Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?

Vierailija
28.08.2022 |

Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.

Kommentit (3546)

Vierailija
621/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahevainen kirjoitti:

Heh. Eihän omakotitaloasuja mitään asumistukia tarvitse. Jos itse omistaa talonsa, sehän on maksettu jo!?

Aivan joo. Eihän siinä omakotitalossa ostohinnan lisäksi olekaan mitään kuluja. Huoh.

Kävin kokeilemassa kelan laskuria asumistuesta. En keksinyt niin pieniä tuloja, joilla olisin saanut omassa omakotitalossa asuvalle edes 1e/kk asumistukea... 

Vierailija
622/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkölämmitteinen talo on aina ollut riski valinta. Nyt se riski sitten toteutuu. Jos minulla olisi sähkölämmitteinen talo, teettäisin heti varaavat uunit talooni.

Ostaisin jostain halvalla puuta. Esim, jos käy itse kaatamassa puut ja kuljettaa ne pois, saa puut ilmaiseksi.

Lisäksi talveksi voisi muuttaa asumaan vain muutamaan huoneeseen, ja pitää loput huoneet kylmillään.

Mikäs metsänomistaja antaa puut ilmaiseksi, sen kun menee ja kaataa ja vie pois? Kun niistä olis ihan rahaakin tarjolla.

Ei kukaan varmaan isoja tukkipuita anna, mutta pienempää puuta olisi tarjolla vaikka kuinka, jos osaa tehdä ns. risusavottaa eli tuiki tarpeellista harvennusta ja avartamista, johon monikaan metsänomistaja ei itse ryhdy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pilkottu kirveellä pöllejä kun pihaan kaatui puu ja saha leikkasi kiinni. Onnea vaan jollekin pikku urakkaan ryhtyvälle.

Tästä näkee miten vieraantuneita ihmiset on luonnosta ja luontaisesta liikunnasta. Yhden puun pilkkominen on hirvittävä urakka. Ja sahakin on liian monimutkainen laite korjattavaksi. Kaupunkilaiskakarat, pyh.

Kyllä se on kova urakka ja kyseessä oli iso kuusi. Miehellä nousee penkistä 145, ei ihan hirveä rimpula ole. Kyllä sille hiki tuli. Tässähän oli kuvitelma, että joku ajelee vähän iltaisin autolla. Ei se ihan silleen käy. Koneet pitää olla jos vapaa-ajallaan meinaa talven puut pilkkoa.

Sen sijaan, että ajelee sillä citymaasturilla reiluksi tunniksi salille pilkkoo melkoisen määrän polttopuita. Eikä siihen tarvita 145 kg penkistä nostavaa miestä. Se sujuu jopa mun 75v anopilta.

Vierailija
624/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt polttopuita sirkkelillä, puunhalkomiskoneella ja traktorikäyttöisellä klapikoneella. Ei ole mahdoton homma naiselle. Ja traktorin peräkärryllinen tulee päivässä isommalla koneella. Mietin vaan että ei se mies kyllä paljoa sieltä 750km päästä niitä puita tuo jos ei viikosta mene sitten 4 päivää traktorikuormallisen halkoja kuljetukseen.

Vierailija
625/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies ja pojat tykkäävät savottahommista ja moottorisahasta ja kirveestä. Ei tarvitse kuntosalille mennä.

Mutta tosiaan keväällä pitäisi seuraavn vuoden puut viimeistään tehdä.

Mutta tarvitaan siis omaa metsää tai sitten pitää kysellä tutuilta metsänomistajilta rankoja ja ne eivät ole aina ilmaisia.

Puulämmityksessä on se ongelma, että pitää olla kotona. Jos päivät kuluvat töissä ja harrastuksissa, ei ehdi lämmittämään taloa.

Ei tämäkään siis kaikilta noin vain onnistu.

Tsemppiä sähkölämmittäjille!

Se on kyllä aikaa vievä urakka polttaa takallinen puita. Ei varmaan kahden aikuisen perheessä sellaiseen aikaa löydy.

Vierailija
626/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin? 

Kyllä niitä kuluja ON OLLUT vara hoitaa tähän asti, mutta tämä nykyinen tilanne on aivan kestämätön. Miten itse reagoisit, jos 600 euron vuokrasi olisikin yht'äkkin 2400 euroa kuukaudessa?

Ohis,

Rehellisesti täytyy kyllä sanoa, että usein oma vs. vuoralla asuminen ketjuissa okt-asuvat ovat keulineet sillä että 'vuokraa halvemmalla asuu omassa x neliön talo ja x kokoinen piha'.

Noissa ketjuissa moni on koittanut tuoda esiin näkökulmaa, että joissakin (juuri tämän kaltaisissa) tilanteissa vuokralla asumisessa on myös hyvät puolensa.

Kyllä: vuokra voi pompata, muttaa asunnosta pääsee ennen korotusta muuttamaan pois (korotus pitää ilmoittaa ns.. hyvissä ajoin) ja useimmilla on myös ns. 'joustonvaraa' (muuttaa pienempään/edullisempaan, toiselle paikkakunnalle jne.) vs. oma mikä pitää myydä pois, mihin yleensä (nykysein kaltaisissa) tilanteissa voikin mennä pitkään/kukaan ei osta.

Vuokralainen selviää hyvin kaikista maailman kriiseistä, kuukauden irtisanomisaika ja sitten jo ollaankin uudessa halvemmassa luukussa. Vuokrakämppään on myös helppo hakea tukia vaikka olisikin työssäkäyvä, koska omaisuutta ei ole.

Vierailija
627/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Atte78 kirjoitti:

Ihan samoin kuin miten ihmiset selviää ilman sossua muistakin laskuista.

Ei se sen vaikeampaa ole.

https://www.tori.fi/pohjanmaa/Kulta_18K_Panssariketju_50_cm_101229872.h…

Samalla kaverilla näyttää olevan kymmenittäin näitä helyjä myynnissä. Tuossa vielä kalliimpi: https://m.tori.fi/vi/101230141.htm

Pitäisikö kultasepänliike ryöstää, vai mitä haet?

Itse tältä yritykseltä ostanut, ja hyvä ostos!  Hieman rikkoo perinteisiä suomalaisia rihkamaketjujen monopoleja.

Vierailija
628/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkölämmitteinen talo on aina ollut riski valinta. Nyt se riski sitten toteutuu. Jos minulla olisi sähkölämmitteinen talo, teettäisin heti varaavat uunit talooni.

Ostaisin jostain halvalla puuta. Esim, jos käy itse kaatamassa puut ja kuljettaa ne pois, saa puut ilmaiseksi.

Lisäksi talveksi voisi muuttaa asumaan vain muutamaan huoneeseen, ja pitää loput huoneet kylmillään.

Mikäs metsänomistaja antaa puut ilmaiseksi, sen kun menee ja kaataa ja vie pois? Kun niistä olis ihan rahaakin tarjolla.

Ei kukaan varmaan isoja tukkipuita anna, mutta pienempää puuta olisi tarjolla vaikka kuinka, jos osaa tehdä ns. risusavottaa eli tuiki tarpeellista harvennusta ja avartamista, johon monikaan metsänomistaja ei itse ryhdy.

Seurakunnat antaa.

Vierailija
629/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pilkottu kirveellä pöllejä kun pihaan kaatui puu ja saha leikkasi kiinni. Onnea vaan jollekin pikku urakkaan ryhtyvälle.

Tästä näkee miten vieraantuneita ihmiset on luonnosta ja luontaisesta liikunnasta. Yhden puun pilkkominen on hirvittävä urakka. Ja sahakin on liian monimutkainen laite korjattavaksi. Kaupunkilaiskakarat, pyh.

Kyllä se on kova urakka ja kyseessä oli iso kuusi. Miehellä nousee penkistä 145, ei ihan hirveä rimpula ole. Kyllä sille hiki tuli. Tässähän oli kuvitelma, että joku ajelee vähän iltaisin autolla. Ei se ihan silleen käy. Koneet pitää olla jos vapaa-ajallaan meinaa talven puut pilkkoa.

Sen sijaan, että ajelee sillä citymaasturilla reiluksi tunniksi salille pilkkoo melkoisen määrän polttopuita. Eikä siihen tarvita 145 kg penkistä nostavaa miestä. Se sujuu jopa mun 75v anopilta.

Mites kun pitää siirtää ne satakiloiset tukit ensin pilkottavaksi? Ottaako 75.v anoppi sellaisen kainaloon ja kantaa pihan perältä? Siinähän se mieheke hikoili kun siirsi niitä tukinpaloja ylämäkeen. Ja paksun halkaisijan pilkkominen on myös työläämpää kuin kapeamman osan. Ja kaataako anoppi myös itse sen puun? Ei nyt puhuttu pilkkomisesta vaan koko hommasta alusta loppuun, koko talveksi.

