Järkytyin synnysosaston hoitajien käytöksestä potilaiden seläntakana
Olin opintoihin liittyen tutustumassa Oulun yliopistollisen sairaalan synnäriin. Oli kyllä uskomatonta seurata vierestä, kuinka kätilöt aloittivat heti potilaan haukkumisen/arvostelun kun ovi meni kiinni potilashuoneeseen. Valitettiin siitä, kuinka "taas se vaatii kipulääkettä" jne jne. Lisäksi jokainen synnärille tuleva arvosteltiin, osa sai kehuja "niin suloinen pari" ja osa taas oli että "hohhoijaa". Voi jos potilas kuulisi mitä selän takana tuolla puhutaan niin varmaan mieluummin kadulla hoitaisi nuokin hommat. En ymmärrä, miksi pitää olla tuolla töissä, jos kerran noin vihaa koko hommaa.
Onnea vaan niille jotka tuossa helvetissä pääsee kitumaan. Tuo kokemus sai vain olemaan iloinen siitä, että lapsien hankkiminen ei kuulu omaan elämääni.
Kommentit (865)
Työyhteisön pahoinvointi näkyy heikkona työmotivaatiota, siten tehottomuutena. On myös naiivia kuvitella, että tällainen empatiakyvyttömyys ei näkyisi asiakkaalle. Pahimmassa tapauksessa potilaan voinnin tai kivun aliarviointi johtaa hoitovirheisiin.
En itse halua omassa elämässäni olla tällaisten selän takana puhujien kanssa missään tekemisissä, rumaa ja alhaista. Onneksi oma työyhteisöni on professionaali ja tukeva. Näkyy myös saavutuksissa.
Luettuani tämän ketjun, en enää yhtään ihmettele, että julkinen terveydenhoito on tällaisessa alennuksen tilassa. Esimiehet koulutukseen, ja työpsykologit ratkomaan ongelmia. Palkankorotuksilla tätä ongelmaa ei ratkaista. Signaloidaan vain näille selän takana puhujille, että tällainen hyväksyttävää käytöstä työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko? 😬 Eikö hoitajilla ole mitään ammattiylpeyttä, ettei nyt asiakkaita haukuta tai arvostella? Valikoituuko hoitajiksi jotenkin ilkeitä ja tyhmiä ihmisiä? Ei muissakaan töissä asiakkaita ole tapana haukkua, ei päin naamaa, eikä seläntakana. Missä on kunnioitus toista ihmistä kohtaan? No, toisaalta, munkin eka lapsen synnytyksen yhteydessä synnärillä olo oli kyllä kokemus. Vaikka olin nopea synnyttäjä, enkä tarvinut kipulääkettäkään. Maito ei vaan noussut koko sairaalassa olon aikana, ja siitä sain ihmeellistä piilov***uilua muutamalta hoitajalta. Näköjään se on totta, että alalle hakeutuu porukkaa, jotka tykkäävät kyykyttää heikossa tilassa olevia ihmisiä.
Joka ikisessä työpaikassa ruoditaan hankalat/typerät/ilkeät jne. asiakkaat. Ihan sama, onko kyseessä kukkakauppa, lääkäri, kampaamo, eläinlääkäriasema, autoliike jne. Kun sen asiakkaan edessä on pakko vetää ammattiroolia, niin jollekin ne huonot kokemukset pitää päästä purkamaan. Tuon ei luulisi tulevan yllätyksenä kenellekään, joka joutuu työskentelemään ihmisten kanssa.
Miten olisi terapia, ettet myrkytä ja vallitse muitten mieliä? Ja asiallisuus sitten töissä? Oisko niinkuin mitenkään?
Saisi pistää terapiaan kaikkien kauppojen kaikki myyjät, jos uuvattiasiakkaan tempausten puiminen kollegoiden kanssa on terapiaa vaativaa toimintaa 😁. Päinvastoin tuo parantaa ryhmähenkeä, kun muut osoittaa myötätuntoa sille, joka on joutunut kahelin kanssa toimimaan.
Ehkä tuo tieto auttaa niitä huonosti käyttäytyviä/minä, minä,minä aasiakkaita edes yrittämään asiallista käytöstä.Sinähän puhut kuin olisit itseäsi varten siellä synnärillä ja kuin olisit oikein moraalisotimassakin asiakkaitasi vastaan? Oletko sinä ollenkaan työkykyinen?
