Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela perii 17000 euroa työttömältä freelancerilta

Sirkus nimeltä TE-toimisto
08.08.2022 |

Turun Sanomat kirjoitti aiemmin aiheesta (maksumuurin takana), tässä Verkkouutisten referaatti uutisesta. Tarinan työtön freelancer olen minä. Asian ydin on se, että TE-toimisto voi milloin vain "tulkitsemalla" lakia tehdä tämän tempun kenelle tahansa. Sinullekin, mikäli yrität itse työllistää itseäsi.

Aion viedä asian niin päätyyn kuin mahdollista, eli Aviin ja Eduskunnan oikeusasiamiehelle. Mikäli sinulle on aiheeseen näkökulmia tai haluat tarjota apua, kirjoita alle.

Olen tilanteessa, jossa en ole saanut kolmeen kuukauteen mitään tukea mistään, asuntolaina jäähyllä, lomat peruttu ja kaikki voimavarat menevät tähän täysin rurhaan sirkukseen. Toimeentulotukea ei tipu kevään tulojen ja vaimon pienen palkan takia.

Koko kesän Kela on syyttänyt minulle TE-toimistoa ja TE-toimisto Kelaa tilanteesta. Poinrri on se, että Kela on kassakone, joka laulaa vain, kun TE-toimisto päättää ja käyttää leimasinta. Kaikki pesevät kätensä tilanteessa.

https://www.verkkouutiset.fi/a/tyoton-ahdingostaan-tslle-tama-viranomai…

Kommentit (394)

Vierailija
341/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti moni haluaisi yrittää freelancer tyylillä. Ilmeisesti tulojen määrä pitää jotenkin merkitä kaavakkeeseen joka kuu tai heti kun saa tiedot, siitä sitten joku miinustaa tai plussaa. Ja verojen maksu ensin. Aikamoinen byrokratia syntyy.

TE-toimistoa ei kiinnostaa tulojen määrä vaan yritystoimintaan käytetty aika. Työttömyyskorvauksen saannin ehtona on, että voit ottaa kokoaikaista työtä vastaan, ja jos TE-toimisto katsoo, että yritystoiminta on sen verran aikaa vievää, että et voi enää ottaa kokopäivätyötä vastaan, oikeus työttömyysetuuteen menee.

Periaatteessa siis työttömyysrahan voi menettää, vaikka tulot yritystoiminnasta on 0 €. Päätökset myös tehdään tapauskohtaisesti eli et voi varmasti etukäteen tietää, miten käy.

Ja siksi tähän voi joutua harrastuksistakin. Kirjoittaminen, musiikki, käsityöt. Joltain evättiin tuki siksi, että oli kaverin työpaikalla kirpparilla keittämissä kahvia (ja samalla seurusteli kaverin kanssa).

Niinpä. Ihan sairas systeemi. Tiukan tulkinnan mukaanhan tuo tarkoittaisi, että esim. työtön toimittaja tai kirjailija ei saisi keksiä lapsilleen omasta päästä iltasatuja, työtön kösityön opettaja ei saisi korjata lastensa vaatteita tai ommella lapsilleen vaatteita, jne.  Luojan kiitos oma alani on sisätyötä, niin ei voi tulla karenssia liikunnasta. Karua olisi, jos olisi vaikka työtön liikunnanope tai entinen ammattiurheilija - silloinhan ei saisi edes lenkkeillä ja aamuvenyttelykin saatettaisiin tulkita luvattomaksi ammatinharjoittamiseksi.

Kyllähän se aika lailla näin on. Ihmiset halutaankin lamauttaa. Sitten kun ollaan tarpeeksi ahtaalla ja narun päässä vedettävänä, on vaan pakko tehdä mitä Mielivalta päättää.

Sitten ne työkkärin soitot. Parempi kun ei käy edes vessassa 8-16 välillä, koska omiin tietoihin tulee heti merkintä että asiakas ei vastannut puhelimeen ja perään tekstiviesti että vastaathan sitten seuraavaan soittoon.

Itse lopetin ihan vapaaehtoisesti työttömyystuen nostamisen, jolloin oma aikani siirtyi taas omakseni, voin tehdä töitä jos niitä on, voin opiskella tekemättä tiliä työkkäriin jne. Toki se sitten vaati sen että irtaimistoa on joutunut realisoimaan aika rankalla kädellä ja punalappuisia saa metsästää, harrastukset ovat ilmaisia ja tukan leikkaan itse, autoa ei tietenkään ole, mutta elämänlaatu parani kummasti kun ei tarvitse enää olla kyykytettävänä.

Sama juttu. Koko toiminta on ihmistä alentavaa kyykytystä. Elämänsä töitä tehneitä ihmisiä pakotetaan työskentelemään palkatta ns työkokeiluissa tai laitetaan naurettavalle kursseille pomppimaan. Mielummin pidän ihmisarvoni ja järsin pajunoksia. Tiedän ettei ole kaikille mahdollista.

Vierailija
342/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työttömänä Suomessa jotain satunnaista pikkukeikkaa tekee, se kannattaa ehdottomasti tehdä pimeänä. Talkoisiin osallistumisesta ei kannata ilmoittaa työkkäriin yhtään mitään. Samoin jos jotain työttömänä opiskelee, sekin kannattaa tehdä ihan vaan omin nokin siitä mitään ilmoittelematta, sillä silloin alkaa vaikeudet ja kaikki energia menee sen jälkeen heille selvitysten antamiseen ja karenssit paukkuu ja onnettomia tukia ollaan perimässä takaisin.

Sama homma on päätoimisilla opiskelijoilla. Opintotuki on pieni, mutta jos erehtyy jotain pientä työtienestiä itselleen hankkimaan, ollaan perimässä tukia takaisin!

Suomalainen te-konttori järjestelmä on todella hankala ja ei tod. kannusta yhtään mihinkään muuhun kuin siihen surullisen kuuluisaan soffalla makoiluun!

Tähän täytyy kyllä kommentoida, että opiskelijoilla työnteko on kuitenkin aika selkeästi määritelty tulorajojen kanssa, eikä ongelmaa pitäisi olla jos vain lukee tarkkaa paljonko töitä saa tehdä. Nythän tulorajaa ollaan vielä nostettu ja se on jo aika korkea, harva päätoiminen opiskelija tekee niin paljon töitä että se vahingossa ylittyisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitaisiin ihan hyvin toimia niin, että työttömänä saa tehdä töitä, mutta jokainen ansaittu euro leikkaa työttömyysturvaa 50 senttiä (käsittääkseni näin on osa-aikatyön kohdalla, joskus aiemmin itselläni oli keikkatyössä). Kun tuloja on riittävästi, ne leikkaavat työttömyysturvan kokonaan. Olisi paljon yksinkertaisempaa ja kannustaisi ottamaan vastaan freelance- ja keikkatöitä, osa-aikatöitä yms.

Nykyisenlainen kyttääminen ja vainoharhainen yrittäjätuputus on silkkaa mielivaltaa ja hankaloittaa työllistämistä. Itse voisin työttömyysaikana yrittää kirjoittaa artikkeleita lehtiin - aiemmin olen tehnyt tätä yhteensä yli kymmenen vuoden ajan, ja voisin nytkin tehdä edes jotain työtä, jonkin verran, ansaita vähän lisätuloja ja siten minulle maksettava tukikin pienenisi. Joten sen luulisi hyödyttävän yhteiskuntaakin. Se myös auttaisi minua saamaan töitä jatkossa, koska työhaastattelussa kuulostaa paremmalta, jos voin sanoa olevani freelancetoimittaja, kuin jos sanon että olen työtön työnhakija. Mutta kun ei niin ei. En uskalla tarjota mitään juttuja lehtiin juuri siksi, että freelancereiden kohtaamia mielivaltaisia yrittäjyyspäätöksiä on silloin tällöin ollut esillä lehdissä.

Et ole työtön jos kirjoitat juttuja lehtiin, joten et ole oikeutettu työttömyysturvaan. Silloin hoidat maksusi, hankit asiakkaita ja elätät itsesi yrittäjänä. Tukien tarkoitus on selvästi ymmärretty täysin väärin. Niillä ei voi paikata kannattamatonta yritystoimintaa vaan ne ovat viimesijainen taloudellinen tuki, ei mikään kansalaispalkka ja hupiraha.

