Nyt vinkkejä kehiin! Miten teinin saa heräämään kouluun?
Uudet taksi-ajat tulivat. Joka aamu alkaa koulu kasilta, elikkä herätys on kuuden maissa että kerkeää kyytiin. Viime vuonna oli ysin aamuja ja nekin olivat todella vaikeita. Nukahteli sänkyyn ja jäi kyydistä jos ei herätelty. Nyt ei voida kytätä kouluun lähtemistä. Poika ei valvo kännykällä tms. Ei saa nukahdettua riittävän ajoissa vaikka mitä kokeiltu. Ja aamuisin on sitten tosi syvässä unessa. Ei monesti edes herää herätykseen vaikka kello pitää järkkyä ääntä. Voihan kökkö.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen iltavirkku ja sama ongelma ollut pienestä asti. Uskon että olisin suoriutunut koulusta paljon paremmin jos olisin saanut nukkua oman rytmin mukaan. Edelleenkin aikaiset aamut on tuskaa ja mistään ei tule mitään, vaikka menisin kuinka aikaisin nukkumaan. Tutkitusti n.30% ihmisistä on iltavirkkuja. Olisi aika herätä tähän asiaan ja antaa enemmän joustoa kouluun ja töihin, miksi on pakko raahautua kahdeksaksi jos se vaan huonontaa elämänlaatua ja on jopa terveydelle haitallista.
Se vaan ei käytännössä koulussa toimi, että yksi tulee yhteen aikaan ja toinen toiseen ja kolmas kolmanteen. Työelämässähän tuo onnistuu helposti, kun valitsee alan, jossa voi tehdä pelkkiä iltavuoroja.
Koulu voisi hyvin alkaa yhdeksältä. Töissä on suomessa todella harvalla alalla mahdollista valita vain iltavuoroja vaikka oikeasti ei olisi väliä mihin aikaan työt saa tehtyä. On vaan joku päähänpinttynyt ajatus että mitä aikaisemmin ollaan töissä niin sitä ahkerampia työntekijät ovat.
Mitä se ysi auttaisi? AP:han kertoi, ettei lapsi siihenkään saa herättyä.
Yhdysvalloissa yhdessä tutkimuksessa oli siirretty koulun alkua tunnilla ja koko koululla oli koetulokset parantuneet huomattavasti, sekä kotona aamujen riitelyt vähentyneet. Eli tuntikin auttaisi suuressa mittakaavassa paljon, vaikkei juuri aloittajan lapsen ongelmia poistaisi kokonaan.
Meillä alkaa klo 8.45. Hienoa sekin, vaikka voisi mun (ja useimpien teinien) puolesta alkaa vasta kympiltäkin.
T: yläkoulun ope
Jos koulu alkaa klo 10, niin olisitko sinä se yläkoulun ope, joka pitää oppitunnit klo 16-18? Vai ilmoitatko, että sä tulet kyllä kymppiin, mutta löhdet viimeistään klo 16? Kenen opettajan ajattelit viettää siellä koulussa klo 18 saakka, kun on omakin perhe ja alakoululaisilta loppuu päivä klo 12 max 14.
Aivan niin kuin muillakin aloilla tehtäisiin aina 8-16. Jos se onnistuu muillakin aloilla niin on se kumma jos ei kansankynttilöiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen iltavirkku ja sama ongelma ollut pienestä asti. Uskon että olisin suoriutunut koulusta paljon paremmin jos olisin saanut nukkua oman rytmin mukaan. Edelleenkin aikaiset aamut on tuskaa ja mistään ei tule mitään, vaikka menisin kuinka aikaisin nukkumaan. Tutkitusti n.30% ihmisistä on iltavirkkuja. Olisi aika herätä tähän asiaan ja antaa enemmän joustoa kouluun ja töihin, miksi on pakko raahautua kahdeksaksi jos se vaan huonontaa elämänlaatua ja on jopa terveydelle haitallista.
Se vaan ei käytännössä koulussa toimi, että yksi tulee yhteen aikaan ja toinen toiseen ja kolmas kolmanteen. Työelämässähän tuo onnistuu helposti, kun valitsee alan, jossa voi tehdä pelkkiä iltavuoroja.
Koulu voisi hyvin alkaa yhdeksältä. Töissä on suomessa todella harvalla alalla mahdollista valita vain iltavuoroja vaikka oikeasti ei olisi väliä mihin aikaan työt saa tehtyä. On vaan joku päähänpinttynyt ajatus että mitä aikaisemmin ollaan töissä niin sitä ahkerampia työntekijät ovat.
Mitä se ysi auttaisi? AP:han kertoi, ettei lapsi siihenkään saa herättyä.
Yhdysvalloissa yhdessä tutkimuksessa oli siirretty koulun alkua tunnilla ja koko koululla oli koetulokset parantuneet huomattavasti, sekä kotona aamujen riitelyt vähentyneet. Eli tuntikin auttaisi suuressa mittakaavassa paljon, vaikkei juuri aloittajan lapsen ongelmia poistaisi kokonaan.
Meillä alkaa klo 8.45. Hienoa sekin, vaikka voisi mun (ja useimpien teinien) puolesta alkaa vasta kympiltäkin.
T: yläkoulun ope
Jos koulu alkaa klo 10, niin olisitko sinä se yläkoulun ope, joka pitää oppitunnit klo 16-18? Vai ilmoitatko, että sä tulet kyllä kymppiin, mutta löhdet viimeistään klo 16? Kenen opettajan ajattelit viettää siellä koulussa klo 18 saakka, kun on omakin perhe ja alakoululaisilta loppuu päivä klo 12 max 14.
Aivan niin kuin muillakin aloilla tehtäisiin aina 8-16. Jos se onnistuu muillakin aloilla niin on se kumma jos ei kansankynttilöiltä.
No nimenomaan. Tuolla ADHD aikuisten ketjussakin oli muistaakseni työhaluisia opeja joille iltatyö sattuneesta syystä sopisi paremmin kuin hyvin, ja saisi moni vastaavanlainen oppilaskin ne koulunsa läpi ja siten paremman elämän.
anna nukkua ja skipata aamutunnit, vanhempana sitten tajuaa kun koulutodistuksen on mitä on ja palkka on mitä on..
itse nukuin lähes aina johonki 10 ja lintasasin siis aamutunteja, nyt olen yrittäjä joka tienaa 6 numeroisia summia kk, eli anna nukkua vaan.
Miksi ihmeessä asutte niin kaukana koulusta? Järjestäkää asiat niin että nuori ehtii vaikka heräisi 7.30. Nuorille on uni todella tärkeää. On väkivaltaista herättää niin ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lapsi tekee koulupäivän jälkeen? Reipasta liikuntaa iltaan niin alkaa unikin maittaa ajoissa.
Ei se urheilukaan aina auta. Kaverin poika urheilee SM-tasolla ja harjoittelee 8-10 kertaa viikossa ja silti on ollut univaikeuksia.
Liikaa virikkeitä, ei kerkeä palautua. Tiedetäänhän se koiristakin, että jos ei sille opeteta rauhoittumista, se on niin virittäytynyt, että kimpoilee pitkin seiniä koko ajan.
Isä heitti muutaman kerran heittämällä vedet ja hakkamalla kattilan kansia yhteen sekä kellokytkimen taa radio täysille (kaikki siis yhtä aikaa!), niin opin heräämään itse lopulta ajoissa, kun en halunnut sitä kamalaa melua joka aamu kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä asutte niin kaukana koulusta? Järjestäkää asiat niin että nuori ehtii vaikka heräisi 7.30. Nuorille on uni todella tärkeää. On väkivaltaista herättää niin ajoissa.
"On väkivaltaista herättää niin ajoissa" huhhuh mikä sossu kommentti
heität kylmää vettä niskaan, ja sama tapahtuu joka kerta kun ei ajoissa herää..
teinien kanssa ei paapominen ja olettamus että tajuaa omaa parastaan toimi
Netti poikki klo 20. Tulee kummasti uni ajoissa eikä heräämisongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Eli vähemmistön (sen 30 %) mukaan pitäisi tässäkin asiassa mennä? Sitäkö tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vähemmistön (sen 30 %) mukaan pitäisi tässäkin asiassa mennä? Sitäkö tarkoitat?
Eri, mutta etkö ole kuullut että vähemmistöjen sortaminen ei ole enää oikein muodissa? Uni on terveyden peruspilareita, ja silti iltajengi pumpataan mieluummin täyteen lääkkeitä kuin annetaan samperi edes nukkua! Puolet työelämästä voisi sitten samalla valvottaakin vaihteeksi myös aamuvirkkuja yötöillä.
Vierailija kirjoitti:
itse nukuin lähes aina johonki 10 ja lintasasin siis aamutunteja, nyt olen yrittäjä joka tienaa 6 numeroisia summia kk, eli anna nukkua vaan.
Niin aivan. Totuus löytyy kaurapuurosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teette niin kuin kaikki muutkin vastuulliset vanhemmat eli muutatte lähemmäs koulua.
Me asumme 4 hengen perheenä 60 m2 kaksiossa Helsingissä lapsen koulun vieressä. Tämä on kallis alue, mutta mieluummin ahtaasti lähellä koulua kuin väljästi pitkän koulumatkan päässä. Se on valinta. En keksi mitään tärkeäämpää elämässäni kuin lapseni hyvinvointi. Hän on jo teini ja kun lähtee kotoa aikanaan, muutan varmaan jonnekin kauemmas eri alueelle.
Ap tuntuu laittavan itsensä ja omat mieltymyksensä lapsen edun edelle.
Ei neljän hengen perhe voi koirankopissa asua, siitä tehtäisiin kyllä lasu välittömästi eli valehtelet.
Vai että lasu tehtäisiin, jos 4 henkilöä asuu 60 m2 kaksiossa? 😀😀😀
Et taida elää ihan jalat maan kamaralla.
Tämä 60 m2 kaksio ma
Miksi et osta isompaa asuntoa jos rahaa muka on? Kuka hullu pakottaa perheensä asumaan noin ahtaalla?
Jep, ja virheellisesti täälläkin tätä ominaisuutta jankataan teiniyden piikkiin. Itsekin olen varmaan sitten 36v teini kun sisäistä kelloaan ei niin vaan käännetäkään vaikka miten yhteiskunta aamuvirkkuutta pakkosyöttääkin kaikille.