Minua ei saisi mistään hinnasta työskentelemään synnärillä. Ehkä pahin mahdollinen paikka, jonka keksin 😁. Ei sen puoleen kyllä muuallakaan terveydenhoidossa. Eli ei pelkoa, että minä olisin sielä jalkopäässä toljottamassa.
Minä puhuin yleensä asiakaspalvelusta ja siitä, että kyllä työpaikoilla puhutaan hankalat asiakkaat läpi.Jaa. Olisiko ihan mahdoton ajatus keksiä muita keinoja siihen omaan jaksamiseen kuin tuo asiakkaiden asioiden läpikäyminen ja juoruilu? Vai onko tuossa juoruilussa sittenkin kyse sisällön hankkimisesta omaan ( tyhjään?) elämään ja vähän sellaisten heikkojen yksilöiden tapaan saada ryhmään yhteishenkeä? Tuohan on se kaikkein säälittävin tapa hitsata porukkaa yhteen.
Niitä asiakkaiden asioita käydään läpi myös tiimeissä, moniammatillisissa työryhmissä, verkostoissa. Konsultoidaan kolleegaa jne. Ei ne asiakkaat ja potilaat koskaan ole yksittäisen työntekijän asiakkaita tai potilaita vaan sen ja sen osaston, toimiston, sairaalan. Ei niissä mitään erityisen tavanomaisia juttuja pyöritetä. Sen sijaan poikkeavat jutut todellakin. Monesti ihmetellään potilaan tai asiakkaan outoa reaktiota, ihmejuttuja jne. Puidaan läpi myös sellaiset omaisetkin, mitkä ärsyttävät. Yksi synnyttänyt äiti sai mieheltään läksytyksen, kun ei ollut lähtiessään siivonnut hellaa. Käytiin kyllä läpi ja paheksuttiin miestä.
heiiii, nyt on kyse vauvoista ja heidänkin ensikosketuksesta maailmaan!!! Nyt pitää ryhdistäytyä, kaikki ilkeä pois ja ilkeät ihmiset ulos.
Vierailija kirjoitti:
Onko mieskätilöitä? Siis mies-mies?
On
Päiväkodeissa puhutaan myös todella julmasti lasten perheistä. Olin siis itse laman aikana tukityöllistettynä päiväkodissa ja oli kyllä shokki kuunnella sitä rääpimistä.
Siellä on sekin ongelma, että aikuisia kun on aika vähän (päiväkodissa töissä), kaikki muutkin aikuiset kelpaavat ruodittaviksi tunti- ja jopa päiväkausiksi. Kuka toi lapsen, kuka haki lapsen. Mitä oli päällä, miltä haisi, mitä sanoi, millä kulkuvälineellä liikkui.
En tiedä vieläkö on sama meininki. En sitten hakenutkaan varhaiskasvatusalalle, kiitos tuon kokemuksen.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodeissa puhutaan myös todella julmasti lasten perheistä. Olin siis itse laman aikana tukityöllistettynä päiväkodissa ja oli kyllä shokki kuunnella sitä rääpimistä.
Siellä on sekin ongelma, että aikuisia kun on aika vähän (päiväkodissa töissä), kaikki muutkin aikuiset kelpaavat ruodittaviksi tunti- ja jopa päiväkausiksi. Kuka toi lapsen, kuka haki lapsen. Mitä oli päällä, miltä haisi, mitä sanoi, millä kulkuvälineellä liikkui.
En tiedä vieläkö on sama meininki. En sitten hakenutkaan varhaiskasvatusalalle, kiitos tuon kokemuksen.
Niin tiedätkö, että siihen on ihan syy, että jos se isukki hakee lapsen viinalta haisten ja autolla, niin siitä puhutaan. Se katsos kun on a) laitonta ja b) lasta sille isälle ei saa luovuttaa,
Meidän täytyy muistaa että siinä on seuraava suomalainen sukupolvi, joka ansaitsee teiltä parasta hyvät kätilöt ja hoitajat! Nyt on sotakin muualla, meillä on rauhan aika emmekä pysty parempaan KO????
Vierailija kirjoitti:
On.
https://yle.fi/uutiset/3-11014597
En tiedä toimiiko linkki, mutta yksi Suomen ja ehkä maailman osaavimmista kätilöistä on mies.
