Kela perii 17000 euroa työttömältä freelancerilta
Turun Sanomat kirjoitti aiemmin aiheesta (maksumuurin takana), tässä Verkkouutisten referaatti uutisesta. Tarinan työtön freelancer olen minä. Asian ydin on se, että TE-toimisto voi milloin vain "tulkitsemalla" lakia tehdä tämän tempun kenelle tahansa. Sinullekin, mikäli yrität itse työllistää itseäsi.
Aion viedä asian niin päätyyn kuin mahdollista, eli Aviin ja Eduskunnan oikeusasiamiehelle. Mikäli sinulle on aiheeseen näkökulmia tai haluat tarjota apua, kirjoita alle.
Olen tilanteessa, jossa en ole saanut kolmeen kuukauteen mitään tukea mistään, asuntolaina jäähyllä, lomat peruttu ja kaikki voimavarat menevät tähän täysin rurhaan sirkukseen. Toimeentulotukea ei tipu kevään tulojen ja vaimon pienen palkan takia.
Koko kesän Kela on syyttänyt minulle TE-toimistoa ja TE-toimisto Kelaa tilanteesta. Poinrri on se, että Kela on kassakone, joka laulaa vain, kun TE-toimisto päättää ja käyttää leimasinta. Kaikki pesevät kätensä tilanteessa.
https://www.verkkouutiset.fi/a/tyoton-ahdingostaan-tslle-tama-viranomai…
Kommentit (394)
Kaffebulla kirjoitti:
Järkyttävää. Eihän sillä pitäisi olla mitään väliä, onko työhön, freelancer vai osa-aikayrittäjä, jos tulot jää vain muutamaan sataseen kuussa. Pitäisi katsoa sitä tienattua rahamäärää, ei muuta. Ja tuet sitten sen mukaan.
Osa-aikatyö tai osa-aikainen yrittäjyys on aina parempi kuin kokotyöttömyys. Eihän tällainen kannusta ketään menemään osa-aikatöihin tai työllistämään itseään freelancerina tai yrittäjänä, jos tuet menettää heti.
Yrittäjälläkin voi kestää pitkään ennen kuin firman saa pyörimään ja siihen asti elät säästöillä, been there.
Eikö tämä johtaisi siihen, että huonot yrittäjät saisivat käytännössä yritystukia työttömyyskorvausten kautta ja vääristäisivät kilpailua?
Ajatellaan vaikka kampaajia. Oma kampaajani laskuttaa hiustenleikkuusta 70€ ja hommaan menee tunti. Hän ei ole edes yrittäjä, vaan työskentelee kuukausipalkalla työnantajalleen. Mutta hänellä on ammattitaito, josta voi laskuttaa tuon verran ja asiakkaita riittää niin paljon, että yrittäjä pystyy maksamaan hänelle palkan ja sivukulut ja tarjoamaan työtilat ja muut.
Sitten on näitä toisenlaisia yrittäjiä, jotka mainostavat "leikkaust 25€" tai halvemmallakin, mutta ei siellä liikkeessä asiakkaita näy. Kuitenkin heidän työtuntinsa on sidottu siihen, että he notkuvat siellä tyhjässä parturiliikkeessä päivät pitkät ja ehkä välillä leikkaavat jonkun kaverin hiukset.
Pitäisikö näille jälkimmäisille sinusta maksaa työttömyyskorvausta, koska tienaavat niin vähän? Tai jollekin toistaitoiselle sähköasentajalle, jonka firmalle ei riitä asiakkaita kun suositukset on mitä on?
Joku muu mekanismi siinä pitäisi olla, millä sivutoiminen yrittäminen mahdollistettaisiin niille, jotka ovat työttömiä eivätkä onnistu muutoin työllistymään. Pelkkä tulojen katsominen johtaisi vain siihen, että huonommalla ammattitaidolla työskentelevät yrittäjät saisivat tukea ja veisivät asiakkaita siltä vähän paremmalta yrittäjältä, joka tulee toimeen omillaan ja laskuttaa vähän enemmän, kuin nämä tumpelot.
Vierailija kirjoitti:
AP tiedottaa:
Kiitos kommenteista kaikille. Vastaan lyhyesti muutamaan mielipiteeseen ja "neuvoon" täällä. 17 000 euroa ei karhuta viime vuodelta, vaan kolmelta vuodelta. Työmarkkinatuki on ollut käteen 700 euroa kuussa korona-aikana. Siihen päälle kaavin viime vuonna sallitut määrät keikkoja. En saanut enempää. En ole rikkonut lakia, minulla ei ole mitään velvollisuuksia, joita olisin jättänyt tekemättä.
TE-toimisto on tulkinnut lakia väärin ja epäreilulla tavalla. Olin vieläpä vuoden 2021 TE-toimiston ja konsulttifirman ohjelmassa, jossa minulle etsittiin vakityöpaikkaa. En päässyt haasttateluihin. Silti olin TE-toimiston mielestä tuonkin ajan päätoiminen yrittäjä.
Koska median murros vei minut yyteekierteeseen en saa enää vakituista paikkaa.viestinnän maailmassa. Korona vei varman vakinaisen työpaikan nenän edestä. Neuvot, jossa minun pitää mennä vakitöihin voi unohtaa. Olen yrittänyt saada vakituista paikkaa vuosia.
TE-toimiston pitäisi tukea minua "yrittäjänä", eikä kampittaa. Vain tätä kautta on mahdollista tyällistyä pitempiä pätkiä. Vakinaisiin töihin CV:ni ei näemmä kelpaa.
Menisin hitsaamaan telakalle, ellei minulla olisi duunarihommiin terveydellisiä esteitä, joista on lääkärin B-lausunto.
Ainoa tapani työllistyä on tämä tapa. Jos joku haluaa tarjota sinnikkäälle pirulle työpaikkaa tämän jälkeen markkinointiviestinnän ja sisällöntuotannon maailmassa, olen kiinnostunut. Tai oikeastaan missä tahansa. Minulle voi jättää viestin Turun Sanomien toimittajan kautta.
Haluaisin jatkaa elämääni, en tätä sirkusta.
Ihan itse olet mokannut tai sitten tarkoituksella yrittänyt kusettaa.
Sinulla olisi ollut kaikki mahdollisuudet hakea starttirahaa ja sitä kautta yhteiskunta nimenomaan olisi tukenut yrittäjyyttäsi.
Mutta ei voi olla samaan aikaan yrittäjä ja "tukea" sitä nostamalla työttömän korvauksia, joihin et ole oikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Järkyttävää. Eihän sillä pitäisi olla mitään väliä, onko työhön, freelancer vai osa-aikayrittäjä, jos tulot jää vain muutamaan sataseen kuussa. Pitäisi katsoa sitä tienattua rahamäärää, ei muuta. Ja tuet sitten sen mukaan.
Osa-aikatyö tai osa-aikainen yrittäjyys on aina parempi kuin kokotyöttömyys. Eihän tällainen kannusta ketään menemään osa-aikatöihin tai työllistämään itseään freelancerina tai yrittäjänä, jos tuet menettää heti.
Yrittäjälläkin voi kestää pitkään ennen kuin firman saa pyörimään ja siihen asti elät säästöillä, been there.Eikö tämä johtaisi siihen, että huonot yrittäjät saisivat käytännössä yritystukia työttömyyskorvausten kautta ja vääristäisivät kilpailua?
Ajatellaan vaikka kampaajia. Oma kampaajani laskuttaa hiustenleikkuusta 70€ ja hommaan menee tunti. Hän ei ole edes yrittäjä, vaan työskentelee kuukausipalkalla työnantajalleen. Mutta hänellä on ammattitaito, josta voi laskuttaa tuon verran ja asiakkaita riittää niin paljon, että yrittäjä pystyy maksamaan hänelle palkan ja sivukulut ja tarjoamaan työtilat ja muut.
Sitten on näitä toisenlaisia yrittäjiä, jotka mainostavat "leikkaust 25€" tai halvemmallakin, mutta ei siellä liikkeessä asiakkaita näy. Kuitenkin heidän työtuntinsa on sidottu siihen, että he notkuvat siellä tyhjässä parturiliikkeessä päivät pitkät ja ehkä välillä leikkaavat jonkun kaverin hiukset.
Pitäisikö näille jälkimmäisille sinusta maksaa työttömyyskorvausta, koska tienaavat niin vähän? Tai jollekin toistaitoiselle sähköasentajalle, jonka firmalle ei riitä asiakkaita kun suositukset on mitä on?
Joku muu mekanismi siinä pitäisi olla, millä sivutoiminen yrittäminen mahdollistettaisiin niille, jotka ovat työttömiä eivätkä onnistu muutoin työllistymään. Pelkkä tulojen katsominen johtaisi vain siihen, että huonommalla ammattitaidolla työskentelevät yrittäjät saisivat tukea ja veisivät asiakkaita siltä vähän paremmalta yrittäjältä, joka tulee toimeen omillaan ja laskuttaa vähän enemmän, kuin nämä tumpelot.
Sivutoimisen yrittäjän statuksen on mahdollista saada, mutta siinä se pitää selvittää TE-toimiston kanssa heti itse aktiivisesti työttömyyskauden alussa. Tapoja todistaa yrittäjyydeen sivutoimisuus ovat mm. se, että on ollut yrittäjä vähintään 6 kk täysipäiväisen palkkatyön ohella, tai että kykenee muuten todistamaan toiminnan vähäisyyden ja sen, ettei se estä henkilöä olemasta työmarkkinoiden käytössä.
Jos taas ei edes halua etsiä palkkatyötä, eli ei usko työllistyvänsä tai ei halua, niin voi hakea starttirahaa ja aloittaa sen tuella yritystoimintansa.
Eli mekanismit ovat olemassa, ap on vain joko ollut tyhmä tai epärehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi ap:n asian: olin te-toimistossa viitisen vuotta töissä.
Esimiehellä oli tapana lukea virallisen lehden uudet yritykset-ilmoitukset tarkkaan, sillä sieltähän löytyi joka kerta työkkärin asiakkaita!
Olivat pistäneet jonkun pikku firman pystyyn. No sen oli korvaukset poikki samoin tein koska työttömyyskorvauksella ei tueta yrittäjyyttä.
Nyt yrittäjyyttä saa kokeilla 4 kuukautta ilman etujen poistumista eli jos ei näytä hyvältä, niin ei muuta kuin yritys pois rekisteristä ennen määräajan umpeutumista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa tässä ketjussa on se, että kansa jaksaa purnata siitä että pitäisi elää lakien ja säännösten mukaan, eikä veroilta voi vaan välttyä jos meinaa jatkaa liiketoimintaa. Maksut täytyy vaan maksaa ja raha olla olemassa sinä päivänä kun laskussa on eräpäivä, ei sille voi mitään. Oikeusmurha ei ole se, että on itse hoitanut asiansa huonosti tai jättänyt hoitamatta kokonaan, ja tulee maksun aika.
Sä et nyt ole sisäistänyt oikein tätä ketjun sanomaa... tässä ei purnata lakien noudattamisesta, vaan ihan älyttömistä laeista ja säännöistä ja niiden noudattamisesta!!! Opettele ymmärtämään luettua.
Laki on älytön vain sille, joka on sotkenut asiansa ja joku tulee huomauttamaan asiasta, tai verottaja vaatii osansa. Siitä tässä ketjussa on kyse. Lakeja ja säännöksiä on aina, ja elämä suunnitellaan niin että kykenee toimimaan niiden puitteissa. Niin toimii aikuinen ihminen.
Sinä et selvästikään ymmärrä tästä asiasta kovinkaan paljon. Sinulla ei varmasti ole omakohtaista kokemusta tästä, mutta silti tunnut tietävän muitten asiat paljon paremmin kuin he itse.
Kuule älä sinä työtön hipsteri soita nokkaa, yrittäjyydestä on jo vuosikymmenen kokemus joten tiedän aivan helvetin hyvin miten nämä asiat menee. Mene sinä'edes töihin ja keskustellaan vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Velka kelalle vanhenee 5 vuodessa että noilta 2 ekalta vuodelta ei pitäis joutua maksamaan mitään kuitenkaan.
Mistä moinen tieto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velka kelalle vanhenee 5 vuodessa että noilta 2 ekalta vuodelta ei pitäis joutua maksamaan mitään kuitenkaan.
Mistä moinen tieto?
Olisko sekoittanut verovelkoihin?
Nykysysteemi on tullut tiensä päähän. Menneen maailman byrokratiaa, jossa järkyttävän kokoinen koneisto pompottelee ihmistä paikasta toiseen ja pitää huolen, ettei euroakaan tienaa liikaa. Eikä silti mitään tuottavaa synny.
Nykymaailma on täysin erilainen. Jokainen työpätkä tai työtunti pitäisi olla itsestään selvästi kannattavaa ottaa vastaan. Se olisi aina lisää tuloa sen kaikille kuuluvan perustulon päälle. Ei tarvitse kytätä, tarkkailla ja velvoittaa ihmistä milloin minnekin, vaan kannustaa ottamaan vastaan kaikki mahdollinen työ mitä sattuu saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Totta työkkärijärjestelmä on ihan he***vetin monimutkainen virkamieshäkkyrä, johon sotkeutuessaan tavallinen ihminen voi joutua aikamoiseen kuseen. Siksi en enää ilmoittele mitään ylimääräistä sinne ja teen mikä kiinnostaa ne ajat, kun olen työtön. Aikani kuluksi opiskelen verkossa kieliä, mutta siitä ei jää merkintää mihinkään viralliseen rekisteriin, teen talkoita, mutta niistä en ilmoittele mitään kenellekään, hoidan sukulaisten lapsia, käyn marjassa ja sienessä, teen polttopuita yms. Kaikki tuo on ihan tavallista elämää. Olisi aika absurdi ajatus, etten voisi tehdä mitään noista asioista työttömänä. Miten pitkälle jollain virastolla on oikeus ja lupa määritellä, millaista sisältöä elämässäni on?
Ei ole monimutkainen ap itse kertoi että kohdassa jossa kysyttiin "laita rasti ruutuun oletko kokonaan työtön, sivutoiminen yrittäjä vai yrittäjä", rastitti kohdan kokonaan työtön.
Jäi kiinni, ja nyt syyttää kaikkia muita siitä, ettei hänelle kerrottu että rasti kuuluu sivutoimisen yrittäjä kohtaan.
Ei siis vaikeaa, eikä kohtuutonta jos osaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta työkkärijärjestelmä on ihan he***vetin monimutkainen virkamieshäkkyrä, johon sotkeutuessaan tavallinen ihminen voi joutua aikamoiseen kuseen. Siksi en enää ilmoittele mitään ylimääräistä sinne ja teen mikä kiinnostaa ne ajat, kun olen työtön. Aikani kuluksi opiskelen verkossa kieliä, mutta siitä ei jää merkintää mihinkään viralliseen rekisteriin, teen talkoita, mutta niistä en ilmoittele mitään kenellekään, hoidan sukulaisten lapsia, käyn marjassa ja sienessä, teen polttopuita yms. Kaikki tuo on ihan tavallista elämää. Olisi aika absurdi ajatus, etten voisi tehdä mitään noista asioista työttömänä. Miten pitkälle jollain virastolla on oikeus ja lupa määritellä, millaista sisältöä elämässäni on?
Ei ole monimutkainen ap itse kertoi että kohdassa jossa kysyttiin "laita rasti ruutuun oletko kokonaan työtön, sivutoiminen yrittäjä vai yrittäjä", rastitti kohdan kokonaan työtön.
Jäi kiinni, ja nyt syyttää kaikkia muita siitä, ettei hänelle kerrottu että rasti kuuluu sivutoimisen yrittäjä kohtaan.
Ei siis vaikeaa, eikä kohtuutonta jos osaa lukea.
Mene nyt oikeasti h-vettiin ketjusta hokemasta jos et osaa muuta kuin jankuttaa yhtä ja samaa asiaa. /eri
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tässä on se päätyö, jos yrittäjyys on sivutyö. Kuulostaa, ettei kovin aktiivista ole työnhaku ollut
Jos tuota typerää ja stanan sekavaa te-järjestelmää ei olisi olemassakaan, ei menisi aikaa ja energiaa tuollaisen epäoleellisuuden miettimiseen. Ihminen voisi kohdistaa kaikki rajalliset resurssinsa työn hakemiseen ja tekemiseen. Nyt energiaa menee aivan turhuuteen, kun pitää te-viranomaisille olla raportoimassa jokainen suunnilleen jokainen pieraisu! Ja samalla toivoa ettei vaan ole tehnyt mitää sellaista työtä, jota ei saa järjestelmän mukaan tehdä. Tämä on vaan niin n a u r e t t a v a a !!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
– Kukaan ei ole osannut laittaa rastia ruutuun, jossa lukee sivutoiminen yrittäjä, päätöstä ihmettelevä freelancer kertoo TS:lle.
Et Ap siis itsekään ole osannut piirtää rastia?
'
Systeemissä on kyllä jotain vikaa, jos yksi unohtunut rasti on näin kohtalokas, että ei voi edes jälkikäteen lisätä sitä takautuvasti. Ja jos yksikään virkailijakään ei tajunnut tätä kohtaa, on vähän kohtuutonta olettaa, että asiakkaan itsensä on oltava kaikessa virkailijoita tietävämpiä. Sehän pitäisi mennä toisinpäin: virkailijan olisi osattava neuvoa laittaa se rasti, mutta jos he itsekin olivat asiasta tietämättömiä, onkohan silloin ohjeistuksessa tai lomakkeessa jokin ongelma?
Normaalisti kaiken voi lisätä jälkeenpäin (esim. itselläni oli joskus jäänyt joku työpaikka puuttumaan työkkärin tiedoista, ja se vain lisättiin sinne pitkän ajan jälkeen). Jostain kumman syystä tätä tietoa (rastia ruutuun kohdassa sivutoiminen yrittäjä) ei voi lisätä takautuvasti. Kuulostaa siltä, että tehdään tarkoituksella sudenkuoppia, joiden perusteella voidaan evätä työttömyyskorvauksia tyyliin "hahaa, etpäs tajunnut ja huomannut tätä kohtaa, nyt se on peruuttamatonta ja lopullista".
Ohis. On kyllä kummallista, että työkkärin tietoihin ei saa itse kajota. Minä suoritin tutkinnon työttömänä työnhakijana ja jouduin lähettämään todistuksen työkkärin kirjaamoon ja sitä kautta työkkärinsedän hoidettavaksi. Lomakkeeseen oli täytettävä neljä kohtaa (tutkinnon nimi, tutkinnon lyhenne yms.), ja työkkärinsetä onnistui kirjoittamaan kaikki neljä kohtaa väärin. Erikoisin oli ison O-kirjaimen kohdalle pantu nolla.
Kun tältä minulle osoitetulta työkkärinsedältä kysyi, mitä jokin sääntö juuri minun tapauksessani tarkoitti, hän poikkeuksetta lähetti vastaukseksi linkin juuri samaan sääntöön. En muista hänen koskaan kirjoittaneen minulle mitään vapaamuotoista, ei edes tervehdystä sähköpostiviestiin. Kuntakokeilun tuiskeessa hän onneksi katosi.
Minä kirjoitin tämän kommentin ja jäin vielä miettimään sitä, miten tuo työkkärinsetä onnistui korvaamaan O-kirjaimen nollalla siten, että esimerkiksi OTK olisi 0TK ja LTO olisi LT0.
Mieleeni tulee vain kaksi mahdollisuutta: joko kyseessä on v*ttuileminen tai on käytetty jotain tekstintunnistussovellusta. Jälkimmäinen vaihtoehto olisi tosi outo, koska sähköpostiviestin sisältöä voi kopioida helpomminkin. Vai olisivatko työkkärinsedän aivot olleet niin perusteellisesti vapaalla, että kirjaimilla ja numeroilla ei ole ollut kovin suurta merkityseroa?
Monikaan täällä ei ymmärrä, että freelancer on freelancer sen takia, ettei yksinkertaisesti saa vakitöitä. Freelancer on usein myös ihminen, joka ei missään tapauksessa halua olla yrittäjä, mutta yhteiskunta haluaa hänet mielellään yrittäjänä nähdä. Kuten täällä on sanottu oikea yrittäjyys kannattaa aloittaa palkkatyön ohella ja katsoa kantaako se. Vain Roope Ankka aloittaa nollasta. Freelancerin vihoviimeinen ajatus on hakea starttirahaa, koska se tarkoittaa matkaa kohti yrittäjyyttä, joka ei pienituloiselle yksinkertaisesti kannata. Yrittäjähenkisyys on rotu, meille muille maailma on sitä, että halutaan palkkaa vakitöistä ja elää ei-työkeskeistä elämää. AP:n tapauksessa tilanne on kohtuu selkeä. Hän haluaa tehdä töitä, mutta järjestelmä nitistää hänestä mehut. Pätkätyöläisyys on elämää helvetissä, jossa unelmia ei ole, koska niihin ei taloudellisesti voi koskaan yltää. Tämä on jatkuva eräällä lailla käänteinen työstressi.
Vierailija kirjoitti:
Monikaan täällä ei ymmärrä, että freelancer on freelancer sen takia, ettei yksinkertaisesti saa vakitöitä. Freelancer on usein myös ihminen, joka ei missään tapauksessa halua olla yrittäjä, mutta yhteiskunta haluaa hänet mielellään yrittäjänä nähdä. Kuten täällä on sanottu oikea yrittäjyys kannattaa aloittaa palkkatyön ohella ja katsoa kantaako se. Vain Roope Ankka aloittaa nollasta. Freelancerin vihoviimeinen ajatus on hakea starttirahaa, koska se tarkoittaa matkaa kohti yrittäjyyttä, joka ei pienituloiselle yksinkertaisesti kannata. Yrittäjähenkisyys on rotu, meille muille maailma on sitä, että halutaan palkkaa vakitöistä ja elää ei-työkeskeistä elämää. AP:n tapauksessa tilanne on kohtuu selkeä. Hän haluaa tehdä töitä, mutta järjestelmä nitistää hänestä mehut. Pätkätyöläisyys on elämää helvetissä, jossa unelmia ei ole, koska niihin ei taloudellisesti voi koskaan yltää. Tämä on jatkuva eräällä lailla käänteinen työstressi.
Jos nykyinen ammattini ei elättäisi minua, niin koittaisin päästä opiskelemaan uutta ammattia tai suoraan töihin jos mahdollista. Olettaisin että TE-palvelut edellyttäisi tälläistä minulta. Miksi freelancer ei sitten hankkiudu muihin hommiin?
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu suojaamaan yrittämiseen kuuluvalta taloudelliselta riskiltä tai kattamaan yritystoiminnan menoja.
Kannattamaton yritystoiminta
Jos haet yrittäjänä toimeentulotukea, Kela selvittää yrityksesi kannattavuuden.
Yritystoimintaa pidetään kannattavana silloin, kun sinun on mahdollista saada siitä tuloja jokseenkin saman verran kuin jos olisit työttömänä. Jos yritystoimintasi on selvästi kannattamatonta, Kela antaa sinulle järjestelyajan toimeentulosi kuntoon saattamiseksi.
Jos jatkat kannattamatonta yritystoimintaasi, perustoimeentulotuen perusosaa voidaan joutua alentamaan. Tässä tilanteessa Kela ilmoittaa asiasta kunnan sosiaalitoimeen ja ohjaa sinut asioimaan sinne.
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-yrittajatAp on unohtanut täyttää yrittäjien tuloselvityslapun?
https://www.kela.fi/documents/10192/3861304/TO4.pdfUsein on tarpeen selvittää myös yrityksen aikaisempi kannattavuus, mahdollisuutesi saada tulevaisuudessa toimeentulo yritystoiminnasta sekä seuraukset yritystoiminnan lopettamisesta.
Selvityksissä avataan hakemusajankohdan ja sitä välittömästi edeltävän ajan tiedot taloudellisesta asemastasi. Näitä ovat yrityksesi tilinpäätös ja tilintarkastuskertomus viimeksi päättyneeltä tilikaudelta, tiliotteet ja/tai välitilinpäätös, yrityksen ja sinun viimeisimmät veroilmoituksesi, palkkailmoitukset, työvoimaviranomaisen ja Kansaneläkelaitoksen lausunnot, pitkäaikaisen vieraan pääoman lyhennysaikataulu ja korkokanta tai muut sinun ja yrityksen taloudellista tilannetta kuvaavat selvitykset. Näistä asiakirjoista selvitetään omassa käytössäsi olevien varojen määrä
https://www.yrittajat.fi/tietopankki/turvaa-yrittamiseen/yrittajan-sosi…
Tässähän on oikea helmi: jos tienaa yritystoiminnasta vähemmän, kuin päivärahan verran, se voidaan tulkita kannattamattomaksi ja leikata toimeentulotuen perusosaa.
Kannustavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu suojaamaan yrittämiseen kuuluvalta taloudelliselta riskiltä tai kattamaan yritystoiminnan menoja.
Yritystoimintaa pidetään kannattavana silloin, kun sinun on mahdollista saada siitä tuloja jokseenkin saman verran kuin jos olisit työttömänä. Jos yritystoimintasi on selvästi kannattamatonta, Kela antaa sinulle järjestelyajan toimeentulosi kuntoon saattamiseksi.
Jos jatkat kannattamatonta yritystoimintaasi, perustoimeentulotuen perusosaa voidaan joutua alentamaan. Tässä tilanteessa Kela ilmoittaa asiasta kunnan sosiaalitoimeen ja ohjaa sinut asioimaan sinne.
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-yrittajatAp on unohtanut täyttää yrittäjien tuloselvityslapun?
https://www.kela.fi/documents/10192/3861304/TO4.pdfUsein on tarpeen selvittää myös yrityksen aikaisempi kannattavuus, mahdollisuutesi saada tulevaisuudessa toimeentulo yritystoiminnasta sekä seuraukset yritystoiminnan lopettamisesta.
Selvityksissä avataan hakemusajankohdan ja sitä välittömästi edeltävän ajan tiedot taloudellisesta asemastasi. Näitä ovat yrityksesi tilinpäätös ja tilintarkastuskertomus viimeksi päättyneeltä tilikaudelta, tiliotteet ja/tai välitilinpäätös, yrityksen ja sinun viimeisimmät veroilmoituksesi, palkkailmoitukset, työvoimaviranomaisen ja Kansaneläkelaitoksen lausunnot, pitkäaikaisen vieraan pääoman lyhennysaikataulu ja korkokanta tai muut sinun ja yrityksen taloudellista tilannetta kuvaavat selvitykset. Näistä asiakirjoista selvitetään omassa käytössäsi olevien varojen määrä
Tässähän on oikea helmi: jos tienaa yritystoiminnasta vähemmän, kuin päivärahan verran, se voidaan tulkita kannattamattomaksi ja leikata toimeentulotuen perusosaa.
Kannustavaa?
Tuo tarkoittaa, että persaukinen voi jatkaa kannattamatonta yritystoimintaa, mutta yrittäjän omaa perusosaa voidaan alentaa 20 %:a tai jotain välillä 0 - 40 %:a.
Voi saada myös täyden toimeentulotuen, joka on siis noin 500 euroa ja kohtuulliset asumiskulut, joiden lisäksi muitakin kuluja hyväksytään. Jos on muita perheenjäseniä, joilla ei ole tuloja, niin tuohon laskelmaan tulee myös heidän perusosat. Hankalaa tuossa on, että yrityksen kaikki tulot on tuloa, mutta välttämättä kaikkia yrityksen menoja ei hyväksytä laskelmaa menoksi. Lisäksi voidaan ehdotella yritystoimintaan välttämättömien tavaroiden myyntiä esim. auton tai työkalujen.
Vierailija kirjoitti:
Laskelmieni mukaan omaa koko ajan mutkistuvaa sirkustani on pyörittänyt 15 virkailijaa TE-toimistossa ja Kelassa kolmen kuukauden ajan. Työllistävä vaikutus on jäänyt heidän sisäilmaongelmaisiin avokonttoreihin.
Asia piti siis viedä mediaan, että edes jotain tapahtui. Viimeisin tieto on, että jättisummaa lasketaan, mutta ei poisteta. Käsittämätöntä.
Torstaina minulle sanottiin puhelimessa, etten ole tehnyt mitään väärää suhteessa asiakkuuteeni TE-toimistossa. Perjantaina sain toiselta väliportaan pomolta viestin, että olen TE-toimiston mukaan työtön ja voin hakea etuutta, KUNNES illalla sain taas virallisen päätöksen TE-toimistolta sähköpostiin, että olen yrittäjä, eikä yritystoimintani ole loppunut.
Ei ole enää sanoja.
AP
Jos tulee takaisinperintä, niin vastaat siihen, että et pysty maksamaan, koska tuloja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannustavaa?
Tuo tarkoittaa, että persaukinen voi jatkaa kannattamatonta yritystoimintaa, mutta yrittäjän omaa perusosaa voidaan alentaa 20 %:a tai jotain välillä 0 - 40 %:a.
Voi saada myös täyden toimeentulotuen, joka on siis noin 500 euroa ja kohtuulliset asumiskulut, joiden lisäksi muitakin kuluja hyväksytään. Jos on muita perheenjäseniä, joilla ei ole tuloja, niin tuohon laskelmaan tulee myös heidän perusosat. Hankalaa tuossa on, että yrityksen kaikki tulot on tuloa, mutta välttämättä kaikkia yrityksen menoja ei hyväksytä laskelmaa menoksi. Lisäksi voidaan ehdotella yritystoimintaan välttämättömien tavaroiden myyntiä esim. auton tai työkalujen.
Kiitos vaan, ymmärsin kyllä. Tässäkin tapauksessa olisi parempi olla tekemättä yhtään mitään, kuin yrittää itse parantaa omaa tilannetta.
Miksi verovaroilla ylläpidetään tällaista byrokratiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannustavaa?
Kiitos vaan, ymmärsin kyllä. Tässäkin tapauksessa olisi parempi olla tekemättä yhtään mitään, kuin yrittää itse parantaa omaa tilannetta.
Miksi verovaroilla ylläpidetään tällaista byrokratiaa?
Minä en olisi ymmärtänyt tuosta tekstistä, että saa saman toimeentulotuen kuin muutkin köyhät, jossa työllistämispalvelua vastaanottamattomasta ja luvattomasta toiminnasta perusosaa alennetaan.
Ap, ihan itse olet tehnyt virheen. Sun olisi pitänyt heti työttömyyden/freelance-kauden alkaessa selvittää TE-toimiston kanssa, että katsovatko toimintasi sivutoimiseksi vai kokopäiväiseksi yrittäjyydeksi. Itse asiassa, tässä ei nyt kerrota koko totuutta tai tarinaa, sillä jos olet yrittäjänä rekisteröitynyt mihinkään, niin se kyllä tulee TE-toimiston tietoon ja vaativat tuon selvityksen sivutoimisuudesta/kokopäiväisyydestä heti aluksi. Eli ilmeisesti yritit välttää tuota toimimalla laskutuspalvelun kautta.
Ja joo, yrittäminen ei välttämättä tuota rahaa. Se voi tuottaa tappiotakin. Sitä se yrittäminen on. Joten on epärelevanttia, kuinka vähän rahaa ansaitsit.
Sinun olisi yksinkertaisesti pitänyt selvittää asia heti alussa.