Vierailija
630/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeestiko te luulette, että se Kela makselee täysimääräisenä näitä tulevia sähkölaskuja tukien saajille? Ei maksa. Edelleenkään. Ihan samalla lailla joudutaan karsimaan menoista, että saadaan laskut maksettua eikä jouduta kadulle. Talvella tulee äkkiä kylmä.

t:tk-eläkeläinen 

Vierailija
631/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nouseeko hallituksen ja kansanedustajien sähkölaskut?

Vierailija
632/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa ilmaiseksi puita mistään. Vaikka puutavarasta ei tarvitsisi maksaa mitään, sen kaataminen, pölleiksi katkominen, kuljettaminen ja halkominen maksavat, koska niihin tarvitaan aikaa, sekä sähköä tai polttoainetta. Haluaisin myös olla seuraamassa ihmistä, joka töiden tai työnhaun ohessa käy ajelemassa peräkärryn ja moottorisahan kanssa pitkin pitäjää ilmaisia puita kaatamassa, ja tekaisee niistä luppoajallaan sellaiset kymmenisen heittomottia klapeja talvea vasten.

Eikä ne talveksi ehdi kuivua, jos niitä nyt lähtee kaatamaan. 

Meillä menee polttopuuta vain mökillä, mutta kyllä senkin teossa on ollut ihan kauhea show ja sähkökäyttöistä klapikonetta on käytetty. Ja sähkömoottorisahaa ennen sitä. Eihän niitä erkkikään jaksa lihasvoimin sahata ja pilkkoa!

Toki paremmissa piireissä on sitten käytössä sellainen traktorin perään laitettava klapikone, joka syö kokonaisia rankoja ja sylkee hihnaa pitkin klapeja suoraan säkkeihin. Mutta paljon työtä siinä silti on, ennen kuin se metsässä kasvava puu saadaan kuiviksi klapeiksi, joilla talo lämpiää.

Kaikki klapit on myyty jo loppuun, ei niitä saa ensi talveksi enää edes ostamalla.

Vierailija
633/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites kun pitää siirtää ne satakiloiset tukit ensin pilkottavaksi? Ottaako 75.v anoppi sellaisen kainaloon ja kantaa pihan perältä? Siinähän se mieheke hikoili kun siirsi niitä tukinpaloja ylämäkeen. Ja paksun halkaisijan pilkkominen on myös työläämpää kuin kapeamman osan. Ja kaataako anoppi myös itse sen puun? Ei nyt puhuttu pilkkomisesta vaan koko hommasta alusta loppuun, koko talveksi.

Metsässä moottorisahalla pätkitään sen kokoisiksi että jaksaa liikutella auton peräkärryyn. Jos haetaan isompaa määrää tai kauempana tiestä niin traktorilla ja metsäkärryllä. Itseltä onnistuu puunajo vaikka hevosella. Hevonen vaan puuttuu.

Vierailija
634/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko hallituksen ja kansanedustajien sähkölaskut?

Ei tietenkään.

Vierailija
635/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marinin 3 asuntoa ja imuroimiset loppuu niin sitten aloitan sähkönsäästämisen, aloitan vaan toimeentuloon viedä laskut. tehkää niin kaikki.

Voihan sitä lähetellä laskujansa kenelle huvittaa, mutta omistusasujalle ei toimeentulotukea tipu. On hullua, että pienituloiset työssäkäyvät, eläkeläiset ym. jotka eivät voi tuloihinsa vaikuttaa, joutuvat nyt kaikkein ahtaimmalle. Kotona loisivat kyllä hoidetaan. Juuri katsoin laskurista, että toimeentulotuen perusosa on nykyään yli 600 euroa. Mulla työssäkäyvänä ei jää palkasta sen vertaa laskujen jälkeen.

Minkä ihmeen "laskujen"? Toimeentulotuen perusosan pitä riittää moneen laskuunkin, esim. puhelinlaskuun. Ei se ole mikään laskujen jälkeen käteen jäävä summa.

Toimeentulotukea saa moni pienipalkkainen töissäkäyväkin. Jopa omistusasunnossa asuva voi saada sitä, toisin kuin väität. Jos tilanteesi on niin kurja kuin mitä valitat, saatat sinäkin olla oikeutettu toimeentulotukeen. On oma vikasi, jollet välitä edes selvittää asiaa.