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt varhaiskasvatusalalla yli 20v ja voin kertoa, että suurin osa työntekijöistä on alaan sitoutuneita rautaisia ammattilaisia jotka tekevät työtä myös sydämellään. Ei pidä yleistää asioita ja levittää juoruja huonon kokemuksen vuoksi. Nuorempana minulla oli ikävä kokemus esim. yhdessä kaupassa myyjänä ja toinen sairaalassa todella epäasiallista käytöstä ja häirintää ja myös asiakkaita haukuttiin. En slti usko kaikkien tai edes suurimman osan työntekijöistä olevan "häiriintyneitä". Ei pitäisi lyödä leimoja mihinkään ammattiryhmään. Varkaita ja roistoja ym riittää jokaiseen ammattiryhmään myös työttömiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tiedätkö, että siihen on ihan syy, että jos se isukki hakee lapsen viinalta haisten ja autolla, niin siitä puhutaan. Se katsos kun on a) laitonta ja b) lasta sille isälle ei saa luovuttaa,
No hyvä, jos puhutte vain viinalle haisevista autoilevista isukeista, niin ei ole usein juoruttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
https://yle.fi/uutiset/3-11014597En tiedä toimiiko linkki, mutta yksi Suomen ja ehkä maailman osaavimmista kätilöistä on mies.
Kiitoksia.
Olen synnyttänyt lapsia kolmella eri vuosikymmenellä, ja aina saanut erittäin asiallista kohtelua ja ammattitaitoista hoitoa. Sen lisäksi olen itse työskennellyt useissa eri synnytysyksiköissä, ja toki joskus törmännyt potilaista valittamiseen, mutta täytyy sanoa että ei se mitenkään kovin yleistä ole. Tai sitten työkaverit varovat todella visusti puhumasta epäasiallisesti juuri minun läsnäollessani mitä en kyllä jaksa uskoa.
Vierailija kirjoitti:
heiiii, nyt on kyse vauvoista ja heidänkin ensikosketuksesta maailmaan!!! Nyt pitää ryhdistäytyä, kaikki ilkeä pois ja ilkeät ihmiset ulos.
No ei se vastasyntynyt siitä paljon kärsi, jos sen rumaa nenää nauretaan tai jos vauvan äidin ulkonäköä nauretaan kahvihuoneessa.
Liian herkkänahkaista porukkaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se vastasyntynyt siitä paljon kärsi, jos sen rumaa nenää nauretaan tai jos vauvan äidin ulkonäköä nauretaan kahvihuoneessa.
Eli sulle on sit kans ok että sun ulkonäölle nauretaan ja pilkataan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
https://yle.fi/uutiset/3-11014597En tiedä toimiiko linkki, mutta yksi Suomen ja ehkä maailman osaavimmista kätilöistä on mies.
Kiitoksia.
Myös OYS:ssa ja Länskässä on mieskätilö
Vierailija kirjoitti:
Hoidettavien välinpitämätön ja ilkeä kohtelu on arkipäivää muuallakin. Erityisesti vanhustenhoidossa, ja sieltä hoidettavat eivät enää edes pääse pois vaan joutuvat elämään niissä oloissa loppuelämänsä. Täältä netistäkin saa jatkuvasti lukea terveydenhuollon ammattilaisten kirjoituksia, joissa muistisairaisiin ja huonokuntoisiin vanhuksiin suhtaudutaan kiusankappaleina jotka pelkkää veemäisyyttään vaivaavat hoitajia. Ja kun tähän asenteeseen että hoitaja tuntuu hoidettaviaan aivan vihaavan, yrittää puuttua, niin vastaukseksi tulee "hoitakaa itse ne omaisenne". Ihan vakiovastaus tälläkin palstalla.
Johtuisiko kaikki tämä siitä, että hoitoalalla sekä muuallakin (esim. opetusala) on liian vähän hoitajia hoidettaviin nähden? Säästöjen takia porukka on väsynyttä ja alkaa suorastaan vihata asiakkaitaan, koska on ikuinen kiire ja yksikin ylimääräinen vaatimus on isku suoraan raivohermoon.
