Krooninen pula osaajista, palkka jopa 5750 €/kk
Krooninen pula osaajista, palkka jopa 5750 €/kk – Susanne Lehti vaihtoi alaa ja ”heräsi uudelleen eloon”
Yhdellä alalla osaajista on Suomessa krooninen pula. Alalle voi päästä, vaikkei olisi tehnyt sitä pienestä pitäen.
Talouselämä lehden uutinen maksumuurin takana.
Mietityttää mikä ala kyseessä?
Kommentit (16)
Luultavasti joku kuljetusala, rekkakuljettaja tms.
Kyberturvallisuus ja tietoturva ala
Torkkupeitto ja possumunkki ovat vahvasti sitä mieltä, että tuet ovat liian hyvät, eikä tällainen vajaan 6000 € työ kiinnosta ketään.
Kyberturvallisuus. Rekkakuskit eivät todellakaan tienaa hyvin.
Mikä oikeasti? Kyberturvallisuuteen löytyy asiantuntijoita ulkomailta. Eikä sille sillalle noin vain vaihdeta.
Susanne Lehti päätti vuonna 2024 heittäytyä aivan eri alalle, kuin mihin hän aiemmin valmistui. Nyt insinööriopinnot kyberturvallisuuden ja tietoverkkojen parissa tuntuvat nappivalinnalta.
Älkää uskoko kaikkea paskaa. Ilmaista rahaa ei ole missään tarjolla. Ei Norjassa, eikä varsinkaan Suomessa. Sikasykli toimii.
Perämiehen koulutus merille siis konepuolen koulutus
Ahaa opiskelee viestintätekniikan insinööriksi. Tuo alanvaihtaka. No ei se kaikilta suju.
saa saman verran kuin sairaanhoitaja. on kuitenkin tuottava työntekijä joka luo lisäarvoa sekä yhteiskunnalle että yritykselle.
Olen it-alalla työskennellyt konkari. Työttömäksi jäätyäni opiskelin kyberturvallisuuden tutkinnon sekä tein serttejä ja laajensin muutenkin osaamista. Paikkoja ei ole ja niistä vähistä joihin olen hakenut ei koskaan kuulu mitään. Että sellainen osaajapula taas.
Vierailija kirjoitti:
Olen it-alalla työskennellyt konkari. Työttömäksi jäätyäni opiskelin kyberturvallisuuden tutkinnon sekä tein serttejä ja laajensin muutenkin osaamista. Paikkoja ei ole ja niistä vähistä joihin olen hakenut ei koskaan kuulu mitään. Että sellainen osaajapula taas.
Täällä toinen hallintovirkamieskonkari. Puolikas tieto ja kyberosaaja. Paikkoja ei ole kuin huippuosaajille. Alalle tulija ei kelpaa.
Laittakaapa tuo 5750 jokaiseen haettavissa olevaan työpaikkaan palkaksi, niin hupsis meillä ei ole ainuttakaan työpaikkaa haussa sen jälkeen, eikä millään alalla pulaa tekijöistä lainkaan.
Sitten ei olisi enää ainuttakaan paikkaa mitä hakea, eikä tarvitsisi huudella enää ketään töihin tai patistaaa työnhakuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen hallintovirkamieskonkari. Puolikas tieto ja kyberosaaja. Paikkoja ei ole kuin huippuosaajille. Alalle tulija ei kelpaa.
Kyse ei ole edes pelkästään kotimaisesta ilmiöstä vaan sama toistuu joka puolella. Pulaa huudetaan mutta kellekään ei kelpaa alalle uusi henkilö. Oli sitten vanha tai nuori. Vanhempi nyt tietenkään ei kelpaa mihinkään muutenkaan ikäsyrjinnän takia.
ei pääse jos on vanha.