Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitäisi tehdä kun leikkipuistossa vieras isompi lapsi tulee kiehnäämään viereen?

Vierailija
11.08.2022 |

Käyn kolmevuotiaani kanssa läheisessä leikkipuistossa ja usein sinne ilmaantuu yksin eräs ekaluokkalainen tai eräs eskarilainen tyttö. Ja molemmat ovat sellaisia, että tulevat jotenkin kiehnäämään siihen minun ja lapseni viereen. Hivuttautuvat lähemmäksi pyörimään ympärillemme, kyselevät koko ajan mitä te teette jne. Eivätkä millään lähde, vaikka miten sanoisi, että meillä on nyt oma juttu tässä kesken. Kaipaavat varmaan aikuista ja seuraa ja sellaista, mutta muutamastakin syystä en pysty sitä heille tarjoamaan vaan haluan olla kahden lapseni kanssa. Eilenkin toinen näistä roikkui tunnin vieressämme ja kun lähdimme puistosta kotiin niin lähti perässä kulkemaan.

Mitä tällaiselle oikein pitäisi tehdä?

Kommentit (1230)

Vierailija
1001/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä saisi hyvän sketsin. Nimeksi vaikka suomalainen äiti leikkipuistossa. Ensin kuvataan touhuilevaa taaperoa ja äidin onnesta lasittunutta katsetta joka näkee vain pikkuisen enkelinsä. Sitten värimaailma synkkenee kauhuelokuvaksi ja ruutuun lävähtää saparopäinen kuusivuotias joka sanoo demonisesti "Moi". Äidin ilme vääntyy kuin hän olisi kohdannut vapaana käyskentelevän tiikerin. Taapero lopettaa kaiken toimintansa ja jähmettyy paikalleen. Äidin katse ei ole enää hänessä ja se saa hämmentymään.

"Mulla on uusi pinni", sanoo demoni.

Äidin kädet haparoivat kohti omaa taaperoa.

"Mun lempiväri on vaaleenpunanen"

Äiti nostaa lapsensa syliin ja poistuu puistosta, mutta juuri kun hän luulee olevansa turvassa hän katsoo taakseen. Saparopäinen riivaaja on seurannut häntä.

Nyt hän pingahtaa juoksuun jota ei hidasta ennen kodin turvaa.

Varmaan ymmärrät, että tällainen pilailu ei ole kivaa sen yksinäisen lapsen, minun eikä minun lapseni mielestä. Et tee oikein kunniaa itsellesi kirjoittamalla tuollaisia.

Ap

Miten täm ap:n vastaus on saanut noin paljon alapeukkuja? Yleensä yhtään? Mitä helvettiä, onko tämä joku pilailu-asia?

Vierailija
1002/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan aloittajalla nyt jotain omia henkilökohtaisia traumoja omasta lapsuudestaan? Onko hän ollut seksuaalisen hyväksikäytön kohteena vai pelkääkö että itse leimataan pedofiiliksi? Vai miksei hän voi hyväksyä vieraita lapsia? Naisethan ovat normaalisti hyvinkin suojelevia lapsia kohtaan, oli kyseessä oma tai vieras.

Sinähän voisit mennä tämän lapsen seuraksi 24/7, kun olet niin intopinkeänä. Vai oletko sen lapsen äiti ja löysit itsesi ap:n aloituksesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1230 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, että Suomessa on ihmisiä, joille täytyy selittää, että jos ottaa koiran niin omistaja on siitä vastuussa myös jos omistaja antaa lapsen ulkoiluttaa koiraa.

Vierailija
1004/1230 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, että Suomessa on ihmisiä, joille täytyy selittää, että jos ottaa koiran niin omistaja on siitä vastuussa myös jos omistaja antaa lapsen ulkoiluttaa koiraa.

Ja uskomatonta, että täytyy selittää, että jokainen vanhempi on alle kouluikäisistä lapsista itse vastuussa eikä puistossa oleva ventovieras aikuinen.

Olisi kyllä neuvolan terveydenhoitajilla ja sosiaalityöntekijöillä esim. erotilanteessa aihetta selittää jokaiselle vanhemmalle miten nämä vastuu asiat menevät.

Ja meillä koulun rehtori sanoi vanhempainillassa, että vakuutus ei korvaa, jos eka tai tokaluokkalaiselle sattuu jotain, jos lapsi pyöräilee kouluun. Eivätkö vanhemmat kuuntele mitä heille sanotaan vai jättävätkö he vanhempainillat väliin?

