PAS viikolla 47
Löytyisikö muita samalla aikataululla?
Meillä ensimmäinen PAS tiedossa luonnolliseen kiertoon, jos menkat ovat aikataulussaan laskeskelin, että se osuisi tuohon viikolle 47. Ekan IVFn tuoresiirrosta on 1v. poika ja siitä samasta satsista on nyt pakkasessa 3 alkiota kahdessa oljessa. Alkiot eivät olleet kovin hääppöisiä, kolmosluokkaa ne neljä selvinnyttä, mutta ei se näköjään haitannut (itse olin tosi pessimistinen kun kuulin 16 munasolun huvenneen noin pahasti).
Taustalla minulla on kaksi kohdunulkoista ja toinen munatorvi kokonaan poistettu ja toinen katkaistu. Meillä IVF eteni niin nopeasti, että siitä jäi oikeastaan parhaiten mieleen hyperi jonka sain. Nyt olo on taas kuin noviisilla, tuntuu kuin kaikki hoitoihin liittyvä olisi unohtunut (olen tainnut onnistua autuaasti poistamaan mielestä epämiellyttävät jutut kuten piikittelyt ja hyperit). Onneksi nyt on lääkkeetön PAS tiedossa, se kuulosti helpolta hommalta IVFään ja sen oireisiin verrattuna.
Mutta odottavan aika on pitkä, joten olisi kiva jos löytyisi odottelu/piinailu seuraa.
t. Triina
Kommentit (139)
Voi hiivatti sentään että tuo endo on sitten pirunmoinen sairaus. Mullekin se taas tänään tuli eteen.
Mulla oli tänään ultra ja limis oli suht ok, en muista mittoja, siirto on ens perjantaina. Me ollaan ajateltu miehen kanssa, että jos tämä ei onnistu niin sitten lopetamme hoidot tähän. Lääkäri on kuitenkin sitä mieltä, että meidän kannattaisi jatkaa hoitoja ilman muuta. Mutta mutta.. mulla on ilmeisesti laaja endokasvain kohdun takana joka vuotaa, ennen seuraavaa ivf-hoitoa joutuisin tähystyleikkaukseen. Punktio on liian vaarallinen tehdä muuten. Ei ole mieli tääläkään kovin korkealla, eikö nämä sairaudet jo riitä yhdelle ihmiselle!
Triina, onnea piinistelyyn, nyt tehdään vaan plussia!
Sharon76, onnea huomiseen punktioon! Mä työnsin irrotuspiikin itse nahan alle ja mies tuuppas aineen perille. Kuulin joltain että se kirvelee, mutta mulla ei kirvellyt juuri yhtään.
-Undone71
Plumeria, olipa tosi inhottavia uutisia, lohtuhalirutistus täältäkin! Toivottavasti tähystyksessä ois kaikki " hyvin" , eikös endon poiston jälkeen raskautumisen mahdollisuudet parane? Jostain mielestäni näin oon lukenu, tsemppiä kamalasti jatkoon.
Triinalla on sitten kaveri matkassa, hieno homma, perässä tullaan kovaa vauhtia!
Mites Sharon, jännittääkö kamalasti tuleva punktio?
Mitkäs on soffion kuulumiset?
Meillä oli tänään se punktio ja saalis oli 24 follikkelia!! Edellisissä hoidoissa saatu n. 10 kpl. Meinasin siitä petiltä tippua kun hoitaja tuloksen ilmoitti. Tiputtivat vielä albumiinia suoneen, heillä on tapana kun yli 20 follikkelia tulee, ehkäsee kropan kuivumista ja hyperiä. Olo on ihan hyvä, hieman paikkoja aristaa, mut ei mikään ihme kun niin paljon follikkeleita tuli. Veikkaisin et puolet tai vähän alle ois kypsiä. Keskiviikkona on siirto ja 2 siirretään. Luget alotin tänään.
Kiva, ehdin tuossa naputella jo jonkinaikaa ja sitten armas jälkikasvu apinoi (apinoi? Sopii kyllä toki tilanteeseen, mutta oikea sana olisi kuitenkin painoi ;) ) mitä lie nappia ja puff, sinne katosi hengentuotokseni...
Plumerialle pahoitteluni ja kovasti voimia! On jo riittävän rankkaa, että hoito jää kesken saati sitten, että tulee muita lisämutkia matkaan. Onneksi pääset nopeasti tähystykseen ja saat varmempaa tietoa tilanteesta. Epätietoisuus ja odottaminenhan se on monesti pahinta.
Undonelle myöskin onnea matkaan! Toivotaan, että tulos kirjaimellisesti syntyisi jo tästä hoidosta, niin ei tarvitsisi tulevia enää pähkäilläkään.
Lostille rauhaisaa eloa valtavan punktiosaaliin takia! Paljon juomista ja paljon köllöttelyä :) Triina pääsikin jo piinailemaan, hieno homma. Kovasti onnea sinnekin!
Oma napa. Lugesteronit alotin tänään. Kohta siis varmaan alkaa tutut huimaukset ja päänsäryt. Maha onkin jo hieman hellänä tuosta estrogeenin aikaansaamasta turvotuksesta. No, tietääpähän ainakin, että jotain on tekeillä... En edelleenkään usko, että alkiot kestävät sulatuksen. En ole pessimisti, vaan jääräpäinen realisti ;) Onneksi mahdollinen siirtopäivä osui vapaapäivälle, ei tarvitse selitellä kenellekään yhtään mitään. Ainoastaan muutama kamukaan tietää koko hoidosta mitään. Nyt mennään siis matalalla profiililla, heh.
Nyt pitää jatkaa aamuhommia. Hyviä vointeja ja mukavata viikonköllikkätä itsekullekin!
soffis turvonnut
Sharonilla onkin tänään punktiopäivä ja jännät hetket! onnenpotkut täältä!
Mieletön saalis Lost!! Tunnelmat on varmaan tosi hyvät, tuosta saa varmaan pakkaseenkin monta. Ja kun siirretään kaksi, niin sitten voi jännätä oikein tuplasti. Jokos huominen siirto on alkanut jännittämään?
Undone71, tosi rankalta kuulostaa. Toivotaan kuitenkin että kaikki menee hyvin, sillä tämähän on plussapino, eikä vain! Ymmärrän kyllä tosi hyvin ajatuksesi hoidon lopettamisesta, sillä minä en enää pysty lähtemään uuteen IVFään, koin sen jotenkin niin rankaksi. Ei voi kuin ihailla ihmisiä, jotka pystyvät käymään monta hoitoa läpi. PAS tosin oli niin helppo, että niitä voisin tehdä useita, mutta meillä on tämän siirretyn jälkeen vain kaksi hitaasti jakautunutta kaksisoluista yhdessä oljessa, eli jos ei onnistu niin tämä jää siihen sitten.
Soffio, peukkuja että alkiot selviävät sulatuksesta! Minulla oli eilen ihan sama paniikki, pelkäsin koko ajan että klinikalta soitetaan, ettei ole mitään siirrettävää. Ja se yksinäinenkin joka siirrettiin selvisi, vaikka yleensä kuulemma parit jotenkin tukevat toisiaan paremmin.
Tulkaa pian piinailemaan kanssani!!
Triina pp1
Plumeria: kyllä kaikki vielä kääntyy hyvinpäin.
hei Undone, älä anna synkkyyden vallata mieltäsi.
Triina: torstaina pääsen mukaan piinailemaan
Lost: toivottavasti kaverit on innokkaita matkalaisia huomenna
Soffiolle " hyviä turvotuksia" :)
ja omat kuulumiset. Irrotuspiikki meni loppujen lopuksi omatoimisesti, mies kylläkin teki seoksen valmiiksi, mutta sen tärisi kädet niin paljonj Jännitti enemmän kun mua, joten hätistin sen katsomaan sitten telkkaria. Muuten meni ok, mutta aristaa vieläkin tuo pistoskohta, tuntuu kuin se aine ois jääny kuplaksi tuohon ihon alle.. Mutta kaiketi hyvin tepsi, saalis punktiosta oli 17 kypsää. Follikkelien määrä meni ohi, olin kai sen verran hyvissä huuruissa, enkä sitten tullut enää kysyneeksi kun noiden valmiiden määrä varmistui. Kaksi möllikkää jäi keräämättä kun olivat jotenkin pahasti piilossa. Operaatio oli kaikenkaikkaan kivuton. Olo on loistava, kiva köllötellä kotona ja olla hyvällä omalla tunnolla tekemättä mitään.
Jännityksen määrä ei taidakaan olla vakio, tuntuu että alkaa jännittään koko ajan enemmän mitä konkreettisemmaksi hoito muuttuu! Nyt jännittää ihan sikana odottaa huomiseen, että kuulee miten ovat jakaantuneet.. Mitä se sit ollenkaan torstain jälkeen onkaan?
Oletkos jo kuullut miten on hedelmöittyneet? Hienon saaliin sait, siitä jää varmasti mukavasti vielä pakkaseen. Mukavaa kun tulee lisää piinisseuraa pian.
Soffiolle ja Sharonille kovasti tsemppiä huomiseen siirtoon!
Itsellä ei tunnu yhtään mitään missään. On vahän epäuskoinen olo, että miten tässä oikein käy, kun ei nuo lugetkaan ainakaan vielä ole minulle aiheuttaneet yhtään mitään oireita.
Lost mitenkäs siirto sujui? Saitteko paljon pakkaseen?
Triina pp2
punktiot on menneet hyvin ja saaliit hyviä. Onnea teille ja siedettävää oloa toivotaan.
Meikäläinen on niin sekaisin päästään, että aloitin luget vahingossa päivää liian aikaisin. Soitin paniikissa klinikalle ja sanoivat että on erittäin tärkeää, että kolmantena lugepäivänä on siirto eli mun siirto on jo huomenna. Onneksi soitin!! Tosiaankin yksi alkio vaan jäljellä, lupasivat soittaa aamupäivällä jos ei selviä sulatuksesta. Toivottavasti mun kohdun limakalvo vaan ehtii kasvaa tarpeeksi paksuksi!
Terkuin, Undone71
Oon kirjotellu vähä laiskasti ku oon niin kipee, turvoksissa ja väsyny, oon 2 päivää vaan nukkunu. Tänään oli siirto ja taas mahtavia uutisia saatiin kuulla; 24 follikkelia joista 22 kypsää, 19 lähti jakautumaan ja 12 pakastettiin ja 2 2lk. 4-soluista siirrettiin. Mietittiin miehen kans et voiko se vaikuttaa tulokseen ku oon nyt syksyn aikana laihduttanu n. 6 kg? Ylipainoo varsinaisesti ei ollu, mut siinä rajoilla. Edellisillä kerroilla kun on tosiaan saatu vain 8-10 munasolua ja nyt lääkemäärät samat kun ennenkin.
Tänään hoitaja sano siä siirrossa et munarakkulat ja munasarjat vielä niin turvoksissa että ei mikään ihme että oon kipee, turvotus voi jatkua vielä pari viikkoa. Sano hoitaja vielä et toivottavasti turvotus muuttuu pysyväksi :)
Sharonillakin hieno saalis, innolla ootan uutisia miten jakautumiset lähteneet käyntiin!!
Undonelle hirmuisesti onnea siirtoon, toivottavasti kaveri selviää sulatuksesta!
Soffiolle myös tsempitykset siirtoon!!
Kohta ollaan kaikki piinailemassa, jännää!!
Mies huolissaan soitellu mulle töistä ku pelkää et hyperi iskee ja pitäis sairaalaan lähtee, ainakaan tänään ultrassa ei sellasia merkkejä ollu, täytyy vaan lepäillä ja tankata. Tohon sohvaan on tullu mun kropan muotonen kuoppa ku niin ahkerasti oon siinä kölliny :)
Taitaa taas sohva kutsua siihen malliin et poistun paikalta, vielä tsemppiä kaikille!!
Lost pp0!!
Huomenta! Unbelieveable; soittelin just sairaalaan ja sielläpä minua odottaa yksi siirtokuntoinen elävä ja kauniisti jakautuva alkio!!!!!!!!!!! Kolmas pas siis toden sanoi; ainakin tähän asti :)
Eipä siis tällä erää muuta. Vien esikoisen hoitoon ja suuntaan sitten kohti junaa sekä sairaalaa. Undone, toivon, että sinuakin on alkio odottelemassa hyvissä voimissa! ja lost sitten lepäilee, eikös juu!
Ihmeissään soffis turvonnut
Olenkos nyt muistanut oikein, että tänään on kolme siirtoa, soffiolla, undonella ja sharonilla? Oikein paljon onnea kaikille, ihanaa kun pääsette mukaan piinailemaan.
Lost, en ihmettele yhtään vaikeata oloasi, oli se saalis aikamoinen. Mutta varo nyt hyperiä, se on ihan kauhea. Vaikka taidat olla ihan oikealla linjalla levon ja nesteen kanssa. Minullahan kävi niin, että se hyperin turvotus ei koskaan hävinnyt vaan muuttui heti raskausmahaksi (oli siinä syömiselläkin osansa) ja ihmiset arvasivat raskauden jo 8-10 viikolla. En vain kyennyt peittämään pullotusta, varsinkin kun olen aika hoikka. Eli toivotaan Lost että turvotus jatkuu seuraavat 9kk!
Itsellä oli eilen aikamoista pistelyä ja nippailua, jos olisi jo pp4-6, olisin toiveikkaana uskonut kiinnittymiseen, mutta oli vasta pp2, eli ei varmaan ollut sitä. Lisäksi olo on ollut menkkamainen alavatsassa ja alaselällä aina siirrosta asti, toivottavasti johtuu jostain muusta kuin tulevista menkoista. Minullahan on lyhyt kierto, joten normaalisti menkat alkaisi tuossa maanantain paikkeilla, nyt en tiedä mitä luget vaikuttaa. Mutta positiivisena olen päättänyt olla raskaana ainakin verikokeeseen saakka, eipä turha huolehtiminen mihinkään johda! Ostin eilen jo marketista sellaiset halvat pregnant stick testitikin, saa nähdä miten kauan pysyvät kotelossaan, kun olen aika malttamaton luonteeltani.
Tulkaahan kertomaan miten siirto sujui!
Triina pp3
En vaivautunut koneelle eilen lainkaan, ajattelin, että välipäivä tästäkin tekee hyvää. Iloista luettavaa oli, kaikilla edennyt hyvin.
Niistä 17 hedelmöittyi ainoastaan 9. No, parempi sekin kuin ei yhtään. Toivottavasti laatu korvaisi määrän, sitä kuitenkin hieman epäilen... Tänään sen sitten kuulee.
Pähkäilin tuossa juuri, että koskas loppujen siirto on, mutta onneksi Triina pelasti. Tän päivän jälkeen ollaankin sitten koko jengi piinailemassa.
Voi ei, kello on jo noin paljon. Tarvii lähtee ajeleen kohti sairaalaa. Menen tänään yksin kun mies ei pääse mukaan.
Elikkä se ainokainen pakkashiutale kesti sulatuksen ja siirrettiin tänään. Nelisoluinen kolmosluokan alkio. Oli pakastettaessa keväällä kakkosluokkaa mutta lääkäri sanoi että ei niitä luokituksia kannata tuijottaa, alkion muoto voi tehdä siitä kolmosluokan tulkinnan.
Triina, meillä on siis " samanlaiset" alkiot matkassa.
Nyt sitten vaan piinailemaan ja onnistuuhan tää, tää meidän pinohan on plussia täynnä tietenkin =)) Jos raskaus alkaisi hoituisi endokin siinä samalla, eikä tarvitsisi mennä uuteen leikkaukseen.
Mitens muilla on tänään siirrot onnistuneet? Kohta ollaan kaikki piinailemassa =)
-Undone71
Hienoa, että kaikki ovat nyt päässeet piinailemaan :)
Itsellä siirto meni hyvin. Alkio on nelisoluinen kakkonen eli samanlainen, kuin mistä esikoisemme sai alkunsa. Hieman huonompi tilanne olis sitten limakalvon suhteen, paksuutta oli vain vajaat 8mm. On kuulemma ihan riittävä, mutta tokihan 10mm olisi ollut se tavoite.
Estrogeenit ja luget alkavat tuntua. Palelee iltaisin ja yöllä sitten hiottaa. Viime yö meni lähestulkoon pyöriessä ja nyt on todella zombi-olo.
Eipä tässä nyt kummempia, mukavat viikonloput!
soffio ja " LauriAnna" pp1
Hienoja uutisia, että on pienet matkassa. Nyt sitten vain piinaavaa odotusta.
Itsellä ei mitään oireita, paitsi ihan hirveä päänsärky. Mutta ei taida liittyä tähän piinailuun vaan siihen, että ei ole tullut ulkoiltua yhtään, kun sää on aivan karmea ollut jo pari päivää. Viikonlopuksi onkin niin paljon touhua, etten pahemmin palstalle kerkeä kurkkimaan, mutta hyvä niin, aika kuluu paremmin.
Mukavia viikonloppuja kaikille piinailijoille!!
Triina pp4
Täällä voidaan jo paremmin ja taas yövuorossa ollaan tämä yö. Tänään olin tuntevinani tuolla turvotuksen seassa sellaisia juilimisia ja se on mieltä piristänyt, jos vaikka olis niitä kiinnittymistuntemuksia.
Mites muilla, minkälaisia fiiliksiä? Triina lähti reissuun, mites muut?
Työ kutsuu, palaan myöhemmin!!
Lost PP2
Mistähän sain päähäni että Triina lähti reissuun? No ei taida pääkoppa toimia vielä ihan täysillä :)
Hienoo että kaikki pääsii siirtoon ja piinailemaan! Tosin mulla ainakin tää piinisaika on koko hoitojen pahinta aikaa, ku miettii onko raskaana vai eikö ja alkaako vuoto vai ei. Mites teillä noi testaamiset, onks verikokeita vai kotitesteillä? Maltatteko oottaa testipäivään vai testaatteko jo aikasemmin? Ite yritän sinnitellä testipäivään mikä on 6.12, mut viimeksi testasin haamun jo pp9 eli saas nähä jaksaako/pystyykö oottaan.
Lost pp2
Mies on töissä ja muksu nukkuu ja mulla on tylsää, joten kasasin (tai oikeestaan kopioin tuolta aiempaa, lisäsin vaan hieman juttuja) aikani kuluksi tällasen listan:
Triina: PAS, siirto ma 20.11, testi 4.12
Soffio: PAS, siirto to 23.11, testi?
Sharon76: ICSI, punktio 21.11, siirto 23.11, testi?
Undone71: PAS, siirto 23.11, testi?
Lost: ICSI, punktio ma 20.11, siirto 22.11, testi 6.12
Päivitelkää tietojanne noitten testien osalta ja saa listaan muutakin laittaa jos haluaa :)
Lost pp4 (jo!!)
Lost, taidat olla meedio, sillä olimme tosiaan pikku reissulla siskon luona parinsadan kilsan päässä. Oli ihan hyvä juttu, ei ehtinyt niin hirveästi pähkäillä tätä piinailua.
Mitä oireita teillä on lugeista tullut? Luulen, että oireeni johtuvat niistä, sillä parina aamuna on ollut lievää kuvotusta, voisiko tarkoittaa jotain? Mahaa ei enää varsinaisesti pistele, mutta eiköhän se kiinnittyminen ole jo tapahtunut jos on tapahtuakseen. Meinaan varmaan ekan kerran testailla muutaman päivän päästä, kun kaapissa on kolme testiäkin. En kyllä jaksa odottaa ensi maanantaita. Ja muutenkin haluan olla etukäteen tulokseen varautunut.
Mitäs muille kuuluu?
Triina pp7 jo!
Toivottavasti kaikki selviää tähystyksessä ja pääset mahdollisimman pian takaisin yrittämään. Tuo on kyllä tosi rankkaa, en yhtään ihmettele vaikka päättäisit koko pullon ottaa lasillisen sijasta.
Lohturutistus sinulle!!
Triina