Aivan sama se on kotiäidillä, kun tiskikone piippaa, kattila kiehuu, pyykkikone pitäisi ripustaa, puhelin soi ja lapsi rääkyy kakat housuista valuen. Riittämättömyydentunnetta ja stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vela(onneksi, näiden kertomusten lukemisen jälkeen), mutta mielenkiinnosta tahtoisin tietää esimerkin tällaisesta turhasta valitus tapahtumasta?
Mitä synnyttänyt nainen sitten "vaatii"? Kertokaa.
Paljonhan valitetaan siitä, että käsketään sängystä ylös heti seuraavana päivänä vaikka olisi sektiokin. Pitää itse hakea kipulääkkeet kansliasta. Taustalla on se, että makaaminen edesauttaa tukoksia ja on vaarallista. Siihen ne lakanoiden vaihdotkin varmaan perustuu.
On vähän eri asia, että oman jaksamisen ja pystymisen mukaan kehotettaisiin liikkumaan, kuin että sen varjolla teetetään pakolliset hommat niillä potilailla, jotka jää sitten tekemättä jos ei kunnon takia siihen pystykään. Esim. tuo lakanajuttu. Voisit samalla myös sitten kertoa, että miksihän juuri lapsivuodeosasto on se ainoa paikka, jossa tuo vaihto täytyy tehdä itse? Kun kyllähän samojen syiden pitäisi päteä niillä muillakin osastoilla sitten.
Itsehän jouduin munasarjakystan vuoksi sairaalaan, sinne mennessä olin toki kipeä, mutta osastolle päästyäni olo oli loistava.
Olisin ollut omasta mielestäni kotiin lähtö kunnossa, mutta lääkäri halusi tarkkailla tilannetta.
Hoitaja seisoi vessan oven takana siltä varalta, että pyörryn (kysyi pitäisikö tulla mukaan, mutta minulla on ujo pissa), lääkkeet ja ruat tuotiin sänkyyn ja pyydettiin soittaa kelloa jos on yhtään kipuja. Välillä myös tultiin kysyyn mikä fiilis. Olin taatusti parempi kuntoinen kuin juuri synnyttänyt nainen.
Jännä että palvelu kyllä pelaa vaan ei synnytyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Liian herkkänahkaista porukkaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sulle on sit kans ok että sun ulkonäölle nauretaan ja pilkataan?
Jos hoitajat ja lääkärit nauravat kahvihuoneessa minun vinoille hampailleni ja R-vialleni, niin enhän minä tiedä asiasta mitään. Miten minä voisin pahastua asiasta, josta en tiedä mitään? Tosi outo kysymys! Pilkatkoon niin paljon kuin haluavat, pääasia, että tekevät työnsä hyvin ja syntyy terve lapsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan sama, mitä minusta puhutaan selän takana, kunhan naamakkain käyttäytyvät. Tärkeintä synnytyksessä on vauvan hyvinvointi. Jos vaikka ponnistusvaiheessa tsempataan synnyttäjää että kyllä sen nyt kestät ilman lääkkeitä ja siitä vetää herneet nokkaan, niin se on voi voi.
Ei kukaan mieti 20 vuotta jälkeenpäin että olipas ihanat empaattiset kätilöt ja tottelivat jokaista oikkuani jos Pirjo-Antero samalla vammautuu eikä opi ikinä kävelemään.
Sen takiahan siellä sairaalassa synnytetään, että se on turvallisempaa itselle ja vauvalle.
Onko ne jotenkin toisiaan poissulkevia seikkoja, että olet ammattitaitoinen ja käyttäydyt ammatillisesti? Minusta ei. Mielipiteestäsi saa käsityksen että hoitajan pitää olla käytökseltään ilkeä ja epäystävällinen, ettei "erkkisinikka" vammaudu synnytyksessä. Enpä ole hullumpaa kuullut.
Näkisin että olet se kaiken väärin käsittävä ja vääntävä mlkkuasiakas itse. Mutta jatketaan ystävällisesti. Kansliassa voi sanoa että varokaa sen kanssa.
On tämä kyllä melko korutonta kertomaa sote alalta ja uskottako ettei tämä tästä ihan lähiaikoina paremmaksi muutu.. Päinvastoin, se pohjakosketus on vielä edessä eli en tiedä miten hoitoala aikoo selvitä katastrofaalisesta hoitajakadosta, kun yhä useampi hoitaja väsyy huonoon työilmapiiriin ja yksinkertaisesti häipyy koko sirkuksesta.