Eli ei kannata yhtään juttua tehdä mihinkään lehteen jotta saa korvauksia. Ja tälläkö tavalla yhteiskunta mielestäsi toimii paremmin ja tehokkaammin? Eikö tavoitteena pitäisi olla yhteisen hyvän maksimointi eikä pelkällä tuella elämiseen pakottaminen? Jos vaikka voisi vähän tukea ottaa vähemmän kun pystyy tekemään samalla keikkatöitä, niin yhteiskuntahan voittaa siinä. Mutta mielestäsi siis parilla lehtikirjoituksella pitäisi pystyä itsensä elättämään, ja kun se ei käytännössä ole mahdollista niin parempi olisi ettei tee niitäkään, vai?

Ei vaan palkaa maksetaan tekijölle palkkana eikä minkään tekijän laskutuspalvelun kautta. Ja ny varmasti pääsee esim kassalle tuntityölaiseksi jos rahapula.

En ole tuo, jolle vastasit, mutta itse olen mieluummin kokopäiväisesti työtön kuin menen kassalle tuntityöapulaiseksi. Mutta jos ilman riskejä voisin kirjoittaa lehtiin, voisin tehdä sellaista työtä - jopa aika pienellä korvauksella, eli voisin kirjoittaa vaikka pieniin lehtiin, joloin olennaisin hyöty olisi se, että en olisi kokopäivätyötön (kirjoittajanpalkkiot noissa ovat aika pieniä). Mutta koska se on työkkärin kanssa hankalaa, sekavaa ja riskaabelia, olen mieluummin työtön.

Mistä riskistä ja hankaluudesta puhut? Sunko pitäisi saada palkkioita ja tukia päällekkäin? Ei se ole yhtään hankalaa kunhan vain ilmoittaa työnsä eikä nosta tukea työssä ollessaan perusteetta.

Huoh. Pointti on se, että jos työ on luonteeltaan sivutoimista ja ajallisesti vähäistä, sen voi muissa töissä tehdä niin, että ilmoittaa vain milloin on ollut töissä, ja työstä saatu palkka vähennetään työttömyyskorvauksesta (aiemmin meni niin, että satasesta vähennettin 50 eur). Tämä toimii ilmeisesti ns. tavistöiden kohdalla edelleen. Henkilö ei ole enää täysin kokopäiväisesti työtön, mutta jos hän työllistyy vaikka kolme päivää kuukaudessa, eihän sellainen työ oikeasti ole päätoimista. Ei tuossa saada tukia ja palkkaa päällekkäin, vaan tuossa saadaan palkkaan/palkkioon soviteltua työttömyyspäivärahaa. Eli yhteiskunta joutuu maksamaan vähemmän työttömyyskorvausta ja henkilö tekee jonkin verran töitä.

Jos työtön opettaja saa kolmen päivän työkeikan, hän voi edelleen tehdä yllä kerrotulla tavalla. Mutta jostain syystä, jos kirjoittaa jutun lehteen, tätä tulkitaan ihan eri tavalla. Tai ainakin on riski, että tulkitaan.

Vierailija
344/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä noin ei kai kuitenkaan käy? Itse olen saanut apurahoja ja pieni tuloja kevytyrittäjänä, ja työkkäri on aina antanut päätöksen, että tukien maksamista voidaan jatkaa, kun olen antanut selvityksen tehdyistä tunneista ja päivistä. Veikkaisin että suurimmalla osalla kevytyrittäjistä/freelancereista asia menee noin, mutta aina on myös näitä erikoisia tapauksia, kun byrokratian raskaat rattaat pyörivät. Ja noissa rajatapauksissa sitten realisoituu tämän systeemin älyttömyys.

Vierailija
345/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

– Kukaan ei ole osannut laittaa rastia ruutuun, jossa lukee sivutoiminen yrittäjä, päätöstä ihmettelevä freelancer kertoo TS:lle.

Et Ap siis itsekään ole osannut piirtää rastia?

'

Systeemissä on kyllä jotain vikaa, jos yksi unohtunut rasti on näin kohtalokas, että ei voi edes jälkikäteen lisätä sitä takautuvasti. Ja jos yksikään virkailijakään ei tajunnut tätä kohtaa, on vähän kohtuutonta olettaa, että asiakkaan itsensä on oltava kaikessa virkailijoita tietävämpiä. Sehän pitäisi mennä toisinpäin: virkailijan olisi osattava neuvoa laittaa se rasti, mutta jos he itsekin olivat asiasta tietämättömiä, onkohan silloin ohjeistuksessa tai lomakkeessa jokin ongelma?

Normaalisti kaiken voi lisätä jälkeenpäin (esim. itselläni oli joskus jäänyt joku työpaikka puuttumaan työkkärin tiedoista, ja se vain lisättiin sinne pitkän ajan jälkeen). Jostain kumman syystä tätä tietoa (rastia ruutuun kohdassa sivutoiminen yrittäjä) ei voi lisätä takautuvasti. Kuulostaa siltä, että tehdään tarkoituksella sudenkuoppia, joiden perusteella voidaan evätä työttömyyskorvauksia tyyliin "hahaa, etpäs tajunnut ja huomannut tätä kohtaa, nyt se on peruuttamatonta ja lopullista".

Ei sitä pidäkään voida jälkikäteen muuttaa, koska kukaan ei sit enää tiedä oliko kyseessä erehdys vai ei.

Mitä ihmettä - jos henkilö on ollit sivutoimisesti yrittäjä, mitä väliä sillä sitten on, miksi rasti puuttui? Eihän sivutoimisuus mikään fiilispohjainen asia ole, vaan jos työtä tehdään sivutoimisesti, se on silloin sivutoimista. Ja muutenkaan en ymmärrä, mikä pointtisi on - mitä edes tarkoitat sillä, että jälkikäteen ei voi tietää, unohtuiko rasti vahingossa? Kuulostaa ihan mahdottomalta systeemiltä, jos asiakkaan täytyy olla koko ajan varpaillaan ja valppaana, koska mitään virhettä tai erehdystä ei voi oikaista.

Vierailija
346/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä noin ei kai kuitenkaan käy? Itse olen saanut apurahoja ja pieni tuloja kevytyrittäjänä, ja työkkäri on aina antanut päätöksen, että tukien maksamista voidaan jatkaa, kun olen antanut selvityksen tehdyistä tunneista ja päivistä. Veikkaisin että suurimmalla osalla kevytyrittäjistä/freelancereista asia menee noin, mutta aina on myös näitä erikoisia tapauksia, kun byrokratian raskaat rattaat pyörivät. Ja noissa rajatapauksissa sitten realisoituu tämän systeemin älyttömyys.

Rajatapauksia on melko vähän. Yleisin syy on ettei tukien hakija itse viitsi ilmoittaa tai toimittaa tarpeellisiä liitteitä ja sitten valittaa kun ei saa rahaa tai tulee takaisin maksupäätös.

Vierailija
347/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vaan sanomaan että työkkäri on ihan perseestä. Yritän työllistää itseäni tekemällä hanttihommia eri vuokrafirmoihin mutta aina niitä ei oo ja työkkäri on nykyään keksinyt pyytää selvityksen mihin työsuhteet päättyy eikä rahaa heru.

Vierailija
348/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin vaan sanomaan että työkkäri on ihan perseestä. Yritän työllistää itseäni tekemällä hanttihommia eri vuokrafirmoihin mutta aina niitä ei oo ja työkkäri on nykyään keksinyt pyytää selvityksen mihin työsuhteet päättyy eikä rahaa heru.

Ainahan se pyydetään, koska itse ei saa irtisanoutua kestämättä siitä seurauksia.

Pyydät heti työnantajalta todistuksen, että kyseessä oli määräaikainen pätkä, ja lähetät sen työkkärille.

Vierailija
349/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu suojaamaan yrittämiseen kuuluvalta taloudelliselta riskiltä tai kattamaan yritystoiminnan menoja.

Kannattamaton yritystoiminta

Jos haet yrittäjänä toimeentulotukea, Kela selvittää yrityksesi kannattavuuden.

Yritystoimintaa pidetään kannattavana silloin, kun sinun on mahdollista saada siitä tuloja jokseenkin saman verran kuin jos olisit työttömänä. Jos yritystoimintasi on selvästi kannattamatonta, Kela antaa sinulle järjestelyajan toimeentulosi kuntoon saattamiseksi.

Jos jatkat kannattamatonta yritystoimintaasi, perustoimeentulotuen perusosaa voidaan joutua alentamaan. Tässä tilanteessa Kela ilmoittaa asiasta kunnan sosiaalitoimeen ja ohjaa sinut asioimaan sinne.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-yrittajat

Ap on unohtanut täyttää yrittäjien tuloselvityslapun?

https://www.kela.fi/documents/10192/3861304/TO4.pdf

Usein on tarpeen selvittää myös yrityksen aikaisempi kannattavuus, mahdollisuutesi saada tulevaisuudessa toimeentulo yritystoiminnasta sekä seuraukset yritystoiminnan lopettamisesta.

Selvityksissä avataan hakemusajankohdan ja sitä välittömästi edeltävän ajan tiedot taloudellisesta asemastasi. Näitä ovat yrityksesi tilinpäätös ja tilintarkastuskertomus viimeksi päättyneeltä tilikaudelta, tiliotteet ja/tai välitilinpäätös, yrityksen ja sinun viimeisimmät veroilmoituksesi, palkkailmoitukset, työvoimaviranomaisen ja Kansaneläkelaitoksen lausunnot, pitkäaikaisen vieraan pääoman lyhennysaikataulu ja korkokanta tai muut sinun ja yrityksen taloudellista tilannetta kuvaavat selvitykset. Näistä asiakirjoista selvitetään omassa käytössäsi olevien varojen määrä

https://www.yrittajat.fi/tietopankki/turvaa-yrittamiseen/yrittajan-sosi…

Tämä. Miksi yhteiskunnan pitäisi tukea kannattamatonta liiketoimintaa?

Oletko koskaan kuullut yritystuista? Niitäkin maksellaan isoja summia vaikka millaisille yritykselle!

Vierailija
350/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin toivon, että tämän keskustelu menkää töihin työttömät -kommentoijat joutuvat itse tekemisiin työkkärin kanssa. Ja se on ihan mahdollista, kuka tahansa voi jäädä työttömäksi ja joutua esim. pätkätyökierteeseen. Kuulisin sitten mielelläni näitten ihmisten kommentteja uudestaan. Onko ajattelussa tapahtunut mitään muutoksia, kun on omakohtaista kokemusta yhteiskunnan pompottamaksi joutumisesta. 

Vierailija
351/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta työkkärijärjestelmä on ihan he***vetin monimutkainen virkamieshäkkyrä, johon sotkeutuessaan tavallinen ihminen voi joutua aikamoiseen kuseen. Siksi en enää ilmoittele mitään ylimääräistä sinne ja teen mikä kiinnostaa ne ajat, kun olen työtön. Aikani kuluksi opiskelen verkossa kieliä, mutta siitä ei jää merkintää mihinkään viralliseen rekisteriin, teen talkoita, mutta niistä en ilmoittele mitään kenellekään, hoidan sukulaisten lapsia, käyn marjassa ja sienessä, teen polttopuita yms. Kaikki tuo on ihan tavallista elämää. Olisi aika absurdi ajatus, etten voisi tehdä mitään noista asioista työttömänä. Miten pitkälle jollain virastolla on oikeus ja lupa määritellä, millaista sisältöä elämässäni on?

Lakihan sen määrittää. Ei työkkäri määrää elämästäni mitään, koska käyn töissä enkä halua etuutta. Jos haluan työttömyysetuuden, niin  silloin toimin lakien mukaisesti ja hyväksyn sen, että se vaikuttaa elämääni. Silloinkaan työkkäri ei määrää mitään, siellä vain varmistetaan, että asiakkaalla on oikeus niihin rahoihin, joita hän itselleen on vaatimassa. Lain mukaan ei ole, jos asiakas kiertää lakia tekemällä töitä ilman palkkaa.

Väännetään nyt sitten sinulle rautalangasta että tuossa puhuttiin just siitä miten lait on hölmöt ja niitä pitäisi muuttaa. Joten perustelusi siltä kantilta että työkkäri toimii lakien mukaan on jokseenkin älytön ja kertoo vaan ettet ymmärtänyt mistä puhutaan.

/eri

Oletteko lukenut asiaa koskevia lakipykäliä? Työvoimavirkailijan toiminnan pitäisi perustua lakiin. On kuitenkin väärin väittää, että kaikki työvoimavirkailijan tekemiset olisi kirjattu lakiin.

Jos minä olisin töissä valtion virassa ja esim. pistäisin jonkun keljun henkilön tärkeät paperit silppuriin, niin virkani kuuluvat työtehtävät  pohjautuisi lakiin, mutta sitä paperien silppuriin laittamista ei olisi kirjattu lakiin.

Vierailija
352/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitaisiin ihan hyvin toimia niin, että työttömänä saa tehdä töitä, mutta jokainen ansaittu euro leikkaa työttömyysturvaa 50 senttiä (käsittääkseni näin on osa-aikatyön kohdalla, joskus aiemmin itselläni oli keikkatyössä). Kun tuloja on riittävästi, ne leikkaavat työttömyysturvan kokonaan. Olisi paljon yksinkertaisempaa ja kannustaisi ottamaan vastaan freelance- ja keikkatöitä, osa-aikatöitä yms.

Nykyisenlainen kyttääminen ja vainoharhainen yrittäjätuputus on silkkaa mielivaltaa ja hankaloittaa työllistämistä. Itse voisin työttömyysaikana yrittää kirjoittaa artikkeleita lehtiin - aiemmin olen tehnyt tätä yhteensä yli kymmenen vuoden ajan, ja voisin nytkin tehdä edes jotain työtä, jonkin verran, ansaita vähän lisätuloja ja siten minulle maksettava tukikin pienenisi. Joten sen luulisi hyödyttävän yhteiskuntaakin. Se myös auttaisi minua saamaan töitä jatkossa, koska työhaastattelussa kuulostaa paremmalta, jos voin sanoa olevani freelancetoimittaja, kuin jos sanon että olen työtön työnhakija. Mutta kun ei niin ei. En uskalla tarjota mitään juttuja lehtiin juuri siksi, että freelancereiden kohtaamia mielivaltaisia yrittäjyyspäätöksiä on silloin tällöin ollut esillä lehdissä.

Et ole työtön jos kirjoitat juttuja lehtiin, joten et ole oikeutettu työttömyysturvaan. Silloin hoidat maksusi, hankit asiakkaita ja elätät itsesi yrittäjänä. Tukien tarkoitus on selvästi ymmärretty täysin väärin. Niillä ei voi paikata kannattamatonta yritystoimintaa vaan ne ovat viimesijainen taloudellinen tuki, ei mikään kansalaispalkka ja hupiraha.

Ei tuo lehtiin kirjoittaminen käytännössä eroa siitä, jos työtön työllistyy vaikka yhden viikonlopun ajaksi keikkatyöhön ravintolaan: työkkäriin/Kelaan ilmoitetaan käytetty työaika ja Kelaan lisäksi saatu palkka, joka vähennetään tietyin ehdoin työttömyyskorvauksesta. Ihan samalla lailla lehtijutun kirjoittamisesta voi ilmoittaa siihen käytetyn ajan ja saadun palkan. Millä ihmeen perusteella yhden viikon kirjoittamisesta pitää tulkita kokopäiväiseksi yrittäjäksi, mutta muiden alojen tyypit voivat kuitenkin tehdä keikkatöitä normaalisti?

Ja mitä maksuihin tulee, minä en koskaan ole hoitanut mitään maksuja. Olen saanut noista kirjoittajanpalkkioita tavallisella verokortilla - en siis ole laskuttanut lehtiä. Minulla on ollut noita varten aiemmin sivutuloverokortti - en ole varma, mikä käytäntö nykyisin olisi. Minulla ei ollut toiminimeä eikä yritystä. Mutta kuten sanottu, tuolla lailla voisin tehdä töitä ja saada rahaa, jolloin maksettavan työttömyyskorvauksen määrä pienenisi, mutta kun työkkärin käytäntö on mikä on, niin olen sitten kokopäiväisesti työtön ja nostan työttömyyskorvausta täysimääräisesti.

Absurdi ajatus, että yhden pienen lehtijutun, josta saa vaikka 100 euroa, takia tulkitaan kokopäiväiseksi yrittäjäksi. Samaan aikaan joku muu tekee sen viikonlopun keikkatyön ja saa kaksinkertaisen määrän rahaa, ja hän saa lisäksi soviteltua päivärahaa. Jos joku ymmärtää, mikä logiikka tässä on, niin kertokaa ihmeessä!

Mitä tahansa työtön tekee, niin se on väärin. Kuten yksi työvoimavirkailija eräässä kommentissa kirjoitti, syy on aina työttömän.

Vierailija
353/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan se pyydetään, koska itse ei saa irtisanoutua kestämättä siitä seurauksia.

Pyydät heti työnantajalta todistuksen, että kyseessä oli määräaikainen pätkä, ja lähetät sen työkkärille.

Tuo on juuri sitä. Kaikkia papereita pitää pyörittää ja kierittää ja lähetellä sinne ja tänne. Joutavaa touhua! Toisaalta siinä kyllä työllistetään hirvittävää armeijaa työvoimaviranomaisia ja kyykytetään hirvittävää määrää tavallisia ihmisiä, joitten työsuhteitten kestot tosi elämässä eivät mitenkään riipu siitä, miten niitten jonkun viranomaisen mielestä pitäisi olla. Kun se on laissa määrätty!

Myöntäkää jo itsekin, että konttorinne on pudonnut kehityksestä jo ajat sitten, vaikka kuinka toivoisitte ettei mikään muutu!!!

Vierailija
354/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tässä on se päätyö, jos yrittäjyys on sivutyö. Kuulostaa, ettei kovin aktiivista ole työnhaku ollut

Vierailija
355/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän tässä on se päätyö, jos yrittäjyys on sivutyö. Kuulostaa, ettei kovin aktiivista ole työnhaku ollut

Päätyö on tuilla lusmuilu. Elättinä oleminen

Vierailija
356/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätyö on tuilla lusmuilu. Elättinä oleminen

Sinun päätyö lienee muille pään aukominen. Sekin olisi ihan hyvä taito opetella itsekin. Joistain konttoreista saattaa saada "parempaa palvelua" kun muistaisi aukoa päätään sopivasti, eikä tekisi asioita kuten pitää tehdä.

Vierailija
357/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on AMK-tutkinto, mutta joku vika, kun töitä ei löydy? Vai mihin perustat sen, että oman alan hommia ei ole 10 vuoteen löytynyt. Ai niin, asut korvessa, ei autoa ja lähin mahdollinen työpaikka 700 km päässä eikä muuttaa voi. Ei siinä opinnot auta, jos ei töitä halua.

Kyllä mussa on vikaa, paljonkin. Nuorena jäi opiskelut kesken (teknillinen fysiikka, Otaniemi) ja 38-vuotiaana menin AMKiin innosta puhkuen, kun olin kiinnostunut sijoittamisesta ja siellä alkoi finanssi- ja talousasiantuntijan koulutusohjelma. Valmistuin 42-vuotiaana keskiarvolla 4,7/5 mutta en päässyt töihin, kun ei ollu sitä oman alan työkokemusta. En siis onnistunut pääsemään opintojen aikana kesätöihin enkä myös opintojen jälkeen. 

51-vuotiaana sain ADHD-diagnoosin, mikä selittää tätä alisuoriutumista ja muitakin vaikeuksia. Viime talvena kävin myös autismin kirjon häiriön tutkimuksissa, kun tuli niin monelta kommenttia, että pitävät mua autistina. Ihan ei riittäny oireet diagnoosiin, mutta on mussa jotain sellaista outoutta ja sosiaalista kömpelyyttä, minkä ihmiset huomaa. Ne, jotka tietää nepsyjutuista, näkee että on jotain autismin kirjon piirteitä. Muiden silmissä oon kai vaan jotenkin vähän outo ja sosiaalisesti kömpelö - ei se työhaastattelussa kovin eduksi ole. 

Nyt oon 52 ja menossa opiskelemaan tietojenkäsittelytieteitä siinä toivossa, että opiskelu sujuis nyt kun on lääkitys. Terapeutilla oon käyny parin viikon välein työstämässä asioita ylipäätään ja harkinnassa on myös joku nepsyvalmennuksen tyyppinen, joka auttais enemmän käytännön tasolla. Yritän siis saada tästä pieleen menneestä elämästä vähän parempaa. 

Asun lähellä Helsingin keskustaa, joten sijainnista ei ole se mun työllistyminen ollut kiinni, vaan enemmän henkilökohtaisista haasteista/ominaisuuksista. Ja tämä kaikki on nyt työn alla ja myös uudenlaisen osaamisen hankkiminen.

Jos elämä on mennyt lähes kaikella mahdollisella tavalla pieleen (tai ainakin opiskelujen ja työuran suhteen), niin harvoin siinä kyse siitä, että ihminen olis ehdoin tahdoin halunnut sitä. Yleensä taustalla on jotain ongelmaa, johon ihminen ei ole saanut apua. Ei ehkä ole ollut edes voimia hakea sitä, tai ei ole saanut apua vaikka olisi hakenutkin. Tarpeeksi pitkään kun menee pieleen, niin alkaa myös uskoa, ettei ole edes sen avun arvoinen. Ei kukaan ole lämpimikseen syrjäytynyt luuseri.

Vierailija
358/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-konttori ja monine ikävine virkailijoineen on yhteiskunnan mahdollistamaa institutionaalista kiusaamista työttömiä ihmisiä kohtaan. Jännä juttu että sellaistakin on olemassa. Varmaan siinä on hyvää tarkoittavaa taustaa, mutta kiusaamiselta se tuntuu!

Vierailija
359/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ei kannata yhtään juttua tehdä mihinkään lehteen jotta saa korvauksia. Ja tälläkö tavalla yhteiskunta mielestäsi toimii paremmin ja tehokkaammin? Eikö tavoitteena pitäisi olla yhteisen hyvän maksimointi eikä pelkällä tuella elämiseen pakottaminen? Jos vaikka voisi vähän tukea ottaa vähemmän kun pystyy tekemään samalla keikkatöitä, niin yhteiskuntahan voittaa siinä. Mutta mielestäsi siis parilla lehtikirjoituksella pitäisi pystyä itsensä elättämään, ja kun se ei käytännössä ole mahdollista niin parempi olisi ettei tee niitäkään, vai?

Jos tämä ongelma on yleinen, niin miksei freelancerit ole kehittäneet tähän ratkaisua? Eihän tässä tarvittaisi kuin joku freelancereiden vuokrafirma, joka teettäisi nämä hommat tuntitöinä ja laskuttaisi niitä lehtiä laskulla niistä freelancereiden kirjoittamista artikkeleista. 

Juttuja ostava media haluaa maksaa laskulla ja työttömät freelancerit haluaa tehdä töitä palkkasuhteessa, jotta heitä ei lasketa yrittäjiksi, kun töitä on tarjolla niin vähän ja satunnaisesti. Miksi ette perusta tähän firmaa, joka ostaa tuntityötä ja myy sen laskutuksella?

Vierailija
360/394 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä päästään taas siihen että laki tai useampikin on jokseenkin älytön kansalaisen ja yhteiskunnan toiminnan kannalta. Eli niitä pitäisi korjata tai vielä mieluummin kehittää koko systeemi alusta lähtien uudelleen. Ja mielellään kuuntelematta noita leipääntyneitä työministeriön eksperttejä uutta lakia säätäessä koska noi haluaa vain että vanha systeemi jatkuu sellaisenaan. 

Tietenkään virkamieskoneistossa työskentelevät virkamiehet eivät halua mitään sellaisia muutoksia, jotka saattaisivat johtaa virkamiehen työpaikan menetykseen. Eivät he myöskään halua mitään sellaisia muutoksia, joiden kautta käy ilmi, että siellä on alun perinkin ollut töissä paljon sellaisia virkamiehiä, joiden tärkein tehtävä on tehdä itsensä tarpeelliseksi. 

Tämä homma on lähtenyt pahan kerran lapasesta ja siellä on ties sun mitä suunnittelijaa, jotka aina vaan keksivät lisää kehitettävää ja selvitettävää, jotta saavat tehtyä itsensä tarpeellisen näköiseksi. Joku kunnon puhdistus siellä pitäisi tehdä ja miettiä alusta lähtien uusiksi, mitä olis oikeasti ne tarpeelliset julkiset palvelut, jotka hyödyttäis yhteiskuntaa.

Liian monessa projektissa tai kehityshankkeessa ei ole edes mitään seurantaa, jolla mitattaisiin, mitä tuloksia saatiin aikaiseksi - vai saatiinko mitään o_O