Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni sai tänään kauhukohtauksen vaipanvaihdon yhteydessä

Vierailija
24.10.2006 |

ja huusi vain itkien " ei vaippaa, ei vaippaa" ! Tälläistä ei ole koskaan ennen tapahtunut ja ihmettelin mitä tämä oikein on?!?!?! :( :(

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..niinkö? Mutta mitä sitten on ' ulospääsy' .

voisko joku selittää vähän tota periaatetta? olen pihalla..

kuulisin myös mielelläni, koska holding ei tunnu yhtään luontevalta tavalta toimia.

Vierailija
2/26 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei vaan kielletä vaan sanotaan sen sijaan mitä pitää tehdä. Ei siis ALÄ JUOKSE! vaan KÄVELE!. Tämä kuulostaa simppeliltä, mutta ainakin minä saan itseni jatkuvasti kiinni siitä, että hoen vaan toimimattomia kieltoja. Ja jos muksu ei edelleenkään kävele, otetaan kädestä kiinni ja " kävellään" , vaikka sitten huuten ja kiljuen ja rimpuillen. Ja lopuksi annetaan ei-voitonriemuista kiitosta siitä, että lapsi käveli.

Minä tykkään noista Wahlgrenin uhmaohjeista sen takia, että ne on vanhemmalle tosi helpot. Ei mitään kieroilua ja manipulointia, koko ajan toimitaan suorasti. En millään jaksa vaivata päätäni uhkailulla, kiristämisellä ja lahjonnalla. Tyyliin jos et syö nyt puuroa, ei mennä tänään uimahalliin. Mun äiti on oikein erikoistunut uhman kiertämiseen. Jos lapsi kinuu pipareita kiljaistaan katso, tuolla menee kaivinkone! Ihan hyvä joo, paitsi että piparit tulee kohta taas mieleen ja saat olla etsimässä uutta kaivinkonetta ihmeteltäväksi. Tai sitten uhma kierretään suostumalla kaikkeen. Jaa haluat istua tähän? No istu vaan, mummi siirtyy tuonne sohvalle. Ja pompotteluaiheitahan tässä maailmassa piisaa.

Mun oma suosikki Wahlgrenin ohjeista on robottimainen toisto, iloisesti ja ihan kuin sanois ekaa kertaa. Siinä ei tartte ollankaan ajatella, toimia vaan =). Se tehoaa nykyään jo tosi hyvin uhmikseen, on kai oppinut että aijaa, äiti tekee taas tuota ja nyt ei auta mikään:

Lapsi: Eieieieieieiie ei päikkäreitä eiiiiii

Minä: Nyt mennään päikkäreille! (samalla kannan rimpuilevaa uhmista kohti sänkyä)

Lapsi: EIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

Minä: Nyt mennään päikkäreille!

Lapsi: Mutta kun EI HALUUUUUU BYÄÄÄÄÄÄÄÄ

Minä: Nyt mennään päikkäreille!

ja niin edelleen. Ei tartte inttää kuin yhden kerran enemmän kuin lapsi =).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on 1,5 v tai 2 v.

Vierailija
4/26 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itku, sätkiminen ja silminhavaittava AHDISTUS? Lisäksi lapsi takertui minuun kun piti mennä nukkumaan, ja oli selvästi jonkin pelon vallassa. Onko sekin uhmaa sitten? -ap-

Vierailija
5/26 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tyttö oli 2v4kk kun ei enää huolinut vaippaa ja oppi kuivaksi kertaheitolla.

Vierailija
6/26 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa se hyödyttäisi täälläkin! Kiitos. -ap-

Vierailija
7/26 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä alkoi potalla käynti jne... pari vahinkoa tuli sen jälkeen ja nyt ollaan oltu reilu vuosi ilman vaippaa.

Sisko on nyt 2 v ja toivomme, että käy yhtä helposti kuivaksi oppiminen.

Vierailija
8/26 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 ja ne oli kyllä aika kamalia. Ihan ekan aihe oli muistaakseni päikkäreille meno. Muksu huusi niin että ääni särkyi. En tosiaankaan onnistunut hoitelemaan tilannetta kovin hyvin. Onneksi mulla oli Wahlgrenin lapsikirja ja siitä sitten tavasin ohjeita. Kyllä se siitä sitten suttaantui kun itse opin reagoimaan järkevästi. Mutta täytyy kyllä kiittää luojaa noista oppaista, koska olisin melko kädetön ollut ilman niitä! Ja ehkä yrittänyt hoidella tilannetta väärin, esim. yrittämällä lohduttaa.

Vierailija
9/26 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

repii vaipan pois ja huutaa ihan hysteerisenä. rauhoittuaan sitten otan syliin ja silittelen ja sitten antaa laittaa vaipan ihan ok.

normaalia uhmaa minusta. kohtauksen jälkeen lapsi saattaa olla koko loppuillan herkempi ja itkuisempi, on jotenkin poissa tolaltaan ja tuntuu itsekin ihmettelevän omaa mieltään ja käytöstään.

en ole huolissani. eiköhän toi ajan kanssa tokene.

Vierailija
10/26 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

2 ja ne oli kyllä aika kamalia. Ihan ekan aihe oli muistaakseni päikkäreille meno. Muksu huusi niin että ääni särkyi. En tosiaankaan onnistunut hoitelemaan tilannetta kovin hyvin. Onneksi mulla oli Wahlgrenin lapsikirja ja siitä sitten tavasin ohjeita. Kyllä se siitä sitten suttaantui kun itse opin reagoimaan järkevästi. Mutta täytyy kyllä kiittää luojaa noista oppaista, koska olisin melko kädetön ollut ilman niitä! Ja ehkä yrittänyt hoidella tilannetta väärin, esim. yrittämällä lohduttaa.

Vierailija
11/26 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jo helpottivat hieman mieltäni. Ahdistuin itsekin nimittäin kun lapsi meni niin " sekaisin" .

Tuo mitä 14 sanoi " kohtauksen jälkeen lapsi saattaa olla koko loppuillan herkempi ja itkuisempi" , sekin helpotti mua kovasti, juuri näin tapahtui täälläkin.

Uhma ei tullut edes mieleenikään, en ole ikinä tiennyt MITÄ se uhma oikein on tai miten se ilmenee! -ap-

Vierailija
12/26 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tavaa jostain kirjasta ohjeita miten omaa lasta pitäis hoitaa ja kasvattaa...........

Vierailija
13/26 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole oikea reagointitapa, mutta toisaalta sanoo sen järkikin. Mieti jos itse oot ihan raivona miehelles ja heittelet posliineja. Auttaisko jos mies ottais puoliväkisin syliin ja alkais paijaamaan? Itse olen kyllä käytännössä huomannut ettei lohdutus toimi.

Lukekaa se kirja, lapselle pitää tarjota ulospääsy ja vastusta, ei lohdutusta. Ja mitä tulee tuohon lapsen mielialaan uhmakohtauksen jälkeen, Wahgrenin mukaan lapsen käytös kertoo onko osannut toimia oikein. Mulla ne ekat raivarit meni metsään ja tunnelma oli lievästi sanottuna onneton sen jälkeen sekä lapsella että mulla. Sitten kun opin rupes menemään niin kuin Wahgren esittää eli lapsi on tyytyväinen! Se on aika ihme, yhdessä hetkessä hurjaa raivoa ja sitten kun tilanne on ratkennut tullaan iloisena ja tyytyväisenä halimaan ja pussaamaan ja painutaan leikkeihin niin kuin ei mitään.

Vierailija
14/26 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä löytyy kyllä kirjahyllystä vajaa kymmenen kasvatusopusta joita tulee tavattua tämän tästä. luotan kyllä vaistoihinikin, mutta erilaisia teorioita ja metodeja soveltamalla löytää sen itselleen/lapselleen parhaiten sopivan.

luulen, että uhmisten kanssa on moni ihmeissään jos ei ole yhtään asiasta etukäteen lukenut. eikä se kasvatusopusten lukeminen tee kenenstäkään huonompaa ja vaistottomampaa äitiä.

t.14

Vierailija
15/26 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

no enpä tiedä , minulle kyllä kelpaa lohdutus jos olen raivon vallassa . . . eipä tuossakaan " logiikkaa"

Vierailija
16/26 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos multa tulee savu korvista, niin en kyllä rauhoitu jos väkipakolla tullaan halimaan ilman että itse riidanaihe selvitetään ensin.

Ja tosiaan, varmasti lapsetkin on kovasti erilaisia, yhdelle sopii yhdet neuvot ja toiselle toiset. Meillä tuo Lapsikirja on ollut arjen pelastus ja joskus tulee sitä sitten täälläkin suositeltua. Mulla on jo niin selkärangassa ne toimintamallit, ettei uhma oikeastaan enää ole mikään ärsytyksen aihe.

Vierailija
17/26 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö ei huolinut vaippaa vähän alle 2veenä ja kerrasta jäikin sitten pois.

Miksi pakottaa?

Vierailija
18/26 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta wahlgreniin pätee sama kuin muihinkin kasvatusoppaisiin; kannattaa lukea kriittisesti ja vertailla eri opuksien neuvoja. niistä sitten on helppo soveltaa omaan perheeseen sopivat konstit. kun on paljon tietoa, voi noukkia ne helmet joukosta.

sinänsä walhgren on mukavaa ja viihdyttävää luettavaa, mutta kriitisellä silmällä lukisin tosiaan hänenkin neuvojaan.

Vierailija
19/26 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei tyttö suostu ollenkaan menemään potalle, joten tuskin oppisi kuivaksi jos jättäisin vaipan laittamatta hänen huutonsa takia. liian monet kerrat on tullut pissat lattialla/sohvalle/milloin minnekin kun vaipan kanssa on viivytelty.

siksi pakottaa.

Vierailija
20/26 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen oppii helposti kuivaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän