Lapsi vuotta aiemmin kouluun?
Onko kukaan laittanut? Pitääkö lapsen aloittaa myös eskari vuotta aiemmin? Mun nuorempi lapsi täytti toukokuussa 5v. Osaa sujuvasti plus- ja miinuslaskut lukujen pysyessä alle 20 sekä yksinkertaisia jakolaskuja, kuten 102. Osaa tavuttaa lauseita esim. "Koira ui meressä" ja kertoa, että siinä on 6 tavua. Ei osaa lukea tai kirjoittaa, paitsi alkeet eli osaa kertoa millä kirjaimella mikäkin sana alkaa ja mikä kirjain tulee sitten, mutta omatoiminen sanojen kirjoittaminen ei onnistu. Olisiko fiksua vai pelkästään tyhmää laittaa hänet vuotta aiemmin kouluun? Mielipiteitä puolesta ja vastaan? "Lyhenisikö" lapsuus yms. mielipiteitä?
Kommentit (159)
Miksi laittaisit, meillä 2/4 luki, laski ja kirjoitti 4 vuotiaana mutta ihan normaalisti menivät kouluun oman ikäluokkansa mukana. Tänä päivänä ovat jo jatko-opintoja suorittamassa enkä kyllä näin jälkeenpäin miettiessä keksi mitään mitä olisivat hyötyneet aikaisemmasta koulun aloituksesta.
Meillä on koulun vuotta säädettyä aiemmin aloittanut. Hetkeäkään emme ole asiaa katuneet. Siitä, että on aina ollut luokkansa nuorin, ei ole ollut hänelle koskaan mitään haittaa.
Nyt hän on abi, eikä sekään häntä haittaa, että puolet kavereista on jo 18 v. Hän on huippulukiossa, eivätkä kaveritkaan notku baareissa.
Meidän lapsi aloitti eskarin nyt. On taitava juuri esim.matemaattisesti, koska on ollut kiinnostunut niistä asioista. Odotti eskarin alkua innolla...No ei enää.
Ei saa leikkiä, paljon odottelua ja pulpetissa istumista. Joka aamu käydään sama keskustelu, "onko sinne pakko mennä...miksei voi mennä päikkyyn?"
Eli en suosittele ketään vielä lyhentämään muutenkin lyhyttä lapsuusaikaa.
En päästänyt aikaisemmin kouluun, vaikka taidot olisivat riittäneet. Loppukesän lapsi, joka olisi ollut 1,5 nuorempi luokan tammikuussa syntyneitä. On tehnyt koko ajan haastavampia tehtäviä, mutta saanut olla ikätovereiden kanssa. Opettaja on parikin kertaa ehdottanut luokkaa ylemmäksi siirtämistä, mutta ei olla toistaiseksi suostuttu. On siis kaikissa aineissa 1-2v ikäisiään edellä. Nyt kolmannella luokalla. Tykkää koulusta, kun se on niin helppoa.
Itse antaisin lapsen olla lapsi vielä vuoden ja laittaisin normaaliaikaan kouluun. Kuten kommenteissa on tuotu ilmi, tärkeintä koulukypsyydessä ovat sosiaaliset taidot ja kyky toimia itsekseen ohjeiden mukaan, eikä näissä asioissa vaan voi olla liian hyvä.
Mitä hän hyötyisi siitä, että menisi vuotta aiemmin kouluun? Hän ei pääsisi sen aiemmin eläkkeelle eikä saisi lisää lomia, se olisi vain vuosi lisää lapsuusvuosista uraputkelle uhrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on koulun vuotta säädettyä aiemmin aloittanut. Hetkeäkään emme ole asiaa katuneet. Siitä, että on aina ollut luokkansa nuorin, ei ole ollut hänelle koskaan mitään haittaa.
Nyt hän on abi, eikä sekään häntä haittaa, että puolet kavereista on jo 18 v. Hän on huippulukiossa, eivätkä kaveritkaan notku baareissa.
Kyllä sinne huippulukioon ehtii/pääsee vaikka sen koulun aloittaa normaaliajassakin.
Anna leikkiä rauhassa vielä vuoden. Leikkimisestä on isompi hyöty kuin oppitunneista. Lisäksi tuo ikäero saattaa vaivata yläasteelle mennessä kun alkaa tulla murrosikää jne.
Ainainen poikkeus. "Ainiin Jannica-Veeti on vasta..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinne huippulukioon ehtii/pääsee vaikka sen koulun aloittaa normaaliajassakin.
Hyvin ehti myös vuotta aiemmin kuin muut. :) Tai itse asiassa hän ei edes ole ainoa -05 abi siinä koulussa.
Kiitos vastauksista! Siinä on puolensa ja puolensa. Monia lapsia voi turhauttaa nykypäivänä, kun koulussa on niin helppoa. Kaiken maailman erityislapset on samalla luokalla yms. opetussuunnitelmaa helpotettu. Pitää vain istua tylsillä tunneilla kuuntelemassa opetusta aiheesta, jonka osaa jo. Omat kouluaikaiset kokemukset niitä. Toki olin ainakin itse hyvin rauhaton lapsi, kuten omakin lapseni ja tunnit meni usein käytävällä seistessä ja koulun jälkeen jälki-istunnossa. Sain silti kaikista kokeista 9-10. En haluaisi, että lapsuus "lyhentyisi", mutta onhan se hiton turhauttavaa istua tunnilla, missä opetetaan asioita, mitkä itse on oppinut 2v. sitten tai kerrata kolmatta kertaa asiaa, minkä itse on hiffannut sillä ekalla kerralla. Enkä tarkoita, että lapseni olisi mikään "ihmelapsi", kuten en itsekään ollut. Käytös aina 7, myöhästyin lähes joka aamu ja läksyt harvemmin tehtynä. yms. Koulu tuo ylimääräistä lisäkuormaa ja vastuuta. Lukiossa en meinannut useana päivänä viikossa löytää edes oikeaa luokkaa, istuin sit välillä väärän kurssin tunneilla. En tiedä kuin vakavaa se loppupeleissä oli. Kirjoitin silti useamman laudaturin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Koulu on isolta osalta muuta kuin akateemisia taitoja. Myöskään akateemisilta taidoilta ei kuulosta aivan ihmelapselta. Unohda koko juttu ja anna lapsen olla lapsi. Suorittamaan ennättää myöhemminkin.
Omani luki 3v11kk täysin, ei tullut mieleenkään laittaa kouluun ennemmin. Oli koulukypsä normaalissa iässä.
Minulla on toisenlaisia kokemuksia ja nytkin lapsi turhautuu liian helppoihin tehtäviin, niin voin vaan kuvitella mitä olisi, jos olisi mennyt kouluun "normaalisti".
Pitää miettiä kokonaisuutta. Joillekin sopii, joillekin ei.
Hauskaa. Mammoista tärkeintä asiassa on se, milloin saa ajokortin tai pääsee baariin.
Kysytäänkö noita asioita koulunvalmiustutkimuksissa?
Ei kannata. Jos hän ei pärjääkään siellä koulussa niin hyvin, olisi kamala pettymys jäädä kertaamaan luokka. Niin kamala, että koulusta tulisi sen jälkeen helve**iä. Siitä ei tule yhtään pettymystä, että aloittaa koulun oikeaan aikaan. Ennemmin onnistumisia ja itsetunnln kohotusta, jos todella sattuukin olemaan ikäisiään etevämpi.
Kylläpäs nyt äippä elelee jossain pilvilinnoissa katsoen lastaan ruusunpunaisten lasien läpi. Oletin otsikosta että lapsi vähintäänkin lukee jo erittäin sujuvasti mutta kyse olikin 5-vuotiaasta joka ei vielä edes osaa lukea ja kaikki muutkin taidot täysin normaaleja tuon ikäisille. Käy kyllä opettajat sääliksi kun tällaisten vanhempien lapset menee kouluun ja vanhemmat luulee keskivertolastaan erityisen lahjakkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata mennä aikaisemmin kouluun. Anna nauttia lyhyestä lapsuudesta ja leikin maailmasta!!! Ja ota huomioon, että lapsi kärsii tuosta myöhemmillä luokilla...esim lukiossa, kun kaikki muut jo 18 ja käy baareissa ja saa ajokortteja, hänellä on siihen vielä vuosi aikaa.
Hyvä pointti! Näitä just oon miettinyt ja sitä, et pääsiskö rippikouluun vuotta myöhemmin kuin muut ja eri ikätason harrastusjoukkueisiin kuin muut luokkalaisensa (lapsi harrastaa jalkapalloa) tällä hetkellä, niin olisko se sit tylsää yms. kaikki tällaiset jutut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Koulu on isolta osalta muuta kuin akateemisia taitoja. Myöskään akateemisilta taidoilta ei kuulosta aivan ihmelapselta. Unohda koko juttu ja anna lapsen olla lapsi. Suorittamaan ennättää myöhemminkin.
Omani luki 3v11kk täysin, ei tullut mieleenkään laittaa kouluun ennemmin. Oli koulukypsä normaalissa iässä.
Jos ei tullut mieleenkään, on hyvä, ettette tehneet sellaista ratkaisua. Ilmiselvästi se ei olisi ollut teidän tapauksessa hyvä vaihtoehto. Kuitenkin monille se ratkaisu on erittäin hyvä vaihtoehto. Suomen kaltaisessa maassa tosin ajatellaan sen aina olevan jotain leuhkimista tai pröystäilyä. Pitäisi tehdä samalla tavalla kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Siinä on puolensa ja puolensa. Monia lapsia voi turhauttaa nykypäivänä, kun koulussa on niin helppoa. Kaiken maailman erityislapset on samalla luokalla yms. opetussuunnitelmaa helpotettu. Pitää vain istua tylsillä tunneilla kuuntelemassa opetusta aiheesta, jonka osaa jo. Omat kouluaikaiset kokemukset niitä. Toki olin ainakin itse hyvin rauhaton lapsi, kuten omakin lapseni ja tunnit meni usein käytävällä seistessä ja koulun jälkeen jälki-istunnossa. Sain silti kaikista kokeista 9-10. En haluaisi, että lapsuus "lyhentyisi", mutta onhan se hiton turhauttavaa istua tunnilla, missä opetetaan asioita, mitkä itse on oppinut 2v. sitten tai kerrata kolmatta kertaa asiaa, minkä itse on hiffannut sillä ekalla kerralla. Enkä tarkoita, että lapseni olisi mikään "ihmelapsi", kuten en itsekään ollut. Käytös aina 7, myöhästyin lähes joka aamu ja läksyt harvemmin tehtynä. yms. Koulu tuo ylimääräistä lisäkuormaa ja vastuuta. Lukiossa en meinannut useana päivänä viikossa löytää edes oikeaa luokkaa, istuin sit välillä väärän kurssin tunneilla. En tiedä kuin vakavaa se loppupeleissä oli. Kirjoitin silti useamman laudaturin.
Ap
Ei todellakaan mene näin. Nykypäivänä koulu on päinvastoin vaikeampaa kuin ennen, mutta siellä on enemmän joustoa. Eli vaikeammin oppivat saavat enemmän tukea, kertausta ja helpompia tehtäviä, mutta myös etevämmät saavat edistyneempiä tehtäviä tai jopa seuraavan luokan tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tärkeimmät koulukypsyystaidot ovatkin sitä pitkästymisen sietämistä, hyvää käytöstä niissäkin tilanteissa sekä itseohjautuvuutta. Niistä et aloituksessasi puhunut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa. Mammoista tärkeintä asiassa on se, milloin saa ajokortin tai pääsee baariin.
Kysytäänkö noita asioita koulunvalmiustutkimuksissa?
Meillä kysyttiin. Mutta lapsella on muitakin kavereita kuin ne koulukaverit, joten ei niiden mukaan kannata koko elämää suunnitella.
Anteeksi mutta nyt täytyy tiputtaa äiti pilvilinnoista. Aivan normaali 5-vuotias. 2-vuotias osaa jo riimipareja. Ei todellakaan ihmeellistä jo 5-v osaa lukea tai laskea.