Vierailija
1005/1230 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman ilmiön.  Viikonloppuna kun olemme olleet töissä ja päiväkodissa, vietän mielelläni aikaa lapseni kanssa. Juttelen ja leikin hänen kanssaan. Ihmettelemme ja katselemme erilaisia asioita. Monta kertaa mukaan on tullut vanhempi lapsi, joka on kiinnostunut meidän tekemisistä. Tämä on toki sinäänsä ihan ok, ei se minua haittaa jos siinä vieressä kuuntelee. Mutta kun se ei jää siihen, vaan lapsi tahtoo ottaa meidän tavaroitamme, tutkia laukkua ja pahimmassa tapauksessa kirjaimellisesti työntää oman, hieman aremman lapsen syrjään mölöttäen koko ajan omiaan antamatta yhtään tilaa muille. " Katso mitä mulla on, mulla on tämmöinen, mä osaan sitä sun tätä". Hienoa. Yleensä lapsen oma huoltaja on jossakin puiston toisessa päässä tekemässä omiaan ( katse kiinni kännykässä). 

Minä sanon ystävällisesti, mutta napakasti, että antaa meidän tavaroiden olla rauhassa. Ne ovat meidän. Joskus pyydän lasta näyttämään, että kuinka taitava hän onkaan kiipeämään kaukana olevaan leikkitelineeseen. Kun joskus ei ole mikään ystävällinen tehonnut, olen sanonut, että nyt hänen on aika mennä huoltajansa luokse ja jututtamaan tätä. Jos tämäkään ei ole auttanut, olen kävellyt lapsen vanhemman luokse ja todennut, että "tässähän tämä sinun huoltajasi on, hän varmasti vastaa sun kysymyksiin.  Heippa!" 

Lapset ovat uteliaita ja kiinnostuneita. Toiset tulevat iholle ja toiset eivät. Yhteistä kuitenkin näille lapsille usein on, että heidän huoltajansa näkevät leikkipuiston paikkansa jossa lapset joko viihdyttävät itse itseään tai sitten joku muu sen tekee. Minä ja lapseni emme ole viihdyttäjiä, mikäli tilanne on sellainen. Älä ole sinäkään. 

Vierailija
1006/1230 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme alle kouluikäistä lasta ja jonkin verran käydään puistoissa. Välillä siellä on muitakin ja on ihan mukava, että löytyy uusia leikkikavereita. En usko, että ketään haittaa, jos oma lapsi saa puistosta seuraa.

Monenlaisia vanhempiakin on tullut vastaan. Osa ei anna lasten leikkiä ollenkaan, vaan hälkkäröi koko ajan välissä ja kieltää lähes hengittämästäkin. Osa taas ei välitä mistään ja selailee vaan puhelintaan, kun pitäisi keskittyä lapseen. Yksi osa taas on ihan okei, onneksi heitäkin on.

Kuitenkin tuo aloittajan kuvaama tilanne on sellainen, ettei siinä ole kyse lasten tasavertaisesta leikistä. Jos joku vieras lapsi on puistossa yksin, ei kenelläkään ole velvollisuutta ruveta viihdyttämään häntä siellä.

Vierailija
1007/1230 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kellään ole velvollisuutta olla viihdekeskus leikkipuistossa hengailevalle yksinäiselle lapselle. Tuskin tästä kukaan on eri mieltä.

Tässä ketjussa on vain tuotu esille supisuomalaista tunnekylmyyttä, jota jotkut olisivat valmiita vierasta lasta kohtaan toteuttamaan. 

Lapselle voi tehdä hyvää, jos hän kohtaa ystävällisen aikuisen, sen sijaan että kohtaa jonkun joka kihisee "häivy! olen tässä oman lapseni kanssa!!!"

Jos aikuisen tilanne on noin paha, että yksi lapsi saa järkytettyä hänet vihamieliseksi, niin silloin ei kannata valita leikkipuistoa paikaksi, jossa yrittää olla oman lapsensa kanssa yksin. 

Jos tapaa leikkipuistossa koko ajan takertuvaa yksin olevaa lasta, niin silloin pitäisi aikuisen tajuta, että on syytä ilmoittaa siitä sossulle, jotta he voivat selvittää lapsen kotiolot.

Vierailija
1008/1230 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään kellään ole velvollisuutta olla viihdekeskus leikkipuistossa hengailevalle yksinäiselle lapselle. Tuskin tästä kukaan on eri mieltä.

Tässä ketjussa on vain tuotu esille supisuomalaista tunnekylmyyttä, jota jotkut olisivat valmiita vierasta lasta kohtaan toteuttamaan. 

Lapselle voi tehdä hyvää, jos hän kohtaa ystävällisen aikuisen, sen sijaan että kohtaa jonkun joka kihisee "häivy! olen tässä oman lapseni kanssa!!!"

Jos aikuisen tilanne on noin paha, että yksi lapsi saa järkytettyä hänet vihamieliseksi, niin silloin ei kannata valita leikkipuistoa paikaksi, jossa yrittää olla oman lapsensa kanssa yksin. 

Jos tapaa leikkipuistossa koko ajan takertuvaa yksin olevaa lasta, niin silloin pitäisi aikuisen tajuta, että on syytä ilmoittaa siitä sossulle, jotta he voivat selvittää lapsen kotiolot.

Näen joka päivä lapsia tilanteissa, joista periaatteessa voisi ilmoittaa jonnekin. Kuten koululaiset raahaamassa jalkapallomaalia lammen jäälle, koululaiset kiipeämässä katolle, vetämässä nyrkkeilymatsia. Kännykkävanhempia puistossa. Kevyesti humalaisia viikonloppuisiä. Itse on useinkin tullut puututtua, mutta sossuille en ole ilmoittanut koskaan mitään. Ensinnäkin kaikista ei ehdi ilmoittaa, saisi päivittäin soittaa. Toiseksi sossun resurssit ovat rajalliset. Mitäpä he voivat näille kaikille kullannupuille?

Jos eskarilainen tai ekaluokkalainen lapsi on kodin vieressä puistossa viettämässä aikaa päivällä, eikä hajota mitään, varasta, lyö tai huutele solvauksia, ei ole vaarassa, ei edes roskasta tai töhri tai yleensäkään tee muuta kuin juttelee, niin hän on harvinaisen hyvä tapaus. Tiedän, että näitäkin on, vaikka he eivät näy niin kuin nämä vähän toisenlaiset lapsoset. Kyllä mekin lapsena keksittiin yhtä ja toista ajanvietettä.

Vanhemmille ehdotan, että kannattaa vähän selvitellä mitä koululaiset tekevät keskenään. Jo taaperoille kannattaa opettamalla opettaa, ettei lyödä, rikota eikä varasteta.

Vierailija
1009/1230 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Midnighter kirjoitti:

Lapset ovat uteliaita ja kiinnostuneita. Toiset tulevat iholle ja toiset eivät. Yhteistä kuitenkin näille lapsille usein on, että heidän huoltajansa näkevät leikkipuiston paikkansa jossa lapset joko viihdyttävät itse itseään tai sitten joku muu sen tekee. Minä ja lapseni emme ole viihdyttäjiä, mikäli tilanne on sellainen. Älä ole sinäkään. 

Ei vanhemman tehtävä ole viihdyttää omaakaan lastaan. Mikseivät lapse leiki keskenään ja vanhemmat sitten turise keskenään mukavia? Onko meillä nykyään niin vähän lapsia, ettei ole kavereita?

Lapselle ei tee todellakaan hyvää se, että aikuinen – oma vanhempi tai joku muu – toimii viihdekeskuksena. Huomiota tottakai tarvitsee, muttei jatkuvasti.

Vierailija
1010/1230 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mielesi ei kestä erilaisuutta, poistu puistosta. Älä loukkaa isompaa lasta!

Vierailija
1011/1230 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mielesi ei kestä erilaisuutta, poistu puistosta. Älä loukkaa isompaa lasta!

Ei tarvitse poistua leikkipuistosta. Voi soittaa sosiaalityöntekijälle, jos yksi ja sama lapsi on aina kyselemässä ja häiritsemässä.

Vierailija
1012/1230 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tapahtuu usein. Mikäli olet aikuinen ja leikit oman lapsen kanssa, kiinnität huomiota häneen, osallistut jne. niin se vetää muita lapsia kuin valo perhosia.

Mun oma teoria on, että heidän vanhemmat ovat ne nenä kännykässä ihmisiä tai "eivät paikalla" ihmisiä.

Sitä tekee niin pienet kuin isot lapset. Hakee kontaktia, kertoo omasta päivästä, elämästä jne. Välillä on jopa sääli, olen aina neutraalin ystävällinen, mutta omat lapset "jäätyy". Ja he ovat minulle ne tärkeimmät.

Vierailija
1013/1230 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on vähän eri, mut liippaa kuitenkin ni kerron. Tyttäreni 21v ulkoiluttaa ja leikittää usein pieniä serkkujaan leikkipuistossa, ja mukavasti leikittääkin. Kuulemma lähes aina käy niin, että pihan muutkin parikyt lasta innostuu näistä leikeistä. No ei siinä vielä mitään, mut kun nämä muut lapset rupeavat muuttamaan sääntöjä mieleisekseen, tyyliin "eikun jos tää on tällaisessa asennossa ni sitten ei jääkään kiinni" :D Onneksi tyttöni on napakasti sanonut, et saa olla leikissä, mut mennään kaikki samoilla säännöillä, tai sitten voi jäädä leikistä pois.

Ja muut äidit tuijottavat tietenkin onnessaan kännykkää ;) 

Vierailija
1014/1230 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Midnighter kirjoitti:

Ei vanhemman tehtävä ole viihdyttää omaakaan lastaan. Mikseivät lapse leiki keskenään ja vanhemmat sitten turise keskenään mukavia? Onko meillä nykyään niin vähän lapsia, ettei ole kavereita?

Lapselle ei tee todellakaan hyvää se, että aikuinen – oma vanhempi tai joku muu – toimii viihdekeskuksena. Huomiota tottakai tarvitsee, muttei jatkuvasti.

Minusta ja sisaruksistani tuli luovia ihmisiä, kun itse piti keksiä tekemistä.

Vierailija
1015/1230 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, että onko sinulla lukemisen sisäistämisongelmia vai mikä on ongelma kun tahallasi (?) väännät tekstini pointin pois kontekstista .  Jos vieras lapsi, sanotaan vaikka 6v. olisi kiinnostunut leikkimään 3v.lapseni kanssa, ei minulla olisi asian kanssa ongelmaa. Tässä ketjussa ei puhuttu siitä, etteikö lapset saisi leikkiä keskenään. Usein 6v. ei ole tosin kiinnostunut 3v:n kanssa leikkimisestä. Tässä ketjussa puhuttiin siitä, että vieraalla lapsella ei ole aikomustakaan leikkiä toisen lapsen kanssa, vaan siitä,  että tämä toinen lapsi tulee hakemaan puoliväkisin huomiota vieraalta aikuiselta. Minulla ei ole mitään vastaan muita lapsia jotka haluavat leikkiä lapseni kanssa, mutta sitä vastaan on, että oma lapseni työnnetään syrjään, käsistä ja laukusta viedään lelut ja vaaditaan vastaamaan lapsen jankkaaviin kysymyksiin. Tuliko asia nyt selväksi?  

1016/1230 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on lapsia. Nuo isommat haluaa seuraa, ja leikkiä muiden lasten kanssa!

Ei ne aikuisia kaipaa, muuten ne olis aikuisten kimpussa. Antakaa lasten leikkiä erilaisten kanssa, oppivat sosiaalisuutta. Ei sitä muuten opi.

Vierailija
1017/1230 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistukaa puistosta ja/tai ostakaa vaikka oma hiekkis. Ei tartte kestää muiden roikkuvia lapsia.

1018/1230 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä ei ole ikäistänsä kaveria.

He ovat erakkokodista jossa on ihmissuhteet hakusessa ja lapset eivät osaa keskustella.

Näkymätön käsi

1019/1230 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai miksei hän voi hyväksyä vieraita lapsia? .

Ei tuossa iässä olevat vieraat lapset kuulu leikkiä yhdessä. Jos eivät ole sukulaisia.

Nuo isommat ovat erakkokodista, jossa ei ole ihmissuhteita.

7v pitäisi pian saada sosiaalista apua, muuten ovat 9-10 alkaen koulukiusattuja 

Näkymätön käsi

1020/1230 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

. Katselin joskus, kun taapero kiipesi korkealle ja mätkähti maahan. Jokaisen äidin oma asia, jos antaa muksujen mennä keskenään leikkipuistoon. Minä en vahdi ventovieraita taaperoita, koska en ole luvannut vahtia ketään.

Kyllä minä vahdin  4 vuotiaita ja kannan lähes saman vastuu kun kannan, tai olen kantanut 17 omasta jälkeläisestäni.

En ole mitään menettänyt.

Näkymätön käsi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän