Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitään järkeä käydä töissä? Jos olen töissä 68-vuotiaaksi niin eläkkeeni on 940€ kuussa???

Vierailija
05.08.2022 |

Voiko olla oikein?

Kommentit (444)

Vierailija
421/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitokoti vie tilillä olevat rahat.

Niin, jos on yksityisellä. Kaupungin hoitolaitoksissa pitää tuloista jäädä tietty prosenttiosuus tilille, säästöihin ei kajota.

Meillä kaupungin hoitolaitoksissa jätetään asukkaalle 120 euroa kuussa, loput takavarikoidaan asumis- ja hoitokustannuksina. Tuosta 120 eurosta maksetaan lääkkeet, lääkärikäynnit, taksit, omat kauppaostokset, vaatteet ja kengät, vaipat ja mitä nyt tarvitseekaan. Siksi täällä järjestään tehdään omaisuudensiirtoja siinä vaiheessa, kun ollaan hakeutumassa hoitolaitokseen, ettei asunnon vuokra- tai myyntitulot mene kaupungille vaan pelkästään eläkkeet. Vaatii tietenkin luotettavia perillisiä, jotka sitten käyttävät saamansa omaisuuden tuotot siihen hoidokkiin eivätkä pistä omaan taskuun kaikkea.

Eihän 120 euroa riitä mitenkään tohon kaikkeen.

Aiemmin summa oli 75 euroa. Sitten sitä nostettiin tuohon 120 euroon.

Vierailija
422/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi elää loisena, hakea luukulta, leipäjonoista ja likaisilta kirppareilta kaikkea elämiseen, jos voin tehdä töitä. Olen käynyt kerran sossussa, kun isäni sairastui ja minulle ei ollut rahaa mennä häntä katsomaan. Töissä sanoivat, että mene sossuun,  sossu maksaa jopa kampaamokulut. Menin ja se oli nöyryyttävä keikka, myy asuntosi jos et pysty nyt lainaa maksamaan. Aikaa kulunut vuosikymmeniä, mutta en unohda ikinä. Onneksi heittivät ulos sossusta, sain opetuksen.

Halusin olla esimerkki lapsilleni, kuinka kannattaa tehdä töitä, opiskella ja hankkia ammatti, ehdottomasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks kukaan tekis pienipalkkaista työtä jos sen vois noin vaan vaihtaa paremmin palkattuun? Tuosta neuvosta voi kyllä sanoa että helpommin sanottu kuin tehty! Eikä kaikilla ole edes tiedollisia ja taidollisia resursseja siihen parempaan hommaan, vai eikö niissä vaadita mitään? Kai jokainen sen ymmärtää että mitä enemmän työstä saa palkkaa, sitä vähemmän sellaisia paikkoja on tarjolla ja sitä enemmän on hakijoita. Ja kuten joku sanoikin, jonkun ne matalapalkkahommat on tehtävä.

Kaverilla oli just työhaastettelu, jossa vuosipalkka oli kaksikymmentä tuhatta (!!!) euroa parempi kuin tämän hetkisessä työssä. Ei ole vielä kuullut, että saako paikan, mutta kyllä se vaan on mahdollista vaihtaa paremmin palkattuihin töihin, vaikka noin suuri korotus tietysti harvinaisempaa. Kannattaa ainakin rohkeasti hakea uusia hommia koko ajan ja samalla opiskella uusia asioita siinä sivussa.

Vierailija
424/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain 34 % täysi-ikäisistä maksaa ansiotuloveroa. Loput ovat niin pienipalkkaisia (alle 30 000 vuodessa), että veroa ei mene erilaisten vähennysten takia, tai sitten he ovat tuensaajia. Jos tukia ja vähennyksiä pienennettäisiin, saataisiin ehkä vähän enemmän ansiotuloveron maksajia tähän maahan.

Jos tukia pienennetään, niin se auttaa ennen kaikkea siihen että valtio tarvitsee vähemmän verotuloja. Verovähennyksiä ei enää juurikaan ole, ehkä työmatkakuluvähennys ja autoetu olisi vielä poistettava viherpesunkin nimissä.

Vierailija
425/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain 34 % täysi-ikäisistä maksaa ansiotuloveroa. Loput ovat niin pienipalkkaisia (alle 30 000 vuodessa), että veroa ei mene erilaisten vähennysten takia, tai sitten he ovat tuensaajia. Jos tukia ja vähennyksiä pienennettäisiin, saataisiin ehkä vähän enemmän ansiotuloveron maksajia tähän maahan.

Jos tukia pienennetään, niin se auttaa ennen kaikkea siihen että valtio tarvitsee vähemmän verotuloja. Verovähennyksiä ei enää juurikaan ole, ehkä työmatkakuluvähennys ja autoetu olisi vielä poistettava viherpesunkin nimissä.

Autoetu ei ole mikään verovähennys. Se on verotuskeino eli täysin päinvastainen asia. Minusta olisi kuitenkin ihan hyvä idea että työnantaja saisi tarjota työntekijän käyttöön auton ilman veroseuraamuksia kummallekaan.

Vierailija
426/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmää käydä töissä, kun tuet ovat isommat kuin palkka.

Vierailija
427/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50 vuoden ikään mennessä käynyt elämäni aikana vain n. 3 vuotta töissä. Opiskeluja peruskoulun jälkeen n. 5 vuotta. Työttömyyskausina en ole kuitenkaan täysin ollut työttömä, vaan työttömyysturvan vastikkeeksi olen ollut aika ajoin erilaisilla pajoilla kuntouttavassa työtoiminnassa. Että tuskin tässä ainakaan pelkän eläkkkeen takia kannattaa enää töihin hakeutua. Työkkärin listoilla olen kuitenkin edelleen, ja käyn kelan kuntoutuspsykoterapiassa. Valitettavasti terapia alkoi 30 vuotta liian myöhään. Saattaisi elämä olla nyt hieman toisenlainen. Sinänsä tuleva pieni eläke ei huoleta, koska olen oppinut pärjäämään pienellä rahalla. Ekologisesti ajateltuna se ei huono asia ole. Mitä enemmän rahaa käytössä niin sitä enemmän ihminen tuhlaa rahojaan ekologisesti kyseenalaisiin asioihin. Yksi varjopuoli asiassa silti on, "no money, no honey". Perintöä odotellessa.

Vierailija
428/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on palkka alle 30 000 vuodessa, mutta kummasti siitä kuukauden bruttopalkasta häviää se n. 24 % veroihin ja veroluonteisiin maksuihin ennenkuin rahat kilahtavat tilille. Ei auta yhtään vaikka kuinka hoen itselleni että "en maksa veroa lainkaan". Osaako joku selittää?

Vierailija
429/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

P. Urpo kirjoitti:

Eikös tuohon tule vielä kansaneläke kylkeen ja loppuvaje katetaan tt:llä. Sinähän elät herroiksi! Töitä, töitä!

Kansaneläkettä saa vain, jos muu eläke on lähes olematon.

"Täyttä kansaneläkettä voit saada vain silloin, jos sinulla ei ole ollenkaan työeläkkeitä tai jos niiden yhteismäärä ennen veroja on enintään 59,45 euroa/kk (1.8.2022 alkaen). Jos sinulla on työeläkkeitä enemmän, kansaneläke pienenee tai et saa sitä lainkaan."

Vierailija
430/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

P. Urpo kirjoitti:

Eikös tuohon tule vielä kansaneläke kylkeen ja loppuvaje katetaan tt:llä. Sinähän elät herroiksi! Töitä, töitä!

Kansaneläkettä saa vain, jos muu eläke on lähes olematon.

"Täyttä kansaneläkettä voit saada vain silloin, jos sinulla ei ole ollenkaan työeläkkeitä tai jos niiden yhteismäärä ennen veroja on enintään 59,45 euroa/kk (1.8.2022 alkaen). Jos sinulla on työeläkkeitä enemmän, kansaneläke pienenee tai et saa sitä lainkaan."

Tässä puhutaan nimenomaan täydestä kansaneläkkeestä, joka on 703,45€/kk. Tuon 60 euron työeläkkeen jälkeen kansaneläke alkaa pienentyä mutta aika paljon enemmän työeläkettä saa kuitenkin olla että kansaneläkettä saa vielä hieman.

Vierailija
431/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3vko töit

Vierailija
432/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on palkka alle 30 000 vuodessa, mutta kummasti siitä kuukauden bruttopalkasta häviää se n. 24 % veroihin ja veroluonteisiin maksuihin ennenkuin rahat kilahtavat tilille. Ei auta yhtään vaikka kuinka hoen itselleni että "en maksa veroa lainkaan". Osaako joku selittää?

En minäkään saanut 26 000 euron vuosipalkkaa käteen, vaan maksoin siitä verot (tosin vain 11 %) eläkemaksut ja työttömyysvakuutusmaksut, yhteensä yli 20 % lähti palkasta. Mitään tukia en kyllä saanut tilalle. Ihan ihme oletuksia täällä.

Vierailija
433/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksin asuvan työeläke on 1500 euroa, ei saa enää kansaneläkettä. 

https://www.kela.fi/elaketulo-ja-verotaulukko

Vierailija
434/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa siihen päälle vielä kansaneläkettä, jos tuo 940 on työeläkkeen määrä. Minä jäin juuri eläkkeelle ja kaikkineen saan 979 euroa, siis kansaneläke mukaan lukien. Paljonpa kannatti työnteko.

Olisit mieluummin lonehtinut elämäsi?

Vaikea yhtälö.

Elämä eletään.

Mistä niin päättelit? Tein töitä n. 30 vuotta ja hoidin myös omat lapseni, mikä vähensi eläkekertymää.  Työnteko ei kannattanut nimenomaan eläkkeen kerryttämisen takia, koska tekemättä töitä koskaan olisin saanut eläkettä 885 euroa. No onhan tuossa eläkkeessäni melkein satanen enemmän, mutta aika pieni ero se on kuitenkin. Tein paljon pätkätöitä ja myös 16 - 23-vuotiaana olin töissä, mistä ei eläke kertynyt. Opiskeluaikana tein paljon sijaisuuksia. Viimeiset 16 vuotta olin vakituisessa työssä. Olisin jatkanut töitä eläkeikään asti, jos en olisi sairastunut. Tykkäsin työnteosta ja sain pienestä palkasta säästöönkin, jota nyt sitten käytän pikkuhiljaa.

Vierailija
435/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla työvuosia takana 32v ja 20v edessä. Katsoin mun tiedot niin tulevaisuuden eläke tällä hetkellä 388e kk. Eipä hääppöseltä näytä.

Ei ole mitenkään mahdollista.

Jos on työvuosia takana jo 32 vuotta, niin taatusti on eläkekertymä isompi kuin 388€.

Vierailija
436/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua surettaa tähän ketjuun kirjoittavien pessimistien puolesta.

Olen elänyt minimipalkalla, sairauspäivärahalla ja työttömyystuilla koko aikuisikäni. Siis tuskin koskaan yli tonnilla kuussa. En ole silti koskaan kokenut olevani köyhä tai jääväni jostain paitsi. Oman talon ja autonkin olen saanut hankittua. Töissä käynnistä tulee sitä paitsi kivan aikaansaava ja energinen olo. Ihan niistä paskatöistäkin.

Tuleva pieni eläke on ihan viimeinen asia, jolla alkaisin perustella, että mikään ei tässä maailmassa kuitenkaan kannata. Tuollainen on lannistetun, passiivisen ihmisen puhetta. Miten helkkarin ahneita te sitä paitsi olette. Tonnilla kuussa kuulut jo maapallon rikkaimpaan prosenttiin.

Kuuntelen samaa valitusta eläkkeen riittämättömyydestä suurilta ikäluokilta ja se vasta paksulta tuntuu. Itketään rantamökin terassilla tai sähköauton ratissa pientä eläkettä joka on suurempi kuin palkkani on koskaan ollut.

Itselle ei kyllä ikinä tullut niissä 'paskatöissä' käydessäni kiva aikaansaava ja energinen olo pikemminkin uupunut ja tympääntynyt. Se työn vihaaminen tosin kyllä sitten motivaattorina kouluttautumaan ja uranvaihtoon, jotta ei tarvitsisi loppuelämää viettää työssä jota vihaan.

Vierailija
437/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua surettaa tähän ketjuun kirjoittavien pessimistien puolesta.

Olen elänyt minimipalkalla, sairauspäivärahalla ja työttömyystuilla koko aikuisikäni. Siis tuskin koskaan yli tonnilla kuussa. En ole silti koskaan kokenut olevani köyhä tai jääväni jostain paitsi. Oman talon ja autonkin olen saanut hankittua. Töissä käynnistä tulee sitä paitsi kivan aikaansaava ja energinen olo. Ihan niistä paskatöistäkin.

Tuleva pieni eläke on ihan viimeinen asia, jolla alkaisin perustella, että mikään ei tässä maailmassa kuitenkaan kannata. Tuollainen on lannistetun, passiivisen ihmisen puhetta. Miten helkkarin ahneita te sitä paitsi olette. Tonnilla kuussa kuulut jo maapallon rikkaimpaan prosenttiin.

Kuuntelen samaa valitusta eläkkeen riittämättömyydestä suurilta ikäluokilta ja se vasta paksulta tuntuu. Itketään rantamökin terassilla tai sähköauton ratissa pientä eläkettä joka on suurempi kuin palkkani on koskaan ollut.

Siis tonnilla kuulut maapalloon rikkaaimpaan prosenttiin???

Jotta kuulusit rikkaimpaan prosenttiin sun pitäsi tienata reilusti yli 800 000 vuodessa ja nettovarallisuutesi tulisi olla yli 11 miljoonaa...

The minimum net worth of the top 1% is roughly $11.1 million.

A person would need to earn an average of $823,763 per year in order to join the top 1%.

https://www.investopedia.com/financial-edge/1212/average-net-worth-of-t….

Vierailija
438/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Olen 56 v pienipalkkaisessa työssä. Jos raadan vielä 10 vuotta eläkeikään, saan suunnilleen saman verran eläkettä kuin jos jättäytyisin nyt työttömäksi.

Jos asia on noin, mikset vaan jättäydy työttömäksi?

Työttömänä joutuu raportoimaan tekemisestään ja tietenkin työttömyyskorvaus on huomattavasti pienempi kuin palkka.

Näin juuri ja työttömyyskorvaus ei kestä ikuisesti ja sen jälkeen ollaan toimeentulotuella, josta ei voikaan säästää yhtään mitään. Sen jälkeen ei myöskään pääse enää minkäänlaisiin töihin eli syrjäyttää itse itsensä.

Vierailija
439/444 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Olen 56 v pienipalkkaisessa työssä. Jos raadan vielä 10 vuotta eläkeikään, saan suunnilleen saman verran eläkettä kuin jos jättäytyisin nyt työttömäksi.

Jos asia on noin, mikset vaan jättäydy työttömäksi?

Työttömänä joutuu raportoimaan tekemisestään ja tietenkin työttömyyskorvaus on huomattavasti pienempi kuin palkka.

Näin juuri ja työttömyyskorvaus ei kestä ikuisesti ja sen jälkeen ollaan toimeentulotuella, josta ei voikaan säästää yhtään mitään. Sen jälkeen ei myöskään pääse enää minkäänlaisiin töihin eli syrjäyttää itse itsensä.

Työttömyyskorvaus ei pääty, ellei itse aiheuta sen päättymistä.

Vierailija
440/444 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Pienipalkkaisissa töissä ei muutenkaan, varsinkaan nuorilla, ole mitään järkeä. Kelasta saa saman tekemättä mitään ja nuoret ei eläkettä näe, eli ei tarvitse eläkekertymääkään miettiä. Ainoa työn suoma etu on se, ettei ole pakko asioida kelan kanssa. Minulle se on riittävä kannustin. Vihaan asioida kelan kanssa.

Juu. Teetetään duunia niin pienellä liksalla, että työtön saa saman kotona makuusta. Sitten ihmetellään, että miksei me saada tekijöitä näihin hommiin ja syytetään työttömiä laiskoiksi töitä karttaviksi pummeiksi ja loisiksi. Ei oo kyllä paljoa varaa haukkua, jos on tosissaan sitä mieltä, että orjuus on okei ja töitä pitäisi painaa pää märkänä nälkäpalkalla. Tehköön itse duunia ilmaiseksi, niin oppisi näkemään, ettei se oikein kuulu länsimaiseen sivistysvaltioon. Mutta kuinkas sitä voi ymmärtää jotakin sellaista, jota ei ole itse kokenut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä