Miksi aina kaurapuuroa tungetaan ja suositellaan joka paikassa - minun vatsaani ei ainakaan rauhoita yhtään
Vaikken tietääkseni keliaakikko ole.
Syö aamulla pari lusikallista, vaikkei ole edes nälkä ja rauhallinen vatsa. Niin vartin puolentoosta tunnin päästä semmonen ontto kaivertava olo vatsassa että ruokaa ja täytettä
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidin aikoinaan lääkärin lasta ja hänen lapsensa puuroon tuli:
- Elovena puurohiutaleita, kattilalla keitettynä hieman hauduttaen
- puolet vettä, puolet maitoa
- 1rkl ruokaöljyä, 1tl margariinia
- hyppysellinen suolaa
- ihan loppuvaiheesssa kun kattila on otettu jo liedeltä niin laita sinne yksi raaka kananmuna ja sekoita nopeasti jolloin kananmuna sulaa puuron joukkoon
- päälle PALJON erilaisia marjoja
Tuolla ohjeella tein hänen lapselleen puuroa ja opettelin syömään itsekin tuollaista puuroa ja rakastuin. Nykyään minulla on omiakin lapsia jo ja heille samalla ohjeella puuroa eikä tule heti nälkä.
Ai että margariinia ja öljyä?? Tosi herkkua=) Surullista!
Ei sinun ole pakko syödä.
Itse olen todennut, että oliiviöljy sopii puuroon. Niin sopii kyllä voikin. Mutta marjoja - ei minun puurooni, ikinä. (En siis ole tuo reseptin kirjoittaja.)
Miksi sinun pitäisi sitä surra, että meillä ihmisillä on monenlaisia makuja? Ei kukaan kai pakota sinua puurossasi öljyä käyttämään. Tai edes syömään koko puuroa.
Itse pystyn hyvin syömään kauraleipää, mutta kaurapuuroa en. Vartin päästä puuron syömisestä on vatsa sekaisin. En myöskään pystyisi edes kokeilemaan niitä sörsseleitä, joita toiset vetävät aamiaiseksi eli puuron sekaan vatkataan kananmunaa, raejuustoa ja vielä rahkaakin. Jätän puurot väliin.
Totta. Vatsavaivat jäi taakse, jos vältän kauraa sis. leipiä ja puuroa.
Verensokeri pysyy normaalina ruisleivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- hyppysellinen suolaa
- ihan loppuvaiheesssa kun kattila on otettu jo liedeltä niin laita sinne yksi raaka kananmuna ja sekoita nopeasti jolloin kananmuna sulaa puuron joukkoon
Tuolla ohjeella tein hänen lapselleen puuroa ja opettelin syömään itsekin tuollaista puuroa ja rakastuin. Nykyään minulla on omiakin lapsia jo ja heille samalla ohjeella puuroa eikä tule heti nälkä.
Itse olen todennut, että oliiviöljy sopii puuroon. Niin sopii kyllä voikin. Mutta marjoja - ei minun puurooni, ikinä. (En siis ole tuo reseptin kirjoittaja.)
Miksi sinun pitäisi sitä surra, että meillä ihmisillä on monenlaisia makuja? Ei kukaan kai pakota sinua puurossasi öljyä käyttämään. Tai edes syömään koko puuroa.
Toki makuja on monta, mutta maku ei ole se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi kun se on kevyttä, kuitupitoista ja monelle sopii. Nälkää se ei pelkästään pidä, täytyy kaveriksi ottaa esim. Raejuustoa ja reilusti marjoja.
Mutta jos oma vatsa ei tykkää, sitä kannattaa kuunnella, ei järkeä pitää suolen limakalvoja jatkuvassa ärtymystilassa koska joku suositus.
Tämä on tyypillinen kaurapuuron käyttösuositus. "Ei itsessään PIDÄ nälkää loitolla - lisää siihen koko marketin tuoretuotevalikoima aasta ööhön, niin siitä tulee ok".
Mutta kysymys on siis siitä, että kaurapuuro itsessään itsessään AIHEUTTAA vatsan epävakautta, ei siisi ainoastaan ole huono pitämään nälkää LOITOLLA
No jos se sen tekee, niin miksi ihmeessä sitä yrität väkisin syödä? Kai oman järjen käyttö on sallittua, vaikka suositukset sanovat mitä?
Suositus tai ei, minä aloitan päiväni kaurapuurolla ja se sopii minulle ja vatsalleni ja vielä pidän siitä kovasti.
En minä riisiä, spagettia tai perunaakaan syö sellaisenaan, samoin on puuron laita. Eli keitän paksun puuron veteen, lisään teelusikallisen maapähkinävoita ja maitoa sen verran, että puuro on mukavan löysää. Päälle ripottelen saksanpähkinöitä, mustikoita ja banaania. Lisäksi keitetty kananmuna ja päivä alkaa paremmin kuin hyvin ja nälkä on seuraavan kerran myöhäisen lounaan aikaan.
Maito, pähkinä ja muna-allergikkona olisin sun puurolla jo vainaa. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- hyppysellinen suolaa
Toki makuja on monta, mutta maku ei ole se juttu.
Kommentissa luki "Tosi herkkua=)". Miksi lukisi noin, jos juttu ei olisi maku?
Pitkästä aikaa söin eilen kaurapuuroa myöhäiseksi aamupalaksi. Virhe. Koko loppupäivän oli sellainen ärsyttävä pikkunälkä, joka johti sitten siihen, että tuli naposteltua kaikkea tyhmää pitkin päivää vaikka söi kaksi hyvää ateriaakin. Näin käy AINA kun syön puuroa aamulla.
Jos olisin pitäytynyt ihan vaan siinä aamukahvissa, kaikki olisi mennyt hyvin. Aamukahvi, lounas, päivällinen, iltatee, mielen ja suoliston rauha.
Mulle ei myöskään sovi aamupuuro. Illalla saatan joskus syödä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi kaura. Pidän sen mausta, harmi siis.
Edes kauramaito ei sovi kovin hyvin ja sitä on nykyään kaikkialla! Onneksi osaan juoda kahvin myös mustana.
En tiennytkään että kaura maistuu joltain. Syön arkisin töissä ja lähinnä se on mautonta kuin märkää pahvia jauhaisi
Vierailija kirjoitti:
Minulla ja varmasti monella muullakin kaurapuuro nostaa sokerin tavoin verensokerin hetkellisesti pilviin, jota seuraa nopea verensokerin romahdus ja hirveä nälkä. On nopeaa hiilihydraattia. Parempi olla vaikka syömättä mitään aamupalaksi. Harmi, sillä tykkäisin todella paljon kaurapuurosta voisilmällä.
Kaurapuurossa on hitaita hiilihydraatteja, eli ei nosta verensokeria nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä suositus johtuu nykyisestä terveystilanteesta, kun jopa nuorilla verisuonet tukossa ja sydän reistailee ja halutaan ennalta ehkäistä sairauksia. Onhan se hullua, kun jopa 25v on korkeat kolestroliarvot.
Ja mitähän rasvaa nämä nuoret syövät? Rypsiöljyä ja muita siemenöljyjä ja margariinia.
Nykyään syödään aivan liian paljon lihaa, joka taas näkyy verisuoni ja sydänsairauksena, kun suonet tukossa, sekä suolistosairauksina.
Pahimmillaan syödään lihaa päivässä 500g, kun aamiaisella leikkeleet ja molemmilla aterialla lihaa, vaikka se on maksimi suositus viikossa.
Joku pihvi painaa helposti 200-300g.
Ennen nuoriso puhui kalkkis-vanhemmista, kun verisuonet tukkeutuneet, mutta nyt he ovat nuoria-aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei tule vastsaongelmia kaurapuurosta, mutta jos sitä joskus jämähtää kattilaan tai lautaselle, niin aivan hirveää liimaa tuntuu olevan jonka saa suunnilleen taltalla raapia pois, niin silloin olen ihmetellyt että miksihän tuollaista ylipäätään syödään ja että mitä tuo liisteri tekee sitten vatsalle?
Kauralimaa ( laihaa kauravelliä ) on aina syötetty vatsavaivaisille - vasikoista koiriin, ihmisille myös.
Edesauttaa suoliston limakalvoja. Jos sietää kauraa, kuten enemmistö
Myös suolistosyöpäpotilaille syötetään kauralimaa, ihan yliopistollisessa sairaalassa lääkärin suosituksesta.
Yhyy, minä en tykkää eikä vatsani siedä jotain juttua, niin ei sitten kukaan muukaan ikinä voi siitä tykätä eikä sietää. Kieltäkää kaikki, mikä minulle on vastenmielistä! Vaikka olisin ihan marginaalinen yksilö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdella lusikallisella luulet tulevasi täyteen vai?
Täyteen? Syömällä ei pitäisi koskaan syödä täyteen vaan vain kylläiseksi. Täyteen syömisellä lihoo ja senhän näkee, että kansa syö itsensä aina täyteen, useat ähkyyn asti.
Väärin. Ihmisen on hyvä syödä itsensä välillä ähkyyn ja välillä paastota. Ns. feast-famine -rytmi on ihmiselle luontainen.
Ihmisen on sekä välillä kulutettava varastorasvaansa ja välillä luotava lisää läskikerrosta. Jos kaikki syöty jatkuvasti kulutetaan heti pois, ihmisen aineenvaihdunta ei toimi.
Vai väärin. Höpö ja höpö sun juttusi on. Mahalaukun venytyskö muka olisi ikinä terveellistä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ja varmasti monella muullakin kaurapuuro nostaa sokerin tavoin verensokerin hetkellisesti pilviin, jota seuraa nopea verensokerin romahdus ja hirveä nälkä. On nopeaa hiilihydraattia. Parempi olla vaikka syömättä mitään aamupalaksi. Harmi, sillä tykkäisin todella paljon kaurapuurosta voisilmällä.
Mulla on 1-tyypin diabetes ja sensori, joka näyttää verensokerin koko ajan ja piirtää siitä käyrää. Mulle on myös ihan ravitsemusterapeutitkin suositelleet kaurapuuroa juuri sen takia kun nostaa hitaasti verensokeria ja pitää sitä tasaisena.
No, käyrästä sitten näen miten verensokeri ampaisee ensin pilviin ja sitten romahtaa alas, aiheuttaen hirveän näläntunteen. Mikään muu hiilihydraatti (peruna, riisi, pasta) ei tee tuota noin radikaalisti. Jos syön vaikka karkkia, mikä on käytänössä pelkkää sokeria, ilmiö on lähes sama. Ainoana erona on se, että ne verensokerit jäävät pidemmäksi aikaa korkealle ja romahdus hitusen maltillisempi. En todellakaan ymmärrä tätä ilmiötä.
Kaurapuuro olisi näin opiskelijana erittäin halpa, helppo ja kätevä aamupala. Myös terveysvaikutukset kuulostavat hyviltä. Jostain syystä ainakin minun elimistöni reagoi siihen juuri päinvastoin kuin sanotaan ja mitä on tutkittu.
No olisiko juuri siksi, että se sopii useimmille.
Ikävää, ettei se sovi sinulle. Toivottavasti löydät jonkin sinulle sopivamman ruoan-
Olen syönyt nyt n.2kk kaurapuuroa aamuisin leivän sijaan ja mun verenpaine on laskenut normaaliksi.
Olen aika ihmeissäni tästä, mutta tietenkin tyytyväinen. Liikuntaa en ole lisännyt, enkä paljon muutakaan tapaa muuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt valheita latele!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä suositus johtuu nykyisestä terveystilanteesta, kun jopa nuorilla verisuonet tukossa ja sydän reistailee ja halutaan ennalta ehkäistä sairauksia. Onhan se hullua, kun jopa 25v on korkeat kolestroliarvot.
Ja mitähän rasvaa nämä nuoret syövät? Rypsiöljyä ja muita siemenöljyjä ja margariinia.
Nykyään syödään aivan liian paljon lihaa, joka taas näkyy verisuoni ja sydänsairauksena, kun suonet tukossa, sekä suolistosairauksina.
Pahimmillaan syödään lihaa päivässä 500g, kun aamiaisella leikkeleet ja molemmilla aterialla lihaa, vaikka se on maksimi suositus viikossa.
Joku pihvi painaa helposti 200-300g.Ennen nuoriso puhui kalkkis-vanhemmista, kun verisuonet tukkeutuneet, mutta nyt he ovat nuoria-aikuisia.
Turha lihaa syyttää. Lihajalosteet on sitten eri juttu.
Väärin. Ihmisen on hyvä syödä itsensä välillä ähkyyn ja välillä paastota. Ns. feast-famine -rytmi on ihmiselle luontainen.
Ihmisen on sekä välillä kulutettava varastorasvaansa ja välillä luotava lisää läskikerrosta. Jos kaikki syöty jatkuvasti kulutetaan heti pois, ihmisen aineenvaihdunta ei toimi.