkasi kädellään sitä pleksiä, joka on kuskin ja asiakkaan välissä. Todella erikoista asiakaspalvelua.
Sen ikimuistoisen bussimatkan jälkeen en enää ole palannut Helsinkiin. Ei ole tarvetta. Onneksi on Jumbot, Ideaparkit ym sekä tietysti em ostoshelvettien lisäksi muut Suomen kaupungit.
En ole seurannut viimeisimpiä Helsingin kaupungin liikennelaitoksen paikallisia uudistusuutisia, sillä en asu Helsingissä. En siis ollut tietoinen julkisten liikennevälineiden maksu- ja lippumuutoksista. Äkkiseltään luulisi, että asiasta voisi kysyä kyseisen laitoksen työntekijältä, mutta ei se taida kuulua heidän työhönsä.
No mitä ihmettä, mikset ottanut etukäteen selvää? Jatkuvasti Helsingissä tulee uudistuksia. Tuntuis kyllä oudolta vaan lähteä jonnekin, ottamatta selvää etukäteen ihan perusjutuista. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin "enää"? Minua ei ole huvittanut käydä siellä koskaan. Ainoastaan pakollisissa työasioissa olen siellä ollut ja aina mahdollisimman äkkiä pois!
Minä pääsisin illalla omalla autolla reilussa vartissa kotipihalta Kampin parkkihalliin ja julkisillakin matka sujuu yhteen suuntaan vajaassa tunnissa metron tuhottua Espoon julkisen liikenteen (ennen metroa suoralla bussilla 25 minuuttia)
Itse asiassa pääsisin Helsinkiin metroa nopeammin polkupyörän lisäksi jopa sähköpotkulaudalla mutta aivan ensimmäiseksi pitäisi pystyä vastaamaan kysymykseen "miksi?"
Nettikauppa tappoi kaikki ainoastaan Helsingistä viime vuosituhannella löytyneet erikoisliikkeet ja kantakaupungin kivijalat ovat nykyään pääosin tyhjillään mitä nyt jotain tatuointisalonkia ja happy houre-kaljapizzeriaa löytyy sieltä täältä.
Stocca on irvikuva menneen maailman paremmasta ostospaikasta ja Aleksin lisäksi muukin keskusta on tyhjentynyt täydellisesti kaikista uniikeista liikkeistä. Jäljellä on vain samoja ketjuja jotka löytyvät Suomen jokaisesta ostarista.
Espalla on muutama ylihintainen luxus-boutique turisteille ja sama muovinen rahnat-pois-risteilyvierailta meno on vallannut kauppatorin ja senaatintorin ympäristöinen.
Jokunen fine-dining ravintola, muutama teatteri ja Tavastia ovat toki vielä jäljellä mutta työpaikatkin ovat hävinneet keskustasta ellet sitten ole tiskaaja, tarjoilija, devaaja tai valtion korkeimpia virkamiehiä.
No esim. Zara, cos, other stories, massimo dutti, louis vuitton, della marga, luxbag - ei löydy kuin helsingistä.
Kyllä Zara löytyy Turusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikennevälineissä ei myydä lippuja. Pitäisi erikseen ottaa selvää että mistä, miten, kuinka paljon, mihin tämä käy yms. Kun ette halua turisteja, niin ei sitten.
Helsinki on suht tuore tuossa, ettei saa ostettua lippua liikennevälineistä. Tukholma ja monen muun tärkeän Euroopan kaupungin joukkoliikkenne ovat olleet rahattomia jo vuosikymmeniä, eikä ole turisteja hidastanut.
HSL:n pomot ovat käyneet ottamassa oppia Fölin pomoilta. Lähimaksu saadaan ehkä vihdoin sinne Helsinkiinkin parin vuoden kuluttua. Jopa vyöhykkeistä saatetaan luopua (nämä lukee HSL:n sivuilla).
Lähimaksu on jo käytössä monissa Euroopan suurkaupungeista. Helpottaa kummasti turistien liikkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSL:n pomot ovat käyneet ottamassa oppia Fölin pomoilta. Lähimaksu saadaan ehkä vihdoin sinne Helsinkiinkin parin vuoden kuluttua. Jopa vyöhykkeistä saatetaan luopua (nämä lukee HSL:n sivuilla).
Lähimaksu on jo käytössä monissa Euroopan suurkaupungeista. Helpottaa kummasti turistien liikkumista.
Jep, esim Tampereella luovuttiin kesäkuussa rahalla maksamisesta mutta lähimaksu toimii. Ei tarvitse edes ulkomaalaisen turistin haaskata aikaa maksun kanssa häsläämiseen kun kortilla pääsee kuka vaan ja koska vaan, sen kun hyppää menopelin kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on läävä joka on täynnä friikkejä, ma muja ja spurguja
Te ei-helsinkiläiset pelkäätte kyllä aivan kohtuuttomasti noita ihmisryhmiä! Minä olen asunut täällä koko ikäni ä, eikä mitään todellista haittaa ole heistä ollut. Sitä paitsi: kuka on friikki? Sinä itse voit olla se, jolla on ongelma.
Lapsesta lähtien kävin kesällä Hesassa tädilläni, mutta täti kuoli 2020, viimeksi kävin hänen hautajaisissa. Hesa on kiva kohde turisteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-yksi junantuoma
Helsinki on pikkukylä Tokioon verrattuna.
Liverpool on pikkukylä Tokioon verrattuna. Mikä on kommenttisi pointti?
Kenen mielestä Helsinki on hassannut jo ihan liikaa rahaa pyöräinfraan? Joka ei perus jantterin mielestä edes toimi hyvin vaan palvelee lähinnä pyörähousuissa kilpaa ajelevia?
Joo, ne sovellukset on ihan ok kun asuu kaupungissa mutta ihan järjettömiä silloin jos vain käväiset ja tarvitset vain 1- 2 kertaa sitä julkista kulkuneuvoa.
Ja Helsingissä ei pysty maksamaan lähimaksulla kulkuneuvoissa (heiluttamalla kortinlukijalle) niin kuin muualla pystyy. Mikä hitto siinä on HSL:lle niin vaikeaa? Ihme takapajula kun tuota ei vieläkään ole sinne saatu.