Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankitkö yliopisto koulutuksen RAHANTAKIA eli hyvän palkan?

Vierailija
16.08.2022 |

Olen viime aikoina kyllästymiseen asti lukenut valituksia siitä kuinka eri yliopisto koulutusen käyneet eivät tienaa tarpeeksi ja hoitajatkin tienaavat enemmän.

Minua kiinnostaisi onko foorumilla ihmisiä, jotka on intohimo ammatin sijasta valinneet ammatin sen perusteella, että siinä tienaisi mahdollisimman hyvin ja jos olet niin miten järkeilet itsellesi sen, että kiinnostavien asioiden sijaan opiskelit saadaksesi vaan parempaa palkkaa?

Sivistäkää nuorempaa naisenalkua kiitos!

N18

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

asejärjestelmien takia.

Vierailija
22/63 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistokoulutus tarkoitti minulle varmaan statusta, jossa ei ole kyse pelkästään rahasta. On tässä rehtorina kyllä rahaakin tullut ihan kohtalaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, koska nosturin nokassa satamassa tai paperikoneen valvomossa saa keskiverron asianajajan palkkaa kuitenkin. 

Jos järjellä ajattelee niin tuonnehan se olisi kannattanut mennä. Säästää koulussa 5 vuotta ainakin. 

5 x 70 000 eur = 350 000 eur. Kyllä siihen saa ekonomi aikalailla vääntää, että tuon tienaamiseron työuran aikana saa kiinni. Jotkut tietysti onnistuu isosti, mutta harvassahan ne on korkeakoulutetuissakaan. 

Olen vain enemmän aivoihminen kuin käsillä tekevä. 

En halua kääntää veistä haavassa, mutten malta näin rullamiehenä olla mainitsematta sitä tyttöjen ja biletyksen määrää kun 20-vuotiaana jonnena tienaa +50keur vuodessa :D

Ja tuossa iässähän se tykimmin seisoo, eli ilo kannattaa ottaa irti silloin. 

Sillä ei kannata hirveenä kehua, jos on maannut h***ien kanssa, siihen pystyy kuka vain, mutta sellaista miestä ei pahemmin arvosteta.

Toisekseen paperitehtaita suljetaan Suomessa kovaa tahtia, koska palkat on ylisuuret ja työtön paperitehtaan työntekijä ei ole mitenkään haluttua ehdokasta mihinkään kiinnostavaan ja hyväpalkkaiseen työhön.

Ja suurimman osan viisaiden ihmisten mieli ei kestäisi tehdä niin yksinkertaista työtä kuin paperialalla vaikka miten paljon tehdas työstä maksettaisiin, moni älykäs kokisi heittävänsä siinä elämän hukkaan.

Naisen näkökulmia.

Vierailija
24/63 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin farmaseutiksi koska

A) vain kolmen vuoden koulutus

B) varma työllistyminen

C) poikkitieteellinen ala, ei kaikkein teknisimmästä päästä, mutta ei myöskään täysin humanistinen. Tiedettä ja humanismia sopivasti sekaisin.

Työstä tykkään, ei mikään kovin suuri palkka (3400 brutto tällä hetkellä), mutta kyllä sillä elää. Nyt ajattelin töiden ohessa alkaa opiskelemaan sitä oikeaa intohimoani jolla taasen en tule koskaan elättämään itseäni.

En suosittele kenellekkään farmasiaa. Käytännössä on vain glorifoitu kaupan kassa paremmalla palkalla. Sellaista työtä ei kukaan pidemmän päälle onnellisesti kestä.

Suosittelen että opiskelet siihen intohimo ammattiisi ja nautit työstä niin kuin se olisi lempiharrastuksesi.

Vierailija
25/63 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin juristiksi, koska työ on mielenkiintoista, mutta kyllä palkka oli tärkein juttu. Vapaa-ajalla voi harrastaa ja tehdä asioita, kun on rahaa, eikä tarvitse raataa eläkeikään asti vaan voi jossain vaiheessa alkaa ottaa rennosti.

Jos raha on tärkein niin silloin ei kannata mennä oikeisiin töihin ollenkaan vaan ruveta esim. tukija nostavaksi yrittäjäksi ja käyttää ilmaistyövoimaa ja koeajan jälkeen vaihtaa taas uusiin ilmaisiin työntekijöihin. Pari tuntia töitä päivässä ja moninkertaisesti juristin palkka ja vapaa-aikaa paljon enemmän toteuttaa unelmiaan.

Vierailija
26/63 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistokoulutus tarkoitti minulle varmaan statusta, jossa ei ole kyse pelkästään rahasta. On tässä rehtorina kyllä rahaakin tullut ihan kohtalaisesti.

Rehtori ei ole se kaikista hohdokkain työ tai ihailtu niin mietin, että keiden silmissä luulet sinulla olevan statusta?

Voisin kuvitella että vain niiden, jotka haluavat itse rehtoriksi, valtaosalle se on tylsän työn ilmentymä.

Vierailija
27/63 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on aika surullista, jos valitsee työn sen perusteella paljonko tienaa.

Vierailija
28/63 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin mielenkiintoista ja vaativaa alaa, mutta myöhemmin työelämässä en ole päässyt tehtäviin, joissa alan teorioita ja tutkimusosaamista voisi hyödyntää. Työtehtävät ovat lähes triviaaleja opintojen sisältöön verrattaessa. Työskentelen vain rahan vuoksi, vaikka itse ala on edelleen intohimoni.

Vierailija
29/63 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, menin humanistiseen rahan takia 😂

Vierailija
30/63 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vastaajina on selkeesti teini-iän kohta ohittavia.

Jos näet rexona purkin jollain, tuomitaan laumasieluksi.

Sen verran pitää älliä olla, että opiskelee ammatin, joka oikeasti kiinnistaa, siinä on hyvät näkymät työn kannalta ja palkka on ok.

Maailma muuttuu, pitää pitää silmät auki, opiskella samalla ja etsiä uusia töitä, eikä tuudittautua kyllä tää eläkevirka on hyvä.

Minäkin menin yliopistoaikana naimisiin uramiehen kanssa.

Oli myös rahaa lastenhoitajiin, pystyin tekemään omaa uraa. Vaatimatonhan se on, miehen rinnalla, mutta me olemmekin Perhe Oy. Ollaan tiimi, joka toimii,

Etenkin Etelä-Amerikassa on näitä parikymppisiä bimboja tullut vokottelemaan.

Olen tehnyt miehelle selväksi otan lapset ja lähdemme Suomeen. Uusi nainen voi olla hetken hupi, mutta perhedynsmiikkaa ei ikinä pysty tarjoamaan.

Vierailija
31/63 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain kyllä. Olin jo tehnyt ravintolatyöntekijän hommia ja autokuskin hommia. Halusin siistin sisätyön, josta saattaisi tienata paremmin ja helpommalla kuin tarjoilijana.

Kyllä, käyn töissä rahan takia. Hevosalan työt olisivat olleet unelma, mutta nyt mieluummin harrastan sitä.

Vierailija
32/63 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osin kyllä, valitsin hyvin palkatuista koulutuksista kiinnostavimman, eli arkkitehtuurin. Oli hyvä valinta, työt ovat kiinnostavia edelleen.

Vierailija
33/63 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin koulutuksen kiinnostavalta alalta jossa on hyvät palkat eli ei tämä ole mikään joko-tai kysymys.

Toki jos ei perhettä aio hankkia ja itse elättöö niin sitten olisi voinut yhtä hyvin lukea jotain höpöhumanistista.

Vierailija
34/63 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, sillä alkuperäisellä koulutuksella olisi ollut parempi palkka, kun vaan olisi päässyt töihin.

Vierailija
35/63 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En täysin. Pääosin siksi, että amisduunit on usein fyysisesti raskaita ja yksitoikkoisia. Tykkään siististä sisätyöstä. Lisäksi oppiminen on ollut aina superhelppoa. Aika vapaalla kädellä sain valita haluamani alan, koska olin kaikessa hyvä koulussa. Siis todella hyvä. Kirjoitin ällän niin pitkästä matikasta kuin kolmesta kielestäkin.

Vierailija
36/63 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on aika surullista, jos valitsee työn sen perusteella paljonko tienaa.

Vielä surullisempaa se on jos ei pysty taloudellisesti seisomaan omilla jaloillaan, elämään sellaisessa ympäristössä ja kodissa kuin haluaa tai ei pysty tarjoamaan jälkikasvulleen ihmisarvoista elämää.

Vierailija
37/63 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oletetaan ihmisen työiän olevan noin 40 vuotta, useimmiten 5 päivänä viikossa ja 8h päivässä - asiantuntijatehtävissä usein enemmän, raha on itsessään aika huono motivointikeino ja arvo.

Jos raha kuitenkin on ainoa motivaatio, ei ole ihme, että niin moni vihaa työtään.

Yliopistokoulutus ei sisällään takaa hyvää palkkaa tai edes työtä.

Vierailija
38/63 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa uskoa että kukaan menisi yliopistoon vain rahan takia. Osittain ehkä, mutta että kokonaan jos ala ja opiskelu ei kiinnosta pätkääkään... Moni sen sijaan varmaan valitsee ainakin vähän kiinnostavan alan sieltä, ja toki silloin palkka voi olla osasyy.

Minä päädyin DI:ksi koska vihaan töiden hakemista ja pelkään työttömyyttä. Ja tykkään luonnontieteistä eikä laskeminen tuota ongelmia. Jos olisin halunnut enemmän rahaa olisin voinut valita paremmin, sillä minun kapealla alallani DI saa ehkä kaikista huonointa palkkaa... Suurin osa DI:sta varmaan nauraisi ja säälisi jos kuulisi miten vähän mulle maksetaan. Kyllä sillä elää mutta välillä ehkä harmittaa kun olisin muutakin suuntaa voinut hyvin opiskella.

Vierailija
39/63 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä kouluttautua ammattikoulutason tutkinnon, käydä pari vuotta ottamassa oppia työelämästä toisen yrityksestä ja tämän jälkeen perustaa oma yritys, kasvattaa sitä ja tienata enemmän kuin aivokirurgi. Saa tehdä sitä työtä mikä kiinnostaa ja tienata samalla.

Vierailija
40/63 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Valitsin kuitenkin opintosuunnan rahan pohjalta. Olisin halunnut kirjastonhoitajaksi tai avaruustutkijaksi, mutta luin itseni dippainssiksi. Tienaan hyvin ja teen työtä, josta pidän ja jossa olen hyvä. Win-win.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän