Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostetaanko kotiäitiyttä Suomessa?

Vierailija
22.08.2022 |

Katselin amerikkalaista ohjelmaa, ja miten onkaan erilainen yhteiskunta. Päivähoito ei ole puoli-ilmaista, ei ole koulukuljetuksia tai kouluruokaa, vaan äiti hoitaa kaiken. Tekee lasten kanssa kouluprojektit, vie harrastuksiin, tekee suunnilleen kaikki kotityöt jne. Joskus toki koti-isiäkin mutta useimmiten yhä edelleen se on kotiäiti.
Välillä näkyy artikkeleita tavallisista suomalaisista perheistä, jotka ovat miehen työn vuoksi muuttaneet Usaan ja nainen on sen aikaa ollut kotirouvana. Voi kun löytäisin sen viimeisimmän artikkelin - nainen oli tosi tyytyväinen, hänellä oli aikaa hoitaa kaikki perheen asiat ja illat olivat vapaita yhdessäololle. Mies oli muistaakseni jollain yliopistolla töissä.

Siellä ollaan hyvin konservatiivisia, osittain kotiäiti-kulttuuri juontaa perinteisistä arvoista. Mutta siellä kotiäidin tehtäviä pidetään oikeasti työnä. Jonkun täytyy ne tehdä, ja se joka tekee, niin ainakin puheissa äidin työtä arvostetaan.

Miksi Suomessa se tuntuu olevan ihan toisin? Joskus 60-luvulla oli vielä kotiäitejä, ja 70-luvullakin (esim oma äitini). Mutta nyt ei enää riitä että on vain kotiäiti. Sitä ei pidetä minään. Töihin ruvetaan patistamaan vaikka lapsi on vielä vaipoissa. Jokaisen kuuluisi käydä töissä, ja sen lisäksi hoitaa koti. Lapsethan nyt hoitaa itse itsensä - täällä arvostetaan sitä että lapset kulkevat itse joka paikkaan, kavereille ja harrastuksiin, ja tekevät läksytkin itsenäisesti.

Ja samaan aikaan todella moni nainen on rättipoikkiväsynyt ruuhkavuosien aikaan. Onko tasa-arvo nyt sitten toteutunut oikein? Jokainen nainen voi töissä käydä, päivähoidon ansiosta, mutta kaatuuko se kotityöt ja lasten asiat silti vain äitien niskaan? Naisten väsymisestä ei puhuta, kun kotitöitä ja lastenhoitoa ei jotenkin edes lasketa työksi. Neuvoloista lähtien vähätellään sitä väsymistä, vaikka nainen hoitaisi kaiken yksin. Ilman ketään apuna.
Naiset myös käyttävät tutkitusti enemmän tunteja kotitöihin kuin miehet.
Miksi tässä on tällainen vinouma?

Yhdessä lehtiartikkelissa suomalainen kotiäiti (juristi-pariskunta) kertoi tehneensä kotona kaiken, ruoanlaitosta remonttitarjouksiin. Miehen palkasta maksettiin myös naisen eläkerahastoa. Lapsia taisi olla kolme. Ja kotiäitiys jatkui noin 20 vuotta, kunnes nuorimmainenkin muutti kotoa. Sitten tämä nainen perusti yrityksen.
Tällaisesta vain kuulee tosi harvoin nykypäivänä.

Feminismi puhuu aidosta valinnan mahdollisuudesta. Oletteko te saaneet aidosti valita sen mitä halusitte, uran vai perheen, vai molempien yhdistelmän, vai oliko joku muu mikä sen valinnan lopulta teki (ympäristön painostus, taloudelliset syyt, työttömyys?)

Kommentit (267)

Vierailija
21/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loinen haluaisi vain maata kotona, mieluiten valtion rahoilla?

Vierailija
22/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, puhut avauksessasi vain amerikkalaisesta ylä- ja ylemmästä keskiluokasta. Todellisuus on, että moni äiti siellä tekee kahta tai jopa kolmea työtä.

Itse olen saanut sen, mitä olen halunnut: yksi lapsi suhteellisen nuorena (olin 25 hänen syntyessään), hänen kanssaan 1,5 vuotta kotona ja seuraavat 1,5 hän oli perhepäivähoidossa niin, että minä vein lähtiessäni illaksi töihin ja isänsä haki pari tuntia myöhemmin tullessaan illaksi kotiin. Isä ja lapsi saivat yhteistä aikaa ja minä pystyin palaamaan työelämään. En halunnut enempää lapsia enkä olisi viihtynyt yhtään pitempään kotona.

Eikö sinun mielestäsi isällä ole yhtälaista oikeutta olla lastensa kanssa kotona? MIksi ei?

Totta, vain jos puoliso on hyväpalkkainen, ollaan kotiäiteinä. Mutta sitä ei kuitenkaan kummeksuta kuten täällä.

Yksinhuoltajien tilanne on siellä hirveä eikä minusta tuo yhteiskunta muutenkaan ole mikään malliesimerkki. Otin sen esimerkiksi vain siksi, että esimerkiksi siellä kotiäitiyttä tunnutaan arvostavan. Siinä ei ole negatiivista stigmaa. 

Sitä en tiedä, mistä vedit olettaman ettei minusta isillä olisi yhtälaista oikeutta olla kotona. Mistä näin tulkitsit?

Aika harva mies on kotihoidontuella, jotkut, mutta harva. Sehän on ihan fakta, se ei ole minun mielipiteeni. Enemmistö on naisia. Tottakai miehilläkin on oikeus, eivät vain sitä käytä. 

Ei sitä nyt erityisesti arvosteta, mutta siellä ei vaan useimmille ole muuta vaihtoehtoa. Se on siksi ihan tavallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa ainakaan ole arvostettu kotiäitejä 60-70-luvulla, vaikka ap niin luulee. Siihen aikaan kotiäitejä pidettiin laiskoina lusmuina jotka elävät miehen rahoilla, samoin 50-luvulla.

Vierailija
24/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei arvosteta. Ei kotiäitejä kuulu elättää. Jos pärjää ilman valtion tai puolison elatusta niin antaa mennä vaan, mutta muuten ei. Suomessa on muutenkin jo ihan liian hyvä tukijärjestelmä perheille, niin se että naisen kotona oleskelu vielä maksettaisiin, niin ei todellakaan.

Miksi kyttäät toisten lompakolla? Jos jonkun mielestä oma kumppani olisi paras kasvattaja lapsilleen ja haluaa mahdollistaa sen (myös hoitamalla kumppaninsa eläketurvan), niin miksi se sinua korpeaa? Kuulostat että kadehdit niitä, jotka voivat jäädä kotiin. Mutta miksi lapset eivät saisi saada parasta, vaan kaikki vietävä päiväkotiin?

Vierailija
25/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä minäkin mietin, että mitä erityistä arvostamista se vaatii? Jäät kotiin tekemään ruokaa ja siivoamaan sekä kaitsemaan lapsia. Käytät vain koko päivän siihen mitä työssäkäyvä äiti tekee muutamassa tunnissa iltaisin. 

Eihän se työssäkäyvä lapsiaan kasvata tai kaitse, vaan päiväkodin täti. Eikä työssäkäyvä tee aamiaista tai lounastakaan vaan keittäjät. Siivoamistakin on vähemmän, kun koti on päivät tyhjillään, päiväkodin tädit siivoavat lasten sotkut. Mitä sanot, ajattelitkohan nyt ihan loppuun asti kaiken saman tekemisestä? :D

Vierailija
26/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä minäkin mietin, että mitä erityistä arvostamista se vaatii? Jäät kotiin tekemään ruokaa ja siivoamaan sekä kaitsemaan lapsia. Käytät vain koko päivän siihen mitä työssäkäyvä äiti tekee muutamassa tunnissa iltaisin. 

En tiedä miksi äitejä pitäisi arvostaa, onko äitienpäiväkin turha keksintö? Oletko sinä äiti? 

Itse olen kotona, korjaan ja lyhennän lasten vaatteet, teen villasukkia, leivon, säilön paljon, teen ruoan alusta asti (kasvatan osan itse). Joskus käyn tekemässä vapaaehtoistyötä. Nämä jäisi tekemättä jos olisin kodin ulkopuolella töissä. Se mun tekemä kotityö myös säästää meille rahaa pienempien ruokalaskujen muodossa. 

Jos olisin kodin ulkopuolella töissä, kotitöinä olisi vain pakolliset kuten siivous, kaupassa käynti ym. En ainakaan tekisi ruokaa alusta asti.

Se on tympeää kun joskus oletetaan etten tee päivisin mitään.

Vierailija
27/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas pitkät äitiyslomat ja muut vanhempainvapaat Yhdysvalloissa olikaan? Entä millainen oikeus pitää töistä vapaata, kun lapsi on sairaana? 

Mä olen ollut ihan tyytyväinen suomalaiseen systeemiin. Sain olla lasten kanssa kotona siihen asti, että lapsi täytti 3 vuotta. Ja palata sen jälkeen takaisin työpaikkaan, josta jäin äitiyslomalle. Olen myös tehnyt lyhennettyä työpäivää, kun lapset aloittivat koulun. Suomessa ehkä suurin ongelma kotiäitiydessä on, ettei yhden aikuisen palkalla selvitä. Lisäksi Suomessa ei eron jälkeen tarvitse maksaa elareita kuin lapsistaa, Yhdysvalloissa pitää maksaa myös puolisolleen elatusmaksuja. Pitkä aika kotiäitinä voi hankaloittaa merkittävästi naisen asemaa työmarkkinoilla eli eipä olekaan lähes viiskymppisenä kovin helppoa päästä enää työelämään. Varsinkaan sellaisella palkalla, jolla pystyisi elättämään itsensä. 

Vierailija
28/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loinen haluaisi vain maata kotona, mieluiten valtion rahoilla?

Sanoo sossutuella elävä syrjäytynyt ihminen. Milloinkas itse menet tienaamaan?

Vierailija
29/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse taida olla siitä, että jotenkin erityisesti arvostettaisiin, vaan ettei nyt ihan suoraan halveksittaisi kuten nyt usein tehdään.

Kotiäiti, joka hoitaa lapset ei kotona koko päivän ei tee samaa mitä töissä käyvä tekee ja tosinpäin.

Töissä käyvän lapset hoitaa sen päivän aikana joku toinen ihminen. Ei se töissä käyvä äiti niitä lapsiaan hoida etänä samanaikaisesti sieltä töistä käsin. Eikä varsinkaan illalla takautuvasti. Jos kotiäiti valmistaa lounaan lapsilleen päivällä ja tiskaa ne astiasta sitten, niin ei se töissäkäyvä illalla valmista lapsiensa lounasta illalla töiden jälkeen ja tiskaa niitä lounaalla käytettyjä astioita. Eikä kotiäiti, vaikka on vahtinut niitä lapsiaan päivällä, voi sitten illalla olla vahtimatta, kyllä hän ne myös silloin illalla ne lapset vahtii, siinä missä töissäkäyvä äiti vahtii.

Vierailija
30/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se työssäkäyvä lapsiaan kasvata tai kaitse, vaan päiväkodin täti. Eikä työssäkäyvä tee aamiaista tai lounastakaan vaan keittäjät. Siivoamistakin on vähemmän, kun koti on päivät tyhjillään, päiväkodin tädit siivoavat lasten sotkut. Mitä sanot, ajattelitkohan nyt ihan loppuun asti kaiken saman tekemisestä? :D

Tuosta tuli mieleen, että olen uraäitien suusta kuullut useinkin, että pistetään sinne päiväkotiin vaan mahdollisimman nopeasti, niin ei tarvitse itse opettaa lapsia potalle, syömään itse yms. Siellä päiväkodissa sitten oppii tarhatätien komentamana ja muista lapsista mallia ottamalla. Mutta jos äiti haluaa olla kotona lasten kanssa ja itse opettaa nämä asiat lapsilleen, niin se on huono asia sitten näjemmä. Itse olen eri mieltä, etenkin kiintymyssuhdeteoriaan perehtyneenä ja uutisia varhaiskasvatuksen tilanteesta lukeneena en halua laittaa lapsia pieninä päiväkotiin. Mutta kukin tehköön miten parhaakseen näkee, kunhan ei toisten asioihin puutu.

Vierailija
31/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

RAHA SE ON, MIKÄ RATKAISEE - tässäkin asiassa!

Rikkaalla on erillaiset mietteet!

Vierailija
32/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäitiyttä ei kovin arvosteta Suomessa. Pidetään ikävänä ja takertuvana että äiti haluaa hoitaa lasta/lapsia kotona. Jotenkin kuvaavaa se että töitä tehdään, kotona ollaan. Neuvolasta sain tukea kotiäitinä, myös monet vanhemmat naapurit antoivat myönteistä palautetta. Kotiäitiys oli minun valintani, toisinkin voi valita. Itse en moittinut työssä käyviä äitejä mutta sain kuulla jopa sen että lapseni jää jälkeen muista kun on "vain kotona". Tai että "rouva ei halua käydä töissä". Kotiin jäin omasta tahdosta ja se olisi ollut taloudellisesti mahdollista ilman puolisoakin. Tein välillä iltatyötä ja yhden ammattitutkinnon, silloin lapsi oli jo isompi ja välillä päiväkodissakin. Aikataulut olivat kuitenkin väljät joten pääsin viemään ja hakemaan ja myöhemmin saattamaan kouluun. Lapselle olen viestinyt että äitiyttä on monenlaista ja ei ole oikein arvostella muita. 

Vierailija
33/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Amerikassa nuo kotiäidit sitten kun mies jättää nuoremman takia. Onko niillä kauhea stressi saada uusi mies vai onko loppuelämä pilalla taloudellisesti.

Vierailija
34/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei arvosteta. Ei kotiäitejä kuulu elättää. Jos pärjää ilman valtion tai puolison elatusta niin antaa mennä vaan, mutta muuten ei. Suomessa on muutenkin jo ihan liian hyvä tukijärjestelmä perheille, niin se että naisen kotona oleskelu vielä maksettaisiin, niin ei todellakaan.

Mikähän tämä perheiden ihan liian hyvä tukijärjestelmä oikein on?

Vierailija
35/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Amerikassa nuo kotiäidit sitten kun mies jättää nuoremman takia. Onko niillä kauhea stressi saada uusi mies vai onko loppuelämä pilalla taloudellisesti.

On.

Vierailija
36/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein ex-mies joutuu maksamaan ex-vaimolle siellä elatusapua.

Vierailija
37/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkas pitkät äitiyslomat ja muut vanhempainvapaat Yhdysvalloissa olikaan? Entä millainen oikeus pitää töistä vapaata, kun lapsi on sairaana? 

Mä olen ollut ihan tyytyväinen suomalaiseen systeemiin. Sain olla lasten kanssa kotona siihen asti, että lapsi täytti 3 vuotta. Ja palata sen jälkeen takaisin työpaikkaan, josta jäin äitiyslomalle. Olen myös tehnyt lyhennettyä työpäivää, kun lapset aloittivat koulun. Suomessa ehkä suurin ongelma kotiäitiydessä on, ettei yhden aikuisen palkalla selvitä. Lisäksi Suomessa ei eron jälkeen tarvitse maksaa elareita kuin lapsistaa, Yhdysvalloissa pitää maksaa myös puolisolleen elatusmaksuja. Pitkä aika kotiäitinä voi hankaloittaa merkittävästi naisen asemaa työmarkkinoilla eli eipä olekaan lähes viiskymppisenä kovin helppoa päästä enää työelämään. Varsinkaan sellaisella palkalla, jolla pystyisi elättämään itsensä. 

Periaatteessa 12 viikkoa, mutta åiti voi joutua palaamaan töihin kun vauva on muutaman viikon ikäinen.

https://yle.fi/uutiset/3-9971197

Lastenhoitajien palkkaamisesta;

Suomessa lähihoitaja (päiväkodin työntekijänä) saa palkkaa noin 26 000 euroa vuodessa (plus lomarahat?). 

Amerikassa varakkaammat perheet palkkaavat live-in-nannyn ja maksavat yli 30 000 euroa vuodessa. Yhden tai kahden lapsen hoidosta. Esim New Yorkissa, Manhattanilla.

Ei tarvitse kitkuttaa jollain au-pair taskurahalla, vaan voisi suoraan hakea ihan oikeasti palkattuun työhön. 

Ei voi mitään mutta tämä lintukoto-suomi vaikuttaa joltain itäeuroopan blokilta, täältähän todella kannattaisi mennä paremman palkan perässä töihin ulkomaille. 

Vierailija
38/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi voi, vieläkö joku on näin tietämätön.

Kotihoidontuen maksaminen tulee paljon halvemmaksi yhteiskunnalle, kuin se että lapsi vietäisiin päiväkotiin. Se päivähoitopaikka on todellisuudessa paljon kalliimpi kuin se mitä sinä siitä maksat.

Nyt sinä jätät tarkoituksella huomioimatta toisen puolen, eli huomioit ihan pelkät kustannukset etkä tuloja. Kodinhoidontuen maksaminen tulee kokonaisuutena kalliimmaksi kuin päivähoito, koska kotihoidossa sen äidin työpanos, sen tuotto yhteiskunnalle sekä niistä saatavat verotulot jäävät saamaatta. 

Ihan tosiaan minullekin sama, antaa mennä vaan ja hoitaa lapsia vaikka täysi-ikäiseksi asti kotonaan, mutta ihan perheen omalla kustannuksella ilman, että käsi ojossa yhteiskunnalta rahaa siihen jaetaan. Ei siihen jaeta muuten siellä jenkeissäkään rahaa. 

Vierailija
39/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kyttäät toisten lompakolla? Jos jonkun mielestä oma kumppani olisi paras kasvattaja lapsilleen ja haluaa mahdollistaa sen (myös hoitamalla kumppaninsa eläketurvan), niin miksi se sinua korpeaa? Kuulostat että kadehdit niitä, jotka voivat jäädä kotiin. Mutta miksi lapset eivät saisi saada parasta, vaan kaikki vietävä päiväkotiin?

Niin mitä sinä taukki et tuossa ymmärtänyt? Siinähän juuri sanottiin, että antaa mennä vaan, jos perhe maksaa sen itse. Eiko mene korvien väliin info jakeluun?

Ja siitä, mikä on lapselle parasta voidaan olla kovin montaa mieltä.

Vierailija
40/267 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla kotiäiti ilman puolison elatusta?

Kotiäitiys on täysin perheen sisäinen asia ja päätös. Suomessa ei makseta kotiäitiydestä eikä muuallakaan, joten sinulla tai kenelläkään ei ole nokan koputtamista siihen, jos joku perhe valitsee äidin kotiin jäämisen.

Minun miehelläni on hyvä palkka ja saatan hyvinkin jäädä kotiin normaalia pidemmäksi ajaksi, eli siis lasten kouluiän ym. Tämä on tasan vain minun ja mieheni mielipiteestä kiinni.

Sinä et voi päättää sitä, mistä asiasta ihmisellä voi ja saa olla mielipide. Sen ei toki tarvitse vaikuttaa teidän perheen valintoihin mutta sinä voit koputella ihan omaa nokkaasi ja vinkua asiasta, et sinä sille mitään voi, jos joku siitä jotain on mieltä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän