Onko mitään järkeä käydä töissä? Jos olen töissä 68-vuotiaaksi niin eläkkeeni on 940€ kuussa???
Kommentit (444)
En kyllä jaksaisi Te-toimiston kuulusteluja parin viikon välein,en edes harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Työnteko tarjoaa monella tapaa turvatumman elämän taloudellisesti. Työttömyyden aikana saa ansiosidonnaista päivärahaa, sairauspäiväraha on suurempi jne. Pienelläkin palkalla on mahdollisuus sijoittaa, saada pankkilainaa, ostaa asunto, auto jne. Vaikka joutuisi myymään ne jossain vaiheessa, niin on se parempi turva kuin pelkät toimeentulotuen rippeet tilillä ja anelu harkinnanvaraisesta tuesta, jos joku kodinkone sattuu hajoamaan.
Minulle työnteko on muutenkin tärkeä elämänsisältö että tekisin töitä vaikka en eläkeikää saavuttaisi.
Hyvin sanottu. Sinun kaltaisten ihmisten takia tämä maa pyörii. Harmillista että nuoremmissa ikäluokissa on entistä enemmän työtä vieroksuvia kakaroita jotka luulevat että kotona makaamalla maailma pyörii.
Kai nyt töissä käydään muutenkin kuin eläkkeen takia. Mistä ap edes tietää, että elää eläkeikään saakka? Parempi minusta töissä on käydä ja saada kaikkea kivaa elämäänsä kuten matkoja, kivan asunnon ja sisustuksen ym. Yhteiskunnan elättinä pysyy kyllä elossa, mutta eipä sitten paljon muuta. Siinä menettää itsekunnioituksen ja samoin myös toisten kunnioituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, samaa olen laskeskellut ja miettinyt. Ei niin ettenkö töissä haluaisi periaatteessa olla mieluummin kuin työttömänä, mutta en ikinä saavuta työtä tekemällä sellaista eläkettä että sillä kuitenkaan pärjäisin.
No miksi ihmeessä et vaihda työpaikkaa, jos et ole tyytyväinen tulevaan eläkkeeseesi?
Tämä ihmetyttää jatkuvasti, valitetaan asioista, mutta ei olla valmiita itse tekemään mitään niille.
Nythän mm hoitajat ovat tätä tekemässä ja seurauksena kova pula on hoitajista.
Kyllä kaikkia töitä tarvitaan ja niitä tekemällä pitäisi tulla toimeen ja saada kohtuullinen eläke.Sairaanhoitajilla on lisineen jopa 3500€ kuukausipalkat, tässä ei puhuttu heistä.
Jos joku tekee ikänsä töitä, joissa brutto esim. 1500€, niin kyllä hän tiedostaa, ettei tuleva eläkekään ole silloin kovin iso.
Mutta se on kyllä totta, että palkallaan ihmisen pitäisi tulla toimeen.
Sairaanhoitajat ovat sitä mieltä että heidän palkkansa ei vastaa työn vaativuutta. Kyllä siihenkin välillä tulee näitä tee asialle jotain - kommentteja.
Kyllä tämä siinä mielessä sopii esimerkiksi.
Pula on myös lastentarhanopettajista ja varmasti muitakin ammatteja on.
Ei se toimi niin että jokaisen pienipalkkaisen pitäisi vaan vaihtaa ammattia, jotta tulot paranisivat.Ei sairaanhoitajien palkka munkaan mielestä vastaa työn vaativuutta, mutta tässä ketjussa puhuttiinkin eläkkeen pienuudesta ja toimenpiteistä joita ihmisten kannattaisi tehdä saadakseen parempaa eläkettä.
Eli edelleen, sairaanhoitajat eivät sovi tähän esimerkiksi, eikä myöskään lastentarhaopettajat.
Heilläkin on palkka luokkaa jotain 2700€, ei sekään vastaa työn vaativuutta, mutta se on toinen tarina se.
Ei kai sillä väliä miksi joidenkin kehotetaan vaihtamaan ammattia, työn ja palkan huonon suhteen tai eläkkeen pienuuden. Pointti on se, että niitä pienipalkkaisiakin töitäkin pitää jonkun tehdä. Ei se asia sillä korjaannu, että jokainen lakkaa tekemästä niitä. Pitää olla joku muu ratkaisu.
Tässä mielessä sairaanhoitaja sopii kyllä esimerkiksi että nähdään mitä tapahtuu kun todella jotain työtä ei haluta enää tehdä
En ymmärrä näitä kommentteja että tee asialle ( esim pieni eläke koko elämäntyön seurauksena) jotain.
Ajatteleeko tuollaisen kommentin heittäjä , että ne työt voidaan jättää tekemättä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Olen 56 v pienipalkkaisessa työssä. Jos raadan vielä 10 vuotta eläkeikään, saan suunnilleen saman verran eläkettä kuin jos jättäytyisin nyt työttömäksi.
Saat kuitenkin palkkaa ehkä enemmän kuin saisit työttömyyskorvausta ja eikö sillä voi ostella jotakin.
Miks kukaan tekis pienipalkkaista työtä jos sen vois noin vaan vaihtaa paremmin palkattuun? Tuosta neuvosta voi kyllä sanoa että helpommin sanottu kuin tehty! Eikä kaikilla ole edes tiedollisia ja taidollisia resursseja siihen parempaan hommaan, vai eikö niissä vaadita mitään? Kai jokainen sen ymmärtää että mitä enemmän työstä saa palkkaa, sitä vähemmän sellaisia paikkoja on tarjolla ja sitä enemmän on hakijoita. Ja kuten joku sanoikin, jonkun ne matalapalkkahommat on tehtävä.
Suomi on loiseläjiä täynnä, johtuen liian suurista veronmaksajien raatamista tukirahoista.
Vierailija kirjoitti:
Saa siihen päälle vielä kansaneläkettä, jos tuo 940 on työeläkkeen määrä. Minä jäin juuri eläkkeelle ja kaikkineen saan 979 euroa, siis kansaneläke mukaan lukien. Paljonpa kannatti työnteko.
Olisit mieluummin lonehtinut elämäsi?
Vaikea yhtälö.
Elämä eletään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Olen 56 v pienipalkkaisessa työssä. Jos raadan vielä 10 vuotta eläkeikään, saan suunnilleen saman verran eläkettä kuin jos jättäytyisin nyt työttömäksi.
Saat kuitenkin palkkaa ehkä enemmän kuin saisit työttömyyskorvausta ja eikö sillä voi ostella jotakin.
Miksi ihmeessä ihmisen pitäisi "ostella jotakin"?
Vierailija kirjoitti:
Miks kukaan tekis pienipalkkaista työtä jos sen vois noin vaan vaihtaa paremmin palkattuun? Tuosta neuvosta voi kyllä sanoa että helpommin sanottu kuin tehty! Eikä kaikilla ole edes tiedollisia ja taidollisia resursseja siihen parempaan hommaan, vai eikö niissä vaadita mitään? Kai jokainen sen ymmärtää että mitä enemmän työstä saa palkkaa, sitä vähemmän sellaisia paikkoja on tarjolla ja sitä enemmän on hakijoita. Ja kuten joku sanoikin, jonkun ne matalapalkkahommat on tehtävä.
No näin justiinsa. Oma pääni ei kerta kaikkiaan riitä kouluttautumaan korkeammalle. Ei ole matikkapäätä eikä kielipäätä. Atk-taidotkin niin ja näin, kun niitä en ole ikinä työelämässä tarvinnut. Olisi aika hurja ponnistus siirtyä siistiin toimistotyöhön kaiken maailman ohjelmistoja käyttämään. Ja niin, jonkun ne matalapalkkahommatkin on tehtävä.
Olen kyllä vaihdellut työpaikkoja, mutta eipä ne tällä tasolla vaihtamalla parane. Palkka on noussut reilussa kymmenessä vuodessa 300 €. Lähtö oli 1700 €/ kk kenturoilla. Tästä tämä ei enää nouse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä. Ihmiset suree, ettei oo järkeä käydä töissä, koska ei tuu hyvä eläke kuitenkaan. Käykö muut töissä eläkkeen takia? Minä käyn töissä ihan turvatakseni senhetkisen elämiseni. Eläkkeen kertyminen on ihan pieni sivujuonne siinä kokonaisuudessa.
No tämä. Ei eläke ole mikään "voitit pelin!" -palkinto vaan pieni korvaus jolla voi elää, vaikka olisikin jo raihnainen ja työkyvytön.
Paitsi että eläke ei ole mikään korvaus. Se on itse maksettu sisään. Tai siis nimellisesti.
No, mietiskelin tätä itsekin kun keväällä tarvitsin terapiaa ja työterveyslääkäriltä lipsahti, että tämänikäinen "kannattaa" vielä hoitaa kuntoon. Tuli vähän sellainen fiilis, että pelkkä resurssiko minä tässä vain olen, kulutettava hyödyke. Mutta toisaalta töistä saa sosiaalista kanssakäymistä ja sisältöä elämään sekä rahaa, jolla voi ostella kivoja asioita, kuten matkoja. Pitää välttää tekemästä työstä elämän ainoaa sisältöä, huolehtia ihmissuhteista ja itsestä, ylläpitää rajoja työelämään.
N55, keskinkertaisen vaativassa asiantuntijatyössä
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Pienipalkkaisissa töissä ei muutenkaan, varsinkaan nuorilla, ole mitään järkeä. Kelasta saa saman tekemättä mitään ja nuoret ei eläkettä näe, eli ei tarvitse eläkekertymääkään miettiä. Ainoa työn suoma etu on se, ettei ole pakko asioida kelan kanssa. Minulle se on riittävä kannustin. Vihaan asioida kelan kanssa.
Kelan kanssa asiointi on täysin mahdotonta. Ammattitaidoton virkailija tekee mutu-pohjalta ratkaisunsa ja kun teet valituksen, niin sama virkailija antaa saman virheellisen lausuntonsa, joka otetaan valitusportaassa asiantuntijalausuntona ja asia päätetään valittajan tappioksi. Joka_ikinen_kerta.
Minä en käy töissä eläkemielessä vaan saadakseni rahaa elämään tässä ja nyt. Toki se on sitten valtava kysymysmerkki että mitäs sitten kun eläke koittaa mutta siihen on 30v aikaa joten maailmasta ei tiedä yhtään minkälainen se on ja etukäteen ei pidä murehtia. Jos ei ole rahaa silloin niin sitten pitää varmaan varastella ja jos siihen ei pysty niin sitten varmaan kuollaan pois. Toivottavasti jonkinlainen kansalaispalkka on siihen saakka kaikille saatu ettei tarvitse nälkään kuolla tai lääkkeiden puutteeseen taikka kylmyyteen ilman asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin justiinsa. Oma pääni ei kerta kaikkiaan riitä kouluttautumaan korkeammalle. Ei ole matikkapäätä eikä kielipäätä. Atk-taidotkin niin ja näin, kun niitä en ole ikinä työelämässä tarvinnut. Olisi aika hurja ponnistus siirtyä siistiin toimistotyöhön kaiken maailman ohjelmistoja käyttämään. Ja niin, jonkun ne matalapalkkahommatkin on tehtävä.
Olen kyllä vaihdellut työpaikkoja, mutta eipä ne tällä tasolla vaihtamalla parane. Palkka on noussut reilussa kymmenessä vuodessa 300 €. Lähtö oli 1700 €/ kk kenturoilla. Tästä tämä ei enää nouse.
Meillä tavallisilla ihmisillä tämä menee juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Äitini kuoli hiljattain 61-vuotiaana. Oli jäänyt ylitöihin ja löydettiin aamulla kuolleena työpöydän ääreltä, äkilinen sairaskohtaus. Oli perusterve ja hoikka, ikänsä teki toimustotöitä, oli liikunnallinen, söi terveellisesti.
Olisi päässyt parin vuoden päästä eläkkeelle ja se eläke olisi ollut HYVÄ.
Hän oli tehnyt matkasuunnitelmia yms. Ei päässyt niille reissuille. Ei ehtinyt nähdä yhtäkään lastenlasta.Olen itse 32v ja mietin onko tässä mitään mieltä käydä missään töissä. Laskurit näyttää että pitäisi jaksaa 70-vuotiaaksi työelämässä. Entä jos kuolen ennen sitä?
No mitä sitten tekisit? Työttömänä tai sossun tuilla voit käydä poimimassa marjoja metsästä tai vierailla museoissa ilmaispäivinä. Aikaa olisi mutta ei rahaa. Ei kai se kotona kökkiminen voi olla tavoite elämässä. Itse käyn töissä tässäkin ketjussa monesti mainittujen asioiden takia. Jotta elämässä olisi rytmi, saan älyllisiä haasteita ja toki myös rahaa harrastaa, matkustella, sisustaa kotia nätisti jne. Kaikki tämä ei todellakaan olisi mahdollista työttömänä. Ei minun tarvitse odottaa eläkeikään toteuttaakseni unelmia. Toki haluan varmistaa että myös eläkkeellä voin elää haluamallani tavalla ja se vaatii ikävä kyllä rahaa. Sitä on siis hyvä säästää samalla.
Mulla työvuosia takana 32v ja 20v edessä. Katsoin mun tiedot niin tulevaisuuden eläke tällä hetkellä 388e kk. Eipä hääppöseltä näytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini kuoli hiljattain 61-vuotiaana. Oli jäänyt ylitöihin ja löydettiin aamulla kuolleena työpöydän ääreltä, äkilinen sairaskohtaus. Oli perusterve ja hoikka, ikänsä teki toimustotöitä, oli liikunnallinen, söi terveellisesti.
Olisi päässyt parin vuoden päästä eläkkeelle ja se eläke olisi ollut HYVÄ.
Hän oli tehnyt matkasuunnitelmia yms. Ei päässyt niille reissuille. Ei ehtinyt nähdä yhtäkään lastenlasta.Olen itse 32v ja mietin onko tässä mitään mieltä käydä missään töissä. Laskurit näyttää että pitäisi jaksaa 70-vuotiaaksi työelämässä. Entä jos kuolen ennen sitä?
No mitä sitten tekisit? Työttömänä tai sossun tuilla voit käydä poimimassa marjoja metsästä tai vierailla museoissa ilmaispäivinä. Aikaa olisi mutta ei rahaa. Ei kai se kotona kökkiminen voi olla tavoite elämässä. Itse käyn töissä tässäkin ketjussa monesti mainittujen asioiden takia. Jotta elämässä olisi rytmi, saan älyllisiä haasteita ja toki myös rahaa harrastaa, matkustella, sisustaa kotia nätisti jne. Kaikki tämä ei todellakaan olisi mahdollista työttömänä. Ei minun tarvitse odottaa eläkeikään toteuttaakseni unelmia. Toki haluan varmistaa että myös eläkkeellä voin elää haluamallani tavalla ja se vaatii ikävä kyllä rahaa. Sitä on siis hyvä säästää samalla.
On olemassa ilmaisia harrastuksia, samoin itseään voi sivistää lukemalla ja opiskelemalla ilman, että tarvitsee rahaa. Matkustaminen ja sisustelu "harrastuksina" alkaa olla olla monelle mennyttä aikaa, lähinnähän se on vastuutonta tuhlausta.
Pienentämällä kulutusta ja menoja ihminen pärjää pienemmillä tuloillakin. Yksi vaihtoehto on esim. työskennellä VÄHEMMÄN. Tehdä etätöitä tai pätkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin säästämään ja sijoittamaan asap.
Tuossa on semmoinen ongelma että säästöjä/sijoituksia pitää olla huomattavasti. Muuten käy niin ettei eläke riitä, mutta et saakaan lisätukia kunnes säästöt on käytetty = et hyödy säästöistä mitenkään, päin vastoin karsit aikaisempien vuosien elintasosta turhaan.
Mitä ihmettä selität? Miten ne säästöt on turhia, juurihan voisit käyttää niitä elämiseen haluamallasi tavalla. Onko se mennyt hukkaan jos voit rahoittaa itsellesi muutamia vuosia vähän mukavampaa elämää. Luuletko oikeasti, että lisätukien avulla saavuttaisit saman elintason? Luuletko että tuet säilyvät samalla tasolla kuin nyt ja jos nyt niiden varassa eläminen on tiukkaa. Näillä näkymin tulevaisuudessa on entistä vähemmän työtätekeviä rahoittamassa tulevia eläkkeitä ja hyvinvointivaltion kuluja ylipäätään.
42 ja duunari, kertymä 1970 euroa.