Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krooninen pula osaajista, palkka jopa 5750 €/kk

Vierailija
04.10.2026 |

Krooninen pula osaajista, palkka jopa 5750 €/kk – Susanne Lehti vaihtoi alaa ja ”heräsi uudelleen eloon”

Yhdellä alalla osaajista on Suomessa krooninen pula. Alalle voi päästä, vaikkei olisi tehnyt sitä pienestä pitäen.

Talouselämä lehden uutinen maksumuurin takana. 

Mietityttää mikä ala kyseessä? 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pääse jos on vanha.

Vierailija
2/16 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti joku kuljetusala, rekkakuljettaja tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyberturvallisuus ja tietoturva ala

Vierailija
4/16 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torkkupeitto ja possumunkki ovat vahvasti sitä mieltä, että tuet ovat liian hyvät, eikä tällainen vajaan 6000 € työ kiinnosta ketään.

Vierailija
5/16 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merenkulkuala

Vierailija
6/16 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyberturvallisuus. Rekkakuskit eivät todellakaan tienaa hyvin.

Vierailija
7/16 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oikeasti? Kyberturvallisuuteen löytyy asiantuntijoita ulkomailta. Eikä sille sillalle noin vain vaihdeta. 

Vierailija
8/16 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susanne Lehti päätti vuonna 2024 heittäytyä aivan eri alalle, kuin mihin hän aiemmin valmistui. Nyt insinööriopinnot kyberturvallisuuden ja tietoverkkojen parissa tuntuvat nappivalinnalta.

Vierailija
9/16 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää uskoko kaikkea paskaa. Ilmaista rahaa ei ole missään tarjolla. Ei Norjassa, eikä varsinkaan Suomessa. Sikasykli toimii. 

Vierailija
10/16 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perämiehen koulutus merille siis konepuolen koulutus 

Vierailija
11/16 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa opiskelee viestintätekniikan insinööriksi. Tuo alanvaihtaka. No ei se kaikilta suju. 

Vierailija
12/16 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa saman verran kuin sairaanhoitaja. on kuitenkin tuottava työntekijä joka luo lisäarvoa sekä yhteiskunnalle että yritykselle. 

Vierailija
13/16 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen it-alalla työskennellyt konkari. Työttömäksi jäätyäni opiskelin kyberturvallisuuden tutkinnon sekä tein serttejä ja laajensin muutenkin osaamista. Paikkoja ei ole ja niistä vähistä joihin olen hakenut ei koskaan kuulu mitään. Että sellainen osaajapula taas.

Vierailija
14/16 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen it-alalla työskennellyt konkari. Työttömäksi jäätyäni opiskelin kyberturvallisuuden tutkinnon sekä tein serttejä ja laajensin muutenkin osaamista. Paikkoja ei ole ja niistä vähistä joihin olen hakenut ei koskaan kuulu mitään. Että sellainen osaajapula taas.

Täällä toinen hallintovirkamieskonkari. Puolikas tieto ja kyberosaaja. Paikkoja ei ole kuin huippuosaajille. Alalle tulija ei kelpaa. 

Vierailija
15/16 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaapa tuo 5750 jokaiseen haettavissa olevaan työpaikkaan palkaksi, niin hupsis meillä ei ole ainuttakaan työpaikkaa haussa sen jälkeen, eikä millään alalla pulaa tekijöistä lainkaan.

Sitten ei olisi enää ainuttakaan paikkaa mitä hakea, eikä tarvitsisi huudella enää ketään töihin tai patistaaa työnhakuun.

Vierailija
16/16 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen hallintovirkamieskonkari. Puolikas tieto ja kyberosaaja. Paikkoja ei ole kuin huippuosaajille. Alalle tulija ei kelpaa. 

Kyse ei ole edes pelkästään kotimaisesta ilmiöstä vaan sama toistuu joka puolella. Pulaa huudetaan mutta kellekään ei kelpaa alalle uusi henkilö. Oli sitten vanha tai nuori. Vanhempi nyt tietenkään ei kelpaa mihinkään muutenkaan ikäsyrjinnän takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän