Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?
Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.
Kommentit (3546)
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä, ei ole tarkoituskaan että te , ja minä, selviämme.
Nyt on käynnistymässä omaisuuden uusjako, keskiluokan omaisuus siirretään rikkaalle eliitille.
GREAT RESET!
"Et omistä mitään, sinulla ei ole yksityisyyttä, olet onnellinen". -Klaus Schwab, WEF
Minä omistan kaiken. -Klaus Schwab, WEF
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä, ei ole tarkoituskaan että te , ja minä, selviämme.
Nyt on käynnistymässä omaisuuden uusjako, keskiluokan omaisuus siirretään rikkaalle eliitille.
Mutta ei me suomalaiset oikein omisteta mitään.
Esimerkiksi asunnon omistaa lähinnä vain eläkeläiset kun ne on maksanu velkansa jo pois.
Autoakaan moni ei omista, ne halvemmat muutaman tonnin kotterot saattaa olla omia mutta lähes aina ne vähän kalliimmat autot omistaa rahoitusyhtiö.
Kaikki ei edes omista huonekaluja kun nekin on ostettu osarilla tai velkarahalla.
Nykyään vain rikkaat omistaa asunnon ja hieman kalliimman auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten työssäkäyvä ihminen lämmittää taloaan puilla? Siinähän täytyy olla aina joku ihminen kotona lisäämässä niitä puita pesään tai takkaan ja valvoa kuoska pellit saa laittaa kiinni. Muutenhan menee lämpö harakoille.
Jos on työpäivän talo kylmillään niin kestää kauan kun lämpiää, pitää polttaa tulia myöhään yöhön.
Pelkkä puulämmitys käy vain niille jotka pystyvät tekemään töitä kotona.Tee etätöitä tai palkkaa taloosi lämmittäjä.
En minä itsestäni puhunut vaan näistä puulämmitysintoilijoista. Eivät tunnu tajuavan puulämmityksestä mitään.
Minulla ei edes ole omakotitaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi moni säksättää täällä tuilla elävistä, suurin osa työikäisistä ihmisistä kuitenkin käy töissä!
Minä itse olen jo pitkään toivonut, että tukia maksettaisiin vähemmän/ei ollenkaan, tai tarkemmin ASUMISTUKEA koska se vääristää niin vuokra- kun omistusasumisen markkinoita, nostaa molempien hintoja.
Mutta usein on okt-asujien suusta dissattu kerros- ja rivitaloissa asuvia, ei sekään oikein ole. Nyt monille kongretisoituu se minkä vanhemmat polvet ovat tienneet: asumisen hinta voi nousta. On sitä ennenkin ollut energiakriisejä ja korot pompanneet.
Ideaali tilanne olisi se, ettei asumistukea maksettaisi (tai jos, niin vain tietyn aikaa jos työtön/sairastuu) jolloin vuokrat ja sitä kautta myös omistusasuntojen hinnat tippuisivat. Ne joiden muut tulot eivät riittäisi vuokraan, voitaisiin majoittaa kuntien ylläpitämiin asuntoloihin.
Tuo kannustaisi ihmisiä myös tekemään niitä töitä, kun palkasta jäisi rahaa muuhunkin kun asumismenot eivät enää veisi suurinta osaa. Samoin useammilla olisi varaa ostaa oma, kun hinnat laskisivat. Myös narkit ja muut saataisiin pois tavallisten ihmisten parista, suurin osa ajautuisi varmasti niihin asuntoloihin.
Muistathan tämän, kun sinä itse tai läheisesi sairastuu?
Ette varmaan ymmärtäneet pointtia? Jokaisen (PIENITULOISENKIN) pitäisi pärjätä tuloillaan (esim. sairaus-/eläke) niin että pystyy sillä maksamaan asumisensa. Jos vuokrat tippuisivat esim. puoleen siitä mitä nyt ovat, moni helposti maksaisi menonsa omasta palakstaan/tuestaan. Ja toki asumistuen lakkauttamista hieman voitaisiin kompensoida nostamalla pienimpiä tukia.
Asumisen pitäisi olla perusoikeus, ei keino muille rikastua kuten se nykyään Kojamoa ym. myöden on, se on väärin.
Kerrotko vielä, että miten se onnistuu? Jos minimisairaspäiväraha on jotain 550e käteen, niin miten yksin asuva ihminen tulee sillä toimeen? Ihan vilpittömästi, miten? Missä hän asuu? Miten maksaa laskut? Miten ostaa ruoan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki? Asumistukeenhan ei sähkölaskuja huomioida koskaan.
Ensin pitää syödä säästöt, myydä asunto, auto ja mökki. Alle 5000e autoa ei tarvitse myydä jos tarttee sitä välttämättä, esim. työssäkäyntiin.
Niin. Sellaista se on meillä persaukisilla, jotka toimeentulotukea saamme. Ei ole autoja tai mökkejä tai hulppeita omakotitaloja. Tervetuloa joukkoon, tänne mahtuu kyllä!
P.s. Asuntoa ei tarvitse myydä saadakseen toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Sähkönkäyttö minimiin. Lämmitys minimiin. Ei mitään hankintoja. Ruokaa vähän ja halvinta. Lisätuloja sieltä mistä vaan voi saada, parikin euroa tuntuu.
Säästä kaikessa. Jos käyt muualla kuin kotona vessassa niin pari palaa vessapaperia taskuun nenäliinaksi. Kierrätä jätteet tehokkaammin, voit pidentää tyhjennysväliä. Mieti vakuutukset, kilpailuta. Jos jotain tarvii ostaa niin kartoita ensin löytyykö käytettynä. Jos on aikaa niin kiertele kirppareita, osta halvalla ja myy netissä kalliimmalla.
Nuo vinkit toimii heillä ketkä ei ole köyhiä koska he pystyvät vielä tinkimään elintasostaan mutta mites se suuri joukko ketkä on jo ennen tätä kriisiä joutunut elämään noin? Mistä he tinkivät?
Pienipalkkaiset,osa keskituloisista ja tukien varassa elävät ovat jo laittaneet kaiken kulutuksen ihan minimiin ennen tätä kriisiäkin.
Ensi talven jälkeen on paljon halpoja omakotitaloja myynnissä.
Huonoimmillaan tulemme näkemään Suomessa jo ensi talvena seuraavat ilmiöt:
1. Yhteiskuntarauhan järkkyminen( vaikka suomalainen hitaasti käynnistyykin)
2. Itsemurha-aalto
Tiedättekö mitä käy nurkkaan ajetulle rotalle?
Se hyökkää.
Vierailija kirjoitti:
Sähkönkäyttö minimiin. Lämmitys minimiin. Ei mitään hankintoja. Ruokaa vähän ja halvinta. Lisätuloja sieltä mistä vaan voi saada, parikin euroa tuntuu.
Säästä kaikessa. Jos käyt muualla kuin kotona vessassa niin pari palaa vessapaperia taskuun nenäliinaksi. Kierrätä jätteet tehokkaammin, voit pidentää tyhjennysväliä. Mieti vakuutukset, kilpailuta. Jos jotain tarvii ostaa niin kartoita ensin löytyykö käytettynä. Jos on aikaa niin kiertele kirppareita, osta halvalla ja myy netissä kalliimmalla.
Vessapaperia nenäliinaksi, ja tuhansien eurojen sähkölaskut kuittaantuu. Just.
Aloittajalle: Mikään ei ole tarkoitus, vaan ihan itse joudut päättämään, mitä teet/mitä teette, jos teitä asuu siinä useampi.
Esimerkiksi voisitte jättää talveksi osan huoneista kylmilleen tai ihan minimilämmölle. Pakkoko koko taloa on lämmittää? Noin isovanhempani talvella tekivät. Sitten tietysti totuttelu viileämmässä asumiseen muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Omakotiasujat leuhkivat aina av:lla, että ok-taloissa on paljon halvempaa asua kuin kerros- tai rivitaloissa. Näin ollen ok-asujilla on varmasti paljon rahaa tileillä, joista ottaa nousevia sähkölaskuja varten. Kenenkään ei tarvitse huolestua tai huolehtia heidän kyvystään maksaa sähköstä.
Siinä sinulle vastaus, ap. Käytä nyt niitä säästöjäsi, joita on runsaasti jäänyt talteen.
Itseasiassa se säästöjen saaja on ollut yhteiskunta, kun sen ei ole tarvinnut maksaa näiden ihmisten asumisen takia asumistukea vuokrasta, joka menee suurimmaksi osaksi jonkun kojamon omistajille. Tai muulle asuntosijoittajalle. Vuokratasohan on jo aivan posketon ja moni duunari tarvitsee asumistukea jotta voi maksaa vuokransa koska palkkataso on niin alhainen verrattuna vuokriin.
Ja nyt nämä halvoissa omakotitaloissa ilman asumistukea asuneet suomalaiset luonnollisesti kaipaisi käden ojennusta yhteiskunnalta. He ovat oman osansa tehneet ja säästäneet pitkän pennin yhteiskunnan rahaa sillä etteivät ole asuneet vuokralla vaan maksaneet asumisensa ja elämisensä omalla palkallaan.
Eikä heillä ole kesämökkejä, veneitä tai uusia autoja. Eikä ole paljuja tai kylpytynnyreitä eikä viimeisen päälle spa-osastoa vaan se elämä on hyvinkin yksinkertaista vailla ylellisyyksiä.
Ja kyllä siinä talossa olisi aurinkopaneelia, maalämpöä ja ilppiä ym jos moisiin remontteihin olisi ollut varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrat kallistuu eniten niissä talossa jatkossa, joissa vesimaksu ei perustu käyttöön (ts. kulutettua vesimäärää ei mitata asuntokohtaisesti) vaan asukkaiden määrään asunnossa. Eli lotraajat huomioikaa tämä.
Ei haittaa, kela maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkölämmitteinen talo on aina ollut riski valinta. Nyt se riski sitten toteutuu. Jos minulla olisi sähkölämmitteinen talo, teettäisin heti varaavat uunit talooni.
Ostaisin jostain halvalla puuta. Esim, jos käy itse kaatamassa puut ja kuljettaa ne pois, saa puut ilmaiseksi.Lisäksi talveksi voisi muuttaa asumaan vain muutamaan huoneeseen, ja pitää loput huoneet kylmillään.
Et saa ilmaiseksi puita mistään. Vaikka puutavarasta ei tarvitsisi maksaa mitään, sen kaataminen, pölleiksi katkominen, kuljettaminen ja halkominen maksavat, koska niihin tarvitaan aikaa, sekä sähköä tai polttoainetta. Haluaisin myös olla seuraamassa ihmistä, joka töiden tai työnhaun ohessa käy ajelemassa peräkärryn ja moottorisahan kanssa pitkin pitäjää ilmaisia puita kaatamassa, ja tekaisee niistä luppoajallaan sellaiset kymmenisen heittomottia klapeja talvea vasten.
Mies ottaa viikon vuodessa palkatonta töistä, käy kaatamassa puut, tuo pöllit kotiin ja pilkkoo sitten iltapuhteinaan. Enempi harrastus eikä missään mielessä säästöä, sen verran on matkaa sinne metikköön. Mutta kun kerran viihtyy tuollaisissa puuhissa, niin siinähän tekee.
Mihin asti mies niitä puita lähtee kaatamaan kun tarvii siihen viikon?
Sellanen 750km, ei sinne kannat kiireellä mennä kääntymään.
Hulluhan se on ja tyhmä kuin saapas. Ettekä te näköjään tiedä paljonko säästäisitte jos ostaisitte rangat lähempää että pönttö ukkos vois pullistella puiden teolla. Käsittämättömiä hölmöläisiä. Oikeasti se käy panoreissulla ja ostaa naapurista kärryllisen valmista polttopuuta ja tarina uppoaa suhun kuin veitsi vanhaan ihmiseen.
Säästövinkkejä:
Veikkauspelit pois
Tupakoinnin lopettaminen
Alkoholinkäytön lopettaminen
Olen deittaillut maaseudun miehiä ja todella monet polttavat ja käyttävät paljon alkoa. Veikkauspeleihinkin menee liikaa suhteessa tuloihin.
Nyt kaikki torille vaatimaan lisää pakotteita. Hinnat on saatava sietämättömän tason yli!
Aivopesty kansa haluaa kurittaa itseään, vielä on toivoa että säilyvät elävänä ensi kevääseen, joten lisää pakotteita ja heti! WEF:n rotta käskee!
Vierailija kirjoitti:
Säästövinkkejä:
Veikkauspelit pois
Tupakoinnin lopettaminen
Alkoholinkäytön lopettaminenOlen deittaillut maaseudun miehiä ja todella monet polttavat ja käyttävät paljon alkoa. Veikkauspeleihinkin menee liikaa suhteessa tuloihin.
Totta. Tuosta ihan just julkaistiin tutkimus, että miten paljon tupakoinnin lopettaminen pienentää sähkölaskua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhteiskunta ei auta? Olen köyhä ja asun pienessä sähkölämmitteisessä rivitaloasunnossa 🥺
Olen koko ikäni maksanut pienestä palkastani veroja ja aina kun ostan jotain tai maksan laskuja niin niistäkin menee veroa.
En ole koskaan saannut apua yhteiskunnalta joten olisiko nyt se että saisin apua?
M31
Jaa et mitään apua ole koskaan saanut? Varmaan vanhempasi kumminkin saivat lapsilisää elättämiseesi. Et vain muista tai sinulle ei ole kerrottu.
Eipä "yhteiskunta" tiedä, että sinulla on hätä, jos et sitä itse asianmukaisella tavalla tiettäväksi tee. Tutki Kelan sivuilta, oletko oikeutettu esim asumistukeen. Tai toimeentulotukeen. Jos siltä näyttää, niin ei kuin hakemsta rustaamaan!
Eniten tässä ihmetyttää se että miksi päättäjät ei tee mitään, he ovat jopa varsin hiljaa tästä tilanteesta.
Sähkön hinta on noussut jo lähes vuoden ajan joten miksi siinä ajassa ei olla toimittu?
Keinoja päättäjillä kyllä on kuten sähkönverotus pois ja siirtomaksun verotus pois. Sähkön hinnassa on alv,siirrossa on alv ja loppusummassa on alv eli ne pois tai sitten valtio maksaa ihan rahallista tukea sähkölämmittäjille.
Miksi siis päättäjät ei tee mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitätkö vielä, että miksi MINUN pitäisi maksaa SINUN sähkölasku?
Veronmaksaja-kolleegasi.
Kyse ei nyt mielestäni ole tuosta. Voisivat ottaa niistä kymmenistä tuhansista, joita olen vuosittain maksanut. Kyse on siitä, että hallitus ei tee mitään toimia vaan jättää sadat tuhannet pulaan. Jos tän annetaan tapahtua, mun puolesta lapsilisät pois, päivähoito omakustanteiseksi, sairaanhoito todellisen kustannuksen mukaan, koulutus maksulliseksi jne.
Sairaanhoito todellisen kustannuksen mukaan tarkoittaisi että noin puolet vakavasti sairaista joutuisivat vain kuolettamaan itsensä ja loput menisivät konkurssiin. Maksullinen koulutus tarkoittaisi että kohta ympärilläsi pyörii lauma kouluttamattomia tolloja. Maksullinen päivähoito tarkoittaisi että vanhemmat, pääosin äidit, eivät voi viiteen vuoteen käydä töissä kodin ulkopuolella. Tämä koko juttu olisi aivan upea kaatuva dominojuna.
Kyllä munkin mielestä hallituksen pitää tehdä jotain ja äkkiä, mutta "järjellisten" menojen leikkaaminen ei ole se oikea tie.
Sama asia kuin sähkön hinnan kohtuuton nousu. Uskokaa vaan että tämäkin on vielä edessä.
Siis ei ole sama asia, koska energiaa voidaan tuottaa eri tavoin. Siirtää ihmiset telttoihin kuolemaan ei ole oikea ratkaisu, ja se ei myöskään tule tapahtumaan vaikka täällä nyt panikoidaan.
En tiedä ikääsi, mutta itse elin läpi jo edellisen laman 90- luvun alussa. Mikä siitä jäi mieleen, oli että poliitikkoja ja päättäjiä ei kiinnostanut yhtään miten huonosti tavallisilla ihmisillä meni. Pankit pidettiin pystyssä, mutta samaan aikaan terveet yritykset ajettiin konkurssiin ja yksityiset ihmiset olivat ihan rähmällään. Itsemurhatilastorkin olivat ihan hirveitä.
.
Se oli oikea ratkaisu silloin Aholta ja Viinaselta. Ikävää suurelle osalle ihmisistä mutta rahoitusmarkkinoiden pysähtyessä/romahtaessa olisi ollut pahemmassa lirissä kaikki, aivan kaikki kuluttajat, liriin joutuneiden lisäksi aivan kaikki muutkin myös. Vaikkeivat rahoitusmarkkinat suoraan kosketa juuri ketään, välillisesti aivan kaikkia. lama olisi jatkunut paljon pidempään kuin silloin kesti. Pankit tekivät ratkaisevat virheet jakaessaan lainaa japanin jeneinä sun muina ihme valuuttoina 80luvulla mutta ne pidettiin pystyssä että päästäisiin nopeammin jaloilleen.
Nykyään onneksi ihmisten asenne on eri kuin silloin. Konkurssi on nykyään liiketoimi konkurssia vaativassa tilanteessa, ei maailmanloppu. Eikä ole niin suuri häpeä olla talousvaikeuksissa nykyään, ainakaan jos on kaikkensa yrittänyt. En usko samanlaisiin itsemurhatilastoihin enää menevän
Vuokralla olen ikäni asunut ja aina katsonut, etten muuta asuntoon jossa sähkölämmitys. Huokaan helpotuksesta nyt.