Mitä kotona loisimiseen tulee niin lopetan sen omalta osaltani heti, jos jollekin työnantajalle kelpaan.

Vierailija
636/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistui vain mieleen että eduskunnassa on sentään Torkkupeitot! Eivät ainakaan palele työpaikallaan.

Vierailija
637/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa ilmaiseksi puita mistään. Vaikka puutavarasta ei tarvitsisi maksaa mitään, sen kaataminen, pölleiksi katkominen, kuljettaminen ja halkominen maksavat, koska niihin tarvitaan aikaa, sekä sähköä tai polttoainetta. Haluaisin myös olla seuraamassa ihmistä, joka töiden tai työnhaun ohessa käy ajelemassa peräkärryn ja moottorisahan kanssa pitkin pitäjää ilmaisia puita kaatamassa, ja tekaisee niistä luppoajallaan sellaiset kymmenisen heittomottia klapeja talvea vasten.

Ensi talven polttopuut pitää olla jo kuivana ja pilkottuna.

Ei niitä nyt vasta lähdetä haahuilemaan ja metsästä pystypuita kaatamaan.

Ihan muutenkin tosiaan utopiaa, että saisi jonkun tuntemattoman metsästä ilmaisia puita. Ainakaan tällä hetkellä kun jokainen metsänomistaja tietää polttopuun arvon. Hyvä sivubisnes monelle.

Harva nykyihminen tietää minkälainen prosessi kaikkinensa ne kuivat ja sopivaksi pilkotut puut puuvarastossa ovat olleet.

Nämä muiden haukkujat ja neuvojensa jakelijat on jokaikinen kerta niin metsässä(!) kuin olla vaan voi.

Milloin nämä katkerot viisastelee, että marjoja keräämällä saa mukavat lisäansiot kuka vaan ihan tuosta noin vaan ja nyt sitten nämä kuvittelee, että sen kun vaan kaataa tuosta noin vaan jonkun puun niin siinäpä on ilmainen lämmitys ensi talveksi.

Näillä on ihan kaikki realiteetit täysin pielessä ja kaikesta huomaa, ettei ikinä ole marjan marjaa poimittu tai edes takkaa lämmitetty. Saati että olisi joskus jotain tehty itsensä elättämisen eteen. Ja miksi olisi kun on jo äidinmaidosta imetty se lusmuilun malli jolla sossu maksaa kaiken tarvittavan.

Ja mitä ei maksa niin se vaikka varastetaan, koska mulla on oikeus ja mä haluun! Boomboom.

Vierailija
638/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi osaa käyttää moottorisahaakin mallikkaasti ja fiskarsin kirves on viuhahtanut 3 kertaa ja pölkky on jo klapeina. Ja hänellä on kottikärryt.🤣 Kuinka paljon sinä luulet että esim 50 vuotta sitten oli noita koneita?

Vierailija
639/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ne talveksi ehdi kuivua, jos niitä nyt lähtee kaatamaan. 

Meillä menee polttopuuta vain mökillä, mutta kyllä senkin teossa on ollut ihan kauhea show ja sähkökäyttöistä klapikonetta on käytetty. Ja sähkömoottorisahaa ennen sitä. Eihän niitä erkkikään jaksa lihasvoimin sahata ja pilkkoa!

Toki paremmissa piireissä on sitten käytössä sellainen traktorin perään laitettava klapikone, joka syö kokonaisia rankoja ja sylkee hihnaa pitkin klapeja suoraan säkkeihin. Mutta paljon työtä siinä silti on, ennen kuin se metsässä kasvava puu saadaan kuiviksi klapeiksi, joilla talo lämpiää.

Kaikki klapit on myyty jo loppuun, ei niitä saa ensi talveksi enää edes ostamalla.

Ihan kevyttä hommaa ei ainakaan naisena ole niitten märkien rankojen lykkääminen siihen klapikoneeseenkaan. Ja paksuimmat ei mahdu, niille on omat keinonsa, joihin kuuluu halkaisuruuvi(kannattaa välttää jos tykkää käsistään). Usko pois, olen tehnyt tätä paljon.

Vierailija
640/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että asuntolaan asumaan keski-ikäinen tavallinen nainen, joka on syyttään jäänyt työttömäksi. Leimaat kaikki työttömät narkeiksi, ja samaan syssyyn yh-äidit ja pieneläkeläiset. Mene itse asumaan asuntolaan. Kommenttisi on yököttävä ja